ST380013AS begeeft het... niet SMART+ander schijfperikel

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
In februari 2004 heb ik twee Seagate ST380013AS gekocht, om in een fakeraid te draaien. Vorig jaar augustus heeft een het begeven (nog wel op garantie een vervangende schijf gehad), nu lijkt het er op dat de tweede de geest geeft. De schijf is flink langzamer en geeft af en toe schrijf en leesfouten (en verscheen een keer niet in de raid-setup-bios). Enkele dagen geleden (voor pasen) heeft de schijf bij herhaalde SMART controle met smartctl/smartmontools op FreeBSD nog prima uitslagen gegeven. Wat is het nut van SMART, als het zo gaat... Ik was bezig met een niuwe installatie van FreeBSD, daarom heb ik geen SMART-data van dit moment. Ik zal wel even met de seagate tools aan de slag gaan. Ik moet zeggen dat ik de levensduur van de schijven niet bepaald fraai vind.

Wat zijn de ervaringen met deze schijven, en wat denkt men hier van het nut van SMART? Zijn er dingen die ik over het hoofd?

Verder heb ik een Maxtor 5000DV firewire schijf, die het vorige maand ook heeft begeven. Ik was van plan de behuizing te openen en het ding op IDE aan te sluiten, om te kijken of ik zo wat data kan redden. Heeft iemand tips voor tools@het openen van de behuizing?

Verder vraag ik me af wat een aantrekkelijke betrouwbare schijf is om in de externe behuizing te gaan plaatsen, de opvolger van de ST380013AS wordt vermoedelijk een ST380017AS (die verving de vorige defekte schijf ook)