Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Een vriend van me werkt bij dezelfde supermarkt als ik. Wij hebben beiden een hulpkracht-contract, voor 2-12 uur per week. Wij staan standaard beiden op (onder andere) zaterdag ingepland, voor 12.00 tot 21.00.

Nu valt koninginnedag op zaterdag, en wij willen dit gaan vieren in Amsterdam. Ik heb een week of 6 geleden vrij gevraagd en dat ook gekregen, omdat ik de eerste was. Nu wil die vriend van me ook mee, maar hij krijgt geen vrij! Hij moet nu ineens van 9 tot 6 werken op de bewuste zaterdag.

Hij kan vrij krijgen, wanneer hij iemand anders voor die uren kan regelen, maar uiteraard wil iedereen vrij op koninginnedag, en krijgt hij niemand geregeld.

Mijn vraag: kunnen ze het hem verplichten om te werken op koninginnedag?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik denk van wel. Had hij maar eerder vrij moeten vragen. Helaas het is hard.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Hoezo "eerder vrij moeten vragen", ik was dit vergeten te vermelden, maar hij is nu dus ook al een week of 3 bezig om vrij te krijgen, wat dus gelijk staat aan ~5 weken van tevoren...

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 17-04-2006 17:31 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13

Nik

Tja, ook een supermarkt moet draaien op zo'n dag... Erg lastig, maar geen personeel, is geen omzet (kassafiguren en vullers). Dus de baas kiest, wel of niet. Jullie hebben beiden een hulpkracht-contract, dus mag je opgeroepen worden wanneer het de baas uit komt. Wil je niet, kom je niet, maar heb je ook dikke kans dat je je baan kwijt raakt...

Erg vervelend allemaal ( * Nik staat ook op koninginnedag in een electrozaak waar dan toch niemand komt...)

Verwijderd

First come, first go.

Had ie het maar 6 weken eerder moeten vragen, ipv 5. Ik heb zo vaak dat ik in vakanties en op feestdagen moet werken dat ik liever vrij geweest was, get over it.

Ohja, hij kan er onder uit, maar dan zal ie ontslag moeten nemen, en zelfs dan moet ie zijn contract nog uitzitten Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Krijg je niet 150% of zelfs 200% betaald? Dan zijn er altijd wel mensen die een middagje willen werken leert mijn ervaring.

• Klasanova
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Klasanova

MAYDAY

ik zou ff in de cao kijken, volgens mij zijn feestdagen niet verplicht om te werken
is wel 200% uitbetaald overigens

Gigabyte P35 ds3|C2D 6750|4Gb Kingston|Raptor 36Gb|Spinpoint 320Gb|Sparkle 8800GT 512Mb|2x 19" LG|Logitech S510 Desktopset|

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 13:20
Volgens mij is koninginnedag toch echt op 30 april ;) En 30 april is toch écht een zondag :P Dus zou ik me niet zo druk maken ;)

Wanna play?

Verwijderd

koopzondag.

• Satch
  • Niet online
F-Tim schreef op maandag 17 april 2006 @ 18:23:
Volgens mij is koninginnedag toch echt op 30 april ;) En 30 april is toch écht een zondag :P Dus zou ik me niet zo druk maken ;)
Het wordt dit jaar op Zaterdag gevierd, omdat zondag een rustdag is enzo :>

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Daarom werd het volgens mij dit jaar verplaatst naar 29 april, ze vonden het niet kunnen op een zondag ofzo? :? Correct me if I'm wrong

Edit: wat hierboven staat dus.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 17-04-2006 18:26 ]

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:03

Exterazzo

Qeasy

Toch is het dit jaar op 29 april :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninginnedag
In jaren waarin Koninginnedag op een zondag valt (bijvoorbeeld in 2006) wordt de dag op zaterdag 29 april gevierd.
edit:
Spuit 11 :P

[ Voor 29% gewijzigd door Exterazzo op 17-04-2006 18:27 ]

Audentia

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 14:10
Think again, koninginnedag wordt dit jaar op zaterdag gevierd, dus op 29 april ;)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Lol, het is dus inderdaad op zaterdag.

En die vriend heeft blijkbaar pech, inderdaad krijgen we 200% (als we werken dan :Y) ), maar echt niemand wil werken...

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 17-04-2006 19:47 ]

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 15:17

Beamer

Return of the legend

gewoon ziek melden :D

20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:47:
Lol, het is dus inderdaad op zaterdag.
Het stond 'zelfs' op Fok: http://frontpage.fok.nl/nieuws/63686 :P
En die vriend heeft blijkbaar pech, inderdaad krijgen we 200% (als we werken dan :Y) ), maar echt niemand wil werken...
Tsjah, blijkbaar was de rest van het personeel zo verstandig om wel op tijd vrij te vragen. Vijf weken vooraf gaande aan een populaire feestdag vrij vragen, vind ik wat laat. :Y)
Bah, wat een gemakszucht ... |:(

[ Voor 15% gewijzigd door pven op 17-04-2006 19:53 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Goat
  • Laatst online: 24-04 15:19
Niemand kan verplicht worden te werken op deze dag. Als de winkel toch op en wil gaan, moet deze worden gevuld met personeel dat wil werken. Als jouw vriend inderdaad al lang probeert vrij te krijgen, hadden ze hier gehoor aan moeten geven.

Het is wel zo dat deze dag 200% betaald word, en als je normaal gesproken ook op deze zaterdag zo en dit al enige tijd doet, krijg je zelfs 300% betaald. Het kan dus wel de moeite waard zijn, maar niemand kan gedwongen worden te werken.

• pven
  • Niet online
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:54:
Niemand kan verplicht worden te werken op deze dag. Als de winkel toch op en wil gaan, moet deze worden gevuld met personeel dat wil werken. Als jouw vriend inderdaad al lang probeert vrij te ikrijgen, hadden ze hier gehoor aan moeten geven.
Bron?
Het is wel zo dat deze dag 200% betaald word, en als je normaal gesproken ook op deze zaterdag zo en dit al enige tijd doet, krijg je zelfs 300% betaald. Het kan dus wel de moeite waard zijn, maar niemand kan gedwongen worden te werken.
Nogmaals: bron?

Ik heb het idee dat je hier wat dingen verkondigd, zoals je het zelf graag wilt zien. Vandaar mijn verzoek om met een bron te komen.

• Goat
Bron: Goat
CAO
8 jaar supermarktervaring

je bewering staat me eerlijk gezegd niet echt aan, maar ja...

ik zal ff zoeken naar de teksten voor je

[ Voor 32% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 19:58 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niemand kan verplicht worden te werken op deze dag.
Gelul, je werkt op zaterdag, dit is een zaterdag, dus kunnen ze gewoon van je eisen dat je komt werken... Helemaal als hulpkracht...

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:43
Niemand kan verplicht worden te werken op deze dag. Als de winkel toch op en wil gaan, moet deze worden gevuld met personeel dat wil werken. Als jouw vriend inderdaad al lang probeert vrij te krijgen, hadden ze hier gehoor aan moeten geven.

Volgens de wet misschien niet, maar dat doet er voor de situatie weinig aan af.

Ik zelf werk ook in een supermarkt, daar is iedereen ingepland, afmelden kan persoonlijk bij de leidinggevende met een goede reden :) Echter had ik al maanden van te voren vrij gevraagd en had had dus nergens last van :)

Last.fm
Films!

• Goat
Artikel 11 van het CAO levensmiddelen bedrijf.

Deze mag je zelf opzoeken

[ Voor 6% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 20:01 ]

• pven
  • Niet online
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:57:
Bron: Goat
CAO
8 jaar supermarktervaring
Een CAO gaat nog altijd niet boven de wet. In de wet staat nergens dat je verplicht vrij mag hebben op die dag als het jou toevallig zo uitkomt.
je bewering staat me eerlijk gezegd niet echt aan, maar ja...
Bang voor de waarheid? :?
ik zal ff zoeken naar de teksten voor je
Graag; ik ben benieuwd! _O_
Laat _O_ maar zitten ... :/

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 17-04-2006 20:00 ]

• Zeus
  • Laatst online: 21-11 10:31
@pven;
Het is een nationale feestdag. Een van de weinige die wij hier in Nederland kennen. Dus net zoals kerstmis, pasen en hemelvaart. Vandaar de antwoorden van de mensen die je quote ;)

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Goat
pven schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:00:
[...]

Een CAO gaat nog altijd niet boven de wet. In de wet staat nergens dat je verplicht vrij mag hebben op die dag als het jou toevallig zo uitkomt.

[...]

Bang voor de waarheid? :?

[...]

Graag; ik ben benieuwd! _O_
Laat _O_ maar zitten ... :/
Overtuigd? 8)7

Om de vraag van TS uitgebreider te beantwoorden, artikel 11 uit de CAO levensmiddelenbedrijf

Artikel 11
1. Op zondagen en algemeen erkende feestdagen, te w eten:
Nieuwjaarsdag, beide Paasdagen, Hemelvaartsdag, beide Pinksterdagen en de beide
Kerstdagen, alsmede de bevrijdingsdag in de lustrumjaren en de jaarlijkse dag w aarop de
verjaardag van H.M. de Koningin w ordt gevierd, w ordt geen arbeid verricht, tenzij
bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende w ettelijke
bepalingen zich daartegen niet verzetten. Op zondagen niet zijnde feestdagen geldt (voor
iedere w erknemer) een toeslag zoals vermeld in artikel 8 van de CAO. Op genoemde
feestdagen w ordt boven het normaal geldende w eekloon voor ieder gew erkt uur het
uurloon betaald, vermeerderd met een toeslag van 100 %.

2. De w erknemer kan niet tot het w erken op zondag, Hemelvaartsdag of Eerste Kerstdag
worden verplicht.

3. Indien een w erknemer in een periode van 12 w eken voorafgaand aan een feestdag ten
minste 6 maal ingeroosterd is gew eest op de dag dat de feestdag valt, dan w ordt de
werknemer voor deze feestdag het loon betaald van het aantal uren dat gemiddeld op de
bedoelde gew erkte dagen in die voorafgaande periode is gew erkt.

4. De w erknemer kan bij voorrang een vrije dag (vakantie of ADV) opnemen op een voor
hem geldende religieuze feestdag, tenzij gew ichtige bedrijfsbelangen zich daartegen
verzetten.

[ Voor 66% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 20:06 ]

• pven
  • Niet online
Nee:
Artikel 11
1.
Op zondagen en algemeen erkende feestdagen, te weten:
Nieuwjaarsdag, beide Paasdagen, Hemelvaartsdag, beide Pinksterdagen en de beide
Kerstdagen, alsmede de bevrijdingsdag in de lustrumjaren en de jaarlijkse dag waarop de
verjaardag van H.M. de Koningin wordt gevierd, wordt geen arbeid verricht, tenzij
bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen zich daartegen niet verzetten
. Op zondagen niet zijnde feestdagen geldt (voor iedere werknemer) een toeslag zoals vermeld in artikel 8 van de CAO. Op genoemde feestdagen wordt boven het normaal geldende weekloon voor ieder gewerkt uur het uurloon betaald, vermeerderd met een toeslag van 100 %.
2.
De werknemer kan niet tot het werken op zondag, Hemelvaartsdag of Eerste Kerstdag worden verplicht.
Lees het vet gedrukte maar eens. :Y)

Zo'n beetje al jouw beweringen gaan hier mank.

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 17-04-2006 20:05 . Reden: layout ]

• Goat
Ik ga er niet verder op in, ik heb wel wat beters te doen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou als baas bij dit soort mensen ( eerst vrij vragen en als je het niet krijgt plotseling ziek zijn ) gewoon persoonlijk gaan zitten controleren, kost misschien een half uurtje om bij iemand langs te gaan. Is hij er niet, ontslagreden zoeken...
Mensen met zo'n instelling zou ik niet graag als personeel willen hebben.

• pven
  • Niet online
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:10:
Ik ga er niet verder op in, ik heb wel wat beters te doen.
Jammer ... je komt met argumenten die je probeert te onderbouwen, ik geef een weerwoord en daarna geef je het maar op. :/

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
offtopic:
Ik had net een hele reply getikt, maar kreeg een BSOD.
tenzij bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen zich daartegen niet verzetten
Is het zo bijzonder dat de winkel open is? Hoe moet ik dit regeltje opvatten?

• pven
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:23:
offtopic:
Ik had net een hele reply getikt, maar kreeg een BSOD.

[...]

Is het zo bijzonder dat de winkel open is? Hoe moet ik dit regeltje opvatten?
Goed punt. Ik vermoed dat de bijzondere omstandigheden hier zijn dat er verder geen personeel beschikbaar is. Misschien dat TS hier duidelijkheid over kan scheppen?

Verwijderd

Wat staat er in je contract tot zo ver koningen dag ?
proller schreef op maandag 17 april 2006 @ 17:32:
Tja, ook een supermarkt moet draaien op zo'n dag...
Sinds waneer ? Zover ik weet zijn die supermarkten helemaal niet verplicht om op koningendag open te zijn. Ik zou juist liever zien dat ze gweoon dicht blijven.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
pven schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:25:
[...]

Goed punt. Ik vermoed dat de bijzondere omstandigheden hier zijn dat er verder geen personeel beschikbaar is. Misschien dat TS hier duidelijkheid over kan scheppen?
Ik ben zelf de TS :)

En het lijkt me dat wanneer niemand voor die vriend wil werken, er ook geen extra werknemers beschikbaar zijn mocht de (assistent-)manager dat aan hen vragen...
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:27:
Wat staat er in je contract tot zo ver koningen dag ?

[...]

Sinds waneer ? Zover ik weet zijn die supermarkten helemaal niet verplicht om op koningendag open te zijn. Ik zou juist liever zien dat ze gweoon dicht blijven.
Niks denk, maar ik ga nu even kijken wat er over koninginnedag in staat :)

[ Voor 78% gewijzigd door CodeCaster op 17-04-2006 20:28 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vrij vragen op dergelijke data dien je echt ruim van tevoren te doen en anders krijg je inderdaad dit soort problemen. Dat de winkel open is, is ruim van tevoren bekend. Dat jij op die dag moet werken ook. Kleine moeite om dan 3 maanden van tevoren vrij te vragen in plaats van een maandje. De jongen in kwestie heeft al moeite om mensen te vinden die dan willen werken, denk je niet dat je baas datzelfde probleem zal hebben?

Goat: wat pven zegt klopt gewoon. Je wordt gewoon geacht om op je werk te verschijnen op dergelijke data, en die 300% loon is gewoon pertinent niet waar. In de CAO (die ik inmiddels ook wel van buiten ken) staat daar niets over opgenomen. 200% krijg je, meer niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Goat
-NMe- schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:29:
Vrij vragen op dergelijke data dien je echt ruim van tevoren te doen en anders krijg je inderdaad dit soort problemen. Dat de winkel open is, is ruim van tevoren bekend. Dat jij op die dag moet werken ook. Kleine moeite om dan 3 maanden van tevoren vrij te vragen in plaats van een maandje. De jongen in kwestie heeft al moeite om mensen te vinden die dan willen werken, denk je niet dat je baas datzelfde probleem zal hebben?

Goat: wat pven zegt klopt gewoon. Je wordt gewoon geacht om op je werk te verschijnen op dergelijke data, en die 300% loon is gewoon pertinent niet waar. In de CAO (die ik inmiddels ook wel van buiten ken) staat daar niets over opgenomen. 200% krijg je, meer niet.
Toch nog even reageren.

Die 300% moet je niet letterlijk opvatten. Het zit als volgt:

Als je voorafgaand aan deze feestdag 6 uit twaalf weken arbeid hebt verricht, krijg je deze uren uitbetaald indien de dag dor een feestdag kom te vervallen. (Artikel 11, lid 3 CAO levensmiddelenbedrijf)
Besluit de winkel op en te gaan op deze dag en je zou werken, heb je conform artikel 11, lid 2 van het CAO levensmiddelenbedrijf recht op je uurloon met een vermeerdering van 100%.
Dat je op deze dag werkt, neemt het recht op de uren die voortkomen uit lid 3 niet weg.

Dit betekent dus dat je die dag betaald zou krijgen (indien je aan de eis voldoet) en als je werkt, je 200% betaald krijgt.

Al met al kun je op deze dag dus 300% betaald krijgen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Wanneer je zo lang van tevoren vrij vraagt, krijg je te horen "kom over een maand maar terug".
Op mijn contract staat:
  • Bij drukte is de werkne(e)m(st)er bereid tot overwerk
  • (...)in werkweken die minder dan 5 werkdagen tellen, kunnen geen vrije dagen worden gegeven.
Verder niets relevant. Ik ga nu de CAO even doorlezen...

Verwijderd

Ik vind het niet erg, 200% betaald krijgen, dan van 9 tot 5 werken, en dan alsnog vanaf half 6 als je weer thuis bent tot dieeeep in de nacht koningedag vieren, sla je 2 vliegen in 1 klap. Met de vakantie er zowieso bij vrees ik voor een erg dik salaris volgende maand :D _/-\o_

Vertel het zo ook ff aan je vriend, van die 200% en daarna gewoon dik feesten, dan vind ie het misschien minder erg. ;)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:38:
Al met al kun je op deze dag dus 300% betaald krijgen.
Nee, dat is onzin. Je krijgt inderdaad een vergoeding van je volle salaris wanneer je normaal op een vrijdag moet werken, en dit gaat niet door omdat de winkel door een feestdag op vrijdag gesloten is. (Mits je inderdaad in de voorgaande 12 weken minimaal 6 weken op die vrijdag gewerkt hebt.) Echter, als de winkel gewoon open blijft, dan krijg je diezelfde vergoeding van 100% van je salaris plus het salaris dat je toch al werkt. "Gewoon" 200% dus, geen 300. Jij deelt een dubbele vergoeding uit voor hetzelfde feestje, en dat staat nergens in die CAO te lezen.

Maar wel leuk verzonnen hoor. ;)

• Goat
-NMe- schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:42:
[...]

Nee, dat is onzin. Je krijgt inderdaad een vergoeding van je volle salaris wanneer je normaal op een vrijdag moet werken, en dit gaat niet door omdat de winkel door een feestdag op vrijdag gesloten is. (Mits je inderdaad in de voorgaande 12 weken minimaal 6 weken op die vrijdag gewerkt hebt.) Echter, als de winkel gewoon open blijft, dan krijg je diezelfde vergoeding van 100% van je salaris plus het salaris dat je toch al werkt. "Gewoon" 200% dus, geen 300. Jij deelt een dubbele vergoeding uit voor hetzelfde feestje, en dat staat nergens in die CAO te lezen.

Maar wel leuk verzonnen hoor. ;)
Ik denk dat we zo even door kunnen gaan, maar dat lijkt me geen goed idee.
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen dan ik net heb gedaan.
Als de winkel gesloten zou zijn, krijg je gewoon betaald als je aan de eis voldoet. Als je gaat werken, verlies je dit recht niet. Werken levert een uurloon vermeerdert met 100% op.
Het één sluit in dit geval het ander zeker niet uit.

edit:
Hoe het ook zij, ik werk op koninginnedag voor +/- 300%. Wat jullie er ook van vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 20:48 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:46:
Als de winkel gesloten zou zijn, krijg je gewoon betaald als je aan de eis voldoet. Als je gaat werken, verlies je dit recht niet. Werken levert een uurloon vermeerdert met 100% op.
Het één sluit het ander ook niet uit. Je krijgt een toeslag wanneer je werkt op Koninginnedag. Hetzelfde krijg je als je normaal werkt op Koninginnedag, maar de winkel dan gesloten is en je dus niet kùnt werken. Het is simpelweg dezelfde vergoeding, alleen wordt die in het laatste geval nog vermeerderd met het salaris dat je op die dag verdient. En als jij vindt dat dat anders is, dan is dat je goed recht, maar dat staat nèrgens in die hele CAO te lezen. :)
edit:
Hoe het ook zij, ik werk op koninginnedag voor +/- 300%. Wat jullie er ook van vinden.
Dat is dan iets wat je baas bepaald heeft en niet iets wat verplicht is vanuit de CAO.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:40:
Ik vind het niet erg, 200% betaald krijgen, dan van 9 tot 5 werken, en dan alsnog vanaf half 6 als je weer thuis bent tot dieeeep in de nacht koningedag vieren, sla je 2 vliegen in 1 klap. Met de vakantie er zowieso bij vrees ik voor een erg dik salaris volgende maand :D _/-\o_

Vertel het zo ook ff aan je vriend, van die 200% en daarna gewoon dik feesten, dan vind ie het misschien minder erg. ;)
Er is hier waar wij wonen niets te doen, en hij moet tot 6 uur werken. Tegen de tijd dat hij dan weer een beetje gerevalideerd is, is het minstens 7 uur. Voordat je dan in Amsterdam of weet ik waar bent...

• Gomez12
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:46:
[...]

edit:
Simpele vraag : Heb je het ooit wel eens gekregen??? ( ik zie nu dat je het wel krijgt, maar is dit op basis van CAO of op basis van dat je baas gewoon wil dat je gaat werken en dat hij daarom 300% betaald )
Zoja, ga dan maar eens met je baas praten. Ziektedagen zijn ook een recht. Dus als je niet ziek bent moet jij dit geld ook wel kunnen vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gomez12 op 17-04-2006 21:03 ]

Verwijderd

Verplichte vrije dagen krijg je gewoon 100% uitbetaalt, als je op zo dag zal gaan werken dan verdien je inderdaad eigelijk niet meer waaneer ze je maar 200% betalen. Tenzij je een extra vakantie dag krijgt die je daarvoor in de plaats kan openemen.

@CodeCaster,
Bij mij is bekentdat ze je niet kunne verplichting om op verplichte vrije dagen te werken ten zij het anders is vermeld in het contract. In iedergeval was het bij mij werkgever het wel vermeld in het contract dat je op die... feestdage verplicht bent om te werken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 21:16 ]

• Goat
Speciaal voor jullie, en voor mezelf natuurlijk, zal ik morgen uitzoeken of ik de klok alleen heb horen luiden maar geen idee heb waar de klepel hangt. Als dit zo is moet ik me rotschamen, als 24-jarige student HBO- Personeel&Arbeid met 8 jaar supermarktervaring zou ik toch beter moeten weten :X .

Om te antwoorden op de vraag of ik het ooit al eens heb gekregen: Ja.

Voorlopig denk ik dat hier met name anderen dan ik zich het verhaal van de klok en de klepel aan moeten trekken. Ik zal in ieder geval de eerste zijn mijn ongelijk toe te geven.

Either way, I'll be back B)

Verwijderd

CodeCaster schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:54:
[...]

Er is hier waar wij wonen niets te doen, en hij moet tot 6 uur werken. Tegen de tijd dat hij dan weer een beetje gerevalideerd is, is het minstens 7 uur. Voordat je dan in Amsterdam of weet ik waar bent...
Gerevalideerd...damn...je moet er iets voor over hebben.

En voor je dan in Amsterdam bent, is het 9 uur.
En geloof me, dan kan je zo nog 12 uur feesten als je dat echt wil.

• Goat
De volgende link lijkt me voldoende om alle misverstanden uit de wereld te helpen:

FNV-Bondgenoten

Moet je verplicht werken op Koninginnedag?

Nee

Je bent niet verplicht om op Koninginnedag te werken, behalve in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als er brand in de winkel is geweest, onder water is gelopen of de koelingen zijn uitgevallen. Het feit dat een eigenaar of directie besloten heeft dat de winkel open is, vormt natuurlijk geen 'bijzondere omstandigheid'. Dus als je vrij wilt hebben op Koninginnedag, dan heb je vrij.

Als je toch werkt op een zondag of een feestdag, wat krijg je dan betaald?

Op een zondag krijgt iedereen (dus ook de hulpkrachten) het loon plus een toeslag van honderd procent. Op feestdagen geldt het volgende:

Op de eerste plaats krijg je je loon doorbetaald dat je zou krijgen als het geen feestdag was. Dus de uren die je zou hebben gewerkt als 30 april geen Koninginnedag was geweest, bijvoorbeeld. Heb je wisselende werktijden? Dan geldt: als je in de twaalf weken voor een feestdag minstens zes keer hebt gewerkt op de dag waarop de feestdag valt (bijvoorbeeld de dinsdag als Koninginnedag op dinsdag valt), dan krijg je op Koninginnedag het gemiddelde aantal uren uitbetaald dat je op die gewerkte dinsdagen hebt gemaakt. Vervolgens krijg je de uren uitbetaald die je op de feestdag werkt. En tenslotte krijg je nog eens honderd procent toeslag over die gewerkte uren.

In totaal krijg je dus drie keer betaald als je ook normaal op die dag gewerkt zou hebben en twee keer als je normaal op die dag vrij zou zijn geweest.

[ Voor 78% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 21:34 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Dat artikel spreekt van "Lidl open op 30 april". Koninginnedag wordt dit jaar op zaterdag 29 april gevierd.

Edit: Linkje vriend gaat mee. :D

[ Voor 37% gewijzigd door CodeCaster op 17-04-2006 21:43 ]

• Goat
Het gaat niet om de titel maar om de inhoud. (nou ja, "titel")

Feit is dat je niet verplicht kunt worden. 29 april is officieel vastgesteld als de dag waarop Koninginnedag wordt gevierd en is daarmee een feestdag.

edit:

Het probleem is opgelost. Nu kun je je alleen nog afvragen of wat je vriend doet netjes is tegenover de werkgever en in hoeverre dit de arbeidsrelatie zal verstoren. Hij heeft op tijd vrij gevraagd en niet gekregen. Hij kan niet verplicht worden te werken.
Een goede arbeidsrelatie is erg bealngrijk, zeker als hulpkracht.
Is je vriend niet bang deze te verstoren dan gaat hij zeker mee. Deze keuze kan alleen hij maken.

Veel plezier zaterdag! :)

[ Voor 122% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 21:57 . Reden: Typo's ]

• pven
  • Niet online
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:33:
De volgende link lijkt me voldoende om alle misverstanden uit de wereld te helpen:

FNV-Bondgenoten
30 april is een gewone zondag; het gaat om 29 april.
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:43:

Feit is dat je niet verplicht kunt worden. 29 april is officieel vastgeseld als de dag waarop koninginnedag wordt gevierd en is daarmee een feestdag.
Waar haal je dat feit vandaan? Ik heb alles in dit draadje gelezen en haal dit feit nergens uit. Ik wil je best geloven, maar dan wil ik wel graag harde argumenten zien.
Interessant!
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:47:
[...]

Doe je nu zo moeilijk om het moeilijk doen of probeer je een punt te maken? |:(

De regels lijken me wel duidelijk.
:O

Overigens vraag ik me af, jaja: toch mijn puntje halen, wat er in de wet staat (wet gaat immers boven CAO). Ik heb geen idee wat er in de wet is geschreven over het werken op feestdagen en kan het zo 1-2-3 ook niet vinden.

* pven gaat in ignore-mode betreffende Goat :/

[ Voor 76% gewijzigd door pven op 17-04-2006 21:56 ]

• Goat
pven schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:46:
[...]

Doe je nu zo moeilijk om het moeilijk doen of probeer je een punt te maken? |:(

De regels lijken me wel duidelijk.

edit:
Goat schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:43:

Feit is dat je niet verplicht kunt worden. 29 april is officieel vastgeseld als de dag waarop koninginnedag wordt gevierd en is daarmee een feestdag.
Waar haal je dat feit vandaan? Ik heb alles in dit draadje gelezen en haal dit feit nergens uit. Ik wil je best geloven, maar dan wil ik wel graag harde argumenten zien.

je hebt het hele draadje gelezen, maar wat denk je ervan om het CAO, de wet, en andere relevante informatie te lezen. Het hele draadje lezen levert hier lang niet voldoende informatie op.

[ Voor 60% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 21:58 ]

• Goat
[...]

Overigens vraag ik me af, jaja: toch mijn puntje halen, wat er in de wet staat (wet gaat immers boven CAO). Ik heb geen idee wat er in de wet is geschreven over het werken op feestdagen en kan het zo 1-2-3 ook niet vinden.

[sub]* pven gaat in ignore-mode betreffende Goat :/[/sub]
De wet gaat inderdaad boven CAO maar sommige dingen laat de wet(gever) over aan de CAO.

* Goat vraagt zich af waarom pven benieuwd is hoe het werkt maar iemand die het hem kan uitleggen gaat negeren

[ Voor 3% gewijzigd door Goat op 17-04-2006 21:57 ]

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 19:56
Wat Goat aangeeft is gewoon waar****. Je bent niet verplicht te werken om op nationale feestdagen (koninginedag, etc.) te werken. Je baas kan je alleen vriendelijk vragen of je vrijwillig wilt gaan werken die dag.

Mijn ervaring is dat: was het anders voor jou wel een gewone werkdag geweest, krijg je dat bedrag gewoon uitbetaald als je niet werkt. Werk je wel krijg je daarnog eens 200% bovenop, totaal 300%.
Was je die dag gewoon vrij geweest, maar je gaat wel vrijwillig werken krijgen 200%, totaal 200%.

***Tenminste zo werkt het in de doe-het-zelf-branche.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Overigens vraag ik me af, jaja: toch mijn puntje halen, wat er in de wet staat (wet gaat immers boven CAO).
Nee. Dwingend recht gaat boven overeenkomst, maar een groot deel van de arbeidswetgeving is niet dwingend ten opzichte van een door de regering algemeen bindend verklaarde CAO. In dat geval is de volgorde CAO - wet - extra afspraken bovenop CAO.

Op zich ook logisch, want de wet is een algemene regeling van de overheid, en een algemeen verbindende CAO is een specifieke regeling namens de overheid (voor één sector), en specifieke besluiten gaan boven algemene besluiten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• pven
  • Niet online
MSalters schreef op maandag 17 april 2006 @ 22:44:
[...]

Nee. Dwingend recht gaat boven overeenkomst, maar een groot deel van de arbeidswetgeving is niet dwingend ten opzichte van een door de regering algemeen bindend verklaarde CAO. In dat geval is de volgorde CAO - wet - extra afspraken bovenop CAO.

Op zich ook logisch, want de wet is een algemene regeling van de overheid, en een algemeen verbindende CAO is een specifieke regeling namens de overheid (voor één sector), en specifieke besluiten gaan boven algemene besluiten.
Interessante info. Dank!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
CodeCaster schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:39:
Wanneer je zo lang van tevoren vrij vraagt, krijg je te horen "kom over een maand maar terug".
Op mijn contract staat:
  • Bij drukte is de werkne(e)m(st)er bereid tot overwerk
  • (...)in werkweken die minder dan 5 werkdagen tellen, kunnen geen vrije dagen worden gegeven.
Verder niets relevant. Ik ga nu de CAO even doorlezen...
Hou er rekeing mee dat ook de wetsteksten hier gelden. Maar het is helemaal niet erg dat de bas zegt "Kom over een maand maar terug". Dat betekent dat hij over een maand toestemming moet geven. Tenslotte had hij een maand eerder geen dingen die jouw aanwezigheid eisten. Dat hij daarna dingen inplant die niet te combineren zijn met jouw vakantie is pech; jij was eerst. Het zou anders zijn als hij al meteen zegt dat er een concreet probleem is. Een maand aankondiging is te kort, als het gaat om een lange zomervakantie.

De tweede clausule lijkt me overigens helemaal onhoudbaar, maar om daar de concrete wettelijke bepalingen bij te vinden is lastig. Een belangrijk bezwaar lijkt me redelijkheid; je kan dan geen vakantie aansluitend aan kerstmis opnemen. Is dat inherent aan je bedrijfstak?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
MSalters schreef op maandag 17 april 2006 @ 22:50:
[...]

Hou er rekeing mee dat ook de wetsteksten hier gelden. Maar het is helemaal niet erg dat de bas zegt "Kom over een maand maar terug". Dat betekent dat hij over een maand toestemming moet geven. Tenslotte had hij een maand eerder geen dingen die jouw aanwezigheid eisten. Dat hij daarna dingen inplant die niet te combineren zijn met jouw vakantie is pech; jij was eerst. Het zou anders zijn als hij al meteen zegt dat er een concreet probleem is. Een maand aankondiging is te kort, als het gaat om een lange zomervakantie.

De tweede clausule lijkt me overigens helemaal onhoudbaar, maar om daar de concrete wettelijke bepalingen bij te vinden is lastig. Een belangrijk bezwaar lijkt me redelijkheid; je kan dan geen vakantie aansluitend aan kerstmis opnemen. Is dat inherent aan je bedrijfstak?
Supermarkt. In december mogen we helemaal geen vrij vragen...

Maar het gaat dus om het vrij vragen zelf, wanneer je dit normaal doet (bijvoorbeeld als ik nu vrij zou vragen voor 1 dag in oktober), krijg je te horen "joh, vraag dat eind september nog maar eens".

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 17-04-2006 23:12 ]

• Gomez12
@Goat : Bedankt voor het opzoeken van de info. Alhoewel ik het een rare regeling vind. Moet ik toch mijn ongelijk toegeven.
Naja toch maar eens loonstrookjes van vakantiewerk van 10 jaar terug nakijken. Volgens mij heb ik dit nooit gehad...

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

[...]

[...]

Interessant!

[...]

:O

* pven gaat in ignore-mode betreffende Goat :/
Wat heb jij toch met je wet? De CAO gaat boven de wet.
De linkjes van Goat lijken me duidelijk, je hoeft niet te werken en als je in 12 weken voor 29/04 6 dagen op zaterdag gewerkt heb, krijg je idd 300%.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

@Goat,
Goed dat je het zo heb uigezocht :) . Nu weet ik hoe het excate zit wat mischien in de toekomst nog eens van pas kan komen.

• janklp
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Goat heeft dus inderdaad gelijk, maar vraag blijft of je het zo moet uitspelen tegen je baas. Met een papiertje onder je arm naar je baas lopen en zeggen dat je het recht hebt om weg te blijven lijkt me nou niet bepaald slim. Dan zal je baas je nooit meer tegemoetkomen met andere dingen. Maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen, ik weet niet hou belangrijk Koninginnedag voor jullie is.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Nee, dat zou inderdaad vrij asociaal zijn. Maar aan de andere kant, dat onze leidinggenden bepalen dat je móet werken terwijl je eigenlijk gevraagd moet worden of je wílt werken op die dag, is toch ook redelijk lomp.

Ik zal die vriend wat tips geven, maar hij moet het toch vooral zelf zien te regelen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Idd, niemand kan verplicht worden om op een zondag of een feestdag te werken. Als je niet wilt of kan werken, dan hoeft dat gewoon niet. Jammer voor de baas, moet hij maar mensen zoeken die wel willen werken voor 200% toeslag. En als hij niet genoeg mensen vindt moet hij maar meer toeslag geven tot hij wel genoeg mensen heeft :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• pven
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op maandag 17 april 2006 @ 23:23:
[...]
De linkjes van Goat lijken me duidelijk, je hoeft niet te werken en als je in 12 weken voor 29/04 6 dagen op zaterdag gewerkt heb, krijg je idd 300%.
De CAO gaat zeker niet boven de wet. Zie de post van MSalters: de CAO dekt de zaken af die in de wet niet geregeld zijn. Dat zou me wat worden, dat werkgevers middels een CAO hun eigen wet mogen bepalen. 8)7

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 10:56
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:40:
Idd, niemand kan verplicht worden om op een zondag of een feestdag te werken. Als je niet wilt of kan werken, dan hoeft dat gewoon niet. Jammer voor de baas, moet hij maar mensen zoeken die wel willen werken voor 200% toeslag. En als hij niet genoeg mensen vindt moet hij maar meer toeslag geven tot hij wel genoeg mensen heeft :)
Volgens mij kan dat ook niet helemaal, dat zou dus betekenen dat de winkel open is maar er geen personeelsleden zijn om de klanten te helpen omdat iedereen vrij wil hebben (ook al hadden ze 300%uitbetaald gekregen)
valt dat dan niet onder gewichtig bedrijfsbelang?

zo iets als dit:? Verplicht werken op koninginnedag? reactie op pagina 1

Verwijderd

Ik werk vrijwillig op koninginnedag. Normaal gesproken moet ik ook op die zaterdag werken en ik krijg wel degelijk 300% betaald. Lijkt me vrij normaal trouwens.

In de CAO waar ik onder val: distributie CAO supermarkt staat dat ik gewoon mij normale uren krijg + de uren dat ik daadwerkelijk werk vermeerderd met een toeslag van 100%. Dus 300%
-NMe- schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:29:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik krijg 8 vakantie-uren en 200% over de uren die ik werk... En dat voor 6 uur werken...

Zelfs nog meer dan 300% dus... ;)

Verwijderd

Het ligt er ook aan in welke branche je werkt en onder welke CAO je valt, want werkgevers kunnen in sommige branches medewerkers echt wel verplichten om op feestdagen te gaan werken! (nou, ja ik weet er in ieder geval één :P)

Hoe dan ook, werken op feestdagen heeft zo z'n voor- en nadelen ;)

Verwijderd

MeNTaL_TO schreef op maandag 17 april 2006 @ 23:23:
[...]
Met een kleine nuance: de CAO gaat boven de wet zolang in de CAO geen dingen staan die strijdig zijn met de wet. In alle andere gevallen geldt de wet (dingen die niet in een CAO geregeld zijn, of de manier waarop dingen in een CAO geregeld zijn levert een slechtere situatie op voor de werknemer dan de wet zou doen).

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vind het sowieso niet netjes om 'wie het eerst komt' toe te passen. Het lijkt me eerlijker om iedereen de kans te geven om een voorkeur aan te geven. Anders kun je beter voor de komende jaren je Koninginnedag alvast opgeven.

Maar goed, is een confrontatie het waard om op je strepen te gaan staan? In ieder geval hou je er dus 300% aan over. Het heeft alles van doen met prioriteiten en die kan alleen je vriend aangeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Roenie op 20-04-2006 22:52 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Nou ja, ik zou wanneer ik zou gaan werken op koninginnedag dus dik 170 euro verdienen voor 8 uur werken. Ik ben enorm gaan twijfelen, maar ben toch voor de gezelligheid gegaan :Y) We gaan dus lekker Amsterdam onveilig maken :P

Pagina: 1