Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Baybus beepertje

Pagina: 1
Acties:
  • 724 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben al een tijdje bezig met een eigen universeel baybusje te maken (foto)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ziggah/baybus.png

Maar nu ben ik op iets gestoten en kan niet meer voort (als ik dit er in wil zetten tenminste).
Ik heb het al gevraagd aan een aantal mensen die iets van electronica kennen en zij vinden het ook niet direct en zeggen dat het nogal moeilijk is...

Het gaat als volgt:
Ik zet een schakelaartje aan en daaruit komt 5 volt. Dit is een dubbelpolige wisselschakelaar waarvan ik nog 1 pool vrij heb (toggle-switch). Nu wil ik daar een beepertje opzetten dat bij het opzetten voor bv 0.5 sec beept (het beepertje maken kan ik zelf wel) maar OOK bij het afzetten van de schakelaar!

Is er iemand van jullie die hier meer weet (of een oplossing :) van heeft? (noot: bij het aanzetten wisten ze wel een oplossing maar bij het uitzetten niet) Zoja zeg het me aub !

mvg

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Hmm piepje bij aanzetten lijkt me geen probleem.. Bij afzetten daarin tegen.. Ik ga even wat tekenen ik heb een vaag idee :P

/edit:

Hier mijn idee:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/pulsgever.png

Signaal komt vanaf je knopje. Bij Pulsje een monostabiele pulsgever met 555. Het signaal gaat door D2 naar de 555 en geeft dus een puls. C1 (dikke elco) wordt opgeladen en door Q1 kortgesloten naar de grond, R3 zorgt dat er amper stroom loopt. Valt nu de stroom uit, stopt Q1 met geleiden. Via R2 laadt C2 op. Dit duurt een bepaalde tijd. In die tijd is de uitgang 0 volt. Als C2 opgeladen is komt er weer signaal via D3 naar de pulsgever...

Dit is mijn snelle idee.. R2 en C2 zou ik moeten berekenen ( hoe ging dat ook al weer... :P )

/edit2:

C2 moet iets van 1 uF zijn, R2 kan iets van 100 ohm zijn...

Dat geeft het volgende:

Stroom aan: Signaal op bieperding
Stroom uit: Signaal uit, 1 seconde later: signaal aan op bieperding..

Dat lijkt me goed of niet? Als je na het afschakelen nog de beschikking hebt over vaste spanning moet het simpeler kunnen. Maar heb je dat?

[ Voor 96% gewijzigd door Thijsch op 18-04-2006 20:09 ]

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-11 19:24

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Ik ben niet zo heel erg thuis in dat soort electronica maar toen ik dit las moest ik toch denken aan iets met een condensator met een weerstand er voor.

+ ------------------------------------------------------------ beeper
- ---------------weerstand----condensator ------/

zoiets denk ik dan :P

correct me if i'm wrong ;) :P }:O

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
elco'tje / condensator?. Ik heb niet veel verstand van electra, maar dit lijkt me wel logisch.

Verwijderd

Gewoon maar een ideetje, ik weet niet of het doenbaar is:
Een condensatortje: bij het aan/afzetten krijgen je dan een geleidelijke overgang van 5V naar 0V of van 0V naar 5V. Vervolgens iets wat een hoge uitgang geeft zolang de spanning zich tussen 2 referentiespanningen bevindt. Die referentiespanningen zouden dan bijvoorbeeld 2V en 3V zijn.
Mr_Dark schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:41:
+ ------------------------------------------------------------ beeper
- ---------------weerstand----condensator ------/
Hmm als ik het goed begrijp:
Wanneer de schakelaar niet aangeraakt wordt: oneindig lage frequentie, condensator gaat zich gedragen als open schakelaar.
Wanneer de schakelaar omgezet wordt: hoge frequentie, condensator gaat zich kortstondig gedragen als gesloten schakelaar.
Lijkt me idd een goede richting om in te zoeken. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 19:55 ]

• Thijsch
Je zou bij deze oplossingen stroom moeten aftappen voor de schakeling.. bij een baybus is dat geen probleem natuurlijk.. Ik ging er vanuit dat na het uitzetten van de schakelaar er geen stroom meer beschikbaar was op dat punt.. vandaar die dikke elco. Als je de stekker er uit trekt moet mijn oplossing het in theorie ook doen.. :P

Verwijderd

Topicstarter
Alvast dank voor de antwoorden tot nu toe!
Als je na het afschakelen nog de beschikking hebt over vaste spanning moet het simpeler kunnen. Maar heb je dat?
Dat heb ik zeker, 12V en 5V, kan ook minder maken dmv weerstand.
ls je de stekker er uit trekt moet mijn oplossing het in theorie ook doen.. :P
Dit zou nice zijn! denk ik bijvoorbeeld al aan het uitzetten van de PC...

Ik ga dit een van de dagen eens op het labo (waar ik de juiste componenten ter hande heb) uittesten en verslag uitbrengen. wordt vervolgd dus :)

groeten

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 20:18 ]

• Thijsch
Ik heb nog even snel wat getekend voor als je wel spanning hebt:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/uitschakelpuls.png

Indien spanning: door D1 komt er spanning op de output, en Door D2 wordt C1 opgeladen.
Indien spanning wegvalt: D2 voorkomt dat de spanning "terugloopt". C1 loopt langzaam leeg door de hoogohmige ingang van de opamp. En zodra die spanning lager is dan de spanning op de + ingang, geeft de uitgang signaal. De verhouding tussen R1 en R2 bepaalt de hoogte van de drempel..

Verwijderd

Even een tekeningetje gemaakt, het condensator principe wat uitgewerkt, geen idee of het wel gaat werken:
Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/349/beep0ht.th.png

• Thijsch
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:23:
Even een tekeningetje gemaakt, het condensator principe wat uitgewerkt, geen idee of het wel gaat werken:
[afbeelding]
Dit gaat niet werken.. Knop indrukken. C is nog leeg en is kortstondig een kortsluiting. Microseconden.. Daardoor gaat de Tor even geleiden die de FET (waarom dat beest erbij?) even in geleiding schopt. Indien het knopje losgelaten gebeurd er niets. De C ontlaad pas indien de voedingsspanning er andersom op komt te staan.. Dit gaat dus niet werken! Daarbij stopt die C te snel met stroom doorlaten. Je kan hier een R mee in serie zetten om dat te voorkomen. Hoewel die R bij de emittor van de tor ook al die functie heeft..

Dit geeft iig geen puls bij het loslaten van de knop!!

Verwijderd

Hmm idd, en als er tussen de +pool van de C en de ground nog een tak wordt gemaakt met daarin een R, werkt die dan wel? Dan kan de C wel ontladen.
De FET erbij voor het geval de tor niet genoeg stroom levert. Door de weerstand gaat er nauwelijks stroom door de tor lopen, maar gaat er wel een spanningsval overkomen en dus een spanning op de ingang van de FET. Omdat er weinig stroom door de tor loopt, moet er ook maar een heel kleine Basis-Collector stroom lopen, waardoor je geen te zware condensator nodig hebt.

Dat was allenzins mijn redenering. :)

edit> Bij jou schakeling, gaat de beeper niet constant blijven beepen zolang de schakelaar gesloten is?
En als de schakelaar gesloten wordt, gaat de C ontladen, en van zodra de min ingang lager is als de plus van de op-amp gaat de beeper toch ook constant blijven beepen?

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 20:38 ]

• Thijsch
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:31:
Hmm idd, en als er tussen de +pool van de C en de ground nog een tak wordt gemaakt met daarin een R, werkt die dan wel? Dan kan de C wel ontladen.
De FET erbij voor het geval de tor niet genoeg stroom levert. Door de weerstand gaat er nauwelijks stroom door de tor lopen, maar gaat er wel een spanningsval overkomen en dus een spanning op de ingang van de FET. Omdat er weinig stroom door de tor loopt, moet er ook maar een heel kleine Basis-Collector stroom lopen, waardoor je geen te zware condensator nodig hebt.

Dat was allenzins mijn redenering. :)

edit> Bij jou schakeling, gaat de beeper niet constant blijven beepen zolang de schakelaar gesloten is?
En als de schakelaar gesloten wordt, gaat de C ontladen, en van zodra de min ingang lager is als de plus van de op-amp gaat de beeper toch ook constant blijven beepen?
Hangt van je beeper af.. ik ging uit van een zogeheten "one shot generator". Een basisschakeling met een 555, dat wil zeggen dat t ding zijn werk doet voor een bepaalde tijd, en pas weer opnieuw als er een nieuwe opstartpuls is :) Die puls kan 1 microsecodnen zijn of 100 uur, zolang er geen nieuwe puls is begint het ding niet op nieuw..

/edit:

Zo is het nog vollediger:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/uitschakelpuls2.png

C1 +/- 1 uF
De verhouding tussen R1 en R2 bepaald de drempel waarde.
C3 = 100 nF ontkoppel condensator (geen elco maar per ongelijk verkeerde teken gezet)
R3 en C2 bepalen hoe lang één puls duurt.

T = RC
T in seconden
R in ohm
C in Farad

[ Voor 19% gewijzigd door Thijsch op 18-04-2006 20:53 ]

Verwijderd

Dit zit wel heel erg raar in elkaar.
Ten eerste heb je de uitgang van de opamp via een diode teruggekoppeld naar de inverterende ingang waardoor het een soort 1x versterker is geworden en op de uitgang ongeveer dezelfde spanning zal staan als op het knooppunt R1 R2.
Zodra je op de input 5V gaat zetten staat die 5V meteen op de uitgang van de opamp en dat is de bedoeling dus ook niet.
Uit je verhaal maak ik op dat je de 555 wilt triggeren met een positieve puls, maar om een 555 in een one-shot configuratie te triggeren moet je pen 2 aan GND leggen.
Nee, dit gaat beslist niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 10:55 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Ik zie hierboven niet echt iets dat gaat werken...

Dit daarentegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.subsonik.be/forumstuff/got/buzzer.png
zou moeten werken... :)

Aangezien je zegt dat je nog 1 kant van de dubbelpolige wisselschakelaar over hebt, lijkt dit mij het makkelijkste.

Verwijderd

Hoe heb je de capaciteit en weerstanden berekent?

Verwijderd

Ander opzetje, een venstercomparator:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/beep%20aan%20beep%20uit_3.PNG
werking:
In getekende toestand liggen de +ingangen van beide opamps via R6 aan GND en de -ingangen liggen aan respectievelijk 3V en 4V. De uitgangen van beide opamps zijn dus laag en de buzzer zwijgt.

Als de schakelaar wordt gesloten wordt C2 via R5 opgeladen. Bij het bereiken van 3V wordt de
uitgang van IC1a hoog en de buzzer start. 0,5s later wordt de spanning over C2 4V en de uitgang van IC1b wordt ook hoog. Dit wordt via D2 doorgegeven aan de -ingang van IC1a waardoor de uitgang van IC1a weer laag wordt, de buzzer stopt.

Deze toestand blijft zo tot de schakelaar weer wordt geopend en C2 ontlaadt zich dan over R6.
De spanning over C2 daalt en bij 4V wordt de uitgang van IC1b laag, de uitgang van IC1a wordt weer hoog en de buzzer start. Wordt de spanning over C2 lager dan 3V dan wordt de uitgang van IC1a ook weer laag en stopt de buzzer.

Spanningsdeler R7/R8 is nodig omdat een laag niveau van de uitgang van de gebruikte opamp 2V
is en zonder deze deler T1 altijd zou geleiden.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 13:53 ]

• subsonik
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:26:
Hoe heb je de capaciteit en weerstanden berekent?
Nogal met de natte vinger ;) De basisweerstand van 10K is zodanig gedimensioneerd dat de collectorstroom van de transistor tot ongeveer 100mA kan oplopen - moet ruim voldoende zijn voor een piëzo beepertje. De condensatoren zijn bepaald met tau = R * C, met tau = 0,5 sec. Dit is de tijdsconstante, en dus een maat voor hoe lang het beepertje zal beepen. In de praktijk verwacht ik dat het ding ongeveer 1 sec zal beepen (2 * tau). De weerstanden van 100K zitten er om de condensatoren te kunnen ontladen.

Het schema van exter zal ook werken, maar ik heb 2 opmerkingen. Ten eerste, bij het uitschakelen zal de beeper véél langer beepen dan bij het inschakelen. Bij het uitschakelen moet C2 zich ontladen over R6 (270K), bij het inschakelen wordt C2 geladen door R5 (39K) - nogal een verschil in tijdsconstante! Valt op te lossen door R6 aan het knooppunt R5/switch te hangen, en een waarde van 10K of lager te geven.
Ten tweede, ik zou R7/R8 een factor 10 lager kiezen, anders heb je nogal weinig basisstroom door de transistor en wordt die misschien niet voldoende ver opengestuurd.

Verwijderd

Schakeling is berekend, opgebouwd en getest, bij het inschakelen piept de buzzer (ongeveer) even lang als bij het uitschakelen.

Verklaring kan je halen uit het volgende:
C2 wordt tot ca 4,3V opgeladen (knooppunt R5/R6)
De tijdsduur van het piepen bij het inschakelen wordt bepaald door de oplaadtijd van C2 tussen 3V en 4V, in percentage uitgedrukt van 70% tot 93%
De tijdsduur van het piepen bij het uitschakelen wordt bepaald door de ontlaadtijd van C2 tussen 4V en 3V, in percentage uitgedrukt van 93% tot 70%

Het mag als bekend worden verondersteld dat het laden van 70% naar 93% aanzienlijk langer duurt dan het ontladen van 93% naar 70%

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 11:06 ]

• subsonik
Hmm, inderdaad, maar 't is niet echt de simpelste methode, het had eenvoudiger geweest als je gewoon symmetrische levels genomen had (33% en 66% bv.), dan moest je niet met andere RC constanten knoeien ;)

Anyways, ik denk dat we best wat afwachten tot de TS nog wat van zich laat horen :P

[ Voor 48% gewijzigd door subsonik op 20-04-2006 18:23 ]

Verwijderd

Ziet er idd gelikt uit, en mooie uitleg om het te begrijpen. Ik dacht ook eerst dat de piep bij het onladen een factor 7X zo lang zou duren, maar gezien een condensator veel sneller ontlaadt (in het eerste stadium van het ontladen) dan dat die oplaadt (in het laatste stadium van het opladen), zal dat die factor inderdaad wel compenseren.

Je kan dus de beep langer laten duren, door ofwel R5, en R6 hoger te kiezen (beiden met eenzelfde factor), of door de condensator lager ook hoger te kiezen. Om de beep korter te laten duren: vice versa. Dit is volgens het formulletje tijdsconstante is R*C. Zowel R als C verhogen resulteert in een langere beep. Correct?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 19:44 ]

Verwijderd

Ik had je reply niet goed gelezen, maar daar komt het wel op neer ja...
subsonik schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:21:
Hmm, inderdaad, maar 't is niet echt de simpelste methode, het had eenvoudiger geweest als je gewoon symmetrische levels genomen had (33% en 66% bv.), dan moest je niet met andere RC constanten knoeien ;)
Analoge electronica betekent vaak compromissen sluiten omdat de werking van het een vaak afhankelijk is van het ander..

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 15:59 ]

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

ik weet niet wat je verder nog wilt met je bay-bus, maar je zou ook gebruik kunnen maken van een micro controller, dan kun je nog leuke andere dingen doen zoals LCD toerental meten piepjes van 1sec zijn dan een koud kunstje :)

PC based oscilloscope

Pagina: 1