Toon posts:

[SATA&EIDE&IDE] 3 I/O operationaal in 1 PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een P5LD2 ASUS MoBo zitten 2 SATA conectors, 2 ITE IDE connectors en 1 ICH7R Primary IDE connector.

Op de eerste SATA zit een 250 Gb WD SATA2 HD, werkt probleemloos,
wordt in bios gezien als 3e master :)

Op de Primary IDE zitten een CDROM en een CDWriter, ook probleemloos :)

Resteren nog de twee ITE IDE (E-IDE) connectoren. Daar wilde ik een Maxtor EIDE HD van 200Gb op aansluiten( op de primary) , maar wat ik ook doe, hij wordt niet gezien :( .

;) Ik gebruik de juiste kabels (maakt overigens volgens diverse andere postings op dit forum niet uit, omdat beide 40 pins zijn).

Ik heb alle drivers etc. met de cd van het MoBo geinstalleerd.

EIDE schijf doet het in een andere pc prima (gewoon als slave, zit geen OS op, is niet bootable)

:? Is het misschien niet mogelijk om alle drie de interfaces, SATA, EIDE en IDE tegelijk te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet nog een stukje info :

Als ik een van de cd apparaten (maakt niet uit of the de slave of master is) ontkoppel en daarvoor in de plaats de EIDE disk doe, dan verlies ik in mijn boot opstart volgorde keuze (als ik bios setup inga bij opstarten) de keuze van mijn SATA2 schijf als bootdisk.

PC start dan ook niet door, wat logisch lijkt, want als-ie de EIDE schijf als boot disk ziet (en er geen boot flop of cd in zit) lukt dat niet omdat er geen OS op staat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat als je de opticals en de Maxtor van controller wisselt?

Verwijderd

Topicstarter
Even voor alle zekerheid :

je bedoeld de cdrom lezer en cdrom brander op een van de twee EIDE connectors doen,
en de EIDE op de normale IDE connector?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik weet niet waarom je de ITE controller EIDE noemt, maar dat bedoel ik inderdaad :)

EIDE (Enhanced IDE, 4MB/s tot 16MB/s PIO mode) is de voorloper van ATA (33MB/s tot 133MB/s Ultra DMA). IDE is een verzamelnaam voor dit alles ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jouw moederbord ondersteund het volgende:

Intel ICH7R South Bridge:
- 1 x UltraDMA 100/66/33
- 4 x Seriële ATA (3Gb/s)
- RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10 en Intel Matrix Storage technologie.

ITE 8211F-controller:
- 2 x UltraDMA 133 ondersteunen vier harde schijven

De ITE UltraDMA 133 controller is gewoon een apparte controller op het moederbord. Zou het niet kunnen zijn dat je met een apparte combinatie van toetsen in een apparte BIOS kunt komen?
Mogelijk dat je deze controller/BIOS eerst moet activeren in het BIOS van het moederbord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Wist ik al BalusC (maar toch bedankt voor de refresh) ,
ik herhaalde enkel de exacte benamingen uit het manual van het MoBo,
om duidelijk te zijn in wat ik bedoelde.

De combinatie die jij bedoeld, heb ik al geprobeerd (zo goed als):

1. De SATA2 schijf blijft waar hij is natuurlijk, op de eerste SATA connector.
2. Beide opticals los gegooid, stroom en idekabel.
3. De Western Digital EIDE HD op de IDE kabel gezet.

Dat werkt niet om twee redenen :

1. Ik verlies dan in de boot volgorde mijn SATA2 schijf, hij ziet dan enkel de Maxtor. Wellicht omdat het P5LD2 MoBo de gewone IDE als Primaire IDE heeft staan (kan ik ook niet wijzigen), dus alles wat ik daar opstop, wordt als eerste gechecked op bootable configs.

2. Omdat ik de SATA2 schijf niet meer in de bootsequence heb voor de andere schijven, boot mijn pc niet meer omdat de EIDE WD HD geen boot en OS heeft (wat ik ook wil, pc moet booten van de SATA2 schijf, niet van de IDE schijf, ik wil het OS op de snelst werkende HD hebben).

Verwijderd

Topicstarter
:*) Opgelost!!

Ben toch weer het bios ingedoken.

Onder de optie voor het detecten van IDE apparaten die aan de ITE8211F Controller hangen,
zat een keuze tussen Quick mode en Standard Mode.

Hij stond op quick, heb hem op standard gezet en nu wordt de schijf wel gedetecteerd, en werkt alles zoals het moet.

Vraag me wel af wat het dan voor zin heeft om er een Quick mode mogelijkheid bij te doen, als er dan niets gedetecteerd wordt . . . 8)7

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:55:
:*) Opgelost!!

Ben toch weer het bios ingedoken.

Onder de optie voor het detecten van IDE apparaten die aan de ITE8211F Controller hangen,
zat een keuze tussen Quick mode en Standard Mode.

Hij stond op quick, heb hem op standard gezet en nu wordt de schijf wel gedetecteerd, en werkt alles zoals het moet.

Vraag me wel af wat het dan voor zin heeft om er een Quick mode mogelijkheid bij te doen, als er dan niets gedetecteerd wordt . . . 8)7
Misschien dat je in de Quick mode de gegevens van de hardeschijf handmatig in je BIOS kunt ingeven, zodat bij het opstarten niet weer gezocht en geinitialiseerd wordt? Het is maar een suggestie. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1