Weergeven van html output in textarea

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• toost
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb een text zoals :

code:
1
<b>hoi</b> <font color="yellow">iedereen!</font>

Als ik deze text (uiteraard met addslashes om problemen te voorkomen) laad in een textarea dan geeft hij de text zoals hij is weer in de textarea dus hij geeft dan gewoon :

code:
1
<b>hoi</b> <font color="yellow">iedereen!</font>

Wat ik dus wil ik dat hij de html tags leest en verwerkt en er dus een html output van geeft in de textarea:

hoi (GEELGEKLEURD)iedereen!

Welke php functie kan me hier mee helpen ? Ik heb al naar htmlspecialchars en htmlentities
gekeken, maar die zijn het niet volgens mij. Verder kon ik hier op de search ook niks vinden.

thnx

This space for rent. Serious inquiries only please.

Verwijderd

Voor zover ik weet is het überhaupt niet mogelijk om HTML Code te laten uitvoeren in een Textarea.

• toost
ik heb het al eerder gezien, het kan wel maar maybe moet dit met een javascript, weet dus niet zeker of het met php gaat.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wat jij hebt gezien is waarschijnlijk een What-You-See-Is-What-You-Get-editor, dit is een textarea in combinatie met javascripts. Deze zijn genoeg te vinden als je er eentje wilt downloaden, let er daarbij wel even op dat de opmaak van de HTML-output soms af kan wijken van wat jij als HTML wilt.

To be determined...

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-02 01:12
Enige wat ik kan bedenken is om dit met CSS te doen.
Of je moet al aan een wysiwyg plugin gaan denken?

* te laat *

[ Voor 7% gewijzigd door Bweap op 18-04-2006 11:10 ]

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Hoe denk jij CSS te kunnen gebruiken om HTML-tags correct weer te geven in een textarea? Voor zover ik weet kan je een textarea met CSS hooguit opmaken ;) .

To be determined...

• toost
mjah ok, ik heb tinymce als wysiwyg editor gebruikt. Als ik dan een text in de editor deed laden zoals in mijn voorbeeld gaf hij deze ook niet als html output weer. Alleen als ik iets via die editor on the fly opmaakte gaf tie dat grafisch weer, maar zodra ik die text opnieuw inlas (van uit dbase) dan zag je alleen weer broncode. Ben ondertussen ook nog met htmlarea bezig geweest, maar dies best irritant krijg steeds, beveiligde inhoud toestaan balkje in IE.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Kijk dat verandert de zaak nogal wat, je hebt dus al zo'n editor in gebruik. Het lijkt er een beetje op dat er iets niet helemaal lekker gaat met de afhandeling van de javascripts aangezien het opmaken wel gedaan wordt op het moment dat je gaat toevoegen. Misschien dat er een klein foutje zit in de bron van de totale HTML-output van de site? Heb je in de body-tag de juiste onload gegeven?

Het zou ook nog kunnen zijn dat je HTML tussen de textarea-tags niet helemaal klopt en daarom niet goed gepakt wordt.

To be determined...

• toost
ik moet wel even zeggen, dat ik hem geprobeerd heb maar liever zoiets niet gebruik omdat het niet de bedoeling is dat tekst geedit wordt maar alleen verstuurd wordt. Verder is de output van tinymce opzich wel ok, want als ik die gegevens die ik daar mee geedit heb ophaal uit de database in als html pagina inlaad is hij gewoon goed, maar laad ik hem in de textarea in dan geeft hij hem dus als source code weer.

edit: wat bedoel je met de juiste onload in de body tag?

[ Voor 7% gewijzigd door toost op 18-04-2006 11:26 ]

Verwijderd

Je zou ook fck-editor eens kunnen proberen
http://www.fckeditor.net/

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een WYSIWIG editor die bij mij prima werkt is RTE
Ik gebruik deze ook om uit de database content in weer te geven.

edit:
Waarom wil je persé een textarea als het niet de bedoeling is dat de tekst wordt geedit?

[ Voor 26% gewijzigd door WvdWest op 18-04-2006 11:30 ]

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Een WYSIWYG-editor werkt vooral met javascripts en daar hoort vaak ook bij dat er bepaalde scripts geladen worden bij het laden van een pagina. Dit wordt dan weer vaak gedaan met de onload van de body-tag. Als de pagina laadt dan laadt hij dat script automatisch even mee.

To be determined...

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 11:17

koekiemonster

want a cookie

toost schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:26:
ik moet wel even zeggen, dat ik hem geprobeerd heb maar liever zoiets niet gebruik omdat het niet de bedoeling is dat tekst geedit wordt maar alleen verstuurd wordt. Verder is de output van tinymce opzich wel ok, want als ik die gegevens die ik daar mee geedit heb ophaal uit de database in als html pagina inlaad is hij gewoon goed, maar laad ik hem in de textarea in dan geeft hij hem dus als source code weer.

edit: wat bedoel je met de juiste onload in de body tag?
Wellicht is het dan verstandig om je tekst gewoon te tonen in een innerhtml laag en deze laag als layout de vorm van een textarea geeft?

[webhero.nl]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een textarea kan sowieso geen gestylde elementen weergeven. Vaak wordt dan ook geen textarea gebruikt, maar een div waarbij het content-editable attribute op true is gezet.

Het probleem heeft echter helemaal niks met php te maken aangezien het duidelijk een clientside javascript/html aangelegenheid is. Vandaar dat ik het topic verplaats naar WMCS

[ Voor 35% gewijzigd door Janoz op 18-04-2006 11:35 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• toost
@koekiemonster:
hehe ja dat is ook een oplossing, maar dan loop ik om het probleem heen.

@MaNdM:
ik gebruik trouwens de standaard onload die bij tinymce was opgegeven

@wdvWest:
Die RTE ziet er goed simpel uit, ik denk dat ik hier de code wel van opereren en alleen de load en submit van de WYSIWYG kan rippen. Thnx

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Janoz schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:33:
Een textarea kan sowieso geen gestylde elementen weergeven. Vaak wordt dan ook geen textarea gebruikt, maar een div waarbij het content-editable attribute op true is gezet.

Het probleem heeft echter helemaal niks met php te maken aangezien het duidelijk een clientside javascript/html aangelegenheid is. Vandaar dat ik het topic verplaats
Normaliter kan een textarea dat niet maar vaak in combinatie met javascript wel, dit wordt dan ook vaak wel gebruikt. Die methode waarbij een div gebruikt wordt ben ik nou juist nog niet tegengekomen.

To be determined...

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
MaNdM schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:35:
[...]

Normaliter kan een textarea dat niet maar vaak in combinatie met javascript wel, dit wordt dan ook vaak wel gebruikt. Die methode waarbij een div gebruikt wordt ben ik nou juist nog niet tegengekomen.
In combinatie met Javascript wordt in dit geval de textarea vervangen door een DIV of eventueel Iframe. de textarea wordt dan op de achtergrond gebruikt, om de HTML in te plaatsen bij het posten van het formulier.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Pagina: 1