Toon posts:

pIII 450 overklokken!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn pentium 3 450Mhz overklokken, maar ik stuit op een probleempje(is ook de eerste keer, en altijd spannend!!)
eerst ff wat info over mijn mobo:
het gaat om een biostar(ook wel bioteq)M6VBE
128 MB intern 100Mhz. ratio is 100X4.5

nu is het niet mogelijk(volgens mij dan)om de multiplyer in mijn bios te veranderen.
Nou, dan heb ie nog die zogenaamde dipswiches op het mobo zitten, deze heb ik verzet zodat hij 500 Mhz zou moeten gaan draaien, MAAR.....dat doet hij dus niet.
Je moet dus de frontside bus verhogen maar hoe moet dit dan, staat niet in de manual.
HELP!!!!! sugestie zijn zeer welkom.
alvast bedankt denny

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op woensdag 24 januari 2001 18:10 schreef denny het volgende:
Ik wil mijn pentium 3 450Hrz overklokken, maar ik stuit op een probleempje(is ook de eerste keer, en altijd spannend!!)
eerst ff wat info over mijn mobo:
het gaat om een biostar(ook wel bioteq)M6VBE
128 MB intern 100Hrz. ratio is 100X4.5

nu is het niet mogelijk(volgens mij dan)om de multiplyer in mijn bios te veranderen.
Nou, dan heb ie nog die zogenaamde dipswiches op het mobo zitten, deze heb ik verzet zodat hij 500 Hrz zou moeten gaan draaien, MAAR.....dat doet hij dus niet.
HELP!!!!! sugestie zijn zeer welkom.
alvast bedankt denny
Mierenneukmode:

Hrz ?!

Is dat Hertz ?

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Denny,
Als ik het goed heb, is de multiplier van een P III gelocked. D.w.z. dat wat je ook aan multiplier instelt hij blijft op de instelling staan die de fabriek voor je heeft gelocked (in jouw geval dus 4,5). Om toch te kunnen overklokken, kun je alleen nog proberen de busfrequentie te verhogen (staat nu op 100 MHz). Lees de manual om te zien hoe dat gaat en doe het met kleine stapjes.
Succes

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Zoek als aub eerst ff op GoT of op internet naar topics of 'walkthroughs' voor bij het overklokken. Dit zijn zulke simpele vragen dat je wel mensen zal gaan ergeren.
Maar goed, ik zal je alvast opweg helpen, een Pentium is 'multiplier locked'. Je kan dus in je BIOS wel de mp veranderen, maar daar trekt de processor zich niets van aan. Het overklokken van een Pentium doe je voor je 'Front Side Bus' hoger te zetten. Dit brengt gelijk allerlei problemen met zich mee, want niet alleen je processor gaat dan sneller werken maar ook heel veel andere hardware, oa: IDE (HD), AGP (2/3 of 1/2 * fsb), PCI (1/3 * fsb), RAM (1 * fsb). Dus als je aan het overklokken bent kan het voorkomen dat je cpu het wel aankan maar bijvoorbeeld je videokaart niet (deze zit immers in een AGP of PCI slot). De belangrijkste 'bottleneck' bij het overklokken is denk ik wel het geheugen. Als je je Front Side Bus op bijvoorbeeld 117 Mhz zet, dan moet je geheugen dat ook aankunnen.

Ik hoop dat je een beetje op weg geholpen bent.

PS: Mijn P3 450 draait stabiel op 527 Mhz @ 42 graden (met extra koeling). Sommige krijgen 'm op 600, andere niet hoger dan 500, dat ligt aan in welke week je cpu is geproduceerd, de ene week is goed de andere slecht. Kwestie van geluk...