kilometerteller auto

Pagina: 1
Acties:
  • 2.237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de restauratie (en een helehoop ombouw-werk) van een auto wil ik proberen de snelheid van de auto digitaal te meten. Het probleem is alleen dat ik wel nog de oude kilometer-teller wil houden.
Mijn bedoeling was dus om met behulp van een uc(avr) en een hall-switch op de achter-as de snelheid te meten en de uc daarna met een motortje de juiste snelheid aan wil laten geven.
Er is een lineair verband tussen de omloopsnelheid die het motortje moet maken en de snelheid die de teller aangeeft. Aan de hand van de omtrek van voor-wielen (waarop origineel de snelheid gemeten werd) heb ik berekend dat bij 1850 omw/min de maximum-snelheid aangegeven wordt.

De vraag is nu alleen: hoe kan ik dit het beste doen, met welk soort motortje?
De opties die ik bedacht had zijn:
-Een DC-motortje met PWM aangestuurd. het probleem hiermee is dat zo'n motortje bij laag toerental (zeg 90 rpm) erg weinig koppel heeft. betekend dus dat ik pas nadat alles geinstalleerd/gemonteerd is kan gaan bepalen welke snelheid bij welk PWM-signaal aangegeven wordt. daarnaast zal ik met mosfets moeten gaan werken om een dergelijk motortje aan te sturen.
-Een stappen-motor. deze is natuurlijk erg goed voor lage toerentallen maar kunnen deze tot +- 2000 rpm? en ook voor langere tijd ? (heb geprobeerd met een stappen-motor uit een printer maar deze komt echt niet in de buurt van 2000 rpm, als ik de snelheid opvoer door de tijd tussen opeenvolgende stappen korter te maken blokkeerd het motortje. kan het waarschijnlijk niet meer bijhouden dan)
-Een servo? is wel goed aan te sturen en heeft ook redelijk wat koppel maar kan niet ronddraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

DC motor met tandwielen erop? Als je dan bijv. een 1:2 verhouding gebruikt draait je motor maximaal 4000rpm en bij lagere toeren heeft ie minder koppel nodig om rond te komen.
Je zou ook de kilometer teller nog verder uit elkaar kunnen halen en dan met een stappenmotor of servo werken om de wijzer te laten bewegen.

[ Voor 29% gewijzigd door NBK op 17-04-2006 21:05 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een servo motoer zit een vergrendeling nokje om voo te zorgen dat die niet vder kan draaien dan 360° . Echter kan je het nokje gewoon afrbreken waardoor het probleem is opgelost.
Heb veder ook nog aan een DC motor gedacht met een tandwielvertraging er tussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NBK schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:03:
DC motor met tandwielen erop? Als je dan bijv. een 1:2 verhouding gebruikt draait je motor maximaal 4000rpm en bij lagere toeren heeft ie minder koppel nodig om rond te komen.
Je zou ook de kilometer teller nog verder uit elkaar kunnen halen en dan met een stappenmotor of servo werken om de wijzer te laten bewegen.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Het bevestigen zal wel iets ingewikkelder worden (niet 1op1 doorverbinden). En ik kan nog steeds niet er nauwkeurig bepalen welke rpm/snelheid hoort bij welke aanduiding op de teller. De vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig/onnauwkeurig dit is aangezien er ook een onnauwkeurigheid zit in de bandenspanning en je het verschil tussen 1 km/u op de teller meer of minder ook niet ziet.

Over het verder uitelkaar halen had ik inderdaad ook al gedacht, het probleem is alleen dat de dagteller en totaal-stand dan niet meer werken, die zou ik dan ook moeten vervangen/veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:57:

-Een stappen-motor. deze is natuurlijk erg goed voor lage toerentallen maar kunnen deze tot +- 2000 rpm? en ook voor langere tijd ? (heb geprobeerd met een stappen-motor uit een printer maar deze komt echt niet in de buurt van 2000 rpm, als ik de snelheid opvoer door de tijd tussen opeenvolgende stappen korter te maken blokkeerd het motortje. kan het waarschijnlijk niet meer bijhouden dan)
kijk eens in een harddisk ;)
Zelfs een stuk antiek haalt al >3000 rpm.
edit:
die dingen zijn alleen totaal niet sterk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:21:
[...]

kijk eens in een harddisk ;)
Zelfs een stuk antiek haalt al >3000 rpm.
edit:
die dingen zijn alleen totaal niet sterk.
heb gekeken naar stappen-motoren bij futurlec. helaas staan er geen links naar datasheets bij, maar via google is wel wat te vinden. helaas staat er nergens een max rpm maar wel een max pull-in en pull-out pps bij? (pulses per second?), als ik het goed begrijp heb ik voor 2000 rpm = 2000/60 per seconde = (2000/60)*360 graden per seconde = ((2000/60)*360)/7.5 = 1600 stappen per seconde (pps?) nodig ?(uitgegaan van 7.5 graden per stap want dat zijn de meeste motors bij futurlec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom doe je het niet met zo'n fiets teller, magneetje aan de binnenkant van de velg en dan de exacte omtrek van je banden meten en instellen en dan weet je de exacte snelheid..
ik ken meerde mensen die het bij een auto zo hebben!! alleen je moet wel ff opletten of de fiets teller de snelheid aan kan. somige namelijk wel somige niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Het lijkt misschien een beetje dubbelop, maar om dit systeem exact te kunnen krijgen moet je eigenlijk ook meten hoe snel dat motortje (aan je kilometerteller) draait (zie ook regeltechniek)
Dus je maakt een regellus, die constant meet hoe snel dat motortje draait, en zo de aansturing (PWM lijkt me best) van dat motortje zelf aanpast. De gewenste waarde voor de draaisnelheid van dat motortje, is dan de uitgelezen waarde van draaisnelheid van je achteras.
Met wat zoeken vind je wel uitleg over AVR's en PID lussen.

Nu heb je natuurlijk de keuze, mijn methode (niet simpel, veel werk, maar wel nauwkeurig), of een aflezing die niet betrouwbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 17-04-2006 22:47 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wil je nu een kilometer teller (de dus constant ronddraait) of een toeren teller (die een bepaalde waarde aangeeft)?

Een toerenteller (omdat je spreekt van een snelheid) kan volgens mij niet met een stappenmotor of hij moet misschien terug gekoppelt zijn met een resolver o.d.
Dit omwille van het feit dat een analoge toerenteller met een veersysteem werkt meestal. De stappenmotor zou dan op het moment hij de juiste snelheid aangeeft op een houdkoppel moeten overgaan. Het is mogelijk maar moeilijk te programmeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
als je wat geld over hebt kun je voor een lasergestuurde toerenteller gaan of kilometerteler.

Ik weet dat ze bestaan maar kan zo ff geen linkje vinden.

Dat is mischien ook een oplossing en vanuit het toerental kun je ook bereken hoe snel hij precies gaat.
En daar kun jewel weer een simpel progje voor maken.

Ik weet overigens niet hoe oud de auto is maar sommige kun je vanuit een kastje in je auto ook die gegevens uit kan lezen.

het is maar zwak wat ik allemaal zeg maar het bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 02-09 14:52

JdM

Humbled

Zo'n ding heet een snelheidsmeter niet kilometerteller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JdM schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:40:
we gaan uit van hetzelfde principe.(denk ik :P )

offtopic:
het lijkt mij persoonlijk wel leuk om de ecu uit te lezen maar dan zit ik hier verkeerd.
gewoon pc'tje alle gegevens van de motor en alles eromheen en dan gewoon on the fly dingen aanpassen.

anyway ik heb niet zoveel ervaring met toerentellers en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 22:36
misschien een rare vraag maar waarom kan de teller niet analoog gebruikt worden? Zoals het nu ook zit?

Als je iets anders met dit signaal wil gaan doen (een cruise control of zo iets) dan kan je dit toch gewoon appart naast de bestaande analoge klok installeren. Dan blijft de dagteller het ook gewoon doen. Bijvoorbeeld met alleen een magneetje op de aandrijfas die langs een opnemertje gaat. Nu weet je het aantal omwentelingen van het wielen dus ook de snelheid. Voor bijvoorbeeld een cruise control heb je helemaal niet de precieze snelheid nodig, alleen maar een signaal van een aantal omwentelingen wat gelijk moet blijven

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op maandag 17 april 2006 @ 23:19:
Wil je nu een kilometer teller (de dus constant ronddraait) of een toeren teller (die een bepaalde waarde aangeeft)?

Een toerenteller (omdat je spreekt van een snelheid) kan volgens mij niet met een stappenmotor of hij moet misschien terug gekoppelt zijn met een resolver o.d.
Dit omwille van het feit dat een analoge toerenteller met een veersysteem werkt meestal. De stappenmotor zou dan op het moment hij de juiste snelheid aangeeft op een houdkoppel moeten overgaan. Het is mogelijk maar moeilijk te programmeren denk ik.
JdM schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:40:
dat bedoelde ik dus inderdaad, een snelheidsmeter :) sorry voor de verwarring maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Noem het altijd een kilometer-teller maar dat is natuurlijk helemaal verkeerd.
lmno31 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:58:
misschien een rare vraag maar waarom kan de teller niet analoog gebruikt worden? Zoals het nu ook zit?

Als je iets anders met dit signaal wil gaan doen (een cruise control of zo iets) dan kan je dit toch gewoon appart naast de bestaande analoge klok installeren. Dan blijft de dagteller het ook gewoon doen. Bijvoorbeeld met alleen een magneetje op de aandrijfas die langs een opnemertje gaat. Nu weet je het aantal omwentelingen van het wielen dus ook de snelheid. Voor bijvoorbeeld een cruise control heb je helemaal niet de precieze snelheid nodig, alleen maar een signaal van een aantal omwentelingen wat gelijk moet blijven

succes
Omdat er flink wat veranderen gaat aan de auto. Ik wil een iets nieuwer ogend dashboard hebben en ook de wiel-diameter is anders dan de auto waar het instrument (hoe heet zoiets eigenlijk :? ) origineel in zat.
Cruise-control zou in princiepe mogelijk zijn (en zelfs ook niet moeilijk). Alleen zo erg overtuigd van mijn kunnen ben ik ook niet. Met een niet-werkende snelheidsmeter is best te rijden maar als cruise-control raar gaat doet kan dat toch wel wat gevaarlijkere situaties opleveren denk ik.
Ik ga eerst eens kijken wat de mogelijkheden zijn om het helemaal digitaal te maken en de wijzertjes zelf aan te sturen (met een kleine servo ofzo). En als er dan toch gesleuteld gaat worden aan het instrument zelf is het ook kleine extra moeite om voor de dagteller en totaal een digitale weergave te maken (met lcd-schermpje of iets dergelijks). Toch maar eens naar de sloop om een extra instrument te gaan zoeken voor experimenteren :)

edit: het gaat trouwens om een volvo amazone uit '69 waar de aandrijving uit een volvo 360gl uit '86 in komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap het ook niet echt goed eigenlijk.
Als je de snelheid wil aangeven moet je toch geen as hebben die 360° ronddraait?

Digitale snelheidsmeters werken ook met een stappenmotor, simpele 0,9°/ step dingetjes.
De enige moeilijkheid is het nulstellen, sommigen lossen dit idd op dmv een veer, anderen met een soort van feedbacklus (optisch, resistief, ed.)

Of het moet zijn dat ik het weer totaal ni snap hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
Voor zover ik weet werken analoge snelheidsmeter wel met een volledige draaiing. De rotatie van de wielas wordt naar de snelheidsmeter geleid, die daar een magneet laat draaien. Vlak naast die draaiende magneet zit een metalen plaat, die door de draaiing van de magneet meegetrokken wordt, en door een veer tegengehouden, waardoor die plaat op een evenwichtspositie staat, en dat is dan je snelheid (de wijzer hangt aan die metalen plaat). Ook de dagteller enzo worden met die draaiing aangedreven.
Wil je dus zoals TS de juiste snelheid voor ander wieldiameter, dan moet je ofwel de veer gaan aanpassen (niet te doen volgens mij), ofwel een draaiing aanbieden aan de snelheidmeter, die is alsof hij aan de wielen met andere diameter hing. Als je dan weet bij welke snelheid (km/u) welke omwentelingssnelheid (toeren/min) aangeboden werd aan die analoge snelheidsmeter, dan kan je dat nadoen met een microcontroller, zoals in mijn vorige post uitgelegd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Waarom maak je plak je niet gewoon aan de binnenant van de velg een reflectief plaatje en tel je de omwentelingen zoals bij een fiets ?

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Hoe ga je trouwens de omtrek van je bandjes meten? Op het moment dat je 3 piroetjes hebt gedraait is de omtrek veranders en klopt je snelheid totaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opperhoof schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 14:01:
Hoe ga je trouwens de omtrek van je bandjes meten? Op het moment dat je 3 piroetjes hebt gedraait is de omtrek veranders en klopt je snelheid totaal niet meer.
Nou ik weet niet hoe jij auto rijdt of wat voor banden je eronder legt maar dat slaat echt nergens op :P Het zal miss een heeeeel klein beetje schelen maar totaal niet meer kloppen is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opperhoof schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 14:01:
Je kan niet anders dan een constante pakken voor de omtrek van je wiel (tenzij je een manier vindt om de diameter/omtrek van het wiel steeds te blijven meten maar dat lijkt me bijna onmogelijk). natuurlijk is de omtrek niet altijd hetzelfde (hoe goed is de band opgepompt?). maar de afwijking die dit geeft heeft elke snelheids-meter. bijvoorbeeld hier kun je banden-maat invullen en je krijgt omtrek etc.. er uit.
reddog33hummer schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:58:
Waarom maak je plak je niet gewoon aan de binnenant van de velg een reflectief plaatje en tel je de omwentelingen zoals bij een fiets ?
Het probleem is niet het tellen van de omwentelingen, zoals ik in de start-post al zei wil ik dat doen met een hall-switch en 2 magneetjes op de achter-as doen. ( een beetje zoals hier)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
De huidige snelheidsmeter gebruikt ook een opnemer en een kabel die ronddraait.
Ik zou het gewoon gelijk een stukje luxer maken en ook die kabel gebruiken (er zit een magneet in de originele meter, die rond draait, dus een spoeltje daar in de buurt monteren) en dan daarnaast aan de uC die de snelheid loopt te berekenen ook een GPS ontvanger monteren.
Als je het dan een beetje heel luxe wilt maken kun je die data dus laten combineren door de uC en weer voeren aan je TomTom oid.
Je hebt dan ook "ontvangst" in een tunnel.

Dan maakt het niet echt uit hoe groot de wielen zijn die je gebruikt, omdat je uC de verhouding van het aantal toeren en de werkelijke snelheid zelf kan berekenen, wanneer er GPS-ontvangst is.

Het maakt het programmeren van je uC wel iets complexer, maar dat zou niet echt een probleem moeten zijn.
Goedkope GPS-ontvangers met een serieele poort hoeven ook niet veel meer te kosten dan zo'n 50 euro.

edit:
[geintje]
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 14:39:
[...]

Je kan niet anders dan een constante pakken voor de omtrek van je wiel (tenzij je een manier vindt om de diameter/omtrek van het wiel steeds te blijven meten maar dat lijkt me bijna onmogelijk). natuurlijk is de omtrek niet altijd hetzelfde (hoe goed is de band opgepompt?). maar de afwijking die dit geeft heeft elke snelheids-meter. bijvoorbeeld hier kun je banden-maat invullen en je krijgt omtrek etc.. er uit.
Je zou natuurlijk ook een optische muis kunnen slopen en die vlak boven de straat of langs het rubber op de band kunnen plaatsen :)
[/geintje]

[ Voor 30% gewijzigd door TD-er op 21-04-2006 14:55 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Het is niet handig om proberen met een motor iets aan te sturen. Je kunt beter andersom werken en de bestaande situatie in stand te houden en een extra digitale teller te nemen.

Je kunt in de kabel van de snelheidsmeter een sensor opnemen. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij VDO-dealers. Deze kunt je gewoon tussen de kabel en de teller aansluiten (wel merkafhankelijk). Je kunt ook met wat knutselwerk een Hall-sensor achterop je teller monteren (evt. gaatje in het huis boren).

Vervolgens dient de auto "uitgerold" te worden. Dit kun je bij een tachograaf servicedienst laten doen of zelf doen:
- Zet een streep op de grond en 50 meter verder ook een.
- Bevestig een draad (bijv VD installatiedraad) of strip aan de auto zodanig dat hij met een uiteinde net boven de grond hangt en dat je hem goed kunt zien.
- Rij de auto naar de eerste streep.
- Rij naar de tweede streep in een rechte lijn en tel de pulsen die van de sensor afkomen.
- Vermenigvuldig de uitkomst met 20 en je hebt het aantal pulsen per kilometer, het zogenaamde "wegdraaital" oftewel de k-waarde.
- nu kun je de frequentie aan snelheid refereren en een digitale teller aansturen.

An 11 is a 10 that swallows

Pagina: 1