Problemen met overklokken door andere koeler?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Het verhaal is als volgt.

Ik had een Asus P5P800 se gekocht icm een Pentium D 805.
Deze overgeklokt naar 3,6 ghz @ 1.5v, en dit stabiel (hele nacht Prime gedraaid).
Dit met de standaard koeler, de CPU werd best wel heet, zo’n 85 graden, maar hij bleef het doen.
Ik had ook een andere voeding gekocht namelijk een Spire Rocketeer 500w. Maar deze maakte me te veel herrie dus heb mijn oude voeding, een Chieftec 360w voeding. Deze heeft dus gewoon een 20 pins stekker ipv een 24 pins (de Spire had 24 pins).
Ik heb de nacht ervoor de Chieftec voeding er aan gehangen, en Prime gedraaid, niks aan de hand, dus toen besloten die andere terug te brengen.

Vervolgens heb ik een aantal goede koelers gekocht, namelijk een Scythe Ninja Plus, een 80mm fan van Nexus en een Arctic NV5 silencer, dit allemaal gemonteerd met een flinterdunlaagje koelpasta van Arctic Silver (5).

Vervolgens blijkt dus dat ik helemaal niet meer kan overklokken. Op standaard settings (dus 2,6ghz), is er niks aan de hand, maar zodra ik naar de andere settings ga (dus 3,6ghz) dan is hij niet meer Prime stabiel (je hebt dus 2 CPU’s, CPU0 en CPU1 noem ik ze), van CPU1 was het al bekend dat deze niet zo goed was als CPU0. CPU0 doet vrolijk 4ghz en CPU1 vind het bij 3,6 al aardig warm worden. Prime hield het op CPU1 dus 5 seconden vol. Als ik alleen CPU1 bench, doet hij het goed, zodra ik CPU0 er bij betrek, dan krijg ik een error op CPU1. De temperatuur is niet boven de 45 graden gekomen.

Dus met de nieuwe koeler kan ik ineens niet meer overklokken.
Toen met veel pijn en moeite de stock koeler terug gezet (ik heb onderaan het moederbord een extra metalen stuk moeten plakken, deze zit dus muur en muur vest). Ik heb de Intel stock koeler met de hand aangedrukt en zodoende heb ik Prime gedraaid op 3,6ghz @ 1,5v. Deze heeft het 4 minuten volgehouden (met de hand aangedrukt ik kreeg dus een lamme hand), maar dit is dus al veel langer dan de 5 seconden eerst.

Dus wat ik heel vreemd vind is of dat het lijkt dat hij met de stock koeler wel te klokken is (maar dan word ie 85 graden), en met de Scythe niet.

Nou zijn mijn vragen; is het mogelijk dat door een andere koeler, waardoor de temps veel en veel lager blijven, je niet meer kan klokken.
Of heeft het tcoh met de voeding te maken?
Wat kan er aan de hand zijn? Moet ik gewoon niet zeiken en gewoon een andere voeding halen (en dan welke is nou voor een gering budget een goede en vooral stille?)

Ik zie wel in mijn BIOS dat de vcore en 3.3v behoorlijk staat te springen, van 1,205 naar 1,285 ofzo ipv 1.3v.

Wat kan ik nou het beste doen?
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. Ik heb dit ook in het 805 topic gepost maar daar is het eigenlijk niet echt voor bedoeld.
Het slaat eigenlijk nergens op dat door een andere koeler je niet meer kan overklokken, ik zie het ook niet zitten om mijn oude koeler terug te monteren.

Oja als ik nu in Speedfan kijk (op 2,6ghz), dan geeft hij als vcore 1.31 (en schommelt wat op en neer naar 1.27) aan.
Als ik 2 x prime ga draaien (voor elke CPU 1x), dan zakt de vcore naar 1.22v.
Als ik naar de screenshot kijk die ik eerder heb gemaakt me standaard koeler @ 3,6 dan zie ik dat de vcore daar 1.20 aangeeft (terwijl ie op 1.5v stond), maar dus wel met de Spire voeding.

BTW, is het normaal dat die condensators rond de socket echt f**king heet worden??

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 17-04-2006 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Als ik het zo hoor, klinkt het als de voeding die het niet helemaal meer trekt. Hij is dan ook behoorlijk aan de krappe kant, zeker voor een OC'ed systeem. Kan Huntkey aanraden: 500 watt voor ~50 euro en hij is onhoorbaar hier :).

[ Voor 22% gewijzigd door The__Virus op 17-04-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ja dat leek mij dus ook, alleen heeft hij het met deze voeding wel goed gedaan... Hoe verklaar je dan dat met stock koeler en Chieftec voeding de zooi wel goed werkt?
Het viel me trouwens net ook op dat aan de achterkant van het moederbord (dus aan de achterkant van die gruwelijk hete condensators) het mobo ook is verkleurd (donkerbruin), is dat wel normaal? :p Ik heb niet extreme voltages ofzo doorgevoerd, dus daar lijkt het me niet aan te liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door eX0duS op 17-04-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:58

Snippertje

Light up your life

Dat is niet goed nee 8)7 Ik zou er even een fan op zette...

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ja maar normaal gesproken zou dat niet moeten gebeuren lijkt me. Ik heb geen extreme dingen gedaan behalve dan dat overklokken, en niet met hogere waardes als iemand anders met een 805 (zie topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:45
bedoel je condensators of transistors, want meestal worden die torretjes gigantisch warm op mobo`s, condensators horen helemaal niet warm te worden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

eX0duS schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:39:
Ja dat leek mij dus ook, alleen heeft hij het met deze voeding wel goed gedaan... Hoe verklaar je dan dat met stock koeler en Chieftec voeding de zooi wel goed werkt?
Het viel me trouwens net ook op dat aan de achterkant van het moederbord (dus aan de achterkant van die gruwelijk hete condensators) het mobo ook is verkleurd (donkerbruin), is dat wel normaal? :p Ik heb niet extreme voltages ofzo doorgevoerd, dus daar lijkt het me niet aan te liggen.
Da's niet zo mooi, wellicht dat daar het probleem zit. Iets beschadigd door de exteem hoge temps (je zegt 85 graden voor de CPU) van de condensatoren. Het feit dat het kunstof van je moederplank verkleurdt is kan best zijn omdat er een baan in het moederbord is doorgebrandt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pantagruel op 17-04-2006 11:53 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Pics zeggen meer dan 1000 woorden.

Afbeeldingslocatie: http://images.dutch-ix.nl/cpu/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.dutch-ix.nl/cpu/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.dutch-ix.nl/cpu/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.dutch-ix.nl/cpu/4.jpg

Maarja... Dan zou mijn nieuwe mobo + nieuwe koeler en weet ik het naar de schroot kunnen?

Die grote ronden dingen die zijn dus behoorlijk heet (als ik Prime draai).

[ Voor 11% gewijzigd door eX0duS op 17-04-2006 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Laatst online: 21:58

Snippertje

Light up your life

Dan zijn mosfets en die worden idd erg heet. Maar als je gewoon goede airflow enzo hebt zou dat niet moeten gebeuren, maar 85 graden is ook niet erg gezond. Had je zelf toch ook wel door 8)7

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik had gelezen dat die 805 sowieso al erg warm werd. Ik bedoel die grote ronde torens he, niet die ronde dingen met die spiraal er om heen... Dus dat zijn mosfers wat ik bedoel dan?
Mjah maar goed het is en blijft kut. Als het niet de voeding is dan kan ik dus nieuw spul gaan kopen (tja eigen schuld dan, maar heb echt niet in extreme mate geoverklokt), maar ja op standaard is ie stabiel dus dan zou ik hem nog wel als server kunnen gebruiken (maar ja dat is ook al weer zo overkill).

/edit mjah dat zijn dus wel condensatoren wat ik bedoel, volgens Google :p

[ Voor 8% gewijzigd door eX0duS op 17-04-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
Die mosfets krijgen bij het overklokken erg heet. Mij lijkt het alsof ze niet goed genoeg gekoeld worden. Zo te zien blaast de Scythe Ninja Plus er niet over. Had de oude koeler wel openeningen aan die kant waardoor er een betere airflow was?? Misschien ook voor een betere airflow in de kast zorgen!
eX0duS schreef op maandag 17 april 2006 @ 12:06:
Ik had gelezen dat die 805 sowieso al erg warm werd. Ik bedoel die grote ronde torens he, niet die ronde dingen met die spiraal er om heen... Dus dat zijn mosfers wat ik bedoel dan?
Mjah maar goed het is en blijft kut. Als het niet de voeding is dan kan ik dus nieuw spul gaan kopen (tja eigen schuld dan, maar heb echt niet in extreme mate geoverklokt), maar ja op standaard is ie stabiel dus dan zou ik hem nog wel als server kunnen gebruiken (maar ja dat is ook al weer zo overkill).
Dat zijn inderdaad condensatoren. Maar die mosfets (die zwarte blokjes die plat liggen) geven hun warmte kwijt aan het moederbord. Vandaar dat die condensatoren warm krijgen. Maar condensatoren die erg heet krijgen en een moederbord die verkleurt van de warmte is zeker niet normaal! Die mosfets worden te weinig gekoeld.
Dat ze te heet krijgen, kan ook die schommelende spanningen veroorzaken. Check ook eens de 12V en de 5V van de voeding. Indien die teveel schommelen of inzakken bij het stressen moet er ook eens gekeken worden naar de voeding.

[ Voor 72% gewijzigd door D-Three op 17-04-2006 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Mjah ik weet nog niet of ik dan alleen een andere voeding ga kopen of een andere kast + voeding.
Ik dacht aan deze dan:

Chieftec Midi Tower DX-01B-D-U ATX 410W (zwart)

* Dimensions: 470mm x 205mm x 522mm
* Drive bays extern: 4x 51/4", 2x 3,5"
* Drive bays intern: 4x 3,5" HDD in removable cage
* Fans (optional): Front:2x 80mm Back:2x 80mm
* Weight: 16kg incl. powersupply
* Powersupply: 410W PSU
* 2 x USB front connector (2.0) & 1 x IEEE 1394 Firewire

En dat zal deze voeding dan zijn denk ik:

http://www.chieftec.de/?p...id=232&k_id=4&language=uk

Is dat goed genoeg?

Het is dezelfde kast als ik nu ook heb, ik zou anders toch niet weten wat voor voeding ik anders moet nemen. En de Chieftec voeding die ik nu heb is iig stil, dus ik verwacht die nieuwe ook dan.

Op die condensatoren staat trouwens op dat ze 105 graden mogen worden (of het goed is weet ik niet), ik lees hier ook op GoT dat die dingen toch wel heet kunnen worden soms.

Ik zie ook met Speedfan dat het voltage van de vcore onder belasting daalt, en dit lijkt me al niet normaal natuurlijk.
Wel heb ik nu 2 x 120 mm fans op de condensatoren geplaatst, en nu houd Prime het wel wat langer vol (@ standaard voltage, maar 3,3 ghz). Ze voelen trouwens nog steeds behoorlijk heet aan.
Speedfan geeft nu 1,18v aan voor de vcore... Ik doe Prime trouwens wel met maximum heat etc (dit lijkt me het zwaarst).

Dus tjah, dat het voltage daalt zou natuurlijk kunnen duiden op dat de voeding het niet trekt. Ik heb de waardes gemeten en 12v en 3,3v en 5,5v is gewoon zoals ze moeten zijn (wijkt maar een klein beetje af).

/edit zoveel
ok met 2 van die 120mm fans er op heeft ie het 15 minuten volgehouden, dat is dus al meer dan die 5 seconden eerst... Wat wil dit dan zeggen? :?
Zul je straks zien dat het gewoon aan de voeding ligt... Mja even afwachten totdat ik een andere heb dan maar...

[ Voor 46% gewijzigd door eX0duS op 17-04-2006 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Laatst online: 10-09 17:33
1.18 volt voor de vcore is niet echt normaal , ik zou eerst een meetpunt zoeken voor je multimeter voor je vcore , want dit is echt wel te laag voor een prescott.

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien is een condensator opgeblazen... Die zwarte bij je mobo-voeding...
Ik zie ook dat je koeler direct bovenop een aantal kleine condensatoren zit... Dat lijkt me niet de ideale situatie.

Ik denk ook dat je voeding het niet trekt.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Welke is opgeblazen volgens jouw dan?
Die koeler zit trouwens niet op die condensators, er zit nog wel 2-3mm ruimte tussen, tussen dat bruggetje en die condensators.

Ik heb inmiddels een ander bord+cpu, nu twijfel ik alleen welke koeler, niet dat die Ninja de oorzaak is ofzo (alhoewel die condensators ook eerst heet werden, bord wat ik nu heb worden ze helemaal niet zo heet, bij de eerste benchmark).

[ Voor 130% gewijzigd door eX0duS op 18-04-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Uiteindelijk blijft het wel eigenaardig dat die dingen zo heet worden. Een slechte airflow kan er wel voor zorgen dat het power-ciruit te heet wordt. Zeker bij waterkoeling in combinatie met overclocken is het belangrijk een goede airflow te hebben. Maar dit is echt wel heel erg. Welke case heb je nu?
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:17:
Zo te zien is een condensator opgeblazen... Die zwarte bij je mobo-voeding...
Dat zou eventueel wel kunnen verklaren waarom zijn Vcore zo onstabiel is. Maar op die onderste foto lijkt die condensator dan weer in orde.
Misschien kan je een wat scherpere foto maken?

[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 19-04-2006 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

ik zou voor de garantie van je moederbord gaan, want die verkleuringen horen gewoon niet. Blijkbaar heeft er een component gefaalt, of is er ergens sluiting ontstaan.
Staat de bovenkant van 1 van die graansilo's ook een beetje bol, of zijn ze allemaal nog netjes vlak?
en 85 graden voor je proc is niet goed, dat zal er voor zorgen dat de levensduur aanzienlijk korter zal worden :P
En een nieuwe voeding is sowieso altijd goed, kijk anders eens naar een goede tagan of antec.
edit:
weet je dat je een proc niet gelijk een ghz moet overklokken? dit moet rustig in stappen, anders belast je de hardware te veel en gaat het protesteren.

[ Voor 16% gewijzigd door empy op 19-04-2006 11:17 . Reden: toevoeging aan het verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
koop n setje van die zalman koelblokjes normaal voor op je vga memory.... werkt as n trein op mn amd-systeempje (wel perfecte airflow)

-edit-

wat ook scheelt: as die dingen te heet worden zal je stabiliteit ook drastisch dalen, heb t meegemaakt, de stock cooler blaast van boven op de cpu, en de lucht wordt er dan aan alle zijkanten uitgeblazen, met de scythe blaas je van links naar rechts, geen airflow meer op je pwm's dus.... wat je kan doen (net als ik) is een klein vga-fannetje halen en die er op plakken op 1 of andere manier (tesa powerstrips pwnen :P)

[ Voor 62% gewijzigd door Mr Alfabet op 19-04-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Die "silo's" zien er verder gewoon normaal uit...
Ik heb iig gewoon maar weer zo'n Scythe gekocht, want hij koelt gewoon uber goed, en hij ziet er verder tenminste niet zo blij uit.
Deze keer monteer ik hem wel zonder alles vast te plakken als het even kan, zodat ie er hopelijk ook nog vanaf kan.

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 19-04-2006 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Plakken? Is dat standaard zo? Dat metaal is toch geïsoleerd hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ja is een dikke rubberen strip met 3m plak er op. Mijn nieuwe Ninja heb ik gemonteerd zonder de folie van dat ding af te halen...
Die condensators worden idd nu veel warmer dan bij de stock koeler (als ik Prime draai met maximale hitte), normaal worden ze niet warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Waarschijnlijk omdat de Ninja niet over dat gebied blaast, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Dat weet ik wel bijna zeker ja... Maar blijf toch vreemd vinden dat dat andere bord zo gek deed, toch misschien een foutje ergens ofzo... Maar ja @ stock doet ie het verder prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Waarschijnlijk kan je de koeler geen kwartslag draaien? Dan zal er waarschijnlijk wel lucht over stromen. Zorg zeker voor een goede airflow in de case!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb ook al eens een bord gehad waar de mosfets erg heet werden met overclocken, alleen kwam ik daar pas na een jaar achter. Toen ik hem uitbouwde om te verkopen zag ik pas dat er een grote bruinverkleurde vlek zat op de achterkant van het (verder blauwe) moederbord :P
Het hoeft niet nadelig te zijn voor stabiliteit, maar een paar kleine heatsinks kunnen nooit kwaad. En zoals je zelf aangeeft kan het ook al helpen als je een koeler hebt waarvan de fan ook een stuk moederbord meepakt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Meestal wordt dat circuit wel meegekoeld. De lucht die door de fan langs de vinnen van het koelblok geblazen wordt, komt er meestal langs de zijkant van het blok uit. En moederbordfabrikanten ontwerpen het circuit meestal zo dat dit klopt. Een speciale koeler (of waterkoeling) kan daar natuurlijk wat roet in het eten goeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Nou het zijn toch echt de condensators die heet worden hoor... Dus ik weet niet wat iedereen heeft over mosfets ed, volgens mij worden die niet heet, maar juist de condensators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Heb je al eens gevoeld aan die zwarte blokjes vlak bij die condensatoren? Dat zijn de mosfets. Op de foto's is trouwens te zien dat het moederbord daar verkleurd is.
Laagvliegerke schreef op maandag 17 april 2006 @ 12:09:
Maar die mosfets (die zwarte blokjes die plat liggen) geven hun warmte kwijt aan het moederbord. Vandaar dat die condensatoren warm krijgen. Maar condensatoren die erg heet krijgen en een moederbord die verkleurt van de warmte is zeker niet normaal! Die mosfets worden te weinig gekoeld.
Dat ze te heet krijgen, kan ook die schommelende spanningen veroorzaken.

[ Voor 20% gewijzigd door D-Three op 19-04-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Condensators kunnen heet worden, maar vaak zijn de mosfets het warmste. Daarom heb ik het eigenlijk alleen over mosfets. En dan nog, op mosfets kun je heatsinks plakken en op condensatoren is dat afaik nogal lastig :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Laatst online: 10-09 17:33
ik denk dat het wel gaat , sinkjes op hje condensatoren plaatsen , zoek maar eens naar sinkjes voor vermogendiodes,die zijn namelijk ook rond en dus kan de sinkjes die normaal hiervoor dienen op je condensators plaatsen

verder horen die condensators helemaal niet warm te worden , alleen je mosfets.

op al mijn borden (en dat zijn er wel wat) worden de condensatoren niet of nauwelijks warm

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1