Computer boot niet, fans draaien maar geen HD

Pagina: 1
Acties:

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hallo,

Gisteravond zat ik gewoon te computeren. Niks bijzonders, geen nieuwe hardware of software oid. Ik wilde stoppen en drukte dus op "afsluiten". Dat duurt meestal wel een minuut ofzo, dus voordat ik zeker wist dat de computer uitstond ging ik al douchen. Een kwartiertje later kwam ik terug en de computer stond nog aan. Echter, de monitor stond op standby, dus Windows was niet meer actief. Ik kon de PC ook niet uitzetten met de uitknop, daar reageerde hij ook niet op. Ook niet als ik die knop 5 sec. oid inhield. Ook de reset knop doet niks. De "staat van mijn PC" nu:

-Op mijn kast brand er een rood lampje naast het volgende "dingetje":
Afbeeldingslocatie: http://img212.imageshack.us/img212/8992/dingetje0tb.jpg
-De fans (CPU, voeding) draaien
-De CD-Rom lade gaat niet open
-De HD draait niet
-De monitor blijft op standby staan

Ik dacht dat het misschien iets met de voeding was, maar die ziet er verder normaal uit. Alle aansluitingen in de kast zitten stevig vast etc. Als ik aan de voeding ruik ( :X ) ruik ik een licht zoete geur als hij draait en niks als hij uitstaat. Het vreemde is dat de fans wel draaien, dus je zou zeggen dat de voeding nog goed was...

Mijn PC:
-Asus A8V Deluxe
-AMD64 3000+ Venice (1.8Ghz)
-2x512mb DDR400 gehuegen dat draait op DDR333
-Western Digital 120GB 7200rpm, 8mb cache
-Tagan 380W voeding (deze voeding heb ik pas 5 maanden oid, nooit problemen mee gehad verder, maar hij is dus niet oud ofzo...)
-WinXP Pro SP2 legaal, met alle updates

Ik ben absoluut geen techneut ofzo, heb niet overgeclockt e.d. Deze PC heb ik in elkaar letten zetten door Gistron in september 2005. Alleen de voeding heb ik in december of januari laten vervangen door een stillere en krachtigere Tagan, door iemand die daar wel verstand van heeft (anders had de PC het ook niet 5 maanden lang vlekkeloos gedaan op die voeding ;) ).

Heeft iemand enig idee? Probleem twee is dat ik dit op een universiteits-PC typ, dus ik kan niet "ff" kijken of iets wel/niet werkt ;)

Alvast bedankt :)

leoaq.fm // Jeune Loop

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hmm, test je voeding eens met een multimeter. En check je geheugenblokjes eens. Misschien dat die wel kapot zijn. Haal verder alles eens los wat je los kan helen.

Wauw, een sig!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Multimeter heb ik niet...ik kan wel proberen vanavond de voeding te laten vervangen door de oude (een 350W Codegen oid).

Maarrem...als die fans nog draaien, betekent dat dan dat de voeding het nog doet of kan hij net zo goed kapot zijn?

EDIT: Heb nu een oude voeding erin gedaan en alles werkt weer...maarrem als ik die Tagan wil opsturen voor garantie, moet ik wel zeker weten dat 'ie kapot is. Kan een kapotte voeding nog 2 fans laten draaien of niet?

[ Voor 67% gewijzigd door sjaakaq op 18-04-2006 13:30 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

als ik het eerst dat lees zou ik denken dat de voeding je systeem niet kan dragen, dat is toch het symptoon dat je krijgt.

Koppel anders je hd eens af en probeer het dan eens.

Ok ikke telaat, ik zit op school en daarom stond het een tijdje geminimaliseerd. toen ik het aan het typen was stond je edit er nog niet. mijn excuses :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 13:38 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

leokennis schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:34:
EDIT: Heb nu een oude voeding erin gedaan en alles werkt weer...maarrem als ik die Tagan wil opsturen voor garantie, moet ik wel zeker weten dat 'ie kapot is. Kan een kapotte voeding nog 2 fans laten draaien of niet?
Volgens mij wel. Het zijn waarschijnlijk de lijnen die niet stabiel zijn (vandaar die multimeter) :) Mail anders even heen en weer.

Wauw, een sig!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 12:58

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Het zal waarschijnlijk de 3.3 Volts lijn zijn die niet meer lekker is. De fans draaien op de 12 Volt's lijn

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hmm...heb iig 36 maanden garantie op die Tagan, dus dat zal wel loslopen dan. Kan me trouwens niet voorstellen dat 380W niet voldoende zou zijn voor mijn systeem (heb maar 1 HD etc., en als Tagan 380W zet, dan neem ik aan dat dat 380W constant is, de voeding die er nu inzit is 350W max.)

Mijn PC is overigens op een niet-geaard stopcontact aangesloten (niet geaard stopcontact-->geaarde stekkerdoos-->pc), i.v.m. oud studentenhuis waar geen geaarde stopcontacten aanwezig zijn. Kan het hierdoor komen?

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Als je stroomuitval heb gehad oid... kan dat best.. ik ehb het al 2 x gehad.. maar heb je al geprobeert om je aan en uit knopje op je voeding over te halen enzo.. want die dingen zijn beveiligd.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ehm...geen stroomuitval iig. En dat aan/uitknopje heb ik niet aangezeten nee...zit idd achter een soort kapje.

Eigenlijk ben ik nu een beetje bang om die voeding opnieuw aan te sluiten, er is duidelijk iets misgegaan maar de overige hardware doet het nog wel. Ik ben bang dat als ik hem nu aansluit, er echte ongelukken (kapotte HD's, verbrande CPU's...) gaan gebeuren....

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Die voeding is het waarschijnlijk niet.
Heb je de cmos gereset? (1 pinetje naar rechts en weer terug :))
Stroom eraf
Alles afkoppelen behalve videokaart processor en geheugen
Opstarten en op del/F2 drukken.
Als je geen bootpiepjehoort is waarschijnlijk je mobo eraan.
boot hij wel, langzaam alle connectoren ide/sata etc weer aansluiten.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 01:01:
Die voeding is het waarschijnlijk niet.
Heb je de cmos gereset? (1 pinetje naar rechts en weer terug :))
Stroom eraf
Alles afkoppelen behalve videokaart processor en geheugen
Opstarten en op del/F2 drukken.
Als je geen bootpiepjehoort is waarschijnlijk je mobo eraan.
boot hij wel, langzaam alle connectoren ide/sata etc weer aansluiten.
Ehm...met een andere voeding doet de pc het wel...zou lastig gaan zonder mobo denk je niet :P

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1