Projectmanagement

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Het bedrijf waar ik werk zit in de web(site) ontwikkeling. Eerst waren het simpele bedrijfswebsites nu worden het steeds grote projecten.

Bij zo'n project komt natuurlijk veel documentatie kijken. Tevens wilen door middel van subversion het ontwikkelproces wat beter gaan stroomlijnen. Nu sla ik maak ik lokaal af en toe een backup (systeem wordt elke dag gebackupt) om terug te kunnen gaan naar een oudere versie, in de praktijk is dit leuk maar werkt niet goed. Een oplossing met subversion lijkt mij daarom een stap in de juiste richting.

Verder houden we nu een buglijst bij in excel, dit werkt niet handig met meerdere mensen op verschillende locaties en de klant kan deze ook niet inzien of bugs toevoegen.

Waar ik naar opzoek ben is een soort sourgeforce. Nu zeggen jullie gebruik dat dan, wij willen niet alle code opensource geven dus is daarom geen optie. Op tweakers heb ik gezocht voor project management software maar daar kwam ook niet echt een oplossing uit. Ik heb niet opzoek naar allemaal losse applicaties zoals subversion en bugzilla bijvoorbeeld.

Dus wat ik graag zou willen hebben:
- webbased
- meerdere projecten te gelijk
- koppeling met subversion
- bugtracking
- eventueel iets van een forum of messageboard

Dus nu is de vraag: hoe doen jullie dit? De code, documentatie en bugs beheren? Kennen jullie een programma wat mij hierin kan helpen?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

De enige software die ik ken die aan alle eisen behalve multiproject voldoet is Trac. Zou denk ik ideaal zijn als Trac meerdere projecten in 1 installatie zou kunnen beheren.

Als je niets anders kan vinden schijnt er wel iets mogelijk te zijn in Trac

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 14:05 ]

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 14:47
Het is wel redelijk makkelijk om meerdere projecten op 1 Trac installatie te draaien. Je maakt simpelweg een nieuwe aan met trac-admin. Je kunt alle authentificatie tussen de projecten delen, zodat je daar ook geen last van hebt. Je kunt hiervoor b.v. standaard LDAP of Kerberos authentificatie gebruiken via Apache.

Wat ik hier dus onder 1 installatie versta is 1 keer een installatie van Trac via je package manager. Je maakt hierna voor nieuwe projecten een nieuw Trac omgeving aan. Wil je nu je Trac updaten, dan hoeft je dus alleen die centrale versie te updaten.

edit:

Als ik die link hierboven leest, is dit ook de manier die ik gebruik. Dit werkt verder prima, alleen het makkelijk delen van informatie tussen verschillende projecten kan niet.

[ Voor 44% gewijzigd door DJ Buzzz op 17-04-2006 14:09 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Ik zie ook veel bedrijven hier gewoon Outlook met Exchange voor gebruiken. Dit werkt ook goed als je takenlijstjes maakt e.d. Verder zijn er vele uitbreiding verkrijgbaar.

• DJ Buzzz
Ik zie eerlijk gezegd nog niet echt de directe verbetering dan met betrekking tot de huidige situatie. Nu wordt er een Excel bestand gewerkt en ik zie b.v. klanten ook niet makkelijk bug reports toevoegen via outlook agenda functionaliteiten.

Verder biedt Outlook natuurlijk niet eisen van de TS zoals koppeling met subversion en bugtracking. Ook lijkt me e-mail niet het meest geschikte voor het simuleren van een forum / message board.

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Volgens mij kom je al snel uit bij een soort custom portal. Bij ons op het bedrijf wordt bijvoorbeeld hard gewerkt aan een nieuwe ontwikkelstraat. Hierin zit ook een online portal ingebouwd waaruit je kunt doorklikken naar JCoverage rapporten, fora, versieinfo, etc etc.

Zoiets opzetten kost echter wel veel tijd plus je bent afhankelijk van de andere tools, omdat hieraan gekoppeld dient te worden en is dus alleen nuttig als je enkele tientallen projecten ermee gaat doen die er goed gebruik van maken.

Ook moet je steeds dezelfde methodiek gebruiken als gedefinieerd in je "straat", anders heb je er niks aan. (iig niks aan bepaalde onderdelen)

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
http://react.nl lijkt wel iets aan te bieden waar je wat mee kunt. Die hebben naast het forum ook andere software en mogelijkheden om andere software te koppelen. Desondanks denk ik dat Exchange ook niet verkeerd is. Je kunt o.a. via webscripts automatisch via een website taken laten toevoegen aan een account. Dat het er niet specifiek voor gemaakt is wil niet meteen zeggen dat het geen goed platform is voor wat je wilt.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf ben wel erg gecharmeerd van bugzilla. Vreemd dat het in dit draadje nog niet genoemd is. Naast het registreren van bugs kunnen hierin ook het type bug en de prioriteit worden aangegeven. Daarnaast heeft het uitgebreide toewijs en notificatie functionaliteiten. Kijk er eens naar zou ik zeggen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:01

Jrz

––––––––––––

jira.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:31
Met Mantis (bugtracker) heb ik ook altijd wel prettige ervaringen gehad.

(http://devtrack.tweakers.net/login_page.php :))

Verwijderd

Even een kanttekening: de term "projectmanagement" is niet helemaal van toepassing. Eigenlijk ben je op zoek naar een combinatie van een source code revisiesysteem en een bugtracking systeem. Bij projectmanagement gaat het meer om bijhouden van tijd, resources en geld.

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 17:08:
Even een kanttekening: de term "projectmanagement" is niet helemaal van toepassing. Eigenlijk ben je op zoek naar een combinatie van een source code revisiesysteem en een bugtracking systeem. Bij projectmanagement gaat het meer om bijhouden van tijd, resources en geld.
Exact! Dat is wat ik zoek.

Het idee van exchange snap ik niet exact, hoe kan een klant een overzicht kan kregen met bugs(en kan toevoegen). En dan zeker nog het code revisiesyteem zie ik niet met exchange gebeuren.

Bugzilla ziet er voor het bugtrack gedeelte heel goed uit maar mis wederom het code revisiesysteem.

Trac ziet er veelbelovend uit. Dus daar ga ik nog even mee spelen. Al begrijp ik het nu nog niet echt.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• DJ Buzzz
Laat dat nu ook precies het doel van Trac zijn :). Ik denk dat het een goed simpel begin vormt zonder de complexiteit en features van applicaties zoals Bugzilla. Ik zou zeggen probeer een aantal oplossingen en kijk welke aansluiten bij je wensen qua features en hoe je ze in het dagelijks gebruik vind werken.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van Savane. Dat is een GNU-fork van alexandria, de software waar SourceForge op draait. Die fork is begonnen toen alexandria geconverteerd werd naar een closes-source licentie.

Savane wordt onder andere gebruikt op http://savannah.gnu.org/

What is Savane?
Savane is a Web-based Libre Software hosting system. Through a web-interface, and without the need of client installation, it provides an environment for collaborative work, integrating the following tools:

• Individual account maintenance
• Project and Member management
• Issue tracking (bugs, task, support)
• Mailing Lists (Mailman)
• Web page management through CVS
• Http download area
• Version Control Systems (CVS, Arch, Subversion)

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Toevallig zitten wij ook net naar tools voor project management te kijken, eigenlijk in het algemeen 'development life cycle management' tools. Nu heeft IBM hier een hele suite voor, inclusief dingen voor requirements management, change request tracking, etc etc. Helaas is deze software voor ons niet te betalen, en gezien de grote van ons bedrijf ook nog een beetje overkill.

Bugzilla hebben we al geprobeerd, maar dat doet dus alleen de bugs. Met een beetje creativiteit kun je er wel tasks in zetten, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.

Momenteel zijn we ook bezig Trac te evalueren. Ik kan er zelf nog niet al te veel van zeggen. Over het algemeen ziet het er goed uit, maar een paar dingetjes vallen nu al negatief op:

Zo heb je tickets voor verschillende dingen, maar helaas hebben deze dingen allemaal dezelfde velden. Zo zou je bijvoorbeeld een change request andere velden willen geven dan een bug en die beiden weer andere velden als een todo. In trac kan dat niet. Ondanks dat je verschillende types tickets kan hebben -moeten- ze allemaal dezelfde velden hebben.

Het toevoegen van velden, defineren nieuwe statussen, etc kan -alleen- door de systeembeheerder gedaan worden. Als gebruiker, zelfs als advanced user (developper) kun je bijna niks toevoegen. Er is geen (admin) web interface aanwezig om dergelijke triviale dingen toe te voegen.

Nu is dat mischien in hele kleine bedrijfjes geen enkel probleem, maar bij ons zit het systeembeheer met een geladen shotgun voor de server op wacht. Zelfs de senior lead developper krijgt nog eens een account met beperkte rechten op de server waarop trac is geinstalleerd. Het aanpassen van de meest triviale dingen MOET dus via het systeembeheer gebeuren, maar die heeft hier natuurlijk niet altijd tijd voor.

Positief aan Trac is het feit dat er een plug-in mechanisme is, en er al daadwerkelijk diverse plug-ins beschikbaar zijn. Somige dingen zijn onzinnig, zoals een gastenboek of een smiley pack (het is toch geen MSN ofzo?) maar andere dingen zijn weer erg cool zoals een plug-in waarmee je heel makkelijk graphs kan maken door een simpele syntac in te tikken ( bv, a -> b; a->c tekent een diagram met 3 rondjes en pijltjes daartussen).

Je kunt ook referenties maken tussen tickets, maar dat gaat via keywords in de body van je ticket. Er is geen grafische button voor in de interface. Dit maakt het wat minder vriendelijk voor non-technical users om referenties tussen tickets te maken.

Een ander project wat op trac lijkt is track-it. Dit is een AJAX gebasseerd iets, en heeft bijvoorbeeld wel gewoon een admin account waarmee je velden kunt toevoegen aan een ticket, en dat ook nog eens kan doen per soort ticket. Helaas is de interface daarvan spuug en spuug lelijk, en gebruikt het een zieke soort CSS 'namaak' pop-up windows die na verloop van tijd enorm gaan irriteren. Tevens crashed het bij de meest triviale acties als een tabel sorteren.

Eigenlijk zoek ik een beetje iets met zowel de goede punten van Trac als Track-it, maar na heel veel zoeken ben ik er redelijk van overtuigd dat momenteel Trac het enige gratis alternatief is dat echt de moeite waard is, ondanks de beperkingen die het heeft. Track-it lijkt kwa concept beter, maar is mischien pas over een jaar of 2 bruikbaar.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

flowerp schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:10:
Het toevoegen van velden, defineren nieuwe statussen, etc kan -alleen- door de systeembeheerder gedaan worden. Als gebruiker, zelfs als advanced user (developper) kun je bijna niks toevoegen. Er is geen (admin) web interface aanwezig om dergelijke triviale dingen toe te voegen.
http://projects.edgewall.com/trac/wiki/WebAdmin

Deze plugin al gezien? :)

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Nee, maar wel al die commandline interface. Daar kun je heen SSH'en. Helaas kun je dan nog heel veel dingen niet doen, omdat die dingen direct in de config filetjes veranderd moet worden waar Trac installed staat. :(

Mischien toch maar eens een keylogger installeren op de toegangs computer van het systeembeheer...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Systeembeheerders willen nog wel eens vergeten dat ze een puur dienende functie hebben en dat het enige doel in hun leven is om het de gebruiker van de systemen zo aangenaam mogelijk te maken... :)

Laat dus maar zoveel mogelijk naar de mensen die de touwtjes in handen hebben doorschijnen dat jullie last hebben van systeembeheer, in plaats van dat ze goed werk verrichten.

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

flowerp schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:10:
[...]

Een ander project wat op trac lijkt is track-it. Dit is een AJAX gebasseerd iets, en heeft bijvoorbeeld wel gewoon een admin account waarmee je velden kunt toevoegen aan een ticket, en dat ook nog eens kan doen per soort ticket. Helaas is de interface daarvan spuug en spuug lelijk, en gebruikt het een zieke soort CSS 'namaak' pop-up windows die na verloop van tijd enorm gaan irriteren. Tevens crashed het bij de meest triviale acties als een tabel sorteren.

Eigenlijk zoek ik een beetje iets met zowel de goede punten van Trac als Track-it, maar na heel veel zoeken ben ik er redelijk van overtuigd dat momenteel Trac het enige gratis alternatief is dat echt de moeite waard is, ondanks de beperkingen die het heeft. Track-it lijkt kwa concept beter, maar is mischien pas over een jaar of 2 bruikbaar.
Track-It draaide hier vroeger bij een van mijn clienten, maar is niet echt aan te raden... Een alternatief kan ik je niet zo 1-2-3 geven, want ze zijn bij deze klant overgeschakeld naar HP openview, wat ik ook al niet zo'n schitterend systeem vind... :X
Pagina: 1