Even een upgradetje

Pagina: 1
Acties:

• Martijn85
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo,

Ik ben weer eens toe aan een upgrade van mn pc om eens lekker mee te gamen, filmpje kijken etc...

Nu heb ik dus het volgende bij elkaar gezocht:

ATX - 600 Watt PSU - Cooler Master iGreen € 121,74
ASUS A8R32-MVP Deluxe (ATI3200 CrossFire-ATX-S939) € 187,00
AMD Athlon 64 X2 4400+ (S939 - Hypertrans) 2,2 BOX € 513,35
PC3200 - 1 GBx2 - DDR - Corsair TWINX C2 Platinum € 212,50
Asus EAX1900 XTX/2DHTV - 512MB- PCIe- TV+2xDVI+ViV € 580,70

Dan kom ik op een totaal van € 1.615,29

M'n budget ligt dus zo rond de € 1.700,--

AMD en ATI gekozen omdat deze het best uit de tests kwamen die ik heb bekeken qua game performance. En de rest omdat ik dat ook nodig heb :P

Alleen twijfel ik nog bij het geheugen en mobo.
Is het geheugen wel snel genoeg om mee te kunnen gamen en past het wel op het mobo.
Is het mobo niet wat aan de dure kant voor wat ik er mee wil gaan doen.

Ik las ook ergens dat de nforce4 moederborden een probleem hebben met Maxtor HDDs dus vandaar dat ik die niet heb genomen.

Met dit systeem wil ik de komende paar jaar zonder al te veel schade doorkomen ipv. om het jaar een nieuwe videokaart kopen wat ik nu heb gedaan.

Graag commentaar :) Thanks

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Uhm, een 600W voeding? Beetje overkill IMHO. Verder heeft zulk duur geheugen ook geen nut als je niet gaat overclocken, dus ga je overclocken ja/nee?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Martijn85
Nee ik ga niet overclocken maar ik wil gewoon snel geheugen dus nam ik het duurder is beter principe maar even ter hand.

En de voeding...... ja ik las op de asus site dat de videokaart al minimaal een 450W voeding nodig heeft

• nemesis_2004
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
webfreakz.nl schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:14:
Uhm, een 600W voeding? Beetje overkill IMHO. Verder heeft zulk duur geheugen ook geen nut als je niet gaat overclocken, dus ga je overclocken ja/nee?
Als je niet overclockt is dit geheugen even snel als minder duur geheugen. Dit geheugen kan alleen een hoop meer aan.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Nou das mooi, kan je zo weer 100 euro van je lijstje afschrappen door 100 euro te bezuinigen op je geheugen omdat het toch niet sneller is. Zoveel verschil tussen geheugen staven van PC3200 zit er niet... zonde van je geld dus.

Een A-merk 450W voeding zal dit waarschijnlijk nog prima trekken, dus zoek een 450-500W voeding uit want dat scheelt 1) in je portomonnee hier 2) in je portomonnee met je energierekening 3) warmte in je kast.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

2) in je portomonnee met je energierekenin
Da's onzin: de hardware vraagt wat ie nodig heeft dus die gaat niet meer verbruiken. Alleen de warmte die het ding produceert is verdane energie, maar die heeft een 100W voeding ook bij wijze van spreken ;)

Wellicht dat de voeding van Asus zelf aan je eisen voldoet? Goede voeding en mooie prijs. :) Hij schijnt alleen niet heel erg stil te zijn, maar dat is natuurlijk vrij persoonlijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 16:23 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:02
webfreakz.nl schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:19:
voel je in je portomonne en warmte in je kast.
Dit is natuurlijk onzin, als je systeem 300Watt verbruikt en je hebt een 450 Watt voeding of een 600Watt voeding, dan blijft je systeem natuurlijk maar 300Watt verbruiken. Je hebt zelfs kans dat je systeem met een 600Watt voeding koeler is, deze zijn namelijk van hogere kwaliteit (meestal) en hebben dus een hoger efficientie. Ook zullen hier waarschijnlijk beter koelers in zitten. De keuze voor een 600Watt voeding in zo`n snel systeem vind ik een goede keuze. Zo heb je de komende jaren geen omkijken daar meer naar.

Ook het geld verhaal gaat niet op, een Athlon64 zal met een 200 of een 500Watt voeding evenveel stroom verbruiken, dus ook evenveel uit het stopcontact trekken ;)

misterjonge :(

• Martijn85
Heb nu dezelfde voeding alleen dan de 500W versie

En wat vinden jullie van de rest processor, mobo ? Kan ik vanavond lekker gaan bestellen als ik thuis kom :)

Als ik het dus goed begrijp is het systeempje wat ik hier boven heb staan wel goed alleen, zou het goedkoper kunnen, waar ik niet echt mee zit aangezien ik onder mn budget zit.

[ Voor 42% gewijzigd door Martijn85 op 18-04-2006 16:30 ]

Verwijderd

Martijn85 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:10:
Hallo,

Ik ben weer eens toe aan een upgrade van mn pc om eens lekker mee te gamen, filmpje kijken etc...

Nu heb ik dus het volgende bij elkaar gezocht:

AMD en ATI gekozen omdat deze het best uit de tests kwamen die ik heb bekeken qua game performance. En de rest omdat ik dat ook nodig heb :P

Alleen twijfel ik nog bij het geheugen en mobo.
Is het geheugen wel snel genoeg om mee te kunnen gamen en past het wel op het mobo.
Is het mobo niet wat aan de dure kant voor wat ik er mee wil gaan doen.

Ik las ook ergens dat de nforce4 moederborden een probleem hebben met Maxtor HDDs dus vandaar dat ik die niet heb genomen.

Met dit systeem wil ik de komende paar jaar zonder al te veel schade doorkomen ipv. om het jaar een nieuwe videokaart kopen wat ik nu heb gedaan.

Dat van die maxtor HD's en Nforce4 chips is d8 ik al lang verholpen...
Het geld geloof ik ook aleen voor SATA2 schijfjes
Dus misschien kan je dan toch nog een nForce4 chip moederbordje nemen ;)

Tenminste als je HD's van het volgende bouwjaar/maand zijn:

Wanneer het om Maxtor DM10 schijven gaat die zijn gefabriceerd vóór fabruari à half februari dit jaar (2005), dan zal men compatibiliteitsproblemen ondervinden.

hier staat er wat meer informatie over:
http://gathering.tweakers...nd%2C10%2C300gb%2C6v300f0

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 16:33 ]

• Martijn85
Heb je misschien ook nog een tip voor welk nforce mobo ?

Verwijderd

p43000 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:27:
[...]

Dit is natuurlijk onzin, als je systeem 300Watt verbruikt en je hebt een 450 Watt voeding of een 600Watt voeding, dan blijft je systeem natuurlijk maar 300Watt verbruiken (1).Je hebt zelfs kans dat je systeem met een 600Watt voeding koeler is, deze zijn namelijk van hogere kwaliteit (meestal) (2) en hebben dus een hoger efficientie (3). Ook zullen hier waarschijnlijk beter koelers in zitten. De keuze voor een 600Watt voeding in zo`n snel systeem vind ik een goede keuze. Zo heb je de komende jaren geen omkijken daar meer naar.

Ook het geld verhaal gaat niet op, een Athlon64 zal met een 200 of een 500Watt voeding evenveel stroom verbruiken, (4)dus ook evenveel uit het stopcontact trekken ;)

misterjonge :(
Fout, fout, fout... En fout.
Over het algemeen zijn voedingen efficiënter naarmate ze dichter naar hun maximum kruipen, dus verbruikt een systeem met een voeding die goed op de rest van het systeem is afgesteld minder. Dit kun je zelf nalezen in een recente test van Toms Hardware.
Dat een voeding met een hogere specificatie beter is, is natuurlijk ook klinkklare onzin. Of wil je zeggen dat de Sweex en Q-Tec 650W GOLD TRIPLE FANs beter zijn dan Enermax/Antec/[Inser A-merk] 450W voedingen?
Efficient is niet hetzelfde als kwaliteit en voedingen met een hogere specificatie zijn echt niet altijd beter of efficienter. Ook dit kun je zien in de test van Toms Hardware en elke andere PSU roundup. Als laatste was er nog de kwestie van stroom uit het stopcontact trekken; welnu, hiervoor verwijs ik je weer door naar punt 1, en zo is het kringetje rond ;)

Concluderend zou ik dus een lichtere voeding nemen. Dit kost je minder geld in de aanschaf en in het gebruik, en het scheelt warmte, want lagere efficiëntie betekent dat er meer stroom in warmte wordt omgezet.

edit:
Oja, nu nog de andere onderdelen :+
Zowel moederbord als processor als videokaart zijn top-notch, iets beters kun je nauwelijks kopen. Als je het geld hebt voor dat moederbord zou ik het zeker houden, want het is echt een prachtig ding en presteert vaak beter dan NForce4 mobo's, bleek uit een test van Anandtech.

Ik mis alleen de harddisks in het overzicht :? Je zegt dat je geen Maxtor's wilt omdat die problemen geven met NForce4, maar je hebt helemaal geen NForce 4 dus geven ze ook geen problemen :P Los daarvan staat bv. Western Digital over het algemeen wat hoger aangeschreven, maar ik heb hier nu zo'n 2,5 jaar een Maxtor 200GB zonder problemen draaien bij toch niet gering gebruik. Het is dus niet zo dat ze na een half jaar bezwijken.

Oja, en zoals gezegd kun je met gemak 100 euro besparen op je geheugen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 17:15 ]

Verwijderd

Martijn85 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:44:
Heb je misschien ook nog een tip voor welk nforce mobo ?
Hhm..ik denk dat je dan bij Asus terecht komt..

A8N-SLI Deluxe iets voor jou?

Of je kan een A8N-E nemen die heeft een nForce4 Ultra chip er op zitten...kan ie nog wat harder ;)

Kijk anders even in de pricewatch...misschien zit daar wat voor je bij??

Suc6

Verwijderd

A8N SLI (deluxe/se/etc.) daarbij moet je verder zelf even kijken wat je wilt voor versie. Ik zou zelf ook een nVidia kaart nemen maar dat komt omdat ik zelf alleen maar nVidia heb gehad en ik een beetje gek van nVidia ben... ;)

• Martijn85
en een ATI videokaart op een nvidia moederbord geeft dan geen problemen ?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

in principe niet...dat zou per bord en videokaart kunnen, maar op zich is dat geen probleem

Simplicity is de bom...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Martijn85 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:11:
en een ATI videokaart op een nvidia moederbord geeft dan geen problemen ?
Neuh.. Nvidia kaart kan ook op een ATI mobo.

Verwijderd

Je moet alleen wel een specifieke SLi of Crossfire mobo nemen, geloof ik als je dat wil gaan draaien
trouwens, je moet even zoeken naar een PSU calculator op google (een geupdate waar de x1900xt(x) ook in staat, volgens mij is dat 450W maar bullshit

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Martijn85 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:27:Als ik het dus goed begrijp is het systeempje wat ik hier boven heb staan wel goed alleen, zou het goedkoper kunnen, waar ik niet echt mee zit aangezien ik onder mn budget zit.
Dat is wel dom dan kan je beter dat goedkoper houden en dan een duurdere PROC of 3D kaart nemen. }:O

Verwijderd

Martijn85 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:10:Nu heb ik dus het volgende bij elkaar gezocht:

Voeding: Ik zou een Antec of een Enermax nemen, maar da's een kwestie van smaak. Die iGreen moet het ook goed doen. Verder zou een 500-550W ook volstaan, maar geen probleem.
Mobo: Goede keus om een RD580 mobo te nemen. Stukken beter dan de loeihete nForce 4. Asus maakt verder o.k. dingen, maar ik zou voor een ander merk mobo (e.g. Sapphire, DFI) gaan, maar wel met een RD580 chipset.
Proc: AMD is dé keus van het moment. Ik zou ook dual core gaan. Ik denk dat we er profijt van kunnen krijgen in games/video in het komende jaar.
Mem: Goede keuze om wat kwaliteit mem te kopen. Je kunt ze dan makkelijk op bijv 233 MHz laten lopen op een beetje gezonde timings. Er is meer keus: OCZ, Mushkin, Geil, maar Corsair is een goed keus denk ik
Graka: Dé beste kaart van het moment. HDR+AA en Bey Bey to nVidia (het rijmen is niet toevallig ;)) Komend half jaar zullen meer en meer shader intensieve spellen komen dus je zal er veel profijt van hebben. Wat ik wel aanraad is een betere koeler hierop e.g. Accelero, VF900 , (home made Zalman 7000 blok ;) )..

• Martijn85
Ok ik heb besloten dat dit hem gaat worden, niet veel veranderd maargoed:

ATX - 500 Watt PSU - Cooler Master iGreen € 95,56
AMD Athlon 64 X2 4600+ (S939 - Hypertrans) 2,4 BOX € 610,42

En dit voor een totaal van € 1.686,18

Bedankt voor alle adviezen, het heeft me erg geholpen.

Heb de PSU calculator gebruikt en de 600W voeding was idd een beetje overkill. Met de 500W heb ik nog ongeveer 100W speling.

En wat het geheugen betreft lijkt me dit gewoon een mooie oplossing tussen snel geheugen en geheugen om mee te overclocken.

Ik laat wel weten als ik problemen heb met het in elkaar zetten, maar daar ga ik niet van uit :P
(alleen hopen dat die graka in mn kast past)
Pagina: 1