WINE: loopt als een trein (ook al wil ik dit niet)

Pagina: 1
Acties:

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Mijn probleem is dat wine opengl applicatie's veeel te rap draait. Als ik een spel wil spelen dan gaat alles zeker 2x sneller, ik loop dan zo rap rond dat het is alsof ik een speedcheat zou gebruiken. Bij online spelen heb ik dan problemen dat de sync verloren gaat (world of warcraft) en bij andere kan ik zelfs geen server joinen (wacraft 3 & frozen throne).

Iemand die enig idee heeft hoe ik via wine opengl applicaties op normale snelheid kan lopen? Of waaran dit kan liggen. Mijn huidige pc is een laptop, met amd turion64 proc en ati radeon x700 videokaart (met ati driver) voor de rest denk ik niet dat de rest van de hardware hier van belang is smile

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Als je winecfg start dan krijg je een scherm waarin je een profile voor een bepaalde applicatie kunt opgeven. Als je daar de exe van je spel toevoegd, dan kun je aangeven binnen welke profiel hij moet draaien (windows xp, windows 98, enz...). Wellicht helpt dat. In cedega kun je ook profiles maken, maar met wine moet je dit handmatig doen. Daarvoor kun je de configuratie handleiding van wine gebruiken, mocht het nodig zijn. :)

[ Voor 3% gewijzigd door mOrPhie op 19-04-2006 00:05 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zou dit het misschien kunnen zijn?
StarLite schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:17:
Als het draait wel ja, maar sommige games checken bij het opstarten van de game hoe snel de CPU is. Als de CPU op dat moment nog op 800 mhz oid draait, verslikt het spel zich in de CPU speed en gaat gek doen.
UT'99 geeft hetzelfde probleem op mijn laptop [pentium M, die heeft ook speed throttling]

Het zou kunnen dat het in dit geval aan de 2e core ligt, maar een soortgelijk probleem komt ook voor met c'n'q

[ Voor 80% gewijzigd door Vinnie op 19-04-2006 00:13 ]

C:\>_

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Spellen werken op basis van een klok, maar gaan dit niet zelf uitrekenen, maar vragen aan het OS hoeveel "ticks er in een seconde" passen bijvoorbeeld. In dit geval doet wine dus de asbtractie van de win32 api naar linux. Het zou goed kunnen dat dit fout gaat idd, maar ik heb geen idee of en hoe dit is aan te passen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Via cpufreq (of vergelijkbaar) je proc op performance zetten? Dat loopt je cpu constant op z´n max. Nadeel is wel dat je koeling veel harder moet werken, maar bij de meeste 3d windowsspellen zal je proc zowieso op 100% lopen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
mOrPhie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:41:
Spellen werken op basis van een klok, maar gaan dit niet zelf uitrekenen, maar vragen aan het OS hoeveel "ticks er in een seconde" passen bijvoorbeeld. In dit geval doet wine dus de asbtractie van de win32 api naar linux. Het zou goed kunnen dat dit fout gaat idd, maar ik heb geen idee of en hoe dit is aan te passen.
De klok is inderdaad het probleem hier, wat de topic starter beschrijft is ook een bekend probleem bij cedega. De enige oplossing is voor het spel te starten de CPU frequentie op zn max te krijgen. Dit kan door een applicatie te draaien die de CPU stressed, of via een van de vele tools die de frequency scaling aanpast.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou persoonlijk het via freq. scaling doen, anders zit je met een gestresste proc die een spel probeerd te starten... Met freq. scaling heb je gewoon 100% processorkracht tot je beschikking.

Volgens mij had Quake onder Windows hier ook last van, met als gevolg dat je toen niet het maximale uit het spel kon halen (hij vond dat mijn laptop met 800+MHz toch echt te licht was voor bepaalde opties, maar op 1,8GHz kon ik ze wel kiezen...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1