[98] Explorer.exe werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Net voordat de laatste computer van Windows 98 naar Windows XP moest gaan, is het mis gegaan met deze PC.
Bij het opstarten werd gemeld dat 'shlwapi.dll' niet meer kon worden geladen. Een verkenningstocht met de MS-DOS prompt wees uit dat deze file inderdaad niet meer aanwezig was. Gelukkig heb ik deze file uit een eerdere backup terug kunnen halen, en ik hoopte dat het probleem toen opgelost zou zijn, maar dat was niet het geval.

Bij een poging Win 98 'normaal' op te starten, wordt deze foutmelding weergegeven:
Error in VXD VMM(01) on OE 0028:c00051EF. Zoeken in de MS Knowlegde base leverde hierbij echter niets op. Op google wordt er wél vermelding van gemaakt: dat het te maken heeft met een Matrox G400 kaartje, welke er volgens mij toch écht niet in zit.

De eerste gedachte was dat veilige modus uitkomst zou bieden. Maar, als ik de PC in veilige modus opstart dan kom ik bij het inlogscherm, en als ik gebruikersnaam + wachtwoord invul en enter, krijg ik de melding dat Explorer een ongeldige bewerking heeft uitgevoerd en wordt afgesloten. De details zijn als volgt:

Explorer.exe heeft een fout met betrekking tot een ongeldige pagina veroorzaakt in module Explorer.exe op 0167:00402541. Registers:
EX=000000.. etc.

Wacht ik langer met het invullen van WW + gebruikersnaam worden 2 processen geladen waaronder de virusscanner. Na het crashen van explorer.exe zijn deze processen via het ctrl-alt-del venster te stoppen, maar ook dit baat niet. Een enkele keer wordt er aangegeven dat dat proces niet reageert wat natuurlijk kan kloppen. Het triggert echter niet meteen dat explorer.exe wél opstarten wilt.

Succesvol opstarten met bevestiging van elke stap is mij nog niet gelukt; of er worden te weinig stuurprogramma's geladen, óf explorer.exe wilt het niet doen.

De harddisc heb ik uit de computer gehaald, de c-schijf volledig gekopieerd naar een andere harddisc en er een uitgebreide schijfcontrole (met automatisch fouten repareren aan) laten doen. Hierbij werd aangegeven dat er géén beschadigde sectoren zijn.

In principe zou ik een back-ups van alle bestanden moeten hebben, maar deze bestanden weer werkend krijgen bij een nieuwe install op een andere PC (nu mét PXP ;)) blijkt met bepaalde software van Elsevier niet heel makkelijk. Om zeker te zijn dat alle informatie correct is, zou ik daarom tóch graag nog de programma's in Win 98 willen opstarten, om zo het een-en-ander na te kunnen lopen.

Ook de zoekresultaten op GoT (met term 'win 98 explorer.exe') leverde tot nu niets op. Wat is er nog te proberen? Alle tips zijn welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door YouKnow op 18-04-2006 14:16 ]