Server uptime

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zit met een dillema.

Ik heb een 20 tal servers waarop verschillende linux distro's draaien en die allemaal mooi worden gemonitered door verschillende apps. Nu is het zo dat ik vaak op pad ben en toch altijd wil kunnen kijken wat er met de servers gebeurt (uptime en dergelijke) Dit zou ik graag lekker simpel houden met wap.

dus dan krijg ik zo iets :

server 1 up for 2 days 8 hours and 9 minutes
server 2 up for 6 days 2 hours and 28 minutes.

en dat 20 stukt. En mischien wat geadvanceerder als het kan maar ik kan niks vinden over zoiets in .wml.

Heeft iemand hier ervaring mee en mischien kunnen we zelf wat beginnen want ik weet zeker dat er meer mensen zijn die zo iets willen hier.

Ik hoor het wel,

Mvg

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom WML? Tegenwoordig kan elke browser in gsm's ook gewone HTML renderen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
En wml is toch gewoon een afgeslankte html. Dus is het volgens mij alleen een kwestie van een wap-site opzetten, en je log-progjes een output laten geven naar 1 wml bestand.

Alhoewel alleen uptime volgens mij waardeloos is. Persoonlijk toon ik alleen de relevante errorlog / syslog gegevens ( Relevant is door mij zelf ingegeven en wordt gefilterd uit standaard logs ). Hoe lang die server draait vind ik absoluut niet boeiend voor onderweg.
Maarja ik hoef er dan ook alleen in te kunnen kijken om te zien of er iets mis is, en zoja wat er mis is. En of de server nou 5 minuten up is of 2 maanden, vind ik niet echt boeiend. Zolang hij nu maar werkt naar behoren.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:09
Hier http://www.w3schools.com/wap/default.asp

gewoon op een url een wml pagina neerzetten dus en je browser in je telefoon ertoe navigeren (startpagina instellen ofzo, is snel en dus goedkoop)

Als je toegang hebt tot een sms-gateway zou je ook iets kunnen bouwen dat jij een SMSje krijgt wanneer een van je servers niet meer reageert. lijkt me een stuk nuttiger :P

[ Voor 31% gewijzigd door Ramon op 18-04-2006 00:30 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Je kunt bij je telefoonprovider je telefoonnummer enablen voor email.. dus dat je een mailtje stuurt naar +316123456789@gin.nl, en dan krijg je het subject als sms op je telefoon.

Je zou op je linux dozen een cron scriptje kunnen draaien wat de output van het uptime commando doormailt naar bovenstaand adres.

Maar wat heb je aan de uptime? Lijkt me een beetje een raar gegeven om te monitoren, als je server eruit ligt, dan zie je niets... Mocht de server ooit weer up komen, dan krijg je een sms'je dat de server 0 dagen up is.. lekker interessant.

Als je actief wilt monitoren zul je denk ik toch met nagios of ipmonitor aan de slag moeten, dat je zo een melding krijgt als er een service uit ligt.

Als het je puur gaat om informatie vergaderen gaat, zou ik je servers met snmp gaan monitoren, vanaf een cacti machine. Kun je mooie grafiekjes laten plotten van disk usage, cpu usage, load, web connections, database queries, wat je maar wilt.. Of uptime, als je dat waarschijnlijk zou willen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oftewel gewoon en scriptrequest voor de Devschuur :?

http://www.hotscripts.com -? search "uptime" in PHP -> "Your search returned 23 listings."

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.