NTFS data corrupt

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 11:52
Na grondig onderzoek in de search ben ik er achter gekomen dat bij een NTFS-bstandssysteem corruptie van data niet voor moet kunnen komen. Bij mij is dit echter wel het geval ;( :

Mijn data schijf, een Western Digital 160 GB 7200RPM aangesloten via IDE (Intel 82801BA Ultra Ata Storage Controller - 224B, XP stuurprogramma van Microsoft), gooit met regelmaat de bitjes door elkaar. Bestanden blijken spontaan leeg of naar een ander bestand te verwijzen.

Sprekend voorbeeld is mijn mp3-collectie, waarbij mp3-bestanden ineens niet meer geopend kunnen worden. Bekijk ik een dergelijk bestand in wordpad dan krijg ik enkel een boel nullen. Soms komt het echter ook voor dat bij het openen van een mp3, een heel ander muziekje klinkt dan het volgens de bestandsnaam hoort te zijn. Het voorgaande gebeurd zowel met losse bestanden als met heel mappen tegelijk.

Voorheen was deze schijf in meerdere partities verdeeld, maar om van deze problemen af te komen alles op één partitie gezet. Helaas blijk ik nog niet van de problemen af te zijn.

Bij de laatste keren (enkele maanden terug) installeren van Windows gaat checkdisk druk aan de slag met verloren bestanden, indexes etc. De ervaring heeft mij intussen geleerd dat dit alleen maar resulteerde in nog veel meer corruptie. Bad clusters/slechte sectors heb ik nog nooit voorbij zien komen.

Mijn vraag is niet hoe ik de huidige data op de schijf kan redden, dat komt wel goed. Vraag is wel of iemand me kan vertellen wat ik nu kan doen om uit te zoeken waar het probleem zit, en wat ik mogelijk kan doen om het probleem op te lossen.

Tenslotte: Het systeem (P4 1.8Ghz, 512MB) draait verder probleemloos; ook op Windows-schijf (Seagate 80 GB) geen van de problemen zoals hierboven beschreven.

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Sluit eerst eens uit of het aan de controller of de schijf ligt door hem eens in een ander systeem te hangen....

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:02
Ooit er wel eens aan gedacht dat je harddisk zelf misschien gewoon defect is? Western Digital heeft vast ook wel een tooltje op de website staan om je harddisk te controleren op fouten, dat zou ik eerst maar eens draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Koen_R op 18-04-2006 22:49 . Reden: url's toegevoegd ]

• brehloi
Bedankt voor de tip. Resultaat van de Quick Test (aantal minuten) is dit:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/vanvelden/bart/hdd/quick_test_result.jpg
Hieruit blijkt vooralsnog geen probleem. De extended test die een paar uur duurt zal ik morgen draaien.

[ Voor 2% gewijzigd door brehloi op 18-04-2006 22:59 . Reden: typo ]

• brehloi
De extended test bleek een uurtje te duren, en ook die geeft geen problemen aan:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/vanvelden/bart/hdd/extended_test_result.jpg

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:38

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Heb ik ook eens gehad, bleek een IDE-kabel te zijn met een defect... Duurde erg lang voor ik daar achter was. Tip is dus om een nieuwe te proberen :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 14:32
Ik zou write caching es uitzetten op die schijf, bij wijze van test.

SKiNNiEH

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:19
Zoals hier eerder al wordt vermeld: Check de kabel eens. Om de data te redden verander dan helemaal niets meer aan de harde schijf en zorg dat je zo snel mogelijk het programma R-Studio weet te bemachtigen. Laat dit programma de schijf scannen en kopieer wat er te redden valt. Hierna ga je de hd een low level format geven met de WC software, maak je er een nieuwe partitie op, pak je een paar grote bestanden waar je een md5 hash van maakt en die kopieer je vervolgens naar die schijf toe. Zorg dan voor erg veel lees/schijf activiteit op dat ding, ga desnoods defragmenteren en ga vervolgens ie bestanden nog eens md5 hashen en kijk of die met de eerder gemaakte hashes overeen komen zo ja dan is je schijf betrouwbaar en lag het aan de kabel, zo nee dan zou ik toch eens een mailtje sturen naar WD en eens kijken of er wat met RMA gedaan kan worden. Een handig progje voor md5 (ja, windows heeft dit niet standaard) is winmd5, ook gemakkelijk te vinden.
Have phun!
Pagina: 1