Toon posts:

Overclocken met ATI TRAY Tools

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet.
Ik heb een Radeon X800 PRO met de ATI Omega drivers.
Ik kreeg daar een ATI tray tool bij.
daarmee kan je tweaken en overclocken.
ik heb mijn kaart altijd wel eens willen overclocken maar ik heb er niet veel verstand van
met ATI Tray tools.
de GPU kloksnelheid is 475Mhz origineel. ---> overgeclocked naar 510
de werkelijke kloksnelheid van de geheugenbus is 450Mhz.---> geclocked naar 480Mhz.
Ik heb er gewoon niet echt een veilig gevoel over.
ik weet niet tot hoe ver het echt veilig is en of ik het wel goed doe en wat de temps betreft.
ik wil echt graag wat tips.

bijvoorbaatdank

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 14:33 ]

• hav0c
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-10-2021
Als je graag OC'ed had je beter een XT kaart kunnen nemen. Die hebben tenminste een temp sensor. Met een Pro is het altijd een beetje gissen maar de waarde die jij hebt gekozen moeten geen probleem opleveren. Zou ze niet veel hoger zetten iig..

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Kan me vergissen maar volgens mij kon ik met mijn X800pro gewoon temp uitlezen. Probeer ATItool of Catalyst Control Centre (.Net framework eerst installeren anders werkt CCC niet) eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Viss op 18-04-2006 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de TEMPS wel aflezen.
wat is ongeveer het maximale maar dan helemaal veilig?
ik heb die van mij niet hoger dan 69C zien komen.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

OC'en is een kwestie van proberen. Download een programma zoals 3DMark, verhoog met kleine stapjes de gpu/geheugen snelheid, en draai steeds een tijdje 3DMark om te kijken of je kaart het trekt. Dus niet in een keer 50MHz erbij.

edit:
Ik kan me vergissen, maar 69 graden lijkt me al wat aan de hoge kant. Maar dat is meer een idee dan dat ik het ook echt weet.

[ Voor 25% gewijzigd door .daan op 18-04-2006 14:42 ]

public void ik()

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Met zulke verschillen zou ik geen zorgen maken.. mijn 9800 SE @ softmod @ OC draait zo'n 40 MHz over default core, zonder problemen. Aangezien je net als ik geen temp sensor etc. hebt, moet je gewoon veel testen. Zodra er polys door het beeld beginnen e.d. te vliegen draait je core te hard, krijg je spikkels e.d. op textures is je geheugen te hoog geclocked. Ook kun je een schaakbord krijgen als je core te hoog draait.

Mijn advies is dus, kleine stappen en veel testen.

[ Voor 3% gewijzigd door geez op 18-04-2006 14:42 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Je kan in principe net zo lang doorgaan tot dat je artifacts (Rare strepen, rare kleuren, denk aan groen, blauw en geel! en andere rare spikkeltjes die je op je scherm ziet) Dit is eigenlijk een teken dat je kaart te warm wordt en moet je hem dus gelijk terugklokken en rebooten. Gewoon je max vaststellen op deze manier en zo kwam ik er ook. Maar misschien is het beter voor jou om met een ouder kaartje te gaan proberen aangezien je nog geen ervaring ermee hebt. (Ik heb zelf een 9600 dus zoveel kon het mij ook niet schelen :P)

offtopic:
Mijn oc:
stock core: 324
core oc: 355
stock mem: 378 (ddr)
mem oc: 470 (ddr) 8)7

Dit werkt na 3 uur BF2 nog steeds zonder artifacts dus een perfecte oc voor een oud beestje zou ik zeggen :9

Er was toch ook een speciaal topic hierover?

[ Voor 18% gewijzigd door MensionXL op 18-04-2006 14:44 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Viss
GPU zou makkelijk 80 a 90 graden aan moeten kunnen maar de vraag is of je dat zelf ok vind. Ik niet iig. Voor dagelijks gebruik vind ik 70 onder load de max maar nogmaals, dat is geheel persoonlijk.

M.b.v. ATItool kun je find max core/mem selecteren en dan tetsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Viss op 18-04-2006 14:47 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Viss schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:44:
GPU zou makkelijk 80 a 90 graden aan moeten kunnen maar de vraag is of je dat zelf ok vind. Ik niet iig. Voor dagelijks gebruik vind ik 70 onder load de max maar nogmaals, dat is geheel persoonlijk.
80 á 90 graden vind ie niet zo lekker hoor :P

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Er zit zo'n 3D renderer bij die ATI TRAY tools en de temp komt niet boven de 70.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 14:47 ]

• Viss
Heb je find max core in ATItool geprobeerd? Zou je een indicatie moeten kunnen geven van de max.

Verwijderd

Topicstarter
Ja even dat duurt lang. ik kwam tot 508 Mhz zonder artifacts en toen ben ik gestopt omdat ik toch niet verder wilde.

PS: is het terugdraaien van het overclocken net zo makkelijk? gewoon terugzetten? Set Default Clocks?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 15:26 ]

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:55:
PS: is het terugdraaien van het overclocken net zo makkelijk? gewoon terugzetten? Set Default Clocks?
Ja, zo makkelijk is het :P

public void ik()

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 20:41

13art

Moderator Mobile
Even een ander vraagje. Hoort niet 100% in dit topic thuis maar aangezien het hier ook over omega drivers gaat en dit het meest recente topic daarover de vraag hier maar even geplaatst.

Sinds kort heb ik de omega drivers voor ati geïnstalleerd. Nu was het zo bij de originele ati catalyst drivers dat je er voor kon kiezen dat als je een film afspeelt deze fullscreen kwam op bijv de tv of een tweede scherm als je die had aangesloten.

Nu kan ik deze functie alleen niet bij de drivers van omega vinden. Of kijk ik op de verkeerde plek. Iemand die kan helpen?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:55:
Ja even dat duurt lang. ik kwam tot 508 Mhz zonder artifacts en toen ben ik gestopt omdat ik toch niet verder wilde.

Je kan gerust verder gaan. Als er artifacts (witte spikkels en uitgerekte textures) op je scherm komen, dan weet je dat je kaart aan de warme kant is of dat je geheugen of core niet veel hoger kan. Mocht je echt te ver gaan, dan loopt je PC gewoon vast (al dan niet met een zwart beeld) en moet je even rebooten. Dan werkt alles gewoon weer naar behoren en op stock speeds en kan je het nog een keer proberen. Maar je hardware zal er echt niet zo snel van kapot gaan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 18:42

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

MensionXL schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:44:
[...]

80 á 90 graden vind ie niet zo lekker hoor :P
Voor mijn X850 XT is de max die temperature iets van 110-115 graden. De (default) fanspeed waarde van de firmware schaalt pas naar 100% boven de 85 graden even uit mijn hoofd. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet aan te raden is om er wat aan te doen maar de gemiddelde X800 of X850 met stock koeling komt echt wel in de buurt van de 85 graden onder load (de mijne deed met standaard koeling in een goed geventileerde kast gewoon bijna 90 graden na een paar uurtjes gamen).
Zo erg is het nu niet meer maar ik heb dan ook een andere cooler en voor een compromis tussen hitte en geluidsniveau gekozen (zonder overclocken).

Laat maar.. .

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:41:
[...]

Voor mijn X850 XT is de max die temperature iets van 110-115 graden. De (default) fanspeed waarde van de firmware schaalt pas naar 100% boven de 85 graden even uit mijn hoofd. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet aan te raden is om er wat aan te doen maar de gemiddelde X800 of X850 met stock koeling komt echt wel in de buurt van de 85 graden onder load (de mijne deed met standaard koeling in een goed geventileerde kast gewoon bijna 90 graden na een paar uurtjes gamen).
Zo erg is het nu niet meer maar ik heb dan ook een andere cooler en voor een compromis tussen hitte en geluidsniveau gekozen (zonder overclocken).
Bij mij word mijn x850xt PE agp echt niet 85 graden, gamend + fanspeed 50% komt hij niet boven de 65 graden uit, als ik hem echt belast!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 18:42

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

FiXeR.nl schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:50:
[...]

Bij mij word mijn x850xt PE agp echt niet 85 graden, gamend + fanspeed 50% komt hij niet boven de 65 graden uit, als ik hem echt belast!
Het scheelt per spel, maar de insteek was eerder dat je de maximale die temps van GPU's niet moet vergelijken met die van CPU's, GPU's mogen wat meer hebben namelijk. Dat mijn waardes per definitie wat hoog uitvallen is niet zo verbazingwekkend met 4 HDD's die de intake lucht staan te verwarmen in de directe omgeving van die videokaart en geen vrije PCI slots meer behalve de (gedwongen) directe naastliggende.

Laat maar.. .

Pagina: 1