Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

plexiglas mod vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kvasir
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 12:22
ik ben van plan om een plexiglas case te maken voor mijn xbox. maar nu heb ik een vraagje:
wat zal ik als dikte gaan gebruiken voor de case (ik gebruik een aluminium ) en waar zal ik dat kopen (ik woon in Breukelen vlak bij Amsterdam & utrecht :P) en zal ik het zelf op maat zagen of zal ik het laten doen?

• Jado
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jado

Californication

-Dikte ? ik zou toch wel 5 mm nemen, maar ik heb nog niet zo veel ervaring met plexi.
-Je kan het ook bestellen over internet hé, mits lage verzendkosten, anders bij je lokale modboer ?
-Je bent een tweaker of je bent het niet O-)

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

• kvasir
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 12:22
ok ja het is mijn 1e case mod. en ik was al van plan om het over het internet te gaan kopen.
want praxis & gamma zijn redelijk duur (wordt er gezegt)

Verwijderd

hoe groot wil je m ongeveer hebben??

EDIT: O...een Hele case....:P.. tsjaa dat moet idd wat dikker zijn en ik denk zelfs dat 5 mm te dun is
Gewoon laten zagen...Want zelf zagen is vreselijk en kan wel eens foutgaan...en dan heb je versplinterd plexi....

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 11:34 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Er zijn al meerdere topics over, maar goed.
Plexiglas betaal je per hoeveelheid. 2x zo dik is dus 2x zo duur.
Het blijft plastic en zal dus sowieso beter doorbuigen dan aluminium.
3 mm is te dun, dus kwetsbaar.. ik vind zelf 8 mm lekker: goed te bewerken en stevig. 5 of 6 mm is de tussenoplossing.
Bewerken van plexi is niet makkelijk. Het meteriaal heeft de neiging te smelten en samen te klonten of vast te smelten aan je boor/zaag
Wil je het mooi recht zagen moet je een zaagtafel met lintzaag of cirkelzaag hebben. Voor de ronde stukjes kan je een decoupeerzaag gebruiken: je hebt wel een speciaal zaagje (heeft iets met speciale tanjes) voor acryl nodig.
Boren moet je in 1 keer gooed doen. Als je gewend bent om eerst voor te boren met een dunner boortje zal je merken dat het acryl breekt als je het gat wilt uitboren. Dit gaat tenminste op voor dun acryl; bij 8 mm gaat dit wel goed. Niet te hoge snelheid boren, dan smelt het acryl en wordt lelijk. Hss boor en speedboor (gebruik boorkolom!) werken, houtboor denk ik niet...

De lelijke randjes haal je weg door te schuren... eerst 80, dan 120, 160, 240 en 400. Schuren doe je met watervast schuurpapier dat jet de hele tijd nat houdt. Heb je 400 gehad is, het helemaal glad, maar nog wel mat. Wil je het doorzichtig hebben heb je twee opties: polijsten of oplossen. Oplossen doe je door langs de randen (NB, allen daar, want het vlekt) chloroform te laten lopen. Dit is zo vluchtig dat het de acryl direct heel oppervlakkig oplost en snel uithard (wel voor de zekerheid 24 uur laten staan). Choloform is wel erg gevaarlijk, niet inademen en goed ventileren dus. Omdat het gevaalrijk is is het ook moeilijk te verkrijgen, misschien met een mooi verhaal kan je het bij de apotheek krijgen. Laatst beweerde een vriend van me dat het ook met aceton kan. Ik weet het niet, aceton lost acryl veel slechter op...
eigenlijk is er nog een derde optie om het helder te krijgen, maar die is heel moeilijk, bijna niet te doen: smelten. Iets te warm en het loopt uit of wordt zwart...

Buigen van acryl is ook mogelijk, maar ook weer erg moeilijk. De plaat moet over het hele buigvlak tot een bepaalde temperatuur verhit worden en dan moet met een constante kracht de plaat vervormd worden. Te koud en de plaat zal breken, te warm en hij zal zwart/bruin worden...

oh ja www.bouwplastics.nl... koop ik mijn spul ook...

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 17-04-2006 13:03 . Reden: taalfout :+ ]

U vraagt, wij antwoorden.

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
minimaal 5 mm. zou ik gebruiken. Randjes kun je ook helemaal glad krijgen als je dat wilt. Na het schuren, zoals hiervoor gezegd wordt, nog even met een gasbrander langs de randen gaan.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hoe dikker hoe duurder. Ik zou van alu ofzo een profiel maken en dat met plexi (5mm ofzo) bedekken.
Goed kijken hoe groot de stukken moeten worden en dan gewoon laten zagen. Dat is makkelijk wat wel handig kan zijn als je weinig ervaring hebt.

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 14:10
Wat je ten eerste nodig hebt is inzicht in het materiaal, zoals met elke materiaal waar je mee gaat werken. Dit gezegd is het logisch dat je plexi bijvoorbeeld niet te snel kunt boren/zagen, dan gaat het dus smelten/vervormen -> wat doen we dus bij plexi? Relaxen... als je er de tijd niet voor wilt nemen, begin er dan niet aan, je raakt alleen maar gefrustreerd van je eigen niet-kunnen waardoor je het nog meer verpest. Als je het zelf aandurft, doe dan alles langzaam, pak bijvoorbeeld NIET de decoupeerzaag, "maar die is zo lekker snel" ga lekker met een ijzerzaag erdoorheen, lukt dit niet doordat je zaag er niet ver genoeg in kan, stap dan over op de figuurzaag, en ja dit gaat nog een stuk langzamer.
(ik zou het zelf wel met de decoupeerzaag doen, wanneer het lange rechte lijnen zouden zijn, maar dan met een zeer laag toerental en met een geolied zaagje)

Tip: smeer een beetje olie/teflon op het zaagje van je ijzerzaag.decoupeerzaag en er zal minder wrijving zijn tussen het plexi en je zaag, en dus minder warmte, waardoor je wat sneller kunt werken.
Je kunt ondertussen ook het nodige doen door te blazen op je zaagje en af en toe een pauzetje te nemen, als cooldowntime voor je plexi en je zaag (tijd voor een jointje dus).

Zo iets moet je gewoon proberen en als het je echt niet gaat lukken, stop er dan ook mee. Mijn eerste casemod is tot nu toe ook nog perfect aan het gaan, als je maar de tijd neemt en _secuur_ te werk gaat. Succes ermee.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je kan ook overdrijven... er zijn speciale zaagjes voor acryl te koop en die hoef je helemaal niet je olien... het verhaal van olien is ook dat je het continu moet doen... in het begin wat spuiten/druppelen is er na 2 cm zagen al vanaf.

Ik ben zelf voor het zagen naar de overkant gelopen (doe zelf Elektrotechniek aan de TU-Delft... aan de overkant zit Bouwkunde) waar ze acryl gewoon door de opngeoliede lintzaag halen... dat geeft pas rechte snedes... en die begeleiders daar weten echt wel wat ze doen.
Verder thuis gewoon alle blowholes (5) en de CD-drive uitgezaagd met de decoupeerzaag, niets olien (was 5 en 8 mm arcyl)... heb wel eens het probleem gehad dat het 'zaagsel' direct achter de zaag de snede weer dichtsmolt, maar dan weet je dat je iets rustiger moet zagen.
Van mij mag je het best het best met een ijzerzaagje doen... kost wel 10x zoveel tijd...

Drugs en powertools... dat is pas een slecht combinatie... (maar goed, wil geen flamewar ontketenen)

U vraagt, wij antwoorden.

• paazei
MeMoRy schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:35:
Je kan ook overdrijven... er zijn speciale zaagjes voor acryl te koop en die hoef je helemaal niet je olien... het verhaal van olien is ook dat je het continu moet doen... in het begin wat spuiten/druppelen is er na 2 cm zagen al vanaf.

Ik ben zelf voor het zagen naar de overkant gelopen (doe zelf Elektrotechniek aan de TU-Delft... aan de overkant zit Bouwkunde)

Drugs en powertools... dat is pas een slecht combinatie... (maar goed, wil geen flamewar ontketenen)
Dus dat word extra zaagjes kopen of uitbesteden, wat dan weer niks met modden te maken heeft...

En hoe wou je een flamewar ontketenen over iets waar je niks van af weet, ben zelf uiterst tevreden over mijn stonede dremelskills 8) (Sommige mensen reageren inderdaad een beetje raar op het groene spulletje :X )

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/9835/s36001723xn.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/4503/s36001752cb.th.jpg

En ja, dat metaal is hard!

[ Voor 17% gewijzigd door paazei op 20-04-2006 14:13 ]

• Cablekevin
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Simpel maar effectief! :Y)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Om geen nieuw topic aan te maken post ik ook maar hier.....

Ik bestel morgen een Akasa Eclipse 62 zonder window.

Ik vind het standaard window namelijk veel te saai en ik wil er dus zelf 1 gaan maken.

Nu had ik zelf al wat ontwerpen in gedachten maar ik vroeg me af waar de mensen hier hun ideeen vandaan halen.

Ook had ik iets gelezen over het zagen van de sidepanel.
Het motief zou je af moeten plakken met schildertape, maar de 1 roept dat je 2 lagen moet gebruiken en de ander weer 8 .

Wat is het verstandigst?

Bvd.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Waar wij modders onze ideeen vandaan halen? Beats me! Gewoon rond kijken of je misschien wat tegen komt wat je evt. zou kunnen gebruiken voor een mod. Beetje rondkijken en doen dat is alles wat ik je kan zeggen.

Gooi maar gewoon wat lagen schilderstape erover heen, des te meer lagen des te meer bescherming van je paint.

• paazei
Als je zorgvuldig genoeg bent, dan is 1 laagje genoeg, alhier het bewijs:

Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/3411/s36004440fs.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/5122/s36004483cu.th.jpg

Let wel dat je op deze manier geen enkele keer met je dremel/ander draaiend/bewegend/beschadigend voorwerp de kast aan mag raken, behalve binnen het afgetekende gebied, ben je daar dus niet geheelzeker van, neem dan het zekere voor het onzekere. Kost je iets meer voorbereiding dan, maar dan zit je later niet met een beschadigde kast.
(ik heb mijn kast eigenlijk voornamelijk beplakt tegen ijzervijlsel, zodat dit de verf er niet af schuurt.)

[ Voor 8% gewijzigd door paazei op 25-04-2006 12:32 ]

• Bulls
  • Laatst online: 10-11 19:42
DJ_The_SP schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:06:
Om geen nieuw topic aan te maken post ik ook maar hier.....

Ik bestel morgen een Akasa Eclipse 62 zonder window.

Ik vind het standaard window namelijk veel te saai en ik wil er dus zelf 1 gaan maken.

Nu had ik zelf al wat ontwerpen in gedachten maar ik vroeg me af waar de mensen hier hun ideeen vandaan halen.

Ook had ik iets gelezen over het zagen van de sidepanel.
Het motief zou je af moeten plakken met schildertape, maar de 1 roept dat je 2 lagen moet gebruiken en de ander weer 8 .

Wat is het verstandigst?

Bvd.
hoe dikker de lagen hoemeer papier en lijm er dus gaat uit smeren. en als je 4 lagen erop doet gaat het nog eerder uit zich zelf los dan of 2 lagen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:33:
hoe groot wil je m ongeveer hebben??

EDIT: O...een Hele case....:P.. tsjaa dat moet idd wat dikker zijn en ik denk zelfs dat 5 mm te dun is
Gewoon laten zagen...Want zelf zagen is vreselijk en kan wel eens foutgaan...en dan heb je versplinterd plexi....
5mm te dun? Dat valt wel mee hoor! :)
Plexiglas zagen vreselijk? Ik ga met een decoupeerzaag zo door 5mm! :D
Zaag niet te lang aan een stuk door, want het wordt gloeiend heet (gebruik water ofzo?).
Pagina: 1