Er zijn al meerdere topics over, maar goed.
Plexiglas betaal je per hoeveelheid. 2x zo dik is dus 2x zo duur.
Het blijft plastic en zal dus sowieso beter doorbuigen dan aluminium.
3 mm is te dun, dus kwetsbaar.. ik vind zelf 8 mm lekker: goed te bewerken en stevig. 5 of 6 mm is de tussenoplossing.
Bewerken van plexi is niet makkelijk. Het meteriaal heeft de neiging te smelten en samen te klonten of vast te smelten aan je boor/zaag
Wil je het mooi recht zagen moet je een zaagtafel met lintzaag of cirkelzaag hebben. Voor de ronde stukjes kan je een decoupeerzaag gebruiken: je hebt wel een speciaal zaagje (heeft iets met speciale tanjes) voor acryl nodig.
Boren moet je in 1 keer gooed doen. Als je gewend bent om eerst voor te boren met een dunner boortje zal je merken dat het acryl breekt als je het gat wilt uitboren. Dit gaat tenminste op voor dun acryl; bij 8 mm gaat dit wel goed. Niet te hoge snelheid boren, dan smelt het acryl en wordt lelijk. Hss boor en speedboor (gebruik boorkolom!) werken, houtboor denk ik niet...
De lelijke randjes haal je weg door te schuren... eerst 80, dan 120, 160, 240 en 400. Schuren doe je met watervast schuurpapier dat jet de hele tijd nat houdt. Heb je 400 gehad is, het helemaal glad, maar nog wel mat. Wil je het doorzichtig hebben heb je twee opties: polijsten of oplossen. Oplossen doe je door langs de randen (NB, allen daar, want het vlekt) chloroform te laten lopen. Dit is zo vluchtig dat het de acryl direct heel oppervlakkig oplost en snel uithard (wel voor de zekerheid 24 uur laten staan). Choloform is wel erg gevaarlijk, niet inademen en goed ventileren dus. Omdat het gevaalrijk is is het ook moeilijk te verkrijgen, misschien met een mooi verhaal kan je het bij de apotheek krijgen. Laatst beweerde een vriend van me dat het ook met aceton kan. Ik weet het niet, aceton lost acryl veel slechter op...
eigenlijk is er nog een derde optie om het helder te krijgen, maar die is heel moeilijk, bijna niet te doen: smelten. Iets te warm en het loopt uit of wordt zwart...
Buigen van acryl is ook mogelijk, maar ook weer erg moeilijk. De plaat moet over het hele buigvlak tot een bepaalde temperatuur verhit worden en dan moet met een constante kracht de plaat vervormd worden. Te koud en de plaat zal breken, te warm en hij zal zwart/bruin worden...
oh ja
www.bouwplastics.nl... koop ik mijn spul ook...
[
Voor 5% gewijzigd door
MeMoRy op 17-04-2006 13:03
. Reden: taalfout :+ ]
U vraagt, wij antwoorden.