Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ontwikkeling automotive ECU of een ander automotive project

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al sinds een lange tijd ben ik met periodes bezig geweest om een universele ECU te ontwikkelen (hardware, firmware, software, enz) voor auto's/motoren. In het begin was het vooral veel dingen uitzoeken, documenteren, bedenken, enz. Vorig jaar heb ik een print ontwikkeld en ben ik druk bezig geweest om de firmware alsmede de PC software te ontwikkelen. Maar aangezien ik ook een baan heb en samenwoon, heb ik mijn vrije tijd (en de zin) nogal overschat. Ik heb periodes gehad dat ik er geen zin in had (bv omdat ik eventjes vastzat of omdat ik andere dingen belangrijker vond) en ik moet natuurlijk ook rekening houden met mijn vriendin.

Het doel van de ECU was voor mijn getunede Suzuki Swift GTi (ik had er een turbo opgebouwd). Dat was een grote motivatie voor mij. Omdat ik die auto verkocht heb, is een deel van de motivatie verloren gegaan. Het houdt me echter nog steeds bezig (niet alleen de ECU, maar automotive elektronica in het algemeen). De ontwikkeling van mijn huidige ECU ligt al een lange tijd stil. Dat vind ik erg zonde (voor zowel de tijd en het geld). Maar ik besef nu wel, dat ik het allemaal niet alleen kan. Ik heb hulp nodig van diverse disciplines om het project (of een project) tot een goed einde te kunnen brengen.

Ik heb dat vaker geprobeerd, maar telkens liep het op niks uit. Waarom? Ten eerste omdat de mensen die wilde helpen, toch te weinig ervaring hadden met de materie (of de interesse was niet echt aanwezig). Ook woonde ze ver van mij vandaan, waardoor je niet kon overleggen, brainstormen, enz.

Daarom heb ik besloten dat ik het anders aan ga pakken. Ik heb mensen (die in een straal van ~50km wonen tov Breda) nodig voor oa de volgende disciplines:
- HW (vooral analoog) designer;
- Embedded software ontwikkelaar;
- PC applicatie ontwikkelaar;
- Test designer;
- Documentatie/manual schrijvers;
- Ontwikkeling/implementeren logistiek;
- Ontwikkeling/opzet support tools (administratie, website, forum, enz);

De bedoeling is eigenlijk om in de vrije tijd automotive elektronica te ontwikkelen (naast een eventuele baan/opleiding). Te denken valt aan:
- Piggybag systemen;
- ECU's;
- Turbo timers;
- Boost controllers;
- Wideband lambda meters;
- Pingel detectoren;
- MAF->MAP conversie;
- Dataloggers;
- Telemetrie;
- Dashboard systemen;
- Enz.

Het doel is meerzijdig:
- Ervaring opdoen;
- Kennis delen onder elkaar;
- Mensen ontmoeten en praten over onderwerpen wat ons boeit;
- Bezig zijn met je hobby;
- EVENTUEEL doorgroeien als bedrijf(je);
- enz.

Mijn insteek is dat de ontwikkelde projecten bedoelt zijn om te verkopen (en natuurlijk eventueel zelfgebruik). Ik wil namelijk graag een bedrijf beginnen in automotive elektronica, maar wil dit rustig aan opbouwen (dus weinig investeren qua geld en middelen zodat de risico's laag blijven). Dit betekent dat de mensen die mee willen doen, dit geheel vrijwillig doen (zonder een echt (financieel) verwachtingspatroon). Er wordt eigen geld gebruikt om projecten te ontwikkelen. De opbrengst van eventuele verkoop wordt voor X% in het 'bedrijf' gestoken (maw, je houdt er eventueel een zakcentje aan over. Maar (in het begin) niet meer dan alleen dat, een zakcentje). De eerste insteek is hobby, de tweede is een beetje geld bijverdienen, de derde is proberen zonder al te veel risico groter te worden en de vierde is een volwaardig bedrijf te worden.

Mensen die mee willen doen, moeten dus dezelfde ambities hebben. Ook moeten ze bereid zijn om te accepteren dat het ingestoken geld niet terug verdient wordt (lees: verloren is). Voor eenieder die meedoet, geld dat hobby/kennis opdoen prio nr. 1 is.

Hoe zou ik het aan willen pakken:
- Mensen zoeken;
- Overleggen wat voor project als eerste ontwikkeld wordt (afhankelijk van afzet, geld, effort, enz). Een klein project is aan te raden;
- Voor dat project documenteren wat de eisen zijn, welke disciplines er nodig zijn, wat het moet kosten, wat de afzet markt is, wie wat gaat doen, enz;
- Functionele documentatie maken voor het te maken project;
- Design documentatie maken;
- Ontwikkelen van HW, software, enz;
- Ontwikkelen van test HW, software, documentatie, enz;
- Testen van het product;
- Verkopen;

Dit is kort door de bocht en elke stap kan uitgebreider zijn dan omschreven (en er zijn zelfs nog meer stappen). Het geeft wel aan dat ik het professioneel wil aanpakken (ivm het oog op de toekomst als een eventueel bedrijf(je)). Dat verklaard ook dat ik bv mensen zoek om het een en ander te bedenken/ontwikkelen/implementeren van het logistieke gedeelte. Dit kost namelijk tijd en mocht het goed lopen, dan is dit een noodzaak om goed voor elkaar te hebben.

Zaken zoals een website, administreren van uitgiften/inkomsten, manuals, enz moeten ook zelf gemaakt worden (dus als daar ook vrijwilligers voor zijn met dezelfde ambities....).

Resume:
Ik wil met mensen, met dezelfde ambities als ik, automotive producten maken. De eerste insteek is lol, kennis/ervaring opdoen, van elkaar leren, kletsen over onze hobby, enz. De tweede insteek is eventueel groter worden (internet verkoop, grotere projecten, meer tijd insteken, enz). De tweede insteek is minder belangrijk dan de eerste, maar dient zeker in het achterhoofd gehouden te worden.

Mensen die meedoen zijn vrijwillig en bereid er geld in te steken (hoeveel hangt af van de projecten, het aantal mensen die meedoen, de eigen financiële situatie, enz. Het is niet de bedoeling dat dat 1000-den euro's zijn. Denk meer aan 500e of zo (tzt)). Ook zij willen eventueel langzaam doorgroeien tot iets groters (maar ook realist zijn en dus beseffen dat het een grote flop kan worden). Automotive spreekt bij die mensen ook echt aan en men is dus ook bereid om er tijd in te steken (ook in de minder leuke dingen zoals bv documenteren, manuals, website, enz).

Bovenstaand staat of valt met de enthousiasme van de mensen die dit lezen (ik ben iig erg enthousiast). Ikzelf kan het niet alleen en heb dus echt mensen nodig. Ik denk dat het heel erg leuk en leerzaam kan zijn. Ook denk ik dat dit een goede markt is om producten te ontwikkelen en om door te groeien. Flopt het... dan heb je iig misschien wat bijgeleerd, mensen ontmoet, ervaring opgedaan, enz. Mijn inziens is dat ook wel wat waard.

Als er vragen of opmerkingen zijn.... laat het horen! Ik ben benieuwd wat jullie (de lezers) ervan vinden.

PS: Nog wat over mezelf: Mijn naam is Jasper en ben geboren in 1976. Ik heb MTS->HTS elektro gedaan en werk op dit moment als embedded firmware (C en VHDL) ontwikkelaar voor digitale camera's (worden gebruikt in oa het leger, de medische industrie en in machine vision applicaties). Ik heb veel geprogrammeerd in C++, java, machinetaal en pascal. Mijn interesse ligt al heel lang in dingen besturen/regelen met elektronica, auto's, mechanica, enz. Ik zit dus al aardig in 'dit' wereldje en kan de opgedane ervaring qua project opzet en dergelijke gebruiken voor wat ik in dit topic heb beschreven. Meer weten? Don't hessitate to ask...

PS: Foto's van mijn project:
De lege print
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/RT-DEMS_PCB005_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/RT-DEMS_PCB006_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/RT-DEMS_PCB008_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/RT-DEMS_PCB013_resize.jpg

Print geassembleerd
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/print1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/print3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/print5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/print6.jpg

Testen van de print/firmware
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/pickup_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/pickup_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/pickup_4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cypfer/ecu/pickup_5.jpg

Verwijderd

Ziet er héél mooi uit, daar zitten zeker veel uren in. :P

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
stuur je het aan met een uProc of met een FPGA (of de combinatie?)

Kan overigens niet helpen, ben gewoon geinterreseerd..

U vraagt, wij antwoorden.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
MeMoRy schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:06:
stuur je het aan met een uProc of met een FPGA (of de combinatie?)

Kan overigens niet helpen, ben gewoon geinterreseerd..
Zo te zien uProc, tenzij Atmel ook FPGA's heeft :P
edit: zo te zien heeft atmel ook FPGA's :P

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 18-04-2006 21:52 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

heb hier héél veel interesse voor, ben trouwens al een tijdje het megasquirt systeem aan het volgen.
dit is ook een zelfbouwsysteem waarvan er al ontelbare ingebouwd werden als piggyback, turbo-ecu of gewoon als vervanger van de bestaande ecu.
hier kan je alle info vinden: www.megasquirt.info
moest mijn ecu ooit kapot gaan dan komt er zeker zo'n systeem in.
daarom komt er binnenkort in m'n wagen, ford probe, een megasquirt als piggyback.
zit er in uw systeem de mogelijkheid om data te loggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Atmel ATmega128 op 16MHz als hoofdprocessor. Een ATmega8 als communicatie processor (DP dus :)).

Verder ken ik de megasquirt. Voordat ik aan dit project begon, heb ik daar ook veel gelezen. Leuk systeem, maar niet precies wat ik voor ogen had (al is er niks mis mee hoor).

Mijn ECU kan alleen dataloggen via de PC. Maar als er genoeg mensen zijn die geinteresseerd zijn om te helpen, dan wil ik liever een nieuwe ECU maken met een uC en een FPGA.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 08:51 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Weet je wat jij moet doen? Even langs de Kamer van Koophandel...

Zonder gekheid:

Heel goed dat je zulke plannen hebt en wilt uitvoeren. Echter, je bent met details bezig en met het grote geheel. Niet verkeerd, maar doe het in de juiste volgorde.

Ga bij de Kamer van Koophandel langs en praat daar eens met iemand die je alles kan vertellen over een eigen bedrijf. Hij/Zij zal voorstellen een bedrijfsplan op te stellen. Je zal daar ook zeker detail informatie bij nodig hebben, en willen weten wie er nog meer mee wil doen. Maar in ieder geval krijg je zo wat meer inzicht in het runnen van een eigen bedrijf als het zover is.

Ik zal je niet kunnen helpen, maar ik wens je veel succes. Altijd leuk om enthausiaste mensen bezig te zien, en een eigen bedrijf willen beginnen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 12:20
REMOVED

[ Voor 100% gewijzigd door baexem op 08-06-2006 14:14 ]

...

Verwijderd

Topicstarter
@C70070540: Ik heb me er al wel eens in verdiept. Ook weet ik aardig wat er allemaal bij komt kijken. Maar zoals ik al in het topic zei, ik wil zeer rustig beginnen. Eerst maar eens kijken of het uberhaubt kan. Aangezien ik graag hobby, is dat mijn eerste prio. Als het bij hobby blijft, ook goed. Ik zou het echter leuk vinden als ik van mijn hobby mijn werk kan maken. Maar eerst 'aan rommelen'. Iets ontwikkelen (op een zo professioneel mogelijke manier; waar ik werk maak ik verschillende documentatie, schema's, enz) en onderhands en/of via internet verkopen. Als dat een beetje loopt, dan zou ik wel groter willen worden zeg maar.

@baexem: Bedankt voor het aanbod. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik met die dingen moet doen. Voor onderdelen heb ik ze iig niet nodig. Ik ben bang, dat je ze dan maar naar de eeuwige jachtvelden moet sturen :). Nogmaals, thanx!

• MeMoRy
baexem schreef op woensdag 19 april 2006 @ 09:26:
...de komende weken te verschrotten...
WTF is verschrotten? Ik heb het opgezocht in woordenboeken, maar kan het niet vinden...

• baexem
MeMoRy schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:16:
[...]

WTF is verschrotten? Ik heb het opgezocht in woordenboeken, maar kan het niet vinden...
Tja... in de 'schrot' gooien, oftewel naar de oud-ijzer boer brengen die het dan 'verschrot' (denk aan kapot malen of zoeits dergelijks >:)

...

• MeMoRy
Je gaat 8000 ECU's weggooien? Zijn die dingen niets waard dan?
Oude auto's ofzo?

Bizar... is dat niet leuk speelgoed?

edit: overigens is die tweede quote in jouw onderschrift niet van jou, maar komt uit "Animal Farm" van George Orwell

[ Voor 37% gewijzigd door MeMoRy op 19-04-2006 16:22 ]

• baexem
Die krengen liggen hier al sinds jaren in een hoekje te kijken. Er is vanuit de mark zó weinig vraag naar deze apparaten ter revisie omdat de ECU's in de garage worden gewisseld, en het 'defecte' exemplaar vervolgens teruuggaat naar de fabrikant. Deze reviseerd deze dan weer.

Quote wordt aangepast :*)
Bij gebrek tot nu toe aan de 'auteur' ervan ;)

...

Verwijderd

@baexem: als er ecu's tussen zitten die geschikt zijn voor een ford probe dan wil ik er wel een paar over nemen.
spaart me dan direct de moeite uit voor de zelfbouwecu te bouwen...

• baexem
DELETED

[ Voor 100% gewijzigd door baexem op 08-06-2006 14:23 ]

...

• MeMoRy
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 09:46:
@C70070540: Ik heb me er al wel eens in verdiept. Ook weet ik aardig wat er allemaal bij komt kijken. Maar zoals ik al in het topic zei, ik wil zeer rustig beginnen. Eerst maar eens kijken of het uberhaubt kan. Aangezien ik graag hobby, is dat mijn eerste prio. Als het bij hobby blijft, ook goed. Ik zou het echter leuk vinden als ik van mijn hobby mijn werk kan maken. Maar eerst 'aan rommelen'. Iets ontwikkelen (op een zo professioneel mogelijke manier; waar ik werk maak ik verschillende documentatie, schema's, enz) en onderhands en/of via internet verkopen. Als dat een beetje loopt, dan zou ik wel groter willen worden zeg maar.
Als je in het begin dingen niet goed regelt en niet goed op papier zet, krijg je later problemen. Zeker aangezien je met meerdere mensen, die er geld in moeten steken, eraan wilt gaan werken. Je zal niet de eerste zijn die ruzie krijgt met zijn partners, wat tot rechtzaken en faillissement kan leiden. Volgens mij is het ook nooit te vroeg om met contracten te gaan werken. Maar dat kunnen ze je bij de KvK beter vertellen...

edit: misschien beter voorbeeld. Stel jullie ontwerpen een goed product. Een van de personen waarmee je het hebt ontworpen, gaat er alleen met het idee vandoor, vraagt patent aan en wordt rijk over jullie rug. Allemaal omdat het in het begin niet goed is geregeld.

OK het zal wat moeite kosten en het enthousiasme wat af laten nemen, maar anders is de kans echt groot dat je in een gat valt, waar vele voor je al in zijn gevallen.

[ Voor 17% gewijzigd door MeMoRy op 20-04-2006 13:22 ]

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-11 00:54
Wow dit is echt een cool idee ik ben geen auto sleutelaar
maar ik hou wel van electronica en schermpjes met info.
en heb ook wel wat leuke ideeen waarmee je analytische data uit je otto kan persen.

bijv aan het einde van de dag een mooi bandstofverbruik grafiekje parsen etc etc maar da ga ik hier niet neerzetten :)
als je iig eens over dit onderwerp wil praten (beetje brainstormen en conceptjes verzinnen)
moet je me ff toevoegen op msn jbbakker at worldonline.nl .
of mailen ( joey at i-reactor.nl )

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 18:11
wow leuk project.
ik ben zelf helemaal gek van auto's en computers (en dus ook van auto elektronica).
ik zit nu zelf op de MTS autotechniek en weet helaas te weinig van ecu's e.d. af.
op de hts waar ik waarschijnlijk heenga hoop ik meer te leren over autoelektronica.

ik wens je veel succes met je projecten.
_/-\o_
Pagina: 1