[SNMP]Hoe configureer ik een MIB

Pagina: 1
Acties:
  • 1.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aschwinvanosch
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste tweakers,

ik ben op het moment voor een stage opdracht bezig om te onderzoeken hoe ik een mib kan ondervragen via php.

Nu ben ik al zover dat ik via php een standaard mib kan ondervragen en gegevens kan wegschrijven, maar ik heb vernomen dat de mib ook handmatig ingesteld kan worden zodat er ook andere waardes terug gegeven kunnen worden ipv alleen de standaard waardes.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja.. zou je mij hierbij kunnen helpen?

Dit alles gebeurt op een linux systeem.

Alvast bedankt!

• aschwinvanosch
Na veel zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk via het snmp.conf bestand gedaan kan worden. Maar echt veel wijzer wordt ik hier niet uit. Niemand die mij verder kan helpen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

IMO is een MIB file niets anders dan een text file met logische waardes (OID nummers) en bijbehorende Omschrijvingen.

Ik begrijp dat je met PHP die file opent :? en de omschrijving probeert op te halen van een bepaald oid :?

Vertel eens wat meer.

• aschwinvanosch
Nou het zit zo..

Ik heb in php de mogelijkheid gevonden om met snmp de waardes uit te lezen of te veranderen.

Als ik bijwijze van de printer neem kan ik via snmpset en snmpget commando's de naam veranderen of andere instellingen wijzigen.

Nu worden deze gegevens benaderd door middel van een unieke naam, deze staan op de printer van tevoren al ingesteld. Dit gebeurt dus door de mib. Wat de mib precies in houdt durf ik zo niet precies te zeggen. Ik heb gelezen dat het geen database is, dus het kan goed zijn dat de MIB een tekst bestand is met daarin de juiste toekeningen van de waardes.

Neem bijvoorbeeld system.sysContact.0 deze geeft een waarde terug.

Nu is mijn vraag als ik op mijn eigen pc kijk, met linux. Kan ik mijn systeem ondervragen en is er een standaard lijst.

Als ik nu bij wijze van spreken wil weten welke gebruiker er aangemeld is. Hoe kan ik deze systeem informatie dan wegschrijven naar een variable die daaran uit te lezen valt.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als er op een systeem een SNMP service draait kan je die inderdaad query'en (stom woord ;) ).

Als jij met je php host een bepaalde oid 1.3.2.3.4.5.6.223.223.54 (willekeurige getallen, not real) queried en je SNMP service kent deze oid, zal hij daar een antwoord op geven.
Aangezien wij als mens niet dergelijke getallen kunnen onthouden, maar wel een string (zoals je voorbeeld: system.sysContact.0) zijn er MIB files.
Deze zetten de oid nummers om in leesbare test, en andersom.
Wil jij een host bevragen met system.sysContact.0, zal je eerst deze string om moeten zetten naar een oid nummer. Dit gebeurt m.b.v. de MIB file.

Andersom: Bij bijvoorbeeld het versturen van traps: Krijgt een snmp host een trap met een oid nummer. Om deze melding voor de gebruiker leesbaar te maken wordt d.m.v. een MIB file deze oid waarde omgezet naar leesbare text.

Maar om deze waarde om te zetten naar een variabele, vrij simpel:

PHP:
1
2
$syscontact = snmpget("127.0.0.1", "public", "system.SysContact.0");
echo $syscontact;

Kent je php host deze system.sysContact.0 niet, dan heeft hij een MIB file nodig die hij in moet lezen.
Kijk hier eens verder: php.net/snmp-read-mib

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 19-04-2006 11:43 ]

• aschwinvanosch
Aller eerst heel erg bedankt voor deze uitleg, en de moeite die u genomen hebt.

Mij is nu duidelijk geworden wat een MIB nu eigenlijk is en waar deze voor dient.

Er rest mij nu nog twee vragen.

Via snmpwalk kon ik de hele lijst aflopen met oid namen.
Dit zijn gegevens die standaard ingesteld staan.
Hoe kan ik hier nu gegevens aan toe voegen welke zich nog neit hiertussen bevinden.
BIjvoorbeeld scherm resolutie, naam van bureaublad achtergrond.

Ik neem aan dat ik dit in een MIB file kan plaatsen, en deze dan via php in kan lezen.
  • Maar hoe stel ik deze MIB file op? (Hierbij te denken aan hoe lees ik de systeem gegevens uit die ik daarna toeken aan een oid naam)
  • En geldt deze MIB file alleen voor de huidige computer of kan ik ook andere netwerk componenten ondervragen?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:09

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je zult je SNMP deamon moeten configureren dat hij deze dingen kan uitlezen en aan de MIB tree kan toevoegen. Hoe dit werkt voor net-snmp kan je hier vinden. Mocht je een andere SNMP deamon (of een ander platform dan linux) gebruiken dan zul je de documentatie van de betreffende software er op na moeten slaan hoe je deze zaken kan configureren.

Het configureren van de snmp deamon is overigens niet iets wat in PRG thuis hoort. Zoek dus uit welke software je nu precies gebruikt en lees de docs hiervan door. Mocht je er dan nog niet uitkomen open dan een topic in NOS, WOS of SA (afhankelijk van de gebruikte software).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

laatste opmerking :D
Een snmp walk geeft inderdaad alle informatie terug die de snmp daemon / service kan laten zien.
Dat is meteen ook het antwoord op je vraag, want je kan daar geen dingen aan toevoegen. Tenzij je een eigen stukje software programmeert welke deze waardes bekent maakt bij de snmp service / daemon.

Bovendien is de uitgift van oid nummering ergens centraal geregeld. Grote merken zoals HP / compaq & IBM hebben een eigen enterprise oid gekregen waarin ze zelf kunnen doen en laten wat ze willen. Je kan dus niet zomaar een oid nummer verzinnen ;)
Deze merken leveren dus zelf ook de MIB files aan om te achterhalen wat een bepaald oid nummer precies is.

• aschwinvanosch
Bedankt nogmaals voor de hulp.

Ik ga nu eens kijken naar de mogelijkheden met net-snmp.
Hoop dat ik hiermee de oplossing vind voor mijn probleem. _/-\o_
Pagina: 1