Toon posts:

[Backup] HDD vs DLT tapes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een nieuwe backup strategie bedenken omdat de huidige niet meer aan de eisen voldoet.
Ik wil echter een goede en kosteneffectieve oplossing. Ik zat te denken aan een backup met Harde schijven i.p.v. tapes en tapestreamers over een apart netwerk, een soort SAN/NAS idee. Zal kort uitleggen hoe ik dat in gedachte had:

Backup naar HDD:
In alle servers (4) wordt een extra netwerkkaart ingebouwd. Daarachter komt een apart netwerk te hangen, met een switch en een ‘backupserver’. Deze backup server zal genoeg schijfruimte hebben en Raid 5 draaien.

Schema: Elke dag wordt er een volledige backup gemaakt, maandag tot donderdag.
Op vrijdag wordt er een week backup gemaakt met een externe Harde schijf die offsite wordt bewaard. En zo gaat dat ook met de maand en jaar backups, op externe hdd.

Voordelen:
- Snelle datatransfer
- Snel te indexeren en restoren
- Minder snel beperkingen, kan uitgebreid worden
- Gebruikers hebben geen last van langzaam netwerk.

Nadelen:
- Duurder in aanschaf als een tape
- Kortere levensduur
- Vatbaar voor virussen, gebruikersfouten, formatteren, corrupte partities etc.

Dit zijn even de pro en cons die ik snel even bedacht heb. Maar er worden toch veelal in bedrijven alleen gebruik gemaakt van tapes voor de backup. Daarom ook heb ik het gevoel dat ik wat dingen over het hoofd zie.

Verwijderd

Alleen backuppen naar schijven zou ik niet doen.
Disk-to-disk-to-tape is een veel veiliger oplossing.

Dan backup je dus zeer snel naar disk, daarna een LTO3 (of is 4 al uit) tape drive om de data offsite mee te kunnen bewaren.
DLT is oud en wordt steeds moeilijker verkrijgbaar(De tapes gaan tot 40GB uncompressed geloof ik).

Wat voor SAN/NAS oplossing komt er te staan?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Over hoeveel data spreken we? Staat dat aparte netwerk gewoon naast de rest of is het ver weg? Zo zit het met een brand etc wat eisen jullie?Op het werk hebben wij een dagelijkse backup van 240~260Gb, die gaat op tape maar als je weer hoeveel gezien er kan zijn met tapes.. ik kan me niet voorstellen dat Diskbackup ook zoveel ellende kan geven..

[ Voor 6% gewijzigd door nAFutro op 19-04-2006 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om 100GB niet gecomprimeerde data. Dat is echter in een rap tempo aan het groeien. Dus ik wil niet over een jaar weer een heel ander backup systeem aanschaffen.

Het netwerk dat er achter hangt ligt in princiepe 1 ruimte naast de serverruimte, maar voor de brandveiligheid e.d. is niet belangrijk. We nemen 1 keer per week de backups offsite, daar zit de garantie.

Het voordeel van een netwerk is dat we de backup van alle servers snel naar disk kunnen trekken, zonder voor overlast te zorgen bij de gebruikers.

Als ik het naar disk-to-disk-to-tape backup en dus de tapes offsite neem. Dan zit ik met het probleem dat ik alles dubbel ingepakt hebt. het zogenaamde zipfile in een zipfile idee.

We maken gebruik van Veritas Backupexec 9.0 en als ik backup-todisk maak dan wordt dat een *.bkf bestand. Als ik het vervolgens op tape backup, dan krijg ik een backup van een *.bkf bestand.
Dat maakt het restoren weer moeilijker, dan kan ik niet meer "restore to original location"doen.