Toon posts:

Welke RAID controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een half jaar terug een nieuwe PC gekocht. Ik ben ook bezig met Linux erop te zetten. Dat gaat allemaal niet erg voorspoedig. Dat komt deels omdat de hardware niet meewerkt, en deels omdat ik er niet al m'n vrije tijd aan besteed heb (ik heb ook andere dingen te doen ;)). Nu wil ik 1 van de problemen oplossen, namelijk het hardware probleem. Ik heb een Asus A8N-SLI Deluxe als moederbord. Daar zitten als 2 RAID controllers op. Die doen het half of niet in Linux. Bij de nForce controller kan ik wel bij de array, maar kan ik niet bij het MBR om er ook van te kunnen booten, en bij de Silicon controller kom ik in zijn geheel niet. Dat werkt dus voor geen meter.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een echte (volledige) hardware RAID controller. Ik heb 3 kandidaten gevonden, namelijk de HighPoint RocketRAID 2320, de Promise SuperTrak EX8350 en de Tekram Arc 1220. Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar de Promise. Waarom? De HighPoint lijkt me een beetje half-slachtige oplossing. Ik twijfel erover of het wel een eigen CPU heeft. Eigen memory heeft hij iig niet. Iets wat de Promise wel heeft. Die heeft ook (dat weet ik echt zeker) een eigen processor erop zitten. De performance van de Promise is dus gewoon hoger. Misschien merk ik dat niet eens, maar als ik zoiets ga kopen, dan wil ik het ook gewoon goed doen. Verder ondersteund de Promise ook RAID 6. Niet dat ik dat wil gaan draaien, maar als optie voor uitbreidingen is het altijd leuk om te hebben (dit is gewoon een pluspunt voor de Promise, het is geen reden om voor de Promise te gaan, ipv de HighPoint). Ik heb de Tekram nog niet heel goed kunnen onderzoeken, maar op het moment is het gewoon exact dezelfde kaart als de Promise, alleen is hij 100 EUR duurder. Daarom zit ik op dit moment over de Promise te denken.
Waarom dan toch dit topic? Omdat ik zeker wil zijn van mijn zaak. Ik wil geen miskoop doen, want het is ook een hele mep met geld. Daarom heb ik dit topic ook op meerdere fora geplaatst.
Wat zijn mijn eisen waaraan een RAID controller moet voldoen?
1. Het moet een PCI-Express RAID controller zijn. x4 of x8 maakt me niet zoveel uit, ik stop hem nu toch in een x16 slot :). Ik heb ook nog (gewone, 33 Mhz) PCI bussen in m'n computer zitten, maar m'n plan is om deze RAID controller ook gewoon in mijn volgende computer te stoppen. Die komt er pas over 3, 4 of 5 jaar en ik weet niet of er dan nog moederborden zijn met PCI bussen, dus daarom koop ik nu liever een PCI-Express kaart :). PCI-X heb ik dus NIET, en al die kaarten (ja, dat zijn er een hoop ;)) vallen dus af.
2. Hij moet (perfect) op Linux kunnen draaien. Ik moet van een RAID-array kunnen booten (dus vanuit Linux in het MBR van de RAID-array kunnen schrijven), en alles. Ook moet ik RAID-array's kunnen aanmaken, verwijderen, bewerken en (heel belangrijk) repareren, vauit Linux. Ik wil ook niet in mijn kernelversie-keuze beperkt worden door de driver. Oftewel: ik moet de driver dus zelf moeten kunnen compileren, zodat ik altijd naar een nieuwe kernel kan, of er moet voor elke subversie een nieuwe kernel module uitkomen.
3. Er moeten minstens 6 schijven op kunnen. Aangezien er (zo goed als) geen controller zijn met 6 aansluitingen, wordt het dus een kaart met 8 aansluitingen.
4. Ik moet er meerdere array's op 1 kaart aan kunnen maken. Mijn 6 schijven wil ik in een 2-disk RAID 0 en een 4-disk RAID 5 array leggen.
Kan de Promise voldoen aan al die eisen, of moet ik verder opzoek gaan? En is er een reden dat ik echt voor de Tekram moet gaan, en de Promise links moet laten liggen? Of is de HighPoint toch goed genoeg? Of is er nog een andere kaart op de markt, die ik over het hoofd heb gezien?

Verder heb ik nog 1 vraag. Mijn moederbord is een Asus A8N-SLI Deluxe. Ik heb dus 2 PCI-E x16 sloten. In de eerste zit m'n videokaart, en in de 2e wil ik dus die RAID=controller gaan zetten. Alleen die nForce chipset is een beetje raar. Die 2e PCI-E x16 slot wil maar op x1 snelheid draaien, als hij niet in SLI modus staat. Is dat heel erg? Kan mijn moederbord dan wel een PCI-E x4 of x8 kaart aan? Merk ik het alleen in de snelheid, of gaat het uberhaubt nooit werken?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen en/of advies kunnen geven.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:24:

Verder heb ik nog 1 vraag. Mijn moederbord is een Asus A8N-SLI Deluxe. Ik heb dus 2 PCI-E x16 sloten. In de eerste zit m'n videokaart, en in de 2e wil ik dus die RAID=controller gaan zetten. Alleen die nForce chipset is een beetje raar. Die 2e PCI-E x16 slot wil maar op x1 snelheid draaien, als hij niet in SLI modus staat. Is dat heel erg? Kan mijn moederbord dan wel een PCI-E x4 of x8 kaart aan? Merk ik het alleen in de snelheid, of gaat het uberhaubt nooit werken?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen en/of advies kunnen geven.
Laat het moederbord in SLI Mode draaien, dan heb je het 2e PCI-Express slot met x8 ter beschikking.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Ja? Dat werkt? Dat gaat dan niet helemaal flippen omdat het moederbord dan een 2e videokaart verwacht en er een RAID controller in zit?

Verwijderd

Software-raid is geen optie voor je?

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-02 13:46
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:56:
Software-raid is geen optie voor je?
Lijkt me niet omdat hij een oplossing zoekt met eigen CPU en memory

Verwijderd

mo3lla schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:59:
[...]

Lijkt me niet omdat hij een oplossing zoekt met eigen CPU en memory
Hmm, TS heeft het over "...maar als ik zoiets ga kopen, dan wil ik het ook gewoon goed doen". Maar bij een "gratis" oplossing is dit misschien niet zo relevant?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:51:
Ja? Dat werkt? Dat gaat dan niet helemaal flippen omdat het moederbord dan een 2e videokaart verwacht en er een RAID controller in zit?
Dit is aangepast in de firmware update van het ASUS moederbord sind half 2005 als ik mij goed herinner. Zie ook de compatibilitylist van de Areca PCI-E controllers.

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...patibilityList_011706.pdf

ASUS A8N-SLI Deluxe Nvidia nForce4 SLI OK(*1) PCIe X16 (X8) *2 AMD 939

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
nice :). Ik heb de meest recente (stabiele) BIOS, dus dat moet bij mij gaan werken dan :).

En software RAID heb ik ook geprobeerd, maar dat gaat niet werken. Ik heb een Dual Boot systeem. Dan zou ik Windows ook op de een of andere manier op een software RAID 0 moeten krijgen. Dat schiet dus allemaal niet op, daarom ga ik maar voor de hardware RAID kaart. Is tenslotte ook beter voor de performance.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb voor de zekerheid ook nog een mail gestuurd naar Asus, en die zeiden dat het niet kon :(. Mja, ik denk dat er maar 1 manier is om erachter te komen: gewoon proberen :).
Ik denk dat ik voor de Promise ga. Iemand anders heeft die Highpoint afgeraden als je er meer als 1 RAID array op wil zetten (dat wil ik dus, een RAID 0 en een RAID 5 array). Dan blijven de Tekram en de Promise nog over.
De Tekram heeft de mogelijkheid om er meer geheugen in te zetten. Dat ga ik toch niet doen.
De Tekram heeft ook een PCI-E x8 aansluiting en de Promise maar PCI-E x4. Daar heb ik niks aan, want ik heb 6 SATA1 schijven. Stel dat ik alle schijven op de volledige SATA snelheid kan belasten (wat in de praktijk niet kan) dan heb ik 900 MB/sec nodig. PCI-E x4 is 1000 MB/sec. Das dus ruim voldoende. Ook denk ik dat er (ook in de toekomst) makkelijker moederborden te vinden zullen zijn met een PCI-E x4 slot dan een PCI-E x8 slot.
De Tekram heeft RAID 3, dat heeft de Promise niet. Dat maakt niet uit, want ik ga toch geen RAID 3 gebruiken.
De Promise heeft RAID 50, dat heeft de Tekram niet. Mja, is leuk, maar ook van dit RAID level wil ik geen gebruik gaan maken (kan ook niet, heb nog 2 poorten vrij op de controller, en m'n RAID 5 set bestaat uit 4 schijven).
De Promise heeft een Intel IOP333 XScale processor, de Tekram heeft de Intel IOP331 XScale Processor aanboord. Het enige verschil ertussen is dat de IOP333 altijd een bussnelheid heeft van 333 Mhz, en de IOP331 draait standaard op 266 Mhz, maar is ook op 333 Mhz te zetten.
Ik zie dus geen voordeel meer in de Tekram, dus das dan verspilling van 93 EUR.
Of ben ik nog verschillen vergeten tussen de Tekram en de Promise?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:53:De Tekram heeft ook een PCI-E x8 aansluiting en de Promise maar PCI-E x4. Daar heb ik niks aan, want ik heb 6 SATA1 schijven. Stel dat ik alle schijven op de volledige SATA snelheid kan belasten (wat in de praktijk niet kan) dan heb ik 900 MB/sec nodig. PCI-E x4 is 1000 MB/sec.
PCI Express 4 Lines, 8 Bit 2.5 GHz 2 GB/s (Duplex) Meeeeer dan genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
mja, dan helemaal :), maar die 900 MB/sec trekken m'n schijven never nooit. Leuk dat de SATA1 standaard zo snel kan gaan, de fysieke schijven trekken dat gewoon niet :).
Ik heb iig net de Promise besteld.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:11
De tekram is een exacte kopie van de areca 8 poorts kaart. Aangezien in areca heeft besloten om het ding ook via tekram te verkopen.
En de nieuwe promise kaarten zijn tegenwoordig ongeveer gelijk in opbouw als areca kaarten. Allebei xscale architectuur. Alleen ik vertouw promise nooit op het gebied van ondersteuning maar ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

• rikkler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06-2025
Bestaan er ook RAID controllers met eigen CPU en MEM voor PCI-e x1 bus? Of is die interface hetzelfde als x4 en x8 en zou je ook gebruik kunnen maken van deze kaarten?

• leonbong
De areca kaarten kunnen op 1x werken. Maar of het in het slot past is iets anders.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

rikkler schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 11:19:
Bestaan er ook RAID controllers met eigen CPU en MEM voor PCI-e x1 bus? Of is die interface hetzelfde als x4 en x8 en zou je ook gebruik kunnen maken van deze kaarten?
Er schijnen PCI-e 1x RAID controller te zijn of in aantocht: PCI-Express x1 + HDD's (non-RAID)
leonbong schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:38:
De areca kaarten kunnen op 1x werken. Maar of het in het slot past is iets anders.
Nee, de Areca kaarten passen niet in een PCI-e slot. :)

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 21-04-2006 20:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• leonbong
En waarom zou een Areca PCI-e kaart niet in een PCI-e 1x slot passen welke open is aan de achterkant. Zoals sommige fabrikanten dat doen.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

leonbong schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 21:16:
En waarom zou een Areca PCI-e kaart niet in een PCI-e 1x slot passen welke open is aan de achterkant. Zoals sommige fabrikanten dat doen.
Een PCI-E 8x kaart past alleen in een x8 slot of groter, de snelheid waar de kaart op draait is 8x, maar kan ook 1x, 2x, 4x en dus 8x zijn.

SNELHEID=lees Grotere bandbreedte door het grotere aantal aanwezige lanes

Een PCI-E 8x kaart past dus fysiek niet in b.v. een 1x slot. Die 1x sloten zijn niet aan de achterzijde open, ook al zou dat het geval zijn dan werkt het nog niet omdat de lanes niet op de juiste wijze worden doorverbonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/links-connectors.gif

There is one situation depicted above that just won't work, and that's the last one with the text above it in red. Plugging an x16 card into an x8 connector doesn't work, because there aren't enough contacts in the connector to pick up all of the lanes coming out of the card.

Now, a PCIe-compliant device has a certain number of lanes built into it. So NVIDIA's first SLI cards are all x16 cards, which means that they have enough copper connectors at their bottom contact edges to support 16 lanes. This also means that they need to be plugged into a connector slot that supports at least 16 lanes. If the connector had fewer than 16 lanes, then it wouldn't have enough contacts to understand all of the signals coming out of the card. If it supports more, then those extra lanes can be ignored.

Het hele verhaal staat hier: (weet de originele link niet meer)
http://www.webconnexxion.com/raid/info_pages.php?pages_id=39

[ Voor 25% gewijzigd door John2B op 21-04-2006 21:38 . Reden: Spel en tik fouten, leesbaarheid. ]

• leonbong
MSI/Asus heeft op bepaalde modellen juist bewust de achterkant van het fysieke slot opgelaten voor deze doeleinden.
MSI
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/7125-FI.jpg
ASUS
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/455/455_l.jpg

En we zijn toch tweakers dus kunnen we het ook zelf open maken. Het past dus altijd.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 21-04-2006 22:47 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

leonbong schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 22:44:
MSI heeft op bepaalde modellen juist bewust de achterkant van het fysieke slot opgelaten voor deze doeleinden.
Ok je doelt op die gele

[ Voor 16% gewijzigd door John2B op 21-04-2006 22:47 ]

Pagina: 1