Toon posts:

[MacBook Pro] Mac OSX oninstalleerbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort mijn eigen MacBook pro staan en met de introductie van Bootcamp dacht ik bij mezelf, waarom geen windows installeren. Na het nodige geklooi met de partities aanmaken krijg ik eindelijk het windows installatie scherm. Nu daar heb ik volgens mij een blunder begaan. Ik kreeg namelijk mijn FAT32 partitie niet te zien. En ik vermoed dat ik gewoon alle partities heb gewist en een nieuwe windows partitie heb aangemaakt, ik dacht dat ik achteraf wel gewoon Mac OSX opnieuw kon installeren.

Niets is echter minder waar, als ik nu de Mac OSX installatie schijf invoer en het scherm krijg waar ik een doelstation moet kiezen krijg ik de boodschap dat MacOSX niet op dat station kan geïnstalleerd worden. Ik heb al geprobeerd om een elke journaled partitie te maken of alles volledig te wissen. Hij blijft nog steeds de melding geven dat het niet mogelijk is om Mac OSX te installeren.

Ik vermoed dat het iets met het EFI systeem te maken heeft. Ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie op de site van onmac.net dat er ergens een partitie was van 200mb in het FAT32 formaat die zich EFI noemde.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen. Want een Mac zonder Mac OSX is geen Mac :)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 22:15

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Als je de Boot Camp handleiding had doorgelezen, had je geweten dat je niet met de partities moest klooien. Anders zou het hele systeem onbruikbaar worden. Dit is dus bij jou gebeurd :)

Ik heb voor de rest geen idee hoe je het moet oplossen. Zal zo de handleiding wel even doorspitten.

edit: staat niks over in de handleiding. :X

edit2: wat gebeurd er als je de OSX cd erin stopt en eerst de OSX partitie kiest met Boot Camp en daarna pas vanaf je cd boot?

[ Voor 25% gewijzigd door LoeiOrdinair op 18-04-2006 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook nog maar net de handleiding ontdekt. Mss zit ik er naast, maar mijn layout van de partities zag er niet uit als in de handleiding, en ook niet zoals op onmac.net, Ik had 1 grote partitie Unknown. Hoewel ik 10 min eerder nog een FAT partitie had aangemaakt.

De oorzaak ben ik, maar dat lost het probleem helaas niet op :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een OSX partitie, maar die is zo leeg als mijn hele computer. Bootcamp toont ze zelfs niet.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Geen idee of het volgende gaat werken, gewoon even gedachtje: kan je niet met bv partitionmagic bootcd opstarten, schijf formatten en partitie aanmaken(welk type gebruikt mac osX? :/ )
en dan opnieuw proberen te installeren?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
oh.. vanwege efi is opstarten met welk ander besturingssysteem dan mac os x onmogelijk. en dan denk jij dat partitionmagic daar opeens wel mee overweg kan? ;-)
handg te weten haha..

Verwijderd

Topicstarter
Partitionmagic is niet nodig (en zal ook niet werken :)) aangezien ik al een juiste partitie heb. Die juist geformateerd is. Het enigste probleem is dat de installation disk deze partitie niet bruikbaar acht. "Mac OSX kan niet worden geïnstalleerd op deze schijf"

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
engelbertus schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:35:
oh.. vanwege efi is opstarten met welk ander besturingssysteem dan mac os x onmogelijk. en dan denk jij dat partitionmagic daar opeens wel mee overweg kan? ;-)
handg te weten haha..
edit: ik ga me hier gewoon buiten houden |:( eerst nog beetje leren over macs ;) (en mij er een kopen :D )

[ Voor 18% gewijzigd door MYST op 18-04-2006 12:18 ]

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 22:15

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

MYST schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:07:
[...]

Goed punt ;) kan je met je mac osX cd je schijf niet formateren?
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:10:

Ik heb al geprobeerd om een elke journaled partitie te maken of alles volledig te wissen. Hij blijft nog steeds de melding geven dat het niet mogelijk is om Mac OSX te installeren.
:)

Verwijderd

als de TS nog een andere Mac heeft, dan ff via USB/Firewire booten en via de andere mac de hdd ff formateren :)

Maar als het goed is kan je via de install cd via diskutility gewoon de hdd formatten... want zo doen wij dat altijd met nieuwe hdds.

Verwijderd

Topicstarter
Dus moet ik mij een andere mac gaan zoeken als ik het goed begrijp? Want de HDD formateren is geen probleem. Ik geraak in de install CD, ik kan diskutility openen, ik kan heel de schijf formateren naar welk bestandssysteem dan ook. Het probleem is dat als ik Mac OSX eenmaal wil installeren op een journaled Mac partitie hij deze melding geeft. "U kunt Mac OS X niet op dit volume installeren. Mac Os X kan niet vanaf dit volume worden opgestart."

Verwijderd

Topicstarter
Howla, probleem opgelost. Het was een klein verschil. Iedere keer dat ik de schijf formateerde deed ik dit via Partitioneren. Als ik de schijf gewoon wis, via het tabblad wissen. Dan werd de harde schijf plots weer beschrijfbaar. Bizar detail. Toch bedankt voor alle hulp :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:47:
Howla, probleem opgelost. Het was een klein verschil. Iedere keer dat ik de schijf formateerde deed ik dit via Partitioneren. Als ik de schijf gewoon wis, via het tabblad wissen. Dan werd de harde schijf plots weer beschrijfbaar. Bizar detail. Toch bedankt voor alle hulp :)
Ik denk dat dit is omdat je wel je partities kan wissen, maar Bootcamp zich in de bootsector nestelt, en je kunt partities wissen wat je wilt, maar dat wist de bootsector niet. Als je echter de hele harddisk wist, wordt ook de bootsector 'gereinigd'. Anders zou ik ook niet weten wat de verklaring is :)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Er is een soort van bugje dat als je een lege schijf opnieuw partitioneert je eerst opnieuw moet opstarten met de CD anders kan je de schijf niet kiezen en krijg je idd die foutmelding.
Is ook met de PPC mac's :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• bastichelaar
  • Laatst online: 07:45
Dit is eigenlijk met alle besturingssystemen: je moet altijd eerst opnieuw opstarten om de partitietabel opnieuw te lezen...

• Uberprutser
  • Laatst online: 13-02 14:20
The Spider schreef op woensdag 19 april 2006 @ 01:06:
Dit is eigenlijk met alle besturingssystemen: je moet altijd eerst opnieuw opstarten om de partitietabel opnieuw te lezen...
Niet met WIndows XP en 2000 ?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
Ook met Windows 2000 en XP.
Pagina: 1