[ervaringen] mailservers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
//Aangezien dit over mailservers gaat en niet over het complete OS heb ik een nieuw topic geopend

Ik wil graag thuis een mailservertje opzetten en nou zie ik gewoon erg veel verschillende deamons/programma's hiervoor. (voor mij zo'n gevalletje van door de bomen het bos niet meer zien)
Dus wilde ik weten wat anderen gebruiken en waarom ze de voorkeur geven aan die combinatie.

Verwijderd

Ik denk dat je als eerst voor jezelf moet bepalen wat je wilt. Een mailserver onder unix kun je zo simpel als complex maken als dat je zelf wilt.

Persoonlijk ben ik vervent fan van de postfix/cyrus/openldap combinatie. Postfix is heerlijk makkelijk te configureren, veilig en ook nog eens voor tig verschillende scenario's in te zetten. Cyrus doet imap, pop3 en serverside filtering (dmv sieve). Als je beide pakketten aan mekaar koppelt dmv OpenLDAP is je setup ook nog eens te configureren vanuit ldap.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik denk dat het net als welke linux distro moet ik nemen een onmogelijke vraag is om te beantwoorden. Er zijn een aantal verschillende mailservers, die allemaal hun sterke en zwakke punten hebben.

Ik gebruik zelf postfix en dovecot. Eigenlijk om een hele simpele reden, het is een hele simpele combi.
Dovecot is een simpel op te zetten imap/pop server en postfix vond ik zelf het makkelijkst om op te zetten als smtp-relay server met authenticatie. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn setup eigenlijk alleen gebruikt wordt om email vanaf verschillende locaties (ip-adressen) te kunnen sturen en op dit moment om mijn oude email in te kunnen zien.

Maar er zullen ongetwijfeld hier mensen zijn met een andere ervaring.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 22:07

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Ook ik draai een mailserver met Postfix. Mijn combo is Postfix, voor authenticatie Cyrus-Sasl en Courier-imap voor de imap. En voor de filtering van mijn mail gebruik ik procmail en spamassassin. Dit werkt uitstekend!

Koffie werkt echt!

• Keeper of the Keys
  • Laatst online: 14-01 12:20
deepbass909 schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:14:
Ik denk dat het net als welke linux distro moet ik nemen een onmogelijke vraag is om te beantwoorden. Er zijn een aantal verschillende mailservers, die allemaal hun sterke en zwakke punten hebben.
(...)
Daarom vraag ik het dus, want ik hoopte zoald nu ook gebeurt een beetje te horen over die sterke en zwakke punten van mensen die het al doen.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Hier thuis draai ik Exim - Courier met IMAP onder Debian.

Waarom? Het is snel te installeren, samen met de sa-exim plug-in heb je direct een link met Spamassassin. Niks gepruts dus. Exim filtert nog eens per gebruiker de mail (Spam komt automatisch in Inbox.Trash, mails van die en die komen ook in hun desbetreffende map.)
Samen met e-groupware (mail-reader, addressbook,..) is dit een perfecte combinatie.

Nadeel is de soms "wazige" manier om Exim te configgen op Debian, waar je je serieus kan aan ergeren.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Iets wat ik me wel afvraag met mailservers is het volgende:

Als ik een howto oid over een mailserver opzetten lees, hebben ze het altijd over een heel domein.
Maar kan je met een mailserver ook een paar simpele mail-accounts van verschillende domeinen binnenhalen? Eigenlijk wat een gewone mailclient als Thunderbird of Outlook ook doet, maar dan als voordeel dat je alle mail op je server hebt staan en (via bijv. IMAP) op je workstation erbij kan en (via webmail) overal op internet erbij kan.

Verwijderd

Berik schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:27:

Als ik een howto oid over een mailserver opzetten lees, hebben ze het altijd over een heel domein.
Maar kan je met een mailserver ook een paar simpele mail-accounts van verschillende domeinen binnenhalen? Eigenlijk wat een gewone mailclient als Thunderbird of Outlook ook doet, maar dan als voordeel dat je alle mail op je server hebt staan en (via bijv. IMAP) op je workstation erbij kan en (via webmail) overal op internet erbij kan.
Ik gebruik daar getmail voor. getmail haalt mail van drie popaccounts en dumpt ze in m'n mailbox. Vervolgens haal ik m'n mail op met thunderbird via de courier-imap-server die de mailbox servt. Op de server gebruik ik qmail als mailserver.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik gebruikt postfix als relay doos, met antispam en antivirus filtering (amavisd-new, spamassassin, clam-av), en die stuurt alle mail door naar m'n MS Exchange doos.

Met fetchmail haal ik over POP3/S nog wat mailboxen op, en die stopt ie in de lokale postfix.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Exim4 met exiscan-heavy, fsecure, dspam en courier-imap. Snelle, niet mem vretende combinatie.
fetchmail om een aantal pop boxen leeg te roven en netjes bij de juiste user af te leveren.

Vind exim persoonlijk ook vrij lastig configgen, maar als je het eenmaal een klein beetje door hebt heeft het erg veel mogelijkheden.

Hoe dan ook, is het niet beter om gewoon een aantal paketten te proberen en zelf te bekijken welke je het fijnste vind werken?? Ik denk namelijk niet dat jij uiteindelijk in dit bos de juiste boom kan kiezen.

[ Voor 2% gewijzigd door weijl op 18-04-2006 12:30 . Reden: courier-imap vergeten.. ]

• deepbass909

deepbass909

Vandaar ook mijn opmerking over dat het een vergelijkbaar topic zal worden als welke distro is het meest geschikt voor mij. Elke mail server kan wat jij wilt. Je eis is namelijk de meest primaire functie van de server. Het onderscheidt ontstaat pas als je meer heavy duty werk ermee wilt gaan doen. Sommige zijn erg makkelijk in het opzetten van vhost setups, terwijl andere zicht weer heel makkelijk aan bijv MySQL laten koppelen. Beide eisen zijn echter niet van toepassing voor jou.

Ik moet helaas wel zeggen dat er op het internet erg veel howto's te vinden zijn voor de zware setups, maar niet echt hoe je een simpele centrale mailserver op moet zetten op een thuisservertje (zonder vhosts, ondersteuning voor 10- of 100-tallen aan gebruikers, etc). Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen behoefte aan virusscanning, spamfiltering, etc (ik draai nooit outlook en heb al een jaar of 2 geen virus meer gezien die door Thunderbird kwam en Thunderbird heeft een hele krachtige spamfilter aan boord).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Underground75
  • Laatst online: 15:40
Ik ben bezig met een opzetje met behulp van Kolab een alles-in-1 oplossing zodat ik niet alleen mijn mails overal kan lezen maar ook mijn agenda overal kan inzien. Webmail via SquirrelMail

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ik gebruik zelf de ingebakken sendmail van mijn FreeBSD machine. gewoon omdat ie er al in zit, en ik weet inmiddels redelijk hoe het werkt..
Maar ik hoor eigenlijk enkel en alleen positieve verhalen over postfix. Goed te configureren, veilig, etc. etc.
Er schijnt alleen 1 groot minpunt in de license te staan wat eigenlijk alle linux distro's en BSD versies tegenhoud om Postfix standaard te integreren in het OS.
Geen idee wat het is, ik heb me er niet in verdiept...

Maar als je puur en alleen mail wilt ophalen kan je net zo goed gebruiken wat er al op je systeempje staat als mta (mail transfer agent) met daarnaast een IMAP service als courier of cyrus..
Mijn ervaring met cyrus is goed en sluit goed aan op sendmail..

Mail komt dan binnen op je sendmail (met behulp van getmail of fetchmail) en sendmail levert het weer af bij cyrus IMAP waar je vervolgens weer met je client bij kan.

Er zijn ook goeie howto's over te vinden..

Voor wat je wilt heb je echt geen state of the art nodig als ik het zo lees..

De keus blijft natuurlijk bij jou :) Ik heb nu alleen verteld waar ik ervaring mee heb en wat mij bevalt..

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
possamai schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:29:
Er schijnt alleen 1 groot minpunt in de license te staan wat eigenlijk alle linux distro's en BSD versies tegenhoud om Postfix standaard te integreren in het OS.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met integreren, maar NetBSD wordt default geleverd met Postfix.

• xzenor

xzenor

blaataaps schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:35:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt met integreren, maar NetBSD wordt default geleverd met Postfix.
Wel?
Dat wist ik niet joh. netjes hoor..
Nu hopen dat ze dat met FreeBSD ook snel gaan doen dan....
Toch schijnt er ergens in de voorwaarden wel iets te staan wat veel linux distributies tegenhoud om het standaard in het OS mee te leveren. Vandaar dat sendmail altijd meegeleverd wordt...

Nooit geweten dat NetBSD wel met Postfix kwam joh. Netjes hoor :)
Is dat al lang?

• Sir Isaac
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik gebruik voor het checken van een paar mail accounts de combinatie fetchmail (ophalen) -> maildrop (bezorgen) -> dovecot (imap). Ik heb dus geen MTA (postfix, sendmail, etc) nodig, en dat is voor een thuis server goed genoeg. Hier heb ik ook bogofilter in geintegreerd voor spam filtering. Deze combi werkt prima (op een 486).

• blaataaps
  • Niet online
possamai schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:06:
[...]

Wel?
Dat wist ik niet joh. netjes hoor..
Nu hopen dat ze dat met FreeBSD ook snel gaan doen dan....
Toch schijnt er ergens in de voorwaarden wel iets te staan wat veel linux distributies tegenhoud om het standaard in het OS mee te leveren. Vandaar dat sendmail altijd meegeleverd wordt...
Het komt me niet echt bekend voor die clausule, ubuntu wordt gewoon geleverd met postfix als default MTA, en zo zijn er wel meer volgens mij.
Nooit geweten dat NetBSD wel met Postfix kwam joh. Netjes hoor :)
Is dat al lang?
In NetBSD 1.6 zat het sowieso al, de mailwrapper manpage zegt "mailwrapper appeared in NetBSD 1.4.", dus ik gok dat de keuze voor postfix/sendmail dmv die wrapper omstreeks die versie is ingebouwd :)

• xzenor

xzenor

blaataaps schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:30:
[...]
Het komt me niet echt bekend voor die clausule, ubuntu wordt gewoon geleverd met postfix als default MTA, en zo zijn er wel meer volgens mij.

[...]

In NetBSD 1.6 zat het sowieso al, de mailwrapper manpage zegt "mailwrapper appeared in NetBSD 1.4.", dus ik gok dat de keuze voor postfix/sendmail dmv die wrapper omstreeks die versie is ingebouwd :)
Mijn source van 'dat' er iets in zit..

http://www.securityfocus..../1/428609/30/510/threaded
Koste moeite om'm terug te vinden :)
Maarja nou staat er nog steeds niet 'wat' er mis is met die license.....

• deepbass909

deepbass909

Zou het kunnen zijn dat Postfix niet 100% GPL is? Dat is voor veel distro's (zoals Ubuntu) reden genoeg het niet mee te leveren.

• blaataaps
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:08:
Zou het kunnen zijn dat Postfix niet 100% GPL is? Dat is voor veel distro's (zoals Ubuntu) reden genoeg het niet mee te leveren.
Heel veel dingen zijn niet GPL, GPL is het bekendste, maar er zijn genoeg andere licenses. Denk aan bijvoorbeeld firefox en zo zijn er nog tientallen voorbeelden van paketten die wel open source zijn, maar niet GPL. En ik geef net aan dat ubuntu in tegenstelling tot debian juist wel standaard postfix gebruikt :)

• vanaalten
  • Laatst online: 14:20
Onder Debian is Exim inderdaad de default, maar met een 'apt-get install postfix' is dat snel te verhelpen... :)

Een flinke tijd geleden begon ik met m'n eerste serieuze Linux-stapjes, een mailserver in de meterkast was toen het doel. Ik heb een tijdje met Exim gevochten, maar vond de configuratie te ondoorzichtig en vaag.

Toen Postfix geinstalleerd - en kijk nou, eigenlijk voor een beginnende gebruiker maar 1 relevante en voor de hand liggende config-file die default al best bruikbaar is. Wat HowTo's doorgenomen en (achteraf onnodig) O'Reilly's Postfix boek aangeschaft. Postfix kan ik dus iedereen aanraden die een mailserver nodig heeft en iets wil dat eenvoudig te configureren is.

IMAP-client: ik heb er een paar geprobeerd, maar dovecot vond ik degene die het makkelijkste was om te laten werken in combinatie met squirrelmail. Ben daarna sowieso helemaal van POP3 afgestapt, ideaal om je mail overal altijd beschikbaar te hebben.

Oh, en dingen als spamassassin, procmail en dergelijke zijn ook prima bruikbaar samen met Postfix.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik gebruik sinds een jaartje Kerio Mailserver, en ben daar lyrisch over. Gedraagt zich tegenover Outlook als een exchange server, heeft een magnifieke webmail, en is snel. En dat laatste is nou net wat me een beetje tegen begon te staan aan mijn oude setup, exim met spamassassin en courier-imap. Ik zeg niet dat die laatste combo per definitie langzaam is, maar het was een wereld van verschil. Nadeel: non-free :)

• deepbass909

deepbass909

Ik ben nu eens voorzichtig aan het kijken naar Kolab2, vond de combi van officeware wel interessant. Ben ik eindelijk van m'n geklooi met verschillende digitale agenda's af... (dé reden dat ik ze nog steeds niet gebruik). En ik heb al een draaiende postfix, dus die config zou eenvoudig moeten gaan.

Overigens las ik onlangs dat dovecot tegenwoordig overweg kan met de mbox bestanden van Mozilla? Heeft iemand dat al geprobeerd?

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
deepbass909 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 05:32:
Ik ben nu eens voorzichtig aan het kijken naar Kolab2, vond de combi van officeware wel interessant. Ben ik eindelijk van m'n geklooi met verschillende digitale agenda's af... (dé reden dat ik ze nog steeds niet gebruik). En ik heb al een draaiende postfix, dus die config zou eenvoudig moeten gaan.

Overigens las ik onlangs dat dovecot tegenwoordig overweg kan met de mbox bestanden van Mozilla? Heeft iemand dat al geprobeerd?
Is dit nog gelukt?

Zit hier ook over na te denken.... Alleen dan moet ik wel mijn courier-imap vervangen voor cyrus en van mijn fijne Maildir's af....

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• deepbass909

deepbass909

Om eerlijk te zijn heb ik nog geen tijd gehad om alles te configureren (een weekendje Bangkok kwam tussen door :p)

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20
Ik draai Novell OES NetWare (SP5) met GroupWise 7.0.1, alles via SSL/TLS/LDAP. Heerlijk simpel, geweldig te onderhouden, fantastische WebAcess webmail client. Ik ben nu bezig om uit te zoeken welke antivirus/antispam oplossingen in wil, ik zie net dat Symantec een NetWare antivirus oplossing heeft.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik raad voor linux aan: Xmail. www.xmailserver.org / xmailforum.homelinux.net

Het is een server die zowel POP als SMTP ondersteund, virtuele user account, en een admin beheer systeem via telnet waarmee alles kan worden gedaan.
Er is een goede webinterface voor om alles te regelen zodat je geen telnet commando's hoeft te gebruiken (phpxmail) en je kunt ook dovecot IMAP erbij installeren voor imap support (zie forum voor een howto). Een virusscan en spamfilter behoord ook tot de mogelijkheid (bijvoorbeeld clamav en spamassassin). En vooral: makkelijk op te zetten, geen gepatch zoals qmail bijvoorbeeld, en een doorzichtige configuratie.

Ik draai het nu een jaar of 2 en ben er erg tevreden over! Ook heb ik een jaar of 2 qmail gedraaid, maar dat was altijd huilen: Heel veel verschillende users, veel rechten problemen, alles in andere directory's, een hele lading patches... nooit meer qmail voor mij.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:20

decramy

root@birdie:~#

ik lees dat exim4 ook kan scannen tijdens het ontvangen van de mail, zodat het nog kan zeggen 'user not known' en dus niet hoeft te bouncen.

Ik zie hier namelijk wel degelijk de voordelen van in; spam komt niet eens aan en wordt niet geaccepteerd. spammer denkt dat het adres neit bestaat.

Iemand ervaring met deze feature..? En heeft postfix dit ook..?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik heb bij een kennis van mij Clarkconnect Office draaien, en voorheen de Home versie.
Dit is een volwaardige Router/web/mail en file server (samba).
Je kan deze ook als server inrichten. Verder zijn er ook verschillende modules te installeren om functionaliteit uit te breiden.

Mischien is dit iets voor je.

http://www.clarkconnect.com

BF1 Stats, GoT - System Specs

• deepbass909

deepbass909

Ik ben bezig geweest met Kolab2, maar m'n sasl zou niet draaien, terwijl dovecot er toch echt gebruik van maakt en het dus echt wel werkt...
Ik moet daar nog verder in duiken, maar daar heb ik de komende tijd niet echt meer tijd voor (en ik heb een werkend email systeem dat voldoet voor m'n laatste 3 weken hier).

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Persoonlijk gebruik ik Qmail icm qmail-patches/vpopmail/qmail-scanner/spamassassin/clamd. Puur omdat ik dat ook voor mijn werk nodig heb en het dus voor mij makkelijk te configgen is. Helemaal als je qmailadmin en vqadmin gebruikt, dan heb je nergens last van.

Op de webservers die ik beheer draait Exim (Debian), daar heb ik (zoals veel mensen lees ik) ook alleen maar rare ervaringen mee. Config die gewoon niet echt logisch is en daardoor een hoop ellende geeft.

Met Postfix ben ik sinds 2 weken gaan stoeien (als vervanging voor Exim) en dat bevalt tot nu toe uitstekend. Toch heb ik een voorkeur naar Qmail omdat daar enorm veel mogelijk is en het ook allemaal logisch is.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Bergen
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Berik schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:27:

Dat probleem heb ik ook. Ik probeer ook thuis een mailserver te draaien die mail van een aantal POP-accounts ophaalt. Dat wil ik via IMAP benaderen vanaf alle pc's. Versturen zou via een relayhost moeten gaan.

Ophalen gaat gebeuren met fetchmail, IMAP-toegang via Courier, Postfix wordt de MTA. Eventueel authenticatie met Cyrus SASL en misschien spamfiltering met SpamAssassin.

Maar alle howto's lijken er vanuit te gaan dat het domein wat je voor thuis hebt ingesteld een echte domeinnaam is terwijl een boel mensen lokaal een fictieve domeinnaam hebben, zoals 'thuisnetwerk' ofzo. Dat maakt al die howto's ineens heel erg onduidelijk. Want kun je op die plaats overal zomaar je thuisnetwerknaam invullen? Of gaat dat problemen opleveren? Misschien is het afzenderadres wat naar de relayhost gaat ineens ook wel een adres als piet@thuisnetwerk. Of gebruikt Postfix in dat geval altijd de naam van $myorigin (uit main.cf)? Zo zijn er nog wel meer vage dingen.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn setup: Postfix -> clamsmtpd -> maildrop. Clamsmtpd is een content-filter die clamav gebruikt. Lichtgewicht en stabiel. Maildrop is een virtual user aware procmail vervanger.
Hier beheer ik een sender & recipient based whitelist (via regular expressions) zodat ik voorkom dat mail van bepaalde personen of domeinen gescanned worden op spam door spamassassin.

Spam met een score hoger dan 10 gaat naar /dev/null en spam van 5 tot 10 komt ik een aparte folder terecht voor handmatige controle.

Mail loopt nu nog via Courier IMAP + POP3, later wil ik Dovecot gaan gebruiken maar deze snapt nu mijn SHA256 passwords nog niet. SASL gebeurt via de Courier Authlib zodat ik 1 authentication daemon heb die voor SASL, IMAP,POP3 en maildrop wordt gebruikt.

Meeste spamfiltering wordt al door Postfix gedaan in de vorm van check_client_access en de bit.nl blacklists waar op landcode mail wordt geweigerd.

Als reactie op Bergen: je moet wel een FQDN gebruiken en een interne hostname is dat dus niet. Je zou ook remote_header_rewrite_domain = hostname_van_jouw_machine_volgens_je_provider kunnen gebruiken. Dit heb je bijv. als je mail verstuurt via een mail client zoals Outlook e.d.

Een rcpt to: <root> verandert Postfix dan in: rcpt to: <root@hostname_van_jouw_machine_volgens_je_provider>

Myorigin wordt geloof ik alleen maar gebruikt voor lokaal gesubmitte mail, die bijv. van Cron afkomt.

Verwijderd

WHiZZi schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:14:
Persoonlijk gebruik ik Qmail icm qmail-patches/vpopmail/qmail-scanner/spamassassin/clamd. Puur omdat ik dat ook voor mijn werk nodig heb en het dus voor mij makkelijk te configgen is. Helemaal als je qmailadmin en vqadmin gebruikt, dan heb je nergens last van.

Op de webservers die ik beheer draait Exim (Debian), daar heb ik (zoals veel mensen lees ik) ook alleen maar rare ervaringen mee. Config die gewoon niet echt logisch is en daardoor een hoop ellende geeft.

Met Postfix ben ik sinds 2 weken gaan stoeien (als vervanging voor Exim) en dat bevalt tot nu toe uitstekend. Toch heb ik een voorkeur naar Qmail omdat daar enorm veel mogelijk is en het ook allemaal logisch is.
Je kan zeggen wat je wil, maar als je even de tijd neemt leest de Exim config als een boek.
Ware het niet dat Debian er voor het gemak allemaal rare geintjes mee uithaalt om de initiele setup simpeler te maken. (zoals exim4.conf.template etcetc)
Je kan een Debian Exim setup ook niet vergelijken met een vanilla setup.

De originele Exim config is 1 grote .conf file met daarin een logische structuur en opmaak.
De mail doorloopt om het zo maar te zeggen de config van boven tot onder en indien iets van toepassing is op de betreffende mail voert Exim het uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 14:34 ]

• Flying_Thunder
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
decramy schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:33:
ik lees dat exim4 ook kan scannen tijdens het ontvangen van de mail, zodat het nog kan zeggen 'user not known' en dus niet hoeft te bouncen.

Ik zie hier namelijk wel degelijk de voordelen van in; spam komt niet eens aan en wordt niet geaccepteerd. spammer denkt dat het adres neit bestaat.

Iemand ervaring met deze feature..? En heeft postfix dit ook..?
Dat kan Exim inderdaad. Maar mail weigeren als het spam is, op een bestaand adres, zou ik niet doen. Je kunt immers een false positive hebben en daar kom je dan niet zo gauw achter omdat je de mail geweigerd hebt. Wat ik persoonlijk wel doe is mail weigeren waar volgens F-Secure een virus/malware in zit, Exim toont dan ook welke vorm van malware het zou moeten zijn :) Je kunt ook nog leuke geintjes uithalen met regexes op afzender adressen, als je bijvoorbeeld van een bepaald persoon nooit meer mail wenst te ontvangen kun je besluiten om alle mail te weigeren waarin zijn naam voorkomt (al is dat niet zo slim :+).

Debian haalt inderdaad wat geintjes uit met Exim conf, maar je kunt gelukkig nog kiezen om de config file niet te splitsen in allerlei kleine filetjes (hoewel sommige mensen dit handig schijnen te vinden) die in conf.d komen te staan. Je hebt dan alleen de exim4.conf.template en update-exim4.conf.conf, dan zijn de Debian invloeden nog ietwat beperkt (mocht je dat willen) :)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Ik draai Fedora Core 4 met daarop sendmail die weer gebruik maakt van blacklists, een relaydelay milter (greylist) en clamav... Ik lees vaak dat veel mensen sendmail maar niet geconfigureerd krijgen en daarom overstappen naar qmail of bijvoorbeeld postfix. Bij mij is het precies andersom, 't zal wel een kwestie van gewenning zijn...
Spam, virussen?, al in geen tijden meer gezien en ontvangen. De blacklists blokkeren al 90% van de spamversturende computers en het relaydelay milter zorgt ervoor dat van de rest de spam in 99,999% van de gevallen niet eens ontvangen wordt. Het enige probleem wat ik met het relaydelay milter had was dat ik een aantal ip-ranges (o.a. van Google) moest whitelisten aangezien een retry niet van hetzelfde ip-adres hoeft te komen.
Op een vorige server heb ik een tijd lang spamassassin gebruikt maar dat voldeed niet, er kwam nog te veel door...
Verder gebruik ik het Horde framework voor m'n webmail, m'n agenda, contactlijsten etc. etc...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 11-05-2006 16:14 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Debian op een colo bak met daarop een postfix/mailscanner/spamassassin en openwebmail (vanwege zijn mogelijkheden).

Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de stabiliteit en mogelijkheden

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

servaas schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:04:
Op een vorige server heb ik een tijd lang spamassassin gebruikt maar dat voldeed niet, er kwam nog te veel door...
Dat lag dan niet aan SA maar aan jouw config.
SA doet checks op waarschijnlijk dezelfde blacklists als die jij nu gebruikt (spamhaus, spamcop, sorbs etc) en kan daar prima mail op weigeren. Mits je dat wel instelt natuurlijk. Ook is het een must de bayesdatabase van SA te trainen, daarmee kan je spam pakken die van niet geblackliste afzenders komt en alsnog langs je greylist komt.

Overigens heb ik persoonlijk een rothekel aan mailservers met greylisting, ik wil dat mijn mail per direct aankomt en niet pas 5 minuten later. Een goed ingestelde mailserver laat non-spam ongehinderd door en dan zijn maatregelen die AL het mailverkeer verstoren zoals greylisten niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 20:39 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01
Hier alle machines voorzien van Postfix. Alleen enkele FreeBSD en OpenBSD machines die alleen maar cron statusmails sturen zijn nog voorzien van een standaard Sendmail configuratie (meer dan op localhost limiteren en een alias aanmaken doe ik daar ook niet aan).

Voor POP3 en IMAP gebruik ik vrijwel uitzonderlijk Cyrus IMAP. Het is niet super simpel te configureren, maar op Debian systemen kan je met de standaard configuratie die meegeleverd wordt vrijwel meteen uit de voeten. Overigens wel Cyrus 2.2 of hoger nemen, 2.1 heeft geen virtualdomain support.
Voor authenticatie gebruik ik meestal uitsluitend Cyrus SASL met daarbij saslauthd tegen een OpenLDAP database. Thuis heb ik nog een kerberos setup draaien waarbij Cyrus SASL ook gewoon accounts tegen Kerberos kan authenticeren, maar dat is in een hostingomgeving niet echt nuttig. Het draait hier gewoon "omdat het kan" :P

Reden voor postfix:
- enorm simpel te configureren
- bijzonder krachtig in het weren van spam dmv allerlei checks
- Het is gemaakt door een nederlander :P

Reden voor Cyrus IMAP:
- het is bijzonder compleet, een van de weinige servers die alle features van het IMAP protocol ondersteunt
- het is te clusteren in een hostingomgeving (draai op dit moment een setup met 3 frontends, 2 backends en een master server). Cyrus 2.3 gaat zelfs nog veel verder qua clustering.
- serverside filtering ingebouwd
- Het werkt als een black box, maar dan eentje met een raam erin, alles wat gebeurt binnen cyrus is te achterhalen dmv source of documentatie
- Het is niet voor niets de basis van veel opensource groupware suites. Open-Xchange, kolab en nog veel meer suites draaien op een postfix/cyrus combinatie

Reden voor OpenLDAP:
- Alles werkt volgens standaarden, alles is te integreren met OpenLDAP (je account database voor mail kan je ook gewoon gebruiken voor SSH users of uitbreiden met evt Samba users)
- Het heeft fatsoenlijke replication

Heb vroeger ook wel qmail gedraaid met vpopmail. Geweldig simpel produkt destijds, maar helaas is qmail zonder 300 patches eroverheen halen gewoon hopeloos verouderd en achterhaald. De auteur maakt redelijk goede software over het algemeen, maar straalt uit van arrogantie. Een van de voorbeelden is de FHS die compleet aan de kant gezet wordt en de licentievoorwaarden die packagen verbieden als een package niet standaard is zoals DJB dat bedacht heeft (het is verboden gepatchte packages aan te bieden :X)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:52:
[...]

Dat lag dan niet aan SA maar aan jouw config.
SA doet checks op waarschijnlijk dezelfde blacklists als die jij nu gebruikt (spamhaus, spamcop, sorbs etc) en kan daar prima mail op weigeren. Mits je dat wel instelt natuurlijk. Ook is het een must de bayesdatabase van SA te trainen, daarmee kan je spam pakken die van niet geblackliste afzenders komt en alsnog langs je greylist komt.
Dat is waarschijnlijk de oorzaak geweest, een slechte config en geen tijd/zin om het verder uit te zoeken aangezien de server op het punt stond om vervangen te worden.
Maar welke spam komt er dan langs m'n greylist??? die ene per jaar... die wis ik wel met de hand.
Overigens heb ik persoonlijk een rothekel aan mailservers met greylisting, ik wil dat mijn mail per direct aankomt en niet pas 5 minuten later. Een goed ingestelde mailserver laat non-spam ongehinderd door en dan zijn maatregelen die AL het mailverkeer verstoren zoals greylisten niet nodig.
SA komt als mosterd na de maaltijd met z'n filters. De mail is op dat ogenblik al ontvangen, ik wil gewoon het dataverkeer al niet hebben. Greylisting zorgt ervoor dat de spam niet eens binnenkomt. Aangezien er een database achterhangt geldt ook nog dat op het ogenblik dat je mailadres/ip-adres combinatie bekend is dan komt deze direct binnen en is er geen vertraging meer, dus hoef je bij wijze van spreken maar 1x 5 minuten te wachten.
Verder zou je beter moeten weten dat het mailprotocol geen garantie biedt dat mail aankomt.
Btw sorbs en spamcop gebruik ik al een tijdje niet meer. Ze blacklisten veel te agressief IMHO.

• _JGC_
servaas schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:56:
SA komt als mosterd na de maaltijd met z'n filters. De mail is op dat ogenblik al ontvangen, ik wil gewoon het dataverkeer al niet hebben. Greylisting zorgt ervoor dat de spam niet eens binnenkomt.
Ik gebruik greylisting op de backup MX, aangezien spammers over het algemeen de backup MX pakken. Bij veel opstellingen is de backup MX nml vatbaar voor dictionary attacks, terwijl de primary MX een lijstje bijhoudt van mailadressen die bestaan. Iemand die mijn backup MX pakt verdient gewoon een greylisting. Voor de primary MX gebruik ik dat ding niet, aangezien dat ding ook gebruikt wordt met SMTP authenticatie door klanten. Niet leuk als ze een melding krijgen over greylisting ;)
Aangezien er een database achterhangt geldt ook nog dat op het ogenblik dat je mailadres/ip-adres combinatie bekend is dan komt deze direct binnen en is er geen vertraging meer, dus hoef je bij wijze van spreken maar 1x 5 minuten te wachten.
Verder zou je beter moeten weten dat het mailprotocol geen garantie biedt dat mail aankomt.
Btw sorbs en spamcop gebruik ik al een tijdje niet meer. Ze blacklisten veel te agressief IMHO.
Database of niet, greylisting op primary MX voor een hostingomgeving vind ik gewoon een no-go. Wat spamassassin betreft die mosterd na de maaltijd is: 80% van de rotzooi die we hier weren wordt al door postfix geweerd op het moment dat je headers aan het sturen bent. Datums uit de 20e eeuw, ontvangers die niet bestaan, onbestaande domeinen als sender, spamhaus of ordb listings, antivirus meldingen, HELO/EHLO met mijn hostname of als localhost, al dat soort dingen krijgt de verzendende SMTP server er gewoon niet door, wordt gewoon afgeketst met een 5xx code. Uiteraard zorgt een succesvolle SMTP authenticatie ervoor dat je -100 punten krijgt in spamassassin en al dit soort dingen gewoon overgeslagen worden.

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Ik ben opzoek naar een oplossing om al mijn mails centraal te beheren op een linux-server (voorkeur gaat naar Ubuntu, omdat ik de server ook als MythTV backend ga draaien).

Korte verduidelijking:
Het is niet de bedoeling om een effectieve 'mailserver' te hosten, maar gewoon om alles op 1 plaats te hebben. Nu heb ik 3 mail accounts bij verschillende ISP's en services en heb ik op mijn laptop en pc elk een Thunderbird draaien die telkens alles afhalen van de ISP mailserver (met optie laat bericht op server). Vooral met de verzonden mails kom ik in de problemen, als ik wil nagaan wanneer ik een bepaalde mail heb verstuurd, dan moet ik telkens verschillende machines gaan raadplegen, bij backups moet ik telkens verschillende machines backuppen.

De functionaliteit die ik zoek is:
- Mails van verschillende clients benaderen, sturen,...
- Mails van verschillende POP-accounts halen
- Als ik een mail stuur, moet dit bericht ook gesynchroniseerd worden met deze server
- Address book syncen
- Mijn huidige mails staan in een Thunderbird bestand, is het mogelijk om deze te importeren in de IMAP server file?

Mijn voorkeur voor client gaat uit naar Thunderbird, een leuke client die op linux, mac en windows beschikbaar is (wat een must is).

Wat is volgens jullie de beste manier om van start te gaan, zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Nu ik heb al oplossingen gevonden, maar aangezien de laatste reactie van 2006 dateert, vroeg ik mij af of er ondertussen betere oplossingen (liefst all-in-one oplossingen) zijn. Blijkbaar is IMAP the way to go...

[ Voor 36% gewijzigd door ZodiacQ op 21-04-2009 15:50 ]

Verwijderd

Als eerste: Ubuntu is niet nodig voor het draaien van MythTV, dit draait prima op elke andere distro en zelfs ook op bijvoorbeeld FreeBSD.

Op terug te komen op je vraag: allereerst heb je een IMAP server nodig om de mail te storen op je server, en vandaar onder de verschillende clients verder te verspreiden. Hier heb je een aantal pakketten voor, de bekendste zijn courier en dovecot. Welke je kiest is meer een kwestie van voorkeur. Verder heb je nog fetchmail nodig, deze haalt de mail van verschillende servers af en maakt ze beschikbaar via je IMAP server. Hiermee heb je overal toegang tot je mail. Thunderbird maakt onderwater gebruik van mbox. Dit formaat kan gelezen worden door de verscheidende IMAP servers, en anders kun je het met iets als mbox2maildir (oid) omzetten naar een maildir formaat (welke courier bijvoorbeeld gebruikt). De meeste mail clients (zoals Thunderbird) slaan de verzonden berichten op op de IMAP server dus deze zijn dan overal te benaderen. Verder kun je prima Thunderbird gebruiken, maar ook bijvoorbeeld Evolution, KMail etc etc, zolang de client IMAP ondersteuning heeft (wat ze praktisch allemaal hebben).

Zelf heb ik een soortgelijke setup: een domein met verschillende e-mail adressen. Deze haalt mij thuisserver (FreeBSD) op met fetchmail en gooit deze naar mijn IMAP server (courier). Verder kan ik er ook nog via webaccess bij met RoundCube. Eventueel kun je er nog iets van een spam filter, virus scanner overheen gooien (heb ik zelf niet, heb alleen maar Linux/BSD clients en krijg minder dan 1 spam mail per maand).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 16:18 ]

• _JGC_
Voor het overzetten van de thunderbird mail naar een IMAP server is het genoeg om de IMAP server toe te voegen in thunderbird en daar gewoon alle mail uit de locale mappen heen te slepen. Dit kan zo'n beetje elke IMAP client, zelfs Outlook Express sinds de eerste versie.

Verwijderd

Btw de meeste mailservers howto's zijn echt lachwekkend. Negen van de tien howto's gaan over postfix + mysql 8)7 terwijl dit in negen van de tien gevallen volkomen onzin is. Zeker voor een thuis situatie met 10 mail accountjes ofzo. En kijk je bij echt grote organisaties > 500 mail accounts dan zullen die over het algemeen postfix + openldap gebruiken.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 20:11:
Btw de meeste mailservers howto's zijn echt lachwekkend. Negen van de tien howto's gaan over postfix + mysql 8)7 terwijl dit in negen van de tien gevallen volkomen onzin is. Zeker voor een thuis situatie met 10 mail accountjes ofzo. En kijk je bij echt grote organisaties > 500 mail accounts dan zullen die over het algemeen postfix + openldap gebruiken.
Overeenkomst tussen álle howto's is dat ik het niet aan de praat krijg :X Volg keurig alle stappen, slinger de SMTP aan, telnet localhost 25, EHLO roepen en dan zegt ie niks terug, om maar eens iets te zeggen..
* Demo voelt zich soms best een beetje n00b door zoiets -O-

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• _JGC_
Postfix is nogal veranderd door de jaren heen. Ik configureer al 5-6 jaar postfix, en met recentere versies heb ik ook de ervaring dat het niet meteen werkt. Als je vervolgens in de maillogs kijkt weet je snel genoeg wat je fout doet.

• ZodiacQ
Mssn een heel klein beetje off topic, maar weten jullie of het mogelijk is om ook een soort van adres boek te inte gregen in IMAP of via een andere methode?

Ik heb namelijk een tamelijk uitgebreide adresboek, met meerdere gegevens. Nu dit verschilt ook telkens van op welke machine ik zit te werken. Ik zou dit dan ook liefst maar op 1 plaats aanpassen.

Hebben jullie ideëen over wat de beste manier is? Liefst ook verenigbaar met Thunderbird of andere all-in-one mail-clients :D

• _JGC_
Je kunt een adresboek in LDAP zetten, maar voor zover ik weet kan Thunderbird die dingen nog steeds niet aanpassen en is het read-only. Wel kan je met een LDAP editor of desnoods een webbased adresboek met LDAP storage je adressen dan aanpassen.

Verwijderd

Dan zul je inderdaad moeten kijken naar een oplossing als LDAP. IMAP zelf heeft geen ondersteuning voor een adresboek.

• ZodiacQ
_JGC_ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:11:
Je kunt een adresboek in LDAP zetten, maar voor zover ik weet kan Thunderbird die dingen nog steeds niet aanpassen en is het read-only. Wel kan je met een LDAP editor of desnoods een webbased adresboek met LDAP storage je adressen dan aanpassen.
aah maar dat is geen probleem, dan editeer ik het wel met een LDAP editor, ik moet ook niet constant contacten toevoegen en kan eventueel een simpel web-frontend maken om dit wel te doen. Maar Thunderbird kan er dus wel mee overweg. Prachtig

[ Voor 5% gewijzigd door ZodiacQ op 29-04-2009 15:34 ]

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
OF een collectie VCF'n op een DAV root, Evolution kan daar met overweg. Thunderbird niet, maar mits plugin (SOGO connector) normaal wel, al krijg ik het niet werkende.

• _JGC_
Evolution kan gewoon LDAP adresboeken bewerken. Weet alleen niet of dat helemaal goed gaat, laatste keer dat ik het probeerde was 5 jaar geleden, en toen had evolution een schema met eigen attributen nodig naast de standaardattributen.

Verwijderd

iemand Zarafa ooit gebruikt?

Verwijderd

Dat gebruiken we op mijn werk. Voor een man of 100-150. Werkt perfect. En de webmail client ondersteunt Firefox en Safari, iets wat Exchange nog steeds niet gelukt is meende ik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:31:
Dat gebruiken we op mijn werk. Voor een man of 100-150. Werkt perfect. En de webmail client ondersteunt Firefox en Safari, iets wat Exchange nog steeds niet gelukt is meende ik.
Hoor er goede dingen over (als Exchange-vervanger). Ook omdat je met z-push push-mail op je smartphone hebt.
Overweeg al een tijdje om Zarafa ook thuis te gebruiken.
Andere overweging is Bongo Project (gebaseerd op Horde).

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ZodiacQ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:56:
Mssn een heel klein beetje off topic, maar weten jullie of het mogelijk is om ook een soort van adres boek te inte gregen in IMAP of via een andere methode?

Ik heb namelijk een tamelijk uitgebreide adresboek, met meerdere gegevens. Nu dit verschilt ook telkens van op welke machine ik zit te werken. Ik zou dit dan ook liefst maar op 1 plaats aanpassen.

Hebben jullie ideëen over wat de beste manier is? Liefst ook verenigbaar met Thunderbird of andere all-in-one mail-clients :D
Wellicht voldoet Sync Kolab. En kijk ook hier eens.
Pagina: 1