Hier alle machines voorzien van Postfix. Alleen enkele FreeBSD en OpenBSD machines die alleen maar cron statusmails sturen zijn nog voorzien van een standaard Sendmail configuratie (meer dan op localhost limiteren en een alias aanmaken doe ik daar ook niet aan).
Voor POP3 en IMAP gebruik ik vrijwel uitzonderlijk Cyrus IMAP. Het is niet super simpel te configureren, maar op Debian systemen kan je met de standaard configuratie die meegeleverd wordt vrijwel meteen uit de voeten. Overigens wel Cyrus 2.2 of hoger nemen, 2.1 heeft geen virtualdomain support.
Voor authenticatie gebruik ik meestal uitsluitend Cyrus SASL met daarbij saslauthd tegen een OpenLDAP database. Thuis heb ik nog een kerberos setup draaien waarbij Cyrus SASL ook gewoon accounts tegen Kerberos kan authenticeren, maar dat is in een hostingomgeving niet echt nuttig. Het draait hier gewoon "omdat het kan"
Reden voor postfix:
- enorm simpel te configureren
- bijzonder krachtig in het weren van spam dmv allerlei checks
- Het is gemaakt door een nederlander
Reden voor Cyrus IMAP:
- het is bijzonder compleet, een van de weinige servers die alle features van het IMAP protocol ondersteunt
- het is te clusteren in een hostingomgeving (draai op dit moment een setup met 3 frontends, 2 backends en een master server). Cyrus 2.3 gaat zelfs nog veel verder qua clustering.
- serverside filtering ingebouwd
- Het werkt als een black box, maar dan eentje met een raam erin, alles wat gebeurt binnen cyrus is te achterhalen dmv source of documentatie
- Het is niet voor niets de basis van veel opensource groupware suites. Open-Xchange, kolab en nog veel meer suites draaien op een postfix/cyrus combinatie
Reden voor OpenLDAP:
- Alles werkt volgens standaarden, alles is te integreren met OpenLDAP (je account database voor mail kan je ook gewoon gebruiken voor SSH users of uitbreiden met evt Samba users)
- Het heeft fatsoenlijke replication
Heb vroeger ook wel qmail gedraaid met vpopmail. Geweldig simpel produkt destijds, maar helaas is qmail zonder 300 patches eroverheen halen gewoon hopeloos verouderd en achterhaald. De auteur maakt redelijk goede software over het algemeen, maar straalt uit van arrogantie. Een van de voorbeelden is de FHS die compleet aan de kant gezet wordt en de licentievoorwaarden die packagen verbieden als een package niet standaard is zoals DJB dat bedacht heeft (het is verboden gepatchte packages aan te bieden

)