Mainconcept DV codec

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Gezien het feit dat ik de kwaliteit van mijn bewerkte home video's erg belangrijk vind ben ik altijd opzoek naar de beste software zodat het originele DV materiaal goed op DVD komt.

Ik maak gebruik van Premiere Pro 2.0, Adobe Encore 2.0, Adobe AfterFX 7 en ik render de video mbv Cinemacraft encoder naar MPEG2.

Nu heb ik gelezen dat de standaard MS DV codec (volgens mij onderdeel van DirectX) kwalitatief minder is dan de DV codec van Mainconcept. Dit is een 3rd party codec die sneller is dan de standaard MS codec en ook minder kwaliteitsverlies geeft wanneer de video naar DV gerenderd wordt.

Op videohelp website staan ook een aantal reviews van gebruikers die dat ook aangeven.
Echter is het niet zo makkelijk als ik dacht de Mainconcept codec in te zetten. Voor het capturen van camera naar DV bestand moet er nog steeds gebruik worden gemaakt van de MS codec. Niet erg, omdat tijdens capturen geen compressie wordt gebruikt.

Maar voor renderen van effecten/filters en weer terugschrijven naar DV zou de Mainconcept DV codec gebruikt moeten worden.

Nu heb ik een aantal vraagjes en ik hoor dat hier iemand daar antwoord op heeft.

Is het mogelijk de MS codec EN de Mainconcept codec tegelijkertijd geinstalleerd/actief te hebben ?
Wat ik zo begrepen heb moet je toch een aantal truukjes uithalen om te kunnen switchen tussen de beide codecs.

Is de kwaliteit en snelheid echt beter dan die van Microsoft ?

Kan ik zondermeer de Mainconcept DV codec installeren en dan daarvan gebruik maken in Premiere/AfterXF ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Nou, ik heb zelf een antwoord gevonden.

Premiere Pro 2.0, Encore en AfterFX maken reeds gebruik van de Mainconcept DV codec. Het is dus onzin om de standalone versie te installeren.
Volgens de berichten in het Adobe forum is de Mainconcept DV codec veel beter dan die van Microsoft. Deze is sneller en heeft kwalitatief betere encoding.

Voor het capturen van DV materiaal wordt nog wel gebruik gemaakt van de MS codec. Voor het renderen/reencoden dus standaard die van Mainconcept.

bij deze...

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j