Toon posts:

HD met hoeveelheid buffermemory

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na heel veel zoeken in de GOT, rest mij toch nog een vraagje. Waar het moeilijk is om via got aan informatie te komen over huidige externe harde schijven, is het mij toch duidelijk geworden dat ik voor een usb aansluiting ga, een hoeveelheid van ongeveer 200gb en dat ik er best wel wat mee kan gaan slepen(tot op zekere hoogte). Maar het is mij nog niet duidelijk in hoeverre ik moet gaan kijken naar de grootte van de cache. Zelf zat ik te kijken naar de lacie usb van 200gb, maar deze heeft maar een buffer van 2 mb. Is dat genoeg? Ik ga het schijfje puur gebruiken voor films, muziek en backup. Zelf heb ik dan geen inzicht of een cache van 2mb te klein is.

bij voorbaat dank,

Spattah

P.s. weet iemand nog een leuke aanbieding ergens van een soortgelijk schijfje? Anders ga ik gewoon voor de volle mep ;)

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 18:45

Sa1

2MB is niet meer zo heel veel tegenwoordig, maxtor heeft 16MB cache en regulier is 8MB cache..

of je het op USB gaat merken dat is iets anders. USB2 heeft geloof ik iets van 400Mbit doorvoer, dit haal je in praktijk nooit.

Persoonlijk denk ik niet dat het heel veel uitmaakt, je kunt natuurlijk ook gewoon voor een externe behuizing gaan en daar zelf een 200GB schijf in kletsen..

.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 10:35
USB 2.0 is 480Mbit om precies te zijn.

Nu ga je niet veel merken bij een externe HD niet veel merken van de grootte van de cache. Zeker niet als je die gaat gebruiken om filmpjes op te zetten.

De cache dient enkel als een tijdelijke snelle opslag voordat iets weggeschreven wordt.

bij een 16mb maxtor gaan de eerste 16mb dus vliegensvlug en daarna ga je gewoon aan de snelheid van de schijf
Bij die lacie gaat alleen de eerste 2MB snel.
Het prestatieverschil zal enkel merkbaar zijn in benchmarks

Je filmpjes gaan heus niet schokken of slecht afspelen.

Het zou een ander verhaal zijn moest je die schijf intern gaat gebruiken om van te booten.

Edit:
Ik gebruik een laptop HD 5400RPM en 2 mb cache en zelfs dat werkt prima voor gewone backup/opslag

[ Voor 16% gewijzigd door deleenheir op 18-04-2006 12:15 ]

"If it works, don't fix it"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit OM FAQ / Beleid » Welke HDD, CD/DVD lezer/brander, I/O controller moet ik nemen?
Cache: hoe meer cache, hoe hoger de performance is bij het inlezen en wegschrijven van kleine bestanden verspreid over de schijf. Een grotere cache heeft weinig invloed op de performance bij het inlezen en wegschrijven van grote bestanden, omdat de datastromen dan voor een relatief lange tijd continu zijn. De performancetoename van extra cache is niet zo groot als bij die van extra toerental.
Aangezien je nergens in je topicstart aangeeft wat je allemaal al mbv de op het Internet beschikbare naslagwerken hebt uitgezocht, uitgevonden, uiteengezet danwel uitgesloten en omdat dit gewoon in de FAQ staat, gaat dit topic dicht. Zie verder ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT ;)

Dit topic is gesloten.