(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.
[ Voor 6% gewijzigd door dj_tjerk op 18-04-2006 17:15 ]
Simpel hubje kopen. En daar alle pc's op aansluiten. Volgens mij werkt het niet op de door jou hierboven beschreven manier.
Verwijderd
Verwijderd
Volges mij moet dit wel werken hoor....master6464 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:12:
ik hou binnen kort een heel kleine lanparty (ongeveer 10 personen)
en ik wou weten hoe ik het best een netwerk hiervoor aan zou kunnen leggen.
ik heb hier helemaal geen ervaring mee dus ik nogal wat hulp nodig.
8 van de 10 pc's hebben 2 netwerkkaarten dus ik dacht om het zo aan te sluiten:
pc 1 => netwerkkaart 1 van pc 2 => netwerkkaart 2 van pc 2 => kaart 1 van pc 3
enz.
(dit is zeker weer helemaal fout)
ik ben hierbij opzoek naar de goedkoopste oplossing
Aleen de snelheid zal wel wat lager liggen dan als je bijv. een switch/router gebruikt...

een switch heet zoiets.
Op een lan-party wil je geen computers doorlussen of hubs gebruiken maar gewoon een switch in het midden van je netwerk hangen en dan dmv een star topologie al je pc's daarop aansluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 18-04-2006 17:18 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Doe dan maar een switch, of desnoods de doorlink-methode, dat is altijd nog beter dan een 10Mbit hubm00n schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:15:
Simpel hubje kopen.
Als je door wilt linken (gaat misschien werken, nog nooit geprobeerd namelijk) moet je op elke pc bij de netwerkverbindingen eventjes de 2 kaarten selecteren en een 'netwerkbrug' maken (alleen onder XP volgens mij), en daarna alles in één lijn verbinden.
Let wel op met intensief verkeer, want de middelste pc krijgt het het zwaarst te verduren, en de buitenste pc's zullen het sloomst zijn.
Ook voor filesharen is het niet ideaal, maar als je niet speelt kun je best nog wat overpompen.
Owner SuitIT, https://www.suitit.nl
Een router en een switch
Ik neem aan dat je een router hebt, daaraan dus een switch (met voldoende poorten) via de uplink poort zetten.
als je zelf geen router hebt aan een van je LAN gasten vragen of ze er een meenemen.
This message was deleted
link pricewatch
edit/
Wat hier boven wordt gezegt doen we ook welles op ons kleine lanparty (4-6 mensen)
maar dan met twee routers.
[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2006 17:25 ]
Verwijderd
Dit zal vast werken, mits iedereen crosslink kabels gebruikt.DarthPlastic schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:18:
[...]
Doe dan maar een switch, of desnoods de doorlink-methode, dat is altijd nog beter dan een 10Mbit hub
Als je door wilt linken (gaat misschien werken, nog nooit geprobeerd namelijk) moet je op elke pc bij de netwerkverbindingen eventjes de 2 kaarten selecteren en een 'netwerkbrug' maken (alleen onder XP volgens mij), en daarna alles in één lijn verbinden.
Let wel op met intensief verkeer, want de middelste pc krijgt het het zwaarst te verduren, en de buitenste pc's zullen het sloomst zijn.
Ook voor filesharen is het niet ideaal, maar als je niet speelt kun je best nog wat overpompen.
Het is immers een direkte PC->pc verbinding.
Het zou een beetje lullig zijn als geen enkele PC een andere kan zien of ruiken
Een losse switch gaat prima. Mits iedereen even een vast IP-adres insteld.
Wat je verder nodig hebt en moet doen kun je makkelijk vinden met de search. Veel plezier op je party
Maar switch is idd stukken beter. Excuses.!
Verwijderd
Wordt dringend nog es tijd dat we dat nog es doen :^)
/edit:
Weet er iemand overigens hoe je DNS aan de praat krijgt in zo'n netwerk?
[ Voor 16% gewijzigd door moozzuzz op 18-04-2006 17:50 ]
Waar heb je die router voor nodig dan?brutalbasterd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:20:
...
Ik neem aan dat je een router hebt, daaraan dus een switch (met voldoende poorten) via de uplink poort zetten.
als je zelf geen router hebt aan een van je LAN gasten vragen of ze er een meenemen.
Of wil je misschien gaan subnetten in 192.168.x.y adressen?
Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.
Welk deel van DNS ?moozzuzz schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:49:
/edit:
Als je gebruik maakt van een server die zowel DNS als DHCP server is, kan je in ieder geval alle pc's op naam resolven. Indien je ook naar buiten (Internet) wil met behulp van dezelfde DNS server, moet je hierop forward zones aanmaken.
Vrij eenvoudig, ziet er moeilijker uit dan het is (je kan hierover ontzettend veel op Inet vinden).
Hij zal wel in verband met DHCP (redelijk standaard in een router aanwezig) z'n router hiervoor willen inzetten.Waar heb je die router voor nodig dan?
Of wil je misschien gaan subnetten in 192.168.x.y adressen?(Wel lachen trouwens, maar volgens mij komt dat de snelheid niet ten goede
)
[ Voor 23% gewijzigd door lier op 18-04-2006 17:56 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
dhcp zal niet gaan werken. wat jij bedoelt is dat dat naar loop van tijd alle pc's een apipa adres gaan aannemen. iets in de richting van 169.254.XXX.XXX. hierdoor functioneert je netwerk wel maar het is niet aan te raden. beter is gewoon alles statisch in te stellen. en als je alsnog moeilijk wilt doen kun je nog altijd een dhcp server draaien ook al zie ik er de toegevoegde waarde niet van inVerwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:31:
Idd gewoon een goedkope 10-poorts switch kopen, kan niet makkelijker. Je bent zelfs niet verplicht om een vast ip in te stellen, dhcp werkt gewoon.
Meneer 1000 has spoken......
Waarschijnlijk bedoelt hij in een situatie met een switch is een DHCP server voldoende. Terwijl als je alle computers aan elkaar knoopt (petje af als je dit gaat lukken !) wel eenvoudig een DHCP server kan inzetten.dude123 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:55:
[...]
dhcp zal niet gaan werken. wat jij bedoelt is dat dat naar loop van tijd alle pc's een apipa adres gaan aannemen. iets in de richting van 169.254.XXX.XXX. hierdoor functioneert je netwerk wel maar het is niet aan te raden. beter is gewoon alles statisch in te stellen. en als je alsnog moeilijk wilt doen kun je nog altijd een dhcp server draaien ook al zie ik er de toegevoegde waarde niet van in
Tja.. Ik zou niet eens zo veel moeite doen. je bent toch maar met z'n achten, dus je spreekt effe af wie wat voor adres neemt, en je kunt aan de gang. Heb je niet eens DNS voor nodig.lier schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:55:
[...]
... een heleboel
Hij zal wel in verband met DHCP (redelijk standaard in een router aanwezig) z'n router hiervoor willen inzetten.
Het wordt natuurlijk anders als je met z'n allen op internet wilt gaan gamen... Maar dan hoef je natuurlijk niet eens bij elkaar te komen, lijkt me, kun je gewoon lekker thuis gaan zitten (met een biertje erbij ofzo...)
Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.
Wat je ook kan doen is gewoon je eigen router pakken (heb je gelijk internet) en vragen of andere mensen ook voor de ene keer hun router mee willen nemen (ok, rest van het huis dan geen internet, maar in goed overleg moet het te doen zijn).
Door ze gewoon los te maken thuis en mee te nemen kun je ze inzetten als simpele switch.
Geloof het of niet, maar die goedkope Sweexen zijn echt fijn voor dit soort werk.
De routers van sweex (LB000021) crossen bv vanzelf de kabels als dit moet, hebben DHCP, en zijn goedkoop
Zelf heb ik 2x een LB000021 om mee te nemen, en 1x een Sitecom DC-202 voor internet.
Als de volgende lanparty groter wordt hier, dan vragen we gewoon meer mensen om hun router mee te nemen, zo makkelijk als wat
Ok, officiëel is het helemaal tegen de richtlijnen in, je hebt geen echte switches namelijk, de routers zullen allemaal 192.168.2.1 oid. heten, dus IP conflicts, en omdat ze allemaal een DHCP-server hebben krijg je daar ook conflicten mee, maar het werkt
Ja, waarschijnlijk bedoel je dat je een echte interne DNS wil, dat je dus de PC van de gamehoster bijvoorbeeld DitIsDeGameHost.nl kan noemen?moozzuzz schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:49:
Dan moet je op een van de pc's even een simpel DNS-servertje installeren, en stel je in je router in dat deze bij de DHCP-berichten het IP van je DNS-servertje meegeeft.
Op de DNS-server maak je static mappings, bv 'joop.nl' verwijst naar de pc van Joop, etc.
De rest laat je dynamisch doorlinken naar de 'echte' DNS-server, zodat mensen ook op internet kunnen. (Soms kun je dan gelijk zien wat iedereen zit te browsen
Onder Linux flik je dit met Bind, voor Windows was er ook zoiets beschikbaar, zit ook iig standaard in WindowsServer2003.
edit: wow, lange post, ik reageerde dus op iets van 5 posts hierboven ofzo...
[ Voor 3% gewijzigd door DarthPlastic op 18-04-2006 18:02 ]
Owner SuitIT, https://www.suitit.nl
Icey schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:12:
Ik weet niet waar je ergens woont, maar als je in de buurt van Amersfoort woont kan je van mij wel een 100Mbit 32 poorts Switch lenen. Alle pc's aansluiten, routerje met DHCP & Internet eraan hangen en iedereen kan internetten en netwerken.
Cool...
Valt wel mee hoorVerwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:52:
Wooh, 300 euro. volgens mij doe je dan echt iets fout.
Voor 270 euro inclusief transport heb je bijvoorbeeld de Netgear Prosafe FS738T bij hd.nl.
Tuurlijk, zonder gigabit erbij heb je voor een paar tientjes al een fatsoenlijke 24p 10/100 switch. Met gigabit zit je rond de 150 euro voor 16 poorten.
DNS zodat je kunt internetten zit meestal al in je NAT-router. Voor DNS waar je zelf handmatig namen aan ip-adressen kunt koppelen moet je een server installeren. Als je een Linux-doos hebt is het zo simpel als apt-get bind9 (of net welke installatiemethode je distro gebruikt) en dan wat tekstbestandjes invullen, als je een Windows Server-versie hebt dan heb je ook al een DNS-server. Ik ken zo geen (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn uiteraard) DNS-server-software voor (een workstation-versie van) Windows.moozzuzz schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:49:
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Begrijp me niet verkeerd, ik heb thuis een FreeBSD-server met bind en dhcpd voor 4 PC's. Maar iemand die hulp nodig heeft bij het opzetten van een netwerk zou ik niet laten pielen met DNS- en DHCP-servers.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
maar ik denk toch dat ik het bij 2 switches hou (wat is het verschil met een router?)
maar hoe sluit ik ze aan elkaar?
edit: Ik kan er beter een kopen met meer poorten
[ Voor 15% gewijzigd door master6464 op 18-04-2006 20:03 ]
(\__/)
Verwijderd
@ post boven me: Routertje deelt ipadressen uit dmv DHCP, zodat de computers automatisch een ipadres krijgen. Deze kan je huidige internet verbinding ook doorverbinden met je lan-netwerkje. Een switch is verder redelijk dom, enkel om een berg netwerkapparaten aan elkaar te knopen.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 20:03 ]
dus voor een lanparty kan ik het best gewoon een switch kopen?Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:00:
Je kan ook DHCP draaien zonder DHCP server, opzich geen probleem. Neem RFC 2322 en je probleem is opgelost. Wasknijpers doen wonderen. Simpeler kan niet!
@ post boven me: Routertje deelt ipadressen uit dmv DHCP, zodat de computers automatisch een ipadres krijgen. Deze kan je huidige internet verbinding ook doorverbinden met je lan-netwerkje. Een switch is verder redelijk dom, enkel om een berg netwerkapparaten aan elkaar te knopen.
(\__/)
Ja! (let wel op het aantal benodigde poorten )master6464 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:04:
[...]
dus voor een lanparty kan ik het best gewoon een switch kopen?
Tenzij je internettoegang wil geven, dan heb je OOK nog een router nodig.
Heeft ook een computer!
Dit is niet echt waar, een switch zit op laag 2 van het osi model (verminderd collision domains) terwijl een router op laag 3 zit (en dus broadcast domains split) Aangezien de router op een hogere laag zit kan hij ook alles onder hem, sterker nog zonder laag 2 gaat een routingfuntie niet werken (denk aan laag 1 dat is fysiek).DarthPlastic schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:01:
Ok, officiëel is het helemaal tegen de richtlijnen in, je hebt geen echte switches namelijk, de routers zullen allemaal 192.168.2.1 oid. heten, dus IP conflicts, en omdat ze allemaal een DHCP-server hebben krijg je daar ook conflicten mee, maar het werktStel er eentje goed in en laat de rest gewoon als domme switch achter, werkt prima
(en natuurlijk iedereen Static IP)
Best wel ,maar ik wilde toch even wijzen dat een router ook een switch is
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
Verwijderd
Heb liggen een 3com Superstack 3 (16poorts), en een Cisco Catalyst 2924-XL.
Als je wilt mag je deze tegen een kleine vergoeding lenen (als je dat wilt, laat maar even wat weten).
Of mag dit zo niet op t.net?
Hell / 0
Tip: Neem contact op met die 10 mensen en zoek uit wie er vaker met netwerken heeft geprutst.master6464 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:58:
ik word hier doodgegooid met allerlei moeilijke termen en oplossingen![]()
maar ik denk toch dat ik het bij 2 switches hou (wat is het verschil met een router?)
maar hoe sluit ik ze aan elkaar?
edit: Ik kan er beter een kopen met meer poorten
Of ben jij degene van die groep die er het meeste verstand van heeft? Want dan zou ik bijna zeggen last de hele boel af, want je loopt geheid tegen dingen aan tijdens de lan die jij zo te zien niet opgelost krijgt. Niet rot bedoeld uiteraard, want zo zijn we allemaal begonnen
Die moeilijke termen vallen nog wel mee. Van DHCP en DNS en NAT-routers (aka de huis-, tuin- en keuken routers zoals de halve Nederlandse bevolking die in de woonkamer naast het kabelmodem of ingebouwd in het ADSL-modem heeft staan) zou je toch minimaal wel moeten weten wat ze doen, als je dan al niet weet hoe ze werken, anders zou ik het aanleggen van dat netwerk _echt_ aan een ander overlaten
Daarnaast zijn al die dingen uitvoerig besproken in de FAQ van dit subforum.
Wat is het verschil tussen een router en een switch?
Om het voor jou niet al te moeilijk te maken zal ik niet net als DarthPlastic het hele OSI-model van stal halen maar het wat simpeler (en dus onnauwkeuriger) uitleggen.
Simpel gezegd sluit je met een switch computers op elkaar aan zodat deze met elkaar kunnen praten. De router waar je het over hebt sluit je computers (vaak via een switch) weer aan op het Internet. Om het nog wat ingewikkelder te maken hebben de meeste van die routertjes een aantal verschillende onderdelen aan boord: de router zelf, een DHCP-server, een switch en soms een wireless accesspoint.
Wat jij thuis het beste kunt doen voor die lanparty is een switch kopen met 16 of meer poorten (Er zijn versies met 5, 8, 16, 24, 32 (maar zeldzaam) en 48 poorten, waardes daar tussenin kom je niet of heeeeel zelden tegen).
Deze switch prik je met een netwerkkabel in de poort van je router waar nu de pc waar je nu op zit inzit, en de kabel die vanuit je pc naar de router ging doe je in de switch. Je vrienden prikken hun netwerkkabels ook in op de switch en iedereen heeft netwerk. Een mogelijk probleem zijn de mensen die ICS hebben draaien, maar die zijn sinds alle ADSL- en kabelmodems met ingebouwde router komen bijna uitgestorven.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
tenzij je de switch midden op de vloer legt en de UTP kabels rechtstreeks er naar toe spant.
wat je naar mijn idee het beste kan doen is,
koop/leen 2 8 poort switch's en sluit die aan op je Router (crosscable's gebruiken).
En zet de 8 poorts op 2 handige plekken zodat jullie geen idioot lange UTP kabels nodig hebben.
Note:
de router gaat het druk krijgen(moet die aan kunnen).
De meeste routers hebben 4 poorten, wat je met de 2 overige kan doen is een extra UTP kabel naar de 8 poorts trekken (gelijke lengtes gebruiken), in theorie verdubbel je de snelheid daarme, mits de switch's dat ondersteunen natuurlijk
Dan krijgt de link tussen die 2 het HEEL druk. Er hoeven er maar 2 te gaan downloaden van elkaar en je spelletjes gaan laggen. Zeker met maar 10 man moet dat toch wel lukken met kabels van 10 meter. Nu weet ik niet hoe men fysiek gaat zitten (hoe ver uit elkaar) maar met 20x20m heb je toch een hele flinke schuurVerwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:46:
Mijn ervaring is dat het niet handig is om alles op 1 centrale switch aan te sluiten.
tenzij je de switch midden op de vloer legt en de UTP kabels rechtstreeks er naar toe spant.
wat je naar mijn idee het beste kan doen is,
koop/leen 2 8 poort switch's en sluit die aan op je Router (crosscable's gebruiken).
En zet de 8 poorts op 2 handige plekken zodat jullie geen idioot lange UTP kabels nodig hebben.
Das een hele grote mits... Zeker van de 8-poorts varianten zijn er zo goed als geen switches die het bundelen van meerdere poorten ondersteunen. Wat je dan dus gaat krijgen zijn hele mooie broadcast-storms omdat deze in een kringetje rondgestuurd gaan wordenNote:
de router gaat het druk krijgen(moet die aan kunnen).
De meeste routers hebben 4 poorten, wat je met de 2 overige kan doen is een extra UTP kabel naar de 8 poorts trekken (gelijke lengtes gebruiken), in theorie verdubbel je de snelheid daarme, mits de switch's dat ondersteunen natuurlijk
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Neem een goede 16 poorts switch en plug hier alle pc's in.
Neem een router en koppel deze aan de switch, ben je voor
een paar tientjes kwijt en heb je al die technische bullshit
niet nodig
ja ik ben degene van die groep die er het meeste verstand van heeft (mijn algemene kennis is vrij groot ik en als er computer problemen zijn bij mij in de buurt halen ze mij erbij. alleen van dit onderwerp heb ik nog weinig ervaring.)Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:46:
[...]
Tip: Neem contact op met die 10 mensen en zoek uit wie er vaker met netwerken heeft geprutst.
Of ben jij degene van die groep die er het meeste verstand van heeft? Want dan zou ik bijna zeggen last de hele boel af, want je loopt geheid tegen dingen aan tijdens de lan die jij zo te zien niet opgelost krijgt. Niet rot bedoeld uiteraard, want zo zijn we allemaal begonnen
Ik heb een 16 poorts switch gekocht en op een paar computers hier in huis aangesloten en het werkt petrfect
bedankt voor alle hulp, ik laat jullie nog wel horen hoe het op de lanparty is gegaan (1 Mei dus dat duurt nog wel even)
(\__/)
Verwijderd
Heb het zelf een keer gedaan met 10 man in iemands huiskamer, was lekker druk.Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:54:
[...]
Dan krijgt de link tussen die 2 het HEEL druk. Er hoeven er maar 2 te gaan downloaden van elkaar en je spelletjes gaan laggen. Zeker met maar 10 man moet dat toch wel lukken met kabels van 10 meter. Nu weet ik niet hoe men fysiek gaat zitten (hoe ver uit elkaar) maar met 20x20m heb je toch een hele flinke schuur
[...]
Das een hele grote mits... Zeker van de 8-poorts varianten zijn er zo goed als geen switches die het bundelen van meerdere poorten ondersteunen. Wat je dan dus gaat krijgen zijn hele mooie broadcast-storms omdat deze in een kringetje rondgestuurd gaan worden
Ik had zelf 2 kabels van 10 meter bij me, maar de rest had echt niet langer dan 3 meter.
dus dat gingen we niet redden, zeker niet omdat je alle kabels een beetje netjes kwijt wilt zijn.
We hadden 1 router en een 24 poort's switch.
Wat we dus gedaan hadden was, 3 pc's op de router, router met een lang snoer op de switch en de rest van de pc's en de twee een flink end uit elkaar gezet.
Toen rede we het net.
wat de opsteling die ik zij betreft (router+2x 8 poort's switch) geeft alleen druk verkeer op de router als de data van de ene switch naar de andere moet, is het van de pc naast je merkt de rest er niets van.
Als je vervolgens je internet in 1 van de routers steekt en van alle andere routers de DHCP-server uitzet kun je (als je automatisch een ip verkrijgt of handmatig het ip van de router als gateway en dns-server instelt) zelfs op internet.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd