Tar en tape drive compressie

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een onstream 50GB tapedrive op de kop getikt en ben er inmiddels lekker mee aan het spelen... Inmiddels heb ik een en ander geleerd mbt de commando's mt en tar.

Nu wil ik backups maken dmv tar. In tar kun je compressie gebruiken met gzip en de drive heeft ook iets van compressie wat je in kunt stellen met het commando mt. Van tar heb ik gelezen dat als je compressie gebruikt bij de backup en er treedt een fout op dat je alle data vanaf de fout kwijt bent. Deze compressie wil ik dus niet gebruiken.

Mijn vraag is of dit ook geldt als ik de compressie van de drive instel mbv het commando "mt".

Verder heb ik niet kunnen vinden of de compressie van de drive (tapes zijn gespecificeerd als "50 GB bij 2:1 compressie) altijd even effectief is. Het lijkt me op zich dat die compressie minder effectief wordt als je er al voorgecomprimeerde data op zet, net als bij het zippen van zeg een mp3-tje. Klopt dit?

ieeeepppppp :P

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe de hardwarematige encryptie gaat weet ik niet; als er een fout optreedt dan zou ik de hele backup als verloren beschouwen, en dus maakt het ook niet uit ;)

Als je een mp3 of een film naar die tape schrijft dan kan-ie inderdaad niet verder comprimeren.

Verwijderd

De drive comprimeert de data niet zelf, om marketingtechnische redenen wordt er 50 GB opgezet.
De 50 GB refereert aan de capaciteit als de bestanden door de backup software gecomprimeerd zijn.

en verder staan de Onstream drives niet als erg betrouwbaar bekend, als je er kritieke dat mee wil backuppen zou ik ook op een ander mediam een backup maken.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:17:
De drive comprimeert de data niet zelf, om marketingtechnische redenen wordt er 50 GB opgezet.
De 50 GB refereert aan de capaciteit als de bestanden door de backup software gecomprimeerd zijn.

en verder staan de Onstream drives niet als erg betrouwbaar bekend, als je er kritieke dat mee wil backuppen zou ik ook op een ander mediam een backup maken.
De drive was gratis, dus het is zowiezo een verbetering tov wat ik had :) Verder draai ik van mijn allerbelangrijkste zooi ook een backup naar andere harddisks. Backups van films en muziek gaan op tape omdat ik daar anders een extra harddisk voor moet kopen.

ieeeepppppp :P

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

je kan toch vergelijken?
als niet gelijk nog een keer backupen

>.< >.< >.< >.<