Backup Internet connection

Pagina: 1
Acties:

• Rahvin47
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2023
Hoi,

Ik heb een Small Business Server 2003 met een DSL connectie.
Werkt allemaal prima.
Ik heb ook een Dial-up connectie gemaakt om via de modem connectie te maken met het internet in het geval dat de DSL connectie eruit vliegt.

Is het mogelijk de server zo in te stellen dat de server deze verbinding automatisch activeert als de server geen internetverbinding kan maken? Zo ja, hoe doe ik dat?
Er is geen ISA server op geinstalleerd. Is het bedrijfje ook te klein voor...

Alvast bedankt!

Life is what happens while you make other plans.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Pas bij het testen in elk geval wel op dat je niet te snel overschakelt naar die inbelverbinding, anders ben je voordat je het weet meer kwijt aan telefoonkosten dan een 2e DSL verbinding en een router met 2 wan-poorten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Rahvin47
:D
Inderdaad. DSL is er nog nooit uitgeknalt, maar er is vaak niemand aanwezig waar de server staat en dan is het wel handig, dat ALS hij eruitvliegt, je nog wel bij de server kan.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21
TD-er schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:36:
Pas bij het testen in elk geval wel op dat je niet te snel overschakelt naar die inbelverbinding, anders ben je voordat je het weet meer kwijt aan telefoonkosten dan een 2e DSL verbinding en een router met 2 wan-poorten.
Vaak komen allen DSL lijnen bij dezelfde centrale uit.
Maar weet niet hoe het met onderhoud zit als je bv BBned en KPNdsl gecombineert hebt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:23
Rahvin47 schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:27:
Hoi,

Ik heb een Small Business Server 2003 met een DSL connectie.
Werkt allemaal prima.
Ik heb ook een Dial-up connectie gemaakt om via de modem connectie te maken met het internet in het geval dat de DSL connectie eruit vliegt.

Is het mogelijk de server zo in te stellen dat de server deze verbinding automatisch activeert als de server geen internetverbinding kan maken? Zo ja, hoe doe ik dat?
Er is geen ISA server op geinstalleerd. Is het bedrijfje ook te klein voor...

Alvast bedankt!
Hoe gaan je werkstations het Internet op? Als de default gateway je server is, dan zou je het wel kunnen configueren met RRAS. Maar of je dit nu echt wilt. Vraag je eens af hoe stabiel je ADSL lijn is, en hoevaak je het wil dat men via je backuplijn het Internet op gaat. Je geeft zelf al aan dat het bedrijf niet zo groot is. Hoe belangrijk is je backup voorziening dan. Kan je niet beter een zakelijke ADSL lijn nemen met garaties, als Internet zo belangrijk is voor jullie?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Configuratie kan met Routing- and Remote Access (is gewoon een windows service). Maar je kan beter gewoon zorgen dat je een goede provider hebt. Ik heb xs4all en houd zelf mijn uptimes bij. Vorig jaar heeft xs4all mij 94,8% uptime geboden. Nou, dat is meer dan genoeg voor elk willekeurig word-, excel- en outlookend kantoorbedrijfje.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik heb vorig jaar een eindwerk gedaan in een klein R&D bedrijfje, en daar hadden ze 2 breedband verbindingen, zowel Telenet (kabel) als skynet(ADSL). Hoe het exact zat, weet ik niet, maar ik neem aan dat een van de redenen hiervoor is dat ze constant internet willen, zelfs al bijt er een graafmachine de telefoon/kabelaansluiting door.
Aangezien het in België is, kan het ook voor een stuk geweest zijn omdat ze net over de datalimiet gingen, ze waren daar nogal inventief met die dingen (2 middelzware electriciteitsaansluitingen zijn goedkoper dan 1 zware, dus graden we de aansluiting van de buren (andere afdeling, in hetzelfde pand) op :+ )

[ Voor 33% gewijzigd door naftebakje op 17-04-2006 17:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

naftebakje schreef op maandag 17 april 2006 @ 17:01:
Ik heb vorig jaar een eindwerk gedaan in een klein R&D bedrijfje, en daar hadden ze 2 breedband verbindingen, zowel Telenet (kabel) als skynet(ADSL). Hoe het exact zat, weet ik niet, maar ik neem aan dat een van de redenen hiervoor is dat ze constant internet willen, zelfs al bijt er een graafmachine de telefoon/kabelaansluiting door.
Aangezien het in België is, kan het ook voor een stuk geweest zijn omdat ze net over de datalimiet gingen, ze waren daar nogal inventief met die dingen (2 middelzware electriciteitsaansluitingen zijn goedkoper dan 1 zware, dus graden we de aansluiting van de buren (andere afdeling, in hetzelfde pand) op :+ )
je hebt verschillende thuisroutertjes die 2 wan poortjes hebben en daarmee het verkeer kunnen loadbalancen. Helaas is dit niet al te dynamisch en zullen alle sessies over een bepaalde verbinding verbroken worden als een van de verbindingen wegvalt. Maar het is nog altijd beter dan helemaal geen Internet.

Voor logische problemen werkt dit erg goed. Als je deze methode echter gebruikt om fysieke kabelproblemen tegen te gaan kom je vaak van een koude kermis thuis. Door beter plannen, schaarsere grond en duurdere graafkosten worden al deze kabels steeds vaker in een sleuf gegooid. Als er een idioot met zijn graafmachine doorgeen graaft, ben je allebei je verbindingen kwijt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:17
_DH schreef op maandag 17 april 2006 @ 17:18:
[...]

je hebt verschillende thuisroutertjes die 2 wan poortjes hebben en daarmee het verkeer kunnen loadbalancen. Helaas is dit niet al te dynamisch en zullen alle sessies over een bepaalde verbinding verbroken worden als een van de verbindingen wegvalt. Maar het is nog altijd beter dan helemaal geen Internet.

Voor logische problemen werkt dit erg goed. Als je deze methode echter gebruikt om fysieke kabelproblemen tegen te gaan kom je vaak van een koude kermis thuis. Door beter plannen, schaarsere grond en duurdere graafkosten worden al deze kabels steeds vaker in een sleuf gegooid. Als er een idioot met zijn graafmachine doorgeen graaft, ben je allebei je verbindingen kwijt.
Tis wel in een oud industrieterrein in België... Ik heb een neef die kraanman is, en als die ergens moet graven waar volgens de documentatie niets ligt, zitten ze knal in een leiding, een andere keer zou er op 0.5m diepte een buis zitten (die ze moeten repareren), en vinden ze die buis maar op 2 meter diepte.... dus het zou me sterk lijken als telefoon en kabeldistributie daar ergens dicht bij elkaar lopen. Maar je hebt wel een punt, tis niet de volle 100,000% zeker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
klaasbram schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:38:
[...]

Vaak komen allen DSL lijnen bij dezelfde centrale uit.
Maar weet niet hoe het met onderhoud zit als je bv BBned en KPNdsl gecombineert hebt
Op mijn werk hebben we een dergelijke combinatie en die is nog nooit helemaal weg gevallen. Wel dat de een of de ander eruit gelegen heeft, maar dus nog niet beide tegelijk.
Als "loadbalancer" gebruiken we de Linksys 042. (letters ben ik even vergeten) en daarmee kun je prima aangeven welke wanpoort gebruikt moet worden voor welk soort verkeer. Wanneer dat niet mogelijk is omdat de lijn op die poort eruit ligt, is dat dus geen enkel probleem en gaat alles over de andere poort.

Binnenkomende mail is prima te "balancen", door 2 MX-records in de DNS op te nemen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

RV042 ;)

• Rahvin47
bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat het met RRAS in te stellen is. Ik vroeg me alleen af: waar in RRAS :?

Pagina: 1