[delphi] zekere if constructie werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
hallo,

ik ben bezig om in delphi een progje te maken die een lpt-poort uitleest. in mijn programma lees ik van de status lijnen en ik krijg daarvan een byte terug. ik wil echter in 1 if statement bepalen of mijn variabele de juiste waarde bevat. ik heb het volgende stukje code maar deze werkt niet. nou vraag ik me af of deze constructie fout is of dat delphi deze niet begrijpt, want in c-like talen gaat het wel goed.
Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
procedure TForm1.ReadLPT(Sender: TObject);
var Waarde: Byte;
begin

Waarde := ( Inp32( $379 ) and $F8 );

if ( Waarde = ( 112 or 88 ) ) then
  begin
       showmessage(inttostr(Waarde));
  end;

end;

als ik maar 1 waarde bijv. 112 invoer bij het if statement dat werkt het wel maar zodra ik er meer van maak laat hij geen popup meer zien. waarom gaat dit niet?

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dude, programmeertalen zijn geen natuurlijke talen, en de reden dat deze vergelijking (waarde = 112 || 88) in C wel goed gaat, is dat 88 naar de boolean true evalueert, waardoor er dit komt te staan: if (waarde == 112) or true.

Ik stel voor dat je even de absolute basis van programmeren en booleaanse logica er nog even op naleest, want je maakt een beginnersfout die je nooit gemaakt zou hebben als je er een goed boek of een tutorial op nageslagen had.

Edit: om je niet helemaal met een kluitje in het riet te sturen:
Delphi:
7
  if ( Waarde = 112 ) or ( Waarde = 88 ) then

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 17-04-2006 19:41 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.