Ik moet een nieuwe backup strategie bedenken omdat de huidige niet meer aan de eisen voldoet.
Ik wil echter een goede en kosteneffectieve oplossing. Ik zat te denken aan een backup met Harde schijven i.p.v. tapes en tapestreamers over een apart netwerk, een soort SAN/NAS idee. Zal kort uitleggen hoe ik dat in gedachte had:
Backup naar HDD:
In alle servers (4) wordt een extra netwerkkaart ingebouwd. Daarachter komt een apart netwerk te hangen, met een switch en een ‘backupserver’. Deze backup server zal genoeg schijfruimte hebben en Raid 5 draaien.
Schema: Elke dag wordt er een volledige backup gemaakt, maandag tot donderdag.
Op vrijdag wordt er een week backup gemaakt met een externe Harde schijf die offsite wordt bewaard. En zo gaat dat ook met de maand en jaar backups, op externe hdd.
Voordelen:
- Snelle datatransfer
- Snel te indexeren en restoren
- Minder snel beperkingen, kan uitgebreid worden
- Gebruikers hebben geen last van langzaam netwerk.
Nadelen:
- Duurder in aanschaf als een tape
- Kortere levensduur
- Vatbaar voor virussen, gebruikersfouten, formatteren, corrupte partities etc.
Dit zijn even de pro en cons die ik snel even bedacht heb. Maar er worden toch veelal in bedrijven alleen gebruik gemaakt van tapes voor de backup. Daarom ook heb ik het gevoel dat ik wat dingen over het hoofd zie.
Ik wil echter een goede en kosteneffectieve oplossing. Ik zat te denken aan een backup met Harde schijven i.p.v. tapes en tapestreamers over een apart netwerk, een soort SAN/NAS idee. Zal kort uitleggen hoe ik dat in gedachte had:
Backup naar HDD:
In alle servers (4) wordt een extra netwerkkaart ingebouwd. Daarachter komt een apart netwerk te hangen, met een switch en een ‘backupserver’. Deze backup server zal genoeg schijfruimte hebben en Raid 5 draaien.
Schema: Elke dag wordt er een volledige backup gemaakt, maandag tot donderdag.
Op vrijdag wordt er een week backup gemaakt met een externe Harde schijf die offsite wordt bewaard. En zo gaat dat ook met de maand en jaar backups, op externe hdd.
Voordelen:
- Snelle datatransfer
- Snel te indexeren en restoren
- Minder snel beperkingen, kan uitgebreid worden
- Gebruikers hebben geen last van langzaam netwerk.
Nadelen:
- Duurder in aanschaf als een tape
- Kortere levensduur
- Vatbaar voor virussen, gebruikersfouten, formatteren, corrupte partities etc.
Dit zijn even de pro en cons die ik snel even bedacht heb. Maar er worden toch veelal in bedrijven alleen gebruik gemaakt van tapes voor de backup. Daarom ook heb ik het gevoel dat ik wat dingen over het hoofd zie.