2 routers achterelkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 19:21
Ik heb nu 2 routers: eerst is er het multi-pc modem, hier is 1 pc op aangesloten, en een draadloze router. Op de draadloze router is weer een xbox en een psp aangesloten. De psp is draadloos, en de xbox is gewoon met een kabeltje verbonden.
nu de problemen: ik kan niet in het menu van de draadloze router komen, en xbconnect werkt niet met de draadloze router. Xbox live wél. Xbox live werkt gewoon via de xbox, terwijl xbconnect altijd via de pc aangestuurd moet worden: op de pc kies je een server, die je vervolgens op je xbox kunt joinen.
Verder doet mijn psp het niet op de draadloze router 8)7

Als ik nu op xbconnect wil moet ik de draadloze router eruit halen, oftewel de xbox direct op de eerste router (mutli-pc) aansluiten.

kan iemand mij vertellen hoe ik de routers moet configureren?

[ Voor 5% gewijzigd door stimpyMGS op 17-04-2006 20:43 ]

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-04 13:27

WeirdEye

Eindbaas

bij het multi pc modem, DHCP aanzetten en bij de 2e router DHCP uitzetten, en zorgen dat de 2e router in de zelfde ip range zit dan de eerste, anders kan je er idd niet meer inkomen... ;)

• stimpyMGS
DHCP staat aan, tenminste, bij alle devices die op de router zijn aangesloten staat bij 'ipaddress asignment: DHCP' , dus dat zit wel goed neem ik aan...

Wat betekend DCHP trouwens? In de help dacht ik iets te lezen van een statisch IP maar dat heb ik dus níet, want de optie 'always use the same address' staat niet aangevinkt.

[ Voor 141% gewijzigd door stimpyMGS op 18-04-2006 17:13 ]

• stimpyMGS
Update: ik heb net gekeken in de 2e router, door hem even op de pc aan te sluiten. Als ik naar de DHCP client list ga zie ik mijn PC daar tussen staan, dus DHCP staat op de 2e router aan, terwijl die dus uitmoet. Hier vind ik nergens een optie voor, maar ik denk dat mijn connection type verkeerd staat ingesteld, die is nu dynamisch...

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

stimpy-NL schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:06:
Wat betekend DCHP trouwens? In de help dacht ik iets te lezen van een statisch IP maar dat heb ik dus níet, want de optie 'always use the same address' staat niet aangevinkt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/DHCP O-)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• stimpyMGS
juist, nogmaals: hoe zet ik die DHCP uit in mijn 2e router?

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
stimpy-NL schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:00:
juist, nogmaals: hoe zet ik die DHCP uit in mijn 2e router?
Een dhcp power on/off switch is er niet, je moet de utp kabel vanaf de eerste router in een lan poort zetten. Dus niet in de wan poort! ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25
matinez schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:02:
[...]

Een dhcp power on/off switch is er niet, je moet de utp kabel vanaf de eerste router in een lan poort zetten. Dus niet in de wan poort! ;)
Over dat 2e heb je absoluut gelijk, over dat eerste niet :) Tot dusver heb ik in iedere router (al dan niet met ingebouwde access point) de DHCP-server uit kunnen zetten :)

Welk merk/type is de "draadloze router" ?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• stimpyMGS
oh, ik wist niet dat ik de WAN poort niet mocht gebruiken. Ik heb nu een kabel van router1 naar de WAN van router2 lopen. Die ga ik nu dus in poort1 prikken.
Router2 (draadloze) is een Belkin 802.11g draadloze DSL-/kabelgateway-router
modelnummer: F5D7230df4

(http://catalog.belkin.com...11gdr%2E%2E%2Eetwerken%2F)

• Paul
Het mag wel, maar dan moet je goed weten wat je doet, en aangezien de meesten dat niet doen komen er dus 3*10^9 topics over 2 routers achter elkaar in NT te staan, helaas zonder FAQ-item.

Verreweg de meeste mensen maakt het niet uit of ze de router-functionaliteit van het ene of van het andere apparaat gebruiken, en dus kunnen ze gewoon de 2e router ge/misbruiken als switch/accesspoint.

Om 2 "routers" achter elkaar te gebruiken moet je de settings van de 1e, de router het dichtste bij het internet zeg maar, gewoon normaal aansluiten volgens het boekje.
Van de andere router zet je de DHCP-server uit, plak je een stuk plakband over de wanpoort en vergeet je dat er naast de switch (en evt wireless access point) ook nog een router inzit -> netwerkkabel van LAN-poort router1 naar LAN-poort router2.

Okee, het uitzetten van de DHCP-server. In stimpy-NL in "2 routers achterelkaar" zeg je dat je die optie niet kunt vinden.
Als ik er de handleiding op nasla (Pagina 41, PDF 5,24 MB) dan staat het op zo ongeveer de eerste pagina in de web-admin. Je gaat naar http://192.168.2.1, Lan Setup -> LAN Settings -> DHCP-server -> Off -> Apply changes.

Ik weet niet wat de range is die je 1e router uitgeeft, maar als je nog bij de web-admin van de Belkin wilt kunnen moet je ook nog even zorgen dat die een IP heeft dat in hetzelfde subnet ligt als het ip van de andere router, maar dat niet binnen de DHCP-scope van de 1e router valt. Dit doe je zo te zien op diezelfde pagina van de webadmin, bovenaan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• stimpyMGS
De DHCP op router2 staat nu uit. Op router1 kan ik een IP range toevoegen.
Ik weet niet wat de range is die je 1e router uitgeeft, maar als je nog bij de web-admin van de Belkin wilt kunnen moet je ook nog even zorgen dat die een IP heeft dat in hetzelfde subnet ligt als het ip van de andere router, maar dat niet binnen de DHCP-scope van de 1e router valt. Dit doe je zo te zien op diezelfde pagina van de webadmin, bovenaan
Dus de IP van router2 moet in de DHCP range van router1 voorkomen?

[ Voor 81% gewijzigd door stimpyMGS op 19-04-2006 18:35 ]

• Paul
Nee, het ip van router2 moet in hetzelfde subnet zitten maar NIET in de range die je DHCP-server uitgeeft. De range ie je DHCP-server uitgeeft is (vaak) slechts een subset van de beschikbare adressen in het subnet :)

Dit vloeit allemaal voort uit het feit dat een ip-adres in een netwerk uniek moet zijn. Wat doet DHCP: dat deelt ip-adressen uit. Hoe voorkom je nu dat je DHCP-server aan een pc een ip-adres geeft dat je zelf elders al handmatig in hebt gesteld? Zorg dat dat handmatige IP niet in de lijst adressen zit die je DHCP-server aan mag wijzen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• stimpyMGS
De IP range van de DHCP server op router1 is 192.168.1.64 - 192.168.1.253.
Ik kan nu niet meer in router2 komen, zelfs niet als ik hem op de pc aansluit. Hij kan geen geldig IP adres krijgen |:( Als ik het goed begrijp komt dit omdat de DHCP server uitstaat, en dus geen IP adres meer aan de pc kan geven. Hoe kan ik dan de router configureren?? en graag een beetje in noob taal _/-\o_

• Paul
Het default IP van de Belkin is 192.168.2.1 met subnetmasker 255.255.255.0

Als je nu je pc handmatig 192.168.2.2 geeft (met hetzelfde subnetmasker als heirboven) dan kun kun weer in de web-admin.

Ik gok zo dat het ip-adres van router1 192.168.1.1 is. De belkin geef je dan iets wat in 192.168.1.x ligt, waarbij X de waardes 1 tot en met 254 kan hebben. 64 tot en met 253 deelt je DHCP-server al uit, dus geef je de belkin 10 ofzo, of net welk nummer er nog beschikbaar is :)

Vervolgens je PC weer automatisch een ip laten krijgen en je netwerk is af.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• stimpyMGS
Ok, als ik een statisch IP instel op de PC heb ik inderdaad toegang tot router2. De IP van router 1 is trouwens 192.168.1.254, maar ik kom ook in het router menu als ik 10.0.0.138 intik.
Ik ga nu ff de rest proberen...

edit:
Ok, alles is goed gegaan geloof ik :P
Nadat router2 klaar was met de instellingen opslaan kon ik niet meer in de router komen. Ik heb de adres instellingen op de PC weer op automatisch gezet dus ik heb weer internet. Als ik nu in het menu van router1 kijken zie ik daar het nieuwe IP van router2 staan bij poort3: 192.168.1.10

Als ik hier na toe probeer te gaan in firefox krijg ik een error, dus ik kan niet in het menu komen, ook niet als ik de PC instellingen weer statisch instel, dus als ip 192.168.2.2 enzo geef. Maakt dit uit? Moet ik nu alles forwarden in router1, en hoef ik niets meer te doen in router2??

[ Voor 60% gewijzigd door stimpyMGS op 19-04-2006 21:45 ]

• stimpyMGS
iemand?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien beetje laat en weet niet helemaal zeker of het voor jou ook geld.

Maar als op de 2e router (die belkin dus) nu de optie 'Use as Access Point' eens opzoekt, dan stel je dat gevalletje in om als AP te werken ipv router en zou je probleem over moeten zijn.
Ik gebruik het iig ook voor mijn setup

[modem (router+dhcp] -> [belkin (AP en switch)] -> laptop (wifi) en computers (kabels)
Pagina: 1