Toon posts:

combi DDR geheugen op verschillende snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moge tweaker,

Net de trotse bezitter van een nieuwe pc set. Zie de link:

http://www.hardware.info/...ion_Media_Center_PC/516/1
(slechts 499 euri :-))

Ik heb een vraag. Er zit een DDR 512 op 400 Mhz in. Totaal zitten er 2 geheugen bankjes op het MB en dual wordt niet ondersteund. Ik heb nog een 1GB DDR op 333 MHz liggen. Zou ik deze er ongestraft bij kunnen zetten. Ik heb een echte noob op dit gebied en een uur zoeken in de faq hielp mij niet echt verder.

Als iemand mij kan helpen... graag.

- kan er een combi 400 en 333 Mhz
- als de snelheid naar de langzaamste bank wordt gezet, zal ik dit in de praktijk echt merken.
Dit weggezet tegen de meerwaarde van de aanschaf van een nieuw geheugen..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?

Het staat daar gewoon in beantwoord :) En of je er voordeel bij hebt is eenvoudig zelf te bedenken cq achterhalen. Als je meer geheugen dan 512MB nodig hebt, dan is het altijd sneller om meer geheugen bij te plaatsen, ongeacht de snelheid van het geheugen. Want RAM geheugen is tientallen malen sneller dan een harddisk, waar anders naar toe geswapt zou worden (virtueel geheugen, de zgn pagefile).

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, dit was dus inderdaad slecht zoekwerk van mij...(excuus) :X

Even een vraagje welke niet in dit artikel staat...

Begrijp dat het bijprikken van extra geheugen zo wie zo praktisch is, echter:

zal er voor een usual gebruiker het verschil in snelheid van het geheugenbankje merkbaar zijn?
Mijn keuze is nl deze dat iemand een zelfde pc heeft gekocht en nog 2 x 1 gb bakjes heeft welke op 333 mhz draaien

1) 1 x 512 op 400 met 1 Gb op 333

2) 2 x 512 op 400 en mijn kennis neemt dan 2 x 1gb op 333

3) of dus mijn huidige 1 x 512 400mhz en 1 x 1gb op 400 bijkopen...

Dan ben ik met name benieuwd naar het merkbare verschil tussen optie 3 en 1 want 1 kost niets :)

Wederom dank voor de tip

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:42:
Mmm, dit was dus inderdaad slecht zoekwerk van mij...(excuus) :X

Even een vraagje welke niet in dit artikel staat...

Begrijp dat het bijprikken van extra geheugen zo wie zo praktisch is, echter:

zal er voor een usual gebruiker het verschil in snelheid van het geheugenbankje merkbaar zijn?
Mijn keuze is nl deze dat iemand een zelfde pc heeft gekocht en nog 2 x 1 gb bakjes heeft welke op 333 mhz draaien

1) 1 x 512 op 400 met 1 Gb op 333

2) 2 x 512 op 400 en mijn kennis neemt dan 2 x 1gb op 333

3) of dus mijn huidige 1 x 512 400mhz en 1 x 1gb op 400 bijkopen...

Dan ben ik met name benieuwd naar het merkbare verschil tussen optie 3 en 1 want 1 kost niets :)

Wederom dank voor de tip
als ik het goed begrijp is het s754? die gaat bij meer dan 2 banken (512 of hoger) toch meestal op 333 lopen, als ie er uberhaupt op loopt.

ik zou alles er uit halen en alleen de 1gb bank er in doen, dan blijf je wel op 333mhz en het is ruim voldoende /staat in verhouding tot de rest van de pc.
.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

bij optie 1 wordt de 400mhz van de 512 zoiezo 333 mhz omdat het zich aanpast

verder ligt het er puur aan wat je ermee doet, als je vaak geheugenvretende programma's gebruikt is meer beter

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dat is helemaal nieuw voor mij... bij 2 banken de snlehied van 400 naar 333? Iemand die dit kan bevestigen?

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:53:
Oh, dat is helemaal nieuw voor mij... bij 2 banken de snlehied van 400 naar 333? Iemand die dit kan bevestigen?
zover ik weet van nvidia chipsets en 754, dit is een via chipset maar zal niet veel anders zijn denk ik.

misschien is er iemand die een via chipset s754 heeft die het kan bevestigen idd.

.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit verschilt per CPU en staat normaliter ook in de handleiding van het moederbord uitgelegd :)
Zie ook PMG FAQ » Hoe zit het met het geheugencompatibiliteit?

Verwijderd

Als je CPU een fsb van 400 heeft dan gaat het niet werken om er een reepje 333 in te zetten. Want dan ga je dat pinnetje overclocken. Is je CPU wel 333 en je 512mb draaid nu op 400mhz dan gaat idd je 512mb 333 draaien als je dat reepje van 1gb er bij zet. Ik denk dat je helemaal niets merkt. Want te eerste gaan je timings mlaag als je de mhz verlaagd. Dus dan blijft het geheugen zo'n beetje even snel. Echter zit er dan wel veel meer geheugen in waardoor de computer soepeler loopt nadat deze lang is gebruikt. Dat ga je dan weer wel merken.

Mijn advies is gewoon dat pinnetje van 1gb er bij te flappen, of aanbieden op marktplaats of hier op tweakers en er een reepje 512 400mhz voor terug kopen ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:53:
is niet waar alleen willen oudere 64's (die geen San-Diego, Venice core hebben of geen dual-core zijn) niet met 4 banken op 400Mhz draaien, als je hier 2 repen in stopt van 400Mhz zullen ze dat ook draaien ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Rol-Co

Rol-Co

GoldenSample schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:20:
[...]

is niet waar alleen willen oudere 64's (die geen San-Diego, Venice core hebben of geen dual-core zijn) niet met 4 banken op 400Mhz draaien, als je hier 2 repen in stopt van 400Mhz zullen ze dat ook draaien ;)
heb je op de link geklikt die ie gaf ? en gelezen? het is een 754 dus die hebben zoiezo geen 4 sloten (meeste) dus 4 banken gaan idd zeker niet. :+
dus we hebben het hier idd over een ouder 64 ja ,.....3400+ s754 die heb ik nog nooit gezien in sd/venice core......

ff voor de ts
waarom probeer je niet gewoon dan, 1gb bank in bank 1 , dan even kijken of het goed loopt , dan de 512 erbij en kijken of het goed loopt.
333 of 400 bus zal je echt niet zo merken ..

.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:17:
Als je CPU een fsb van 400 heeft dan gaat het niet werken om er een reepje 333 in te zetten. Want dan ga je dat pinnetje overclocken.
Hoe overclock je een pinnetje :? 8)7

Enfin, het is al jááren mogelijk om het geheugen asynchroon te laten draaien ten opzichte van de CPU cq chipset. Anders heb je dit nog altijd zelf onder handen via de BIOS :)

Verwijderd

Topicstarter
1

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 11:47 ]

Verwijderd

Zoals eerder gezegd, beide reepjes insteken.

snelheid van ddr333 tov ddr400 zal je minder merken dan het meer aan geheugen.

Wel kan je vaak DDR333 ram op trage DDR400 settings laten draaien, met extra voltage naar je ram toe. 2,75 Volt is minimaal veilig (DDR ram wordt gespecificeerd op 2,4 - 2,75Volts out-of-the box).
Normaal staat je ram aangestruurd met ca 2,5-2,65 volt. wat meer kan geen kwaad om sneller te draaien.

Als dit werkt op DDR400 settings (testen met alleen 1 Gigabyte DDR333 reepje erin) dan kan je handmatig beide op gewoon DDR400 laten draaien.

Maar nogmaals, je zal er in praktijk weinig van merken. Alleen bandbreedte hongerige prg's zoals games en benchmarks zullen iets sneller zijn in praktijk (lees 1 a 2%).

Verwijderd

BalusC schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:09:
[...]
Hoe overclock je een pinnetje :? 8)7

Enfin, het is al jááren mogelijk om het geheugen asynchroon te laten draaien ten opzichte van de CPU cq chipset. Anders heb je dit nog altijd zelf onder handen via de BIOS :)
Dat gaat dus niet met alle BIOS'en. Ik heb MSI en Asus moederborden gehad die dit niet kunnen. En laten we er dan vanuit gaan dat de TS ook zo'n moederbord heeft voordat hij z'n vingertjes verbrand aan z'n reepjes geheugen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog ff een nabrander.

Dit zijn de specs van de banken. Wat is mogelijk??

28Mx72 SDRAM
PC2100R-20330-D0
1024MB,DDR,266,CL2,ECC,Reg

De tweede sticker zegt het volgende:
1GB PC2100 CL2.5 2.5VV d p (128MX72)

Is natuurljk weer typisch iets Nederlands he... voor weinig op de eerste rij... iemand een suggestie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 23:10 ]

Pagina: 1