[Abit K8V-Max3] boot niet door met nieuwe Sempron

Pagina: 1
Acties:

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik zit nu hier bij een vriend die zijn Athlon 64 2800+ (socket 754) heeft gesloopt door de koeler met CPU er aan vastgeplakt hardhandig uit zijn systeem te trekken (de fan liep aan an dat wilde hij verhelpen). Er zijn een flink aantal pinnen verbogen en enkele afgebroken, het systeem startte niet meer op en liet alleen een alarmgeluid horen, dus er is een Sempron 3000+ ter vervanging gekocht.

Deze op het moederbord geprikt, koeler erop en opstarten. Je ziet het Abit opstartlogo en dan hangt het systeem. Het schermpje op het moederbord geeft foutcode 49 aan, wat volgens de handleiding het volgende betekend:
49: 1. Calculate total memory by testing the last double word of each 64K page.
2. Program writes allocation for AMD K5 CPU.
De eigenaar van de PC kreeg het eenmalig voor elkaar om foutcode 60 op het schermpje te toveren, door een paar keer het keyboard in- en uit te pluggen. Deze code zou aangeven dat we vanaf nu de BIOS in zouden moeten kunnen maar dat lukt niet. Alleen als je op numlock drukt veranderd trouwens het lampje ook op het toetsenbord, caps en scroll lock geven geen teken van leven.

Ik ben toen op de site van Abit wezen kijken en volgens hun pagina's zou dit moederbord alle socket 754-processors moeten ondersteunen, mits met de laatste versie van de BIOS. Het changelog geeft aan dat Sempron 64 ondersteuning er pas sinds versie 2.2 in zit, en de nieuwere Semprons sinds versie 2.5. Het moederbord is ongeveer anderhalf tot twee jaar oud, dus goede kans dat de BIOS die er in geflasht zit versie 2.0 is ofzo.

Dus het probleem: de oude CPU is onbruikbaar, de nieuwe wordt niet goed herkent en het systeem start niet door om een nieuwe BIOS erin te flashen. Heeft iemand een idee hoe dit te fixen? :)

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-04 16:23
systeem naar reparateur brengen die beschikt over een oudere sempron?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Misschien heeft je vriend wel iets meer gesloopt dan alleen de processor.
Je zou namelijk prima in de BIOS moeten kunnen komen ook al is het een oude versie, dan zou de cpu gewoon voor een andere aangezien worden, maar hij zou wel draaien.

• Rafe
Gelukkig heeft een overbuurjongen van die vriend precies zo'n Athlon 64 2800+ als hij had, dus die gaan ze vanavond proberen of het systeem daarmee wel op wil starten. We'll keep you posted :Y)

Edit: ben net gebeld, ze hebben het geprobeerd maar ook met die Athlon 64 blijft het systeem hangen op hetzelfde punt. Helaas is het moederbord dus overleden. Bedankt voor het meedenken :).

[ Voor 36% gewijzigd door Rafe op 18-04-2006 16:35 ]

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Ikzelf heb een Abit KV8pro, een grote lijnen hetzelfde in die zin dat hij gebruikt maakt van de pro versie van de zelfde via K8T800 chipset. Mijn Mobo heeft ook al eens z'n toeren gehad, wel niet helemaal hetzelfde.
Probeer eens een biosreset, dat hielp bij mij. Het is het proberen waard.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad, een CMOS clear kan soms wonderen doen. Gewoon even de juiste jumper opzoeken en deze een paar seconden van positie veranderen, daarna weer terugsteken en booten.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
Een Sempron 64 met een oude BIOS is no-go bij Abit, dan werkt het gewoon echt niet
Stuur een mailtje naar abit@technical.nl en als het goed sturen ze je een envelopje met een bijgewerkte BIOS-chip(ik kreeg er voor op het werk zelfs 4 stuks)

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 18-04-2006 23:34 ]

• Rafe
CMOS clearen is bij elke verwisseling van processor geprobeerd, en hielp niet. Was ik vergeten hier neer te zetten. Inmiddels is er een nieuw moederbord gekocht en werkt zijn PC weer.
Pagina: 1