Toon posts:

Cpu/Moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 724 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Enige tijd geleden begon het me op te vallen dat ik af en toe artifacts heb in games en dat de multiplier niet goed word aangegeven van de processor. En de snelheid van de processor word fout aangegeven. Zo is Multiplier/FSB 11.5*166 volgens de BIOS van de computer 1920Mhz. Zo is 12*166 in bijvoorbeeld Asus Probe 1916Mhz, en in het programma "samurize" is 12*166 1921Mhz.

11.5*166 = 1909
12*166 = 1992

Er zit natuurlijk af en toe wel een verschil in het aantal Mhz, maar dit is bij mij nog nooit "zo veel" geweest. Het verschil was altijd maar 1 a 2 Mhz. Samurize liet het ook altijd fatsoenlijk zien totdat ik dus op een dag de pc aan heb gezet en hij op 2,5Ghz stond, en ik een in mijn ogen een ernstige (tijdelijke) bios crash kreeg. Ik kreeg een zwart scherm toen ik de pc aanzette met dingen zoals "Floppy disk fail" "Keyboard Fail" en nog een aantal andere zaken die ik me niet kan herinneren. Ik heb de computer toen uitgezet en weer opnieuw opgestart, in de bios heb ik snel alles weer de juiste waardes gegeven. Maar vanaf hier is de ellende natuurlijk begonnen, een aantal dagen geleden had ik geen cd-roms meer in "deze computer" staan. Via de hardwarelijst kon ik ze ook niet normaal terug krijgen, ik moest via het register een aantal dingen doen en toen stonden ze er weer in. Een enkele keer dat resoluties in Windows een stuk lager zijn, en mijn geluidsdrivers ineens niet meer werken. Ik zit nu momenteel ook zonder geluid wat zeer vervelend is als je geen radio hebt, en bijna elke avond audio aan hebt op MSN, met gamen is het ook niet zo leuk. Ik heb zelf enkele keren 3Dmark gedraaid maar hier zie ik geen artifacts, en ik sluit 99% zeker uit dat het de videokaart niet is. Ik kom artifacts tegen in games zoals Counter-Strike-Source, Evolution GT. Nu start alleen Evolution GT niet meer op :( '
Ik weet verder niet wat ik nog aan het verhaal kan toevoegen en of ik wat ben vergeten, maar ik wil dus eigenlijk vragen of er iemand is die mij kan helpen of kan zeggen wat het probleem is en hoe ik dit kan testen. Is het de Processor of het Moederbord? Ik weet het zelf niet meer omdat de bios geflopt is, maar misschien kwam dit omdat de Processor een tik had? Of andersom. Als ik het budget had had ik toch een socket 939/754 (AMD?) gehaald, maar dat heb ik nou eenmaal niet. Toch zou het fijn zijn als ik een S939/S754 moederbord kan vinden met AGP en eventueel een AMD Sempron, ik weet niet hoe snel deze zijn tegenover Athlon XP's.

Specs;

Moederbord : Asus a7n8x-e Deluxe
Processor : Amd Athlon XP2600+ (1,9Ghz) 512KB Cache
Videokaart : Asus Nvidia Geforce 6600GT 128MB AGP
Geheugen : TwinMos Memory PC3200, 400MHz, -, 2,5, 512MBX2 (1GB Dual Channel)
- Memory Heatspreader Paars ( Voor het geval iemand het moet weten :Y) )
Hard disk : Maxtor Diamond Max Plus 9 80 GB, 7200 rpm, 8MB Sata (x2 Raid0)
Koeling CPU : Zalman CNPS7700-CU Koper
DVD-RW : NEC-3500
Voeding : Q-tec 450Watt ( I know no comment 8)7 )
Case Fans : 2 stuk @ 1250 rpm

Temp CPU Idle ; 41C / 43C
Temp CPU Stressed ; 45C / 47C

Temp VGA Idle ; 46C / 47C
Temp VGA Stressed ; 49C / 52C

Anders wat CONTINUE aan de pc aangesloten is ;

Printer aangesloten maar staat nooit aan vanwege tekort aan inkt :P Gewone printerpoort.
Speakers Trust SP-3500 2.1 Speakerpoort
Microsoft Fingerprint Keyboard + Muis die erbij hoort, op 2 USB poorten
Netwerkkabel
Monitor, Highscreen MS177OPII
Microfoon van trust
Oordopjes van Bandrige (Gewoon beetje goedkope)

Ik weet zelf nu dat de voeding niet best is, en dat ik NIKS van Trust moet kopen. Ik heb een aantal reviews gelezen dat er een vrij onbekend merk voeding toch goed presteerde. Kan iemand mij eventueel het merkje posten? Ik ben het namelijk vergeten :)

Ik probeer zoveel en zo snel mogelijk informatie te geven / up te daten.
Een van de belangrijkere dingen is het budget wat ik eventueel voor een nieuw onderdeel/ini minie systeempje uit wil geven. Het probleem is dat ik een 18 jarige student ben en momenteel af aan het wachten ben of ik word aangenomen op school/werk of niet :r Toen mijn moeder vroeg wat eventueel een reparatie zou kosten wist ik niet wat ik moest zeggen dus heb ik een schatting gemaakt en ben er vanuit gegaan dat Processor + Mobo kapot zouden zijn. "Waarschijnlijk boven de 100 euro", aan de gezichtsuitdrukking -> :| kon ik al merken dat het waarschijnlijk teveel zou zijn. M'n moeder wilt er waarschijnlijk 100 euro of minder voor betalen, hierbij wil ik zelf nog 50 euro bij leggen, dus zeg ongeveer dat het budget 100 - 150 euro is. Weet je dus niet wat mijn probleem is of kan zijn, en weet je wel een goedkope vervanging voor Mobo+Proc , dan zou ik het erg fijn vinden als het gepost word. Denk er wel aan dat ik een AGP videokaart heb, en het liefst een Nforce chipset heb, met Lan,Sound,Sata. Maar dat is niet zo heel belangrijk natuurlijk. Als ik er zeker van ben dat de processor kapot is heb ik in de pricewatch een

AMD Geode NX 1750 (S-A, 1,40GHz, 256KB, 266MHz FSB) Effe op GOT gekeken en nu wel een topic gevonden. Die ga ik effe doorlezen, maar volgens mijn ondersteund mijn Moederbord het niet.

Mijn Nederlands is trouwens niet zo geweldig dus ik hoop dat jullie er wijs uit komen.

Alvast bedankt,

Groeten (eenmalig)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 08:49 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Altijd lastig dit soort vage problemen te traceren, maar wat de betreft de wispelturige BIOS, probeer eerst even het batterijtje te vervangen (meestal type CR2032, zelfs verkrijgbaar bij bouwmarkten voor ong. 2 euro dacht ik).

Artifacts in games zou toch kunnen duiden op problemen met de grafische kaart: de temps lijken wel ok, maar misschien is het geheugen van de VGA-kaart brak.
Of is het een driverprobleem.

Over geheugen gesproken, heb je al Memtest (zie de FAQ) gedraaid om uit te sluiten dat er niet een reepje van je systeem gaar is? (alhoewel fouten dan ook veroorzaakt kunnen worden door je mobo).

Maar in het algemeen kun je zeggen dat moederborden vaker/eerder stuk gaan dan cpu's (bij normaal gebruik).

Wat betreft (relatief) goedkope vervanging, kijk dan eens bijv. naar een Asrock mobo icm. een AMD Sempron cpu.

[ Voor 11% gewijzigd door 3dfx op 18-04-2006 08:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 08:48:
Altijd lastig dit soort vage problemen te traceren, maar wat de betreft de wispelturige BIOS, probeer eerst even het batterijtje te vervangen (meestal type CR2032, zelfs verkrijgbaar bij bouwmarkten voor ong. 2 euro dacht ik).

Artifacts in games zou toch kunnen duiden op problemen met de grafische kaart: de temps lijken wel ok, maar misschien is het geheugen van de VGA-kaart brak.
Of is het een driverprobleem.

Over geheugen gesproken, heb je al Memtest (zie de FAQ) gedraaid om uit te sluiten dat er niet een reepje van je systeem gaar is? (alhoewel fouten dan ook veroorzaakt kunnen worden door je mobo).

Maar in het algemeen kun je zeggen dat moederborden vaker/eerder stuk gaan dan cpu's.
Tja, ik weet zelf ook dat het meestal aan de VGA ligt. Maar omdat de VGA nieuwer is als het CPU/MOBO sluit ik het uit, en in 3DMark zou ik dan ook artifacts moeten hebben die ik meestal alleen bij de CPU test heb. Een driverprobleem is het niet, dat heb ik inmiddels al allemaal geprobeerd, heb ook een format gedaan en daarna heb ik nieuwere drivers geinstalleerd etc. Memtest heb ik al eens eerder gedaan en die gaf geen fouten aan jammer genoeg, omdat het geheugen namelijk hartstikke goedkoop is. Het geheugen werkt verder goed, en ik weet niet of daardoor artifacts kunnen komen in games? Maar ik kan het natuurlijk nog eens proberen.

• ZeroKay
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-04 13:45
Lees de waardes van de voeding eens uit, met bijvoorbeeld Speedfan. Die Q-tec is inderdaad niet al te best (heb ik ook gehad, binnen een jaar overleden) en ik heb het gevoel dat deze de problemen wel eens kan veroorzaken. Wat betreft een andere voeding: een goede Tagan-voeding heb je al tussen de 50 en 60 Euri, en is zijn geld waard.

Verwijderd

Topicstarter
ZeroKay schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:00:
Lees de waardes van de voeding eens uit, met bijvoorbeeld Speedfan. Die Q-tec is inderdaad niet al te best (heb ik ook gehad, binnen een jaar overleden) en ik heb het gevoel dat deze de problemen wel eens kan veroorzaken. Wat betreft een andere voeding: een goede Tagan-voeding heb je al tussen de 50 en 60 Euri, en is zijn geld waard.
De waardes liggen in Asus probe op :

+12V : 12.352
+5V : 5.026
+3.3V : 3.065
Vcore (die hoort 1,6V te zijn) 1.712 :/

Heb gehoord dat Asus Probe niet al te best uitleest maar goed hier de speedfan waardes;

Unable to use I/O
CLOCK GENERATOR set to nVidia nForce2

Grrr, "Unable to read current clock" eerst ging dit wel? Asus probe etc. staat gewoon uit. Zometeen maar eens rebooten en kijken of het wel lukt. En dan zet ik ook de BIOS voltages neer.

Bios :

+12V : 12.35 / -
+5V : 4.99 / 5.02
Vcore : 1.69 / 1.71

Speedfan wilt nog steeds niet uitlezen, de voeding is inderdaad wel ongeveer een jaar oud. Het merk dat je opnoemde was niet het merk wat ik zoek. Het is Seasonic, ongeveer even duur.. Hoe kan dat nou dat ik nu wel ineens vanalles vind terwijl ik me al weken een ongeluk zoek :/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 09:16 ]

• ZeroKay
Waardes lijken mij niet verontrustend, maar ik vind het vreemd dat speedfan niets uitleest. Heb je al overwogen om een bios-update uit te voeren?

Verwijderd

Topicstarter
ZeroKay schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:24:
Waardes lijken mij niet verontrustend, maar ik vind het vreemd dat speedfan niets uitleest. Heb je al overwogen om een bios-update uit te voeren?
Ja, maar ik ben bang dat daarna het hele systeem naar de (piep) is. Ik heb namelijk wel een keer de BIOS weer naar de standaard BIOS terug gezet omdat ik dit probleem had. Hij deed het dus ook bij versie 1010/1013, ik heb nu zelf 1006. En dat hij "het daar ook deed" daar bedoel ik mee , de artifacts en vage uitlezingen.

• ZeroKay
Kun je misschien bij iemand een voeding lenen om te testen? Hiermee kun je in ieder geval de mogelijkheid van een defecte voeding definitief uit sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ZeroKay schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:36:
Kun je misschien bij iemand een voeding lenen om te testen? Hiermee kun je in ieder geval de mogelijkheid van een defecte voeding definitief uit sluiten.
Jammer genoeg kan ik nergens, maar ook nergens wat lenen. Mijn zus heeft namelijk een AMD64 2800+, ik wou een e-mail sturen naar SallandAutomatisering, alleen kwam ik er daar achter dat ze mij gewoon de verkeerde processor hebben geleverd :| Dus wie weet wat daar nog uitkomt. Ik zou eventueel wel een voeding kunnen lenen, maar wel een Q-tec en dan wel precies dezelfde, en die heb ik toen op precies dezelfde dag gekocht! Ik wist toen nog niet zoveel van voedingen :X

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

ZeroKay schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:36:
Ik weet niet of je bij Breda in de buurt woont, anders heb ik wel een 400 watt Qtec (jaja, ik weet het, net zo erg als trust) te leen voor je. Tis niet bijzonder maar hij is iig 100% goed getest.

[ Voor 1% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-04-2006 10:46 . Reden: igg (in geen geval) moest iig zijn (in ieder geval) :P ]

Verwijderd

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:45:
[...]

Ik weet niet of je bij Breda in de buurt woont, anders heb ik wel een 400 watt Qtec (jaja, ik weet het, net zo erg als trust) te leen voor je. Tis niet bijzonder maar hij is iig 100% goed getest.
Helaas niet (Venlo) maar toch hartstikke bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er geen programma's waarmee ik de CPU apart kan testen? Waarmee ik het Moederbord kan testen, en misschien ook de Videokaart? 3DMark is niet echt geweldig hiervoor. CPUMark?

Bij Asus Probe geeft hij trouwens "Family" niet meer aan, wat hij eerst wel deed.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:15:
Zijn er geen programma's waarmee ik de CPU apart kan testen? Waarmee ik het Moederbord kan testen, en misschien ook de Videokaart? 3DMark is niet echt geweldig hiervoor. CPUMark?

Bij Asus Probe geeft hij trouwens "Family" niet meer aan, wat hij eerst wel deed.
CPU: Prime95 (ff googlen)
Videokaart: 3dmark05/06 / Aquamark
Moederbord: Sisoft Sandra (dare i say it) of idd Sysmark oid.

• ZeroKay
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:15:

Je moederbord lijkt het zwarte schaap van de familie ;)
Maar zonder gekheid, de hierboven genoemde mogelijkheden had ik ook in gedachten. Lijkt er steeds meer op dat je moederbord gaar is.

Verwijderd

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:22:
[...]

CPU: Prime95 (ff googlen)
Videokaart: 3dmark05/06 / Aquamark
Moederbord: Sisoft Sandra (dare i say it) of idd Sysmark oid.
Dankje, alleen weet ik nu niet hoe ik in de programma's kan zien of mijn CPU defect is. De videokaart is het in ieder geval niet. Ik ga zoals hierboven word gezegd ook uit dat het Moederbord kapot is. Alleen wil ik er zeker van zijn, want hij geeft niet echt ernstige fouten aan als ik zo in Windows aan het werken ben, alleen telkens bij het opstarten. Naja, Prime95 Benchmark of Torture test doen, en eventueel de resultaten posten of op een bluescreen wachten? :P En bij SisoftSandra weet ik ook niet precies wat ik kan/moet doen. Heb al een aantal dingen gedaan maar die blijken in vergelijking normaal te zijn en ze doen het gewoon.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 11:44 . Reden: Hieronder -> Hierboven :P ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:43:
[...]

Dankje, alleen weet ik nu niet hoe ik in de programma's kan zien of mijn CPU defect is. De videokaart is het in ieder geval niet. Ik ga zoals hierboven word gezegd ook uit dat het Moederbord kapot is. Alleen wil ik er zeker van zijn, want hij geeft niet echt ernstige fouten aan als ik zo in Windows aan het werken ben, alleen telkens bij het opstarten. Naja, Prime95 Benchmark of Torture test doen, en eventueel de resultaten posten of op een bluescreen wachten? :P En bij SisoftSandra weet ik ook niet precies wat ik kan/moet doen. Heb al een aantal dingen gedaan maar die blijken in vergelijking normaal te zijn en ze doen het gewoon.
Ik denk idd dat een torture test de enige manier is. Als het product in kwestie tot op 100% belast word en daar geen fouten geeft, lijkt het mij wel in orde te zijn. Echter, een cpu of een videokaart belasten lijkt mij simpeler te bewerkstelligen dan een moederbord. Je zou eventueel ook je geheugen ook even moeten testen met Memtest86 (ook hier weer ff googlen) om te kijken of daar eventueel fouten in zitten. Deze openbaren zich meestal als corrupte data of schrijffouten op de schijf omdat alle data altijd via je ram naar de schijf geschreven word. Een BSOD kan soms ook nuttig zijn, het geeft foutinformatie.

Verwijderd

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:21:
[...]

Ik denk idd dat een torture test de enige manier is. Als het product in kwestie tot op 100% belast word en daar geen fouten geeft, lijkt het mij wel in orde te zijn. Echter, een cpu of een videokaart belasten lijkt mij simpeler te bewerkstelligen dan een moederbord. Je zou eventueel ook je geheugen ook even moeten testen met Memtest86 (ook hier weer ff googlen) om te kijken of daar eventueel fouten in zitten. Deze openbaren zich meestal als corrupte data of schrijffouten op de schijf omdat alle data altijd via je ram naar de schijf geschreven word. Een BSOD kan soms ook nuttig zijn, het geeft foutinformatie.
Dat klopt wat je zegt, ik weet niet wat ik moet. Misschien dat ik probeer het geluid weer aan de gang te krijgen en effe doorspaar voor een 4400X2 ofzoiets :( Dit is gewoon misselijk irritant als je je moederbord niet kunt testen. Ik probeer nog eens Memtest te doen en 3dmark e.d. Dan wacht ik af wat SallandAutomatisering me terug gaat mailen i.v.m aanschaf processor (Zie iets naar boven). Dat zal waarschijnlijk niks worden, misschien een korting van een paar euro die ik daar zowiezo al krijg. Niemand zou me zo kunnen helpen, alleen als ik andere onderdelen heb om alles te vervangen en te testen, en hoe moet ik het dan testen? Want echt veel artifacts zie ik niet, ik wacht nog even af. Probeer zelf nog wat te testen an anders vraag ik Salland of hun iets weten. Als het verder niet mocht lukken en niemand weer verder een oplossing spraar ik door voor een nieuwe pc en verkoop ik het oud spul -mobo -processor. Iemand met eventueel tips is nog altijd welkom, het zou fijn zijn als ik het op kon lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 14:48 ]

Verwijderd

je zei omdat video kaart nieuwer is dan moederbord sluit je dat uit\

daar ben ik het dus niet mee eens. niet alles wat nieuw is hoeft goed te werken....
Dus toch zou ik er even naar kijken als ik u was

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:32:
je zei omdat video kaart nieuwer is dan moederbord sluit je dat uit\

daar ben ik het dus niet mee eens. niet alles wat nieuw is hoeft goed te werken....
Dus toch zou ik er even naar kijken als ik u was
Dit is een van de redenen waarom ik het uit sluit. In 3dmark heb ik ook geen artifacts bij de GPU teste.

Verwijderd

Ik weet niet in hoeverre je geld kan missen, maar ik zou als ik jou was voor +/- 25euro een simpel socket A mobo''tje kopen (simpel mobo'tje) ;) en/of voor een tientje een zo simpel mogelijke videokaart..

kost geen drol en je kan dan meteen uitsluiten of het aan je mobo/videokaart ligt, bovendien kan je dat spul altijd weer doorverkopen ;)

Dan kan je weer ff beetje normaal computeren, en dan doorsparen voor een athlon 64 :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 16:50:
Ik weet niet in hoeverre je geld kan missen, maar ik zou als ik jou was voor +/- 25euro een simpel socket A mobo''tje kopen (simpel mobo'tje) ;) en/of voor een tientje een zo simpel mogelijke videokaart..

kost geen drol en je kan dan meteen uitsluiten of het aan je mobo/videokaart ligt, bovendien kan je dat spul altijd weer doorverkopen ;)

Dan kan je weer ff beetje normaal computeren, en dan doorsparen voor een athlon 64 :)
Je hebt me gedeeltelijk geholpen. Ik ga kopen :

Asus VGA EN6200TC Top 128 MB € 42,02

AMD Athlon 64 3000+ Venice 1.8 GHz, 2000 MHz, Boxed € 95,80

Asus Moederbord A8N-SLI SE € 80,67

Totaalprijs Incl. Verzendkosten. Incl. BTW die bij de hierboven genomende prijzen niet bij staat : € 268,95

Ik ga verkopen.

Processor die werkt 50 euro
Oude AGP Videokaart 100 euro
Moederbord (Dus kapot) 20 euro

Dit staat dus al vast!

Totaal 160 euro

268,95 euro (Nieuw spul) - 160 euro (Opbrengst oud spul) = 108,95 euro

Ik betaal dus 108,95 euro en ben van al mijn problemen verlost. Kan ik met mijn bestaande Q-tec voeding het nieuwe moederbord voeden? Ik weet namelijk niet of daar aparte stekkers voor nodig zijn. Anders houd het verhaal namelijk op :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 18:10 ]

Verwijderd

lijkt me een goed plan . eigenlijk wel handig ja om het meteen goed te doen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 18:14:
lijkt me een goed plan . eigenlijk wel handig ja om het meteen goed te doen. :)
Ja, anders ben ik een stuk duurder uit. Nu betaal ik als ik alles verkocht heb 80 euro in totaal. Als ik het vervang betaal ik rond de 130 euro. Alleen zitten er 4 SataII aansluitingen op het moederbord en ik heb gewoon 2 Sata schijven, kunnen deze gewoon op de SataII poorten?
Kan de Q-tec voeding die ik nu heb gewoon op het nieuwe moederbord worden aangesloten? En het geheugen moet ook lukken toch? Ik wil er alleen maar zeker van zijn voordat ik dadelijk een miskoop doe, dat zou zonde zijn van het geld :)

Verwijderd

ja dat werkt gewoon. :)
sata2 schijf werkt ook op een sata aansluiting alleen niet de snelheid van sata2

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:17:
ja dat werkt gewoon. :)
sata2 schijf werkt ook op een sata aansluiting alleen niet de snelheid van sata2
Ah mooi, bedankt. Gelukkig haal ik de 150 mb/s net niet en zal ik ook niks verliezen :)

Verwijderd

Maarja , wat schiet ermee op met die sata2 ? ze zeggen wel 300 mb/s maar zolang je harddisk niet sneller gaan of je controller blijft ie ws rond de 64 a 70 m'b/s hangen als je mazzel hebt.... de meeste gaan geloof ik 54 a 60 mb/s

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

is het nog niemand (en TS ook) opgevallen dat 3.065V op de 3.3V lijn een afwijking is van ruim 7%, waar 4% de MAXIMAAL toelaatbare afwijking is? meet die eens door met een multimeter?

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:41:
is het nog niemand (en TS ook) opgevallen dat 3.065V op de 3.3V lijn een afwijking is van ruim 7%, waar 4% de MAXIMAAL toelaatbare afwijking is? meet die eens door met een multimeter?
Hmm, 1 ) Mij was het niet opgevallen :)
Hmm, 2 ) Ik heb geen multimeter.

En nu maar even geen ge'hmm meer. Dat is inderdaad iets wat me helemaal niet is opgevallen. Waar dient de 3.3V lijn voor? Ik zou als enigste de DVD-RW er eens uit kunnen halen en 1 geheugenreepje, misschien dat de voeding het niet aan kan? En de case-fans eventueel ook.
Wat zou ik eventueel uberhaupt door moeten meten? :|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 15:23 ]

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Als ik mij niet vergis levert die 3,3V de spanning voor de processor. Die lijn is volgens mij niet zo makkelijk te meten want op de stekkers op je hardeschijf en cdroms zit geen 3,3V (wel 5 en 12). Je zou misschien de stekker op je moederboord kunnen proberen. Ik weet niet precies welke draadjes gebruikt worden voor 3,3V. Je kunt wel je voedign starten door de groene en de zwarte te kortsluiten met bv een paperclip. Wel eerst alle andere draden van de voeding los trekken... en nazoeken welke die 3,3V levert (en ook of de groene en zwarte kort sluiten idd de voeding start, niet 100% zeker).

Ja trek is zoveel mogelijk los dat je niet hard nodig hebt. Dus inderdaad cd/dvd-roms, een tweede hardeschijf (waar windows dus niet op staat), case fans (kast open laten?), floppy ding, PCI kaarten, ... en dan kijken of je betere waardes hebt. Probeer toch die andere Qtec te lenen, kijken of dat beter werkt. Dan weet je wat meer...

[ Voor 28% gewijzigd door brute51 op 21-04-2006 15:37 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
brute51 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:35:
Als ik mij niet vergis levert die 3,3V de spanning voor de processor. Die lijn is volgens mij niet zo makkelijk te meten want op de stekkers op je hardeschijf en cdroms zit geen 3,3V (wel 5 en 12).
Ja trek is zoveel mogelijk los dat je niet hard nodig hebt. Dus inderdaad cd/dvd-roms, een tweede hardeschijf (waar windows dus niet op staat), case fans (kast open laten?), floppy ding, PCI kaarten, ... en dan kijken of je betere waardes hebt. Probeer toch die andere Qtec te lenen, kijken of dat beter werkt. Dan weet je wat meer...
Ik zal het proberen, ik heb alleen de opgenoemde dingen tot beschikking om eruit te halen. Zie bijv. je persoonlijk berichtje onder je post. Kan ik wel bijv. alles uittrekken en in de bios kijken of het wel goed is?

Naja oké! Ik ga eerst de onderdelen eruit halen waarmee ik nog in Windows kom en dan zie ik hoe het er met de +3.3V lijn voor staat in de Bios zelf en in Asus Probe. Ik heb nu een USB ding uitgetrokken, een of andere kabel waar 2 USB poorten op zitten die je op het moederbord moet aansluiten. Nu zit hij tussen de 3.15V en 3.2V.
Maar ik ga verder! Zal het hier telkens updaten. :)

Nu haal ik de DVD-RW eruit. De case-fans heb ik niet meer eraan zitten. En nu heb ik de volgende voltages:

12.352 / 12.416
5.026 / 5.026 (Lekker stabiel:) ?)
3.28 / 3.28
VCORE 1.696 / 1.712

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 15:54 ]

• brute51
Ja dat kan en dat zou ik zelf ook doen (dus in de BIOS de spannignswaardes controleren). Alleen je moet natuurlijk wel je computer uitzetten als je met de hardware gaat zitten rommelen... anders dan vraag je om problemen. Een casefan verbruikt trouwens zo goed als niks maar ja, alles is mee genomen ;)

Verwijderd

Topicstarter
brute51 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:44:
Ja dat kan en dat zou ik zelf ook doen (dus in de BIOS de spannignswaardes controleren). Alleen je moet natuurlijk wel je computer uitzetten als je met de hardware gaat zitten rommelen... anders dan vraag je om problemen. Een casefan verbruikt trouwens zo goed als niks maar ja, alles is mee genomen ;)
Ja klopt. Ik trek de stekker van de PC eruit en doe het volgens het boekje netjes demonteren of hoe je het ook wilt noemen :)

Verwijderd

Misschien dat een Asrock Dual SATAII iets is? Zit AGP en PCI-E op (Lan, Geluid, dual-channel support ....). Kost nog geen 60 euro.
(ik heb um zelf ook, en hij bevalt prima.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:55:
Misschien dat een Asrock Dual SATAII iets is? Zit AGP en PCI-E op (Lan, Geluid, dual-channel support ....). Kost nog geen 60 euro.
(ik heb um zelf ook, en hij bevalt prima.)
Ik heb mijn systeem al besteld en wil het liever meteen "goed" doen.

Ik heb nu vanalles uit getrokken, case-fans, dat usb geval, dvd-rw, voeding van de videokaart, geheugenreepje. De echte doorslag kwam toen ik de USB eruit haalde en de DVD-RW, misschien net iets teveel voor deze voeding. Ik heb ook geen artifacts meer (Met het videokaart molexje aangesloten natuurlijk). Ga het moederbord+processor toch verkopen, omdat het met een andere voeding wel gewoon werkt, en als er niet teveel is aangesloten op die Q-tec werkt het ook. _/-\o_ Danku

• brute51
Mooi dat je probleem is opgelost. Dus het was weer is een voedingsprobleem. Die Qteks geven meer problemen dan dat ze oplossen... :s

Maar waarom dan toch een nieuw mobo + proc kopen? Als je gewoon een echte voeding koopt dan heb je toch ook een goed werkend systeem? Of voldoet het niet meer aan je eisen?
Het lijkt me trouwens dat die voeding van je aan het einde is van z'n (korte?) leven. Als 'ie het van de een op andere dag steeds slechter gaat doen hoe lang zal 'ie het dan nog volhouden? Ik ken me best voorstellen dat je binnenkort met je nieuwe spullen ook problemen gaat krijgen... Nou ja dan weet je in iedergeval wat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
brute51 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:15:
Mooi dat je probleem is opgelost. Dus het was weer is een voedingsprobleem. Die Qteks geven meer problemen dan dat ze oplossen... :s

Maar waarom dan toch een nieuw mobo + proc kopen? Als je gewoon een echte voeding koopt dan heb je toch ook een goed werkend systeem? Of voldoet het niet meer aan je eisen?
Het lijkt me trouwens dat die voeding van je aan het einde is van z'n (korte?) leven. Als 'ie het van de een op andere dag steeds slechter gaat doen hoe lang zal 'ie het dan nog volhouden? Ik ken me best voorstellen dat je binnenkort met je nieuwe spullen ook problemen gaat krijgen... Nou ja dan weet je in iedergeval wat het probleem is.
Ja echt vaag hoor, mijn systeem verbruikt 290 watt @ load :? Ik heb nu de kans om dit mobo+proc te verkopen voor 92,50. Mijn 6600GT kan ik verkopen voor ongeveer 90 - 100 euro. Hiervan kan ik mooi met een beetje bijgelegd geld een ander systeempje halen, de kans om de spullen voor nog een hoog bedrag te VERkopen is klein, omdat het allemaal nog geen jaar oud is (De voeding wel ). Met de nieuwe pc heb ik iig een stuk minder hardware erin zitten, de videokaart van het nieuw systeem is ook wat minder (6600LE) dus ik zou gewoon alles kunnen aansluiten denk ik en anders moet ik het maar even doen zonder DVD-RW ofzo. Het is niet schadelijk of Heb ik dat fout ?:)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 20:50 . Reden: kopen -> verkopen ]

• brute51
Omdat je voeding het steeds minder is gaan doen denk ik dat 'ie het nog wel een tijdje steeds minder zal blijven doen. Je nieuwe systeem zal misschien iets minder verbruiken maar als de voeding slechter blijft worden dan krijg je vanzelf weer problemen. Totdat 'ie ontploft, dan heb je 1 groot probleem. Maar dat is een grapje ;). Ik denk dat je er wel op kunt rekenen dat je ook een nieuwe voeding moet kopen binnen 1 of 2 maanden tijd.

Verwijderd

Ja ik zou ook absoluut voor een andere voeding kijken als ik jou was.
liever een 350watter van een goed merk dan een 450watt q-tec :)

Je vergeeft het jezef nooit als die voeding het begeeft en met een mooie piekspanning je nieuwe hardware ook om zeep helpt..
Pagina: 1