Toon posts:

CSS scheiden van HTML

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een programma dat alle opmaak uit html-pagina's verwijderd en in een css'js gooit. En eentje die kan uitzoeken welke code uit de css overbodig is en weggegooid kan worden.

Weet iemand of zo'n programma bestaat? Zelf gebruik ik Dreamweaver, maar daar kan het niet mee....

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het probleem is dat een hoop zaken misbruikt worden voor opmaak. Zou het programma dan ook die truukjes moeten oppakken en veranderen naar CSS.

Overbodige CSS eruit slopen kan je niet 100% garanderen, aangezien meeste CSS wel redelijk structureel is bedacht (dus weinig overlap / overbodigheid heeft) EN soms zelfs handig is om bepaalde bugs te workarounden :)

Daarnaast denk ik dat je vooraleer je omgaat naar een goed design met zoveel mogelijk gescheiden markup en content goed moet nadenken over je huidige content en daarbovenop (lees: apart) je opmaak daarvoor maakt.

[ Voor 24% gewijzigd door BtM909 op 18-04-2006 22:20 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-02 22:51
Ik heb al verschillende sites overgebouwd van prut HTML>nette code, terwijl het uiterlijk niet veranderd. Een gemiddelde slecht geschreven pagina kun je ongeveer 5x verkleinen. Voornamelijk doordat je stapels td en tr 's weghaalt en een box voor in de plaats doet.

Je kan absoluut niet een programma hiervoor downloaden, de optimalisaties zijn zo groot dat je het echt onmogelijk is.
Persoonlijk gebruik ik voornamelijk gewone texteditors.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Gebruik idd of een TextEditor zoals notepad ( geen voorstander hiervan)

Of gebruik Dreamweaver en ga goed tableless werken en zorg dat je zelf de styles opbouwd. Hier leer je veel meer van dan dat je dit door een programma zou laten doen ( wat volgens mij niet eens kan, iig niet netjes )

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 10:09
Zoals al eerder gemeld is. is het onmogelijk om altijd een 100% goede CCS neer te zetten voor een applicatie. aangezien CSS op diverse manieren gebruikt kan worden. Daarnaast zal je dan ook moeten gaan "Coderen" volgens de w3c standarden anders word het helemaal geen doen voor zo'n programma. dus met logisch nadenken denk ik niet dat er zo applicatie bestaat.

Daarnaast ga je lekker storten op CSS en XHTML en in combinatie met tablesless en semetrisch code. je leert er veel meer van , en je kan verder groeien. en tevens is CSS Xhtml niet zo extreem moeilijk.

Dus keep on learning :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Het probleem is vooral dat de elementen niet netjes gegroepeerd zijn en je software dit zelf ook niet kan begrijpen. Als je bijvoorbeeld iets hebt als:
HTML:
1
2
3
4
<p>nieuwe model fiets........</p>
<p style="color: red;">nieuwe model fiets........ nu met extra korting!</p>
<p style="color: red">nieuwe model mountainbike........ NU MET KORTING!</p>

Dan snapt je software misschien nog wel dat je moet groeperen op: style="color: red;" maar die weet dan nog steeds niet dat je bijvoorbeeld iets wilt als:
HTML:
1
2
3
4
<p class="aanbieding">nieuwe model fiets........ nu met extra korting!</p>
<p class="aanbieding">nieuwe model mountainbike........ NU MET KORTING!</p>

Dit aangezien de software geen flauw idee heeft wat je voor gegevens probeert te beschrijven met je HTML. Overigens is een p tag hier fout enzo maar daar gaat het nu even niet om he ;)

Verwijderd

roy2001 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 11:38:
en tevens is CSS Xhtml niet zo extreem moeilijk.
Het is niet moeilijk maar het groeit altijd uit, ik merk bij mezelf dat ik vaak met overhead aan CSS zit, ik gebruik topstyle die zorgt er voor dat css rules gecombineerd kunnen worden.

die maakt van bijv;
Cascading Stylesheet:
1
2
#head{width:755px}
#content{width:755px}

dit:
Cascading Stylesheet:
1
#head, #content {width:755px}

kan wel eens handig zijn om wat overzicht te houden.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Zo inderdaad wel, toch zou ik het niets vinden als een tool mijn structuur door de war gaat gooien. Dan liever een beetje extra CSS. Er is een leuk topic over de opbouw van je css trouwens te vinden in dit forum ergens.

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

lawnmower

Elvis lives..

En daarbij, wat noem je overbodig? Als je je pagina door het w3c laat checken, begint hij bijvoorbeeld te zeuren over het ontbreken van een backgroundcolor van een bepaalde DIV, terwijl je al een background-image als achtergrond van die DIV hebt. In mijn optiek is een background-color meegeven dus overbodig, maar voor een 100% validatie is het weer vereist :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

lawnmower schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:19:
En daarbij, wat noem je overbodig? Als je je pagina door het w3c laat checken, begint hij bijvoorbeeld te zeuren over het ontbreken van een backgroundcolor van een bepaalde DIV, terwijl je al een background-image als achtergrond van die DIV hebt. In mijn optiek is een background-color meegeven dus overbodig, maar voor een 100% validatie is het weer vereist :)
Ach als fallback, wat als je plaatje niet laad? :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

lawnmower: Dat heeft te maken met het feit dat als browsers images uit hebben staan er een alternatief geleverd moet worden. Aan de andere kant is het vaak ook acceptabel om die gewoon de geërfde achtergrondkleur te laten zijn. Iniedergeval is validatie, zeker niet de heilige graal :) . De validator kan tenslotte ook niet controleren of je juiste classnames gebruikt, en of de gekozen elementen wel passen bij de inhoud.

DM!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

lawnmower

Elvis lives..

Nee dat begrijp ik wel, maar ik wilde maar aangeven dat er sprake kan zijn van subjectieve beoordeling van wat overbodig is en wat niet.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
HTML Tidy heeft, als ik me het goed herinner, opties om presentationele html tags uit je code te slopen, en/of dingen om te zetten naar CSS

Echter daarna moet je handwerk gaan verrichten om de boel weer visueel hetzelfde te krijgen.

Human Bobby

Verwijderd

lawnmower schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:19:
Ik heb het al een tijd niet meer gedaan, maar ik meen me te herinneren dat dit onder warnings viel en geen invloed had op de validiteit van het document.

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 10:09
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:19:
[...]

Ik heb het al een tijd niet meer gedaan, maar ik meen me te herinneren dat dit onder warnings viel en geen invloed had op de validiteit van het document.
True True
Pagina: 1