Toon posts:

Sigarettenaansteker installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 8.645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik hoop dat mijn onderwerp toch een beetje thuis hoort in dit forum.
Kan iemand me uitleggen hoe ik het best een sigarettenaansteker kan aansluiten in mijn auto. Ik ben een leek op het gebied van electriciteit maar als het op een eenvoudige manier kan wil ik wel een poging wagen. Ik heb een oude golf 2 Diesel van '89 en die heeft geen sigarettenaansteker. Ik heb dit nodig om mijn pda die ik als gps gebruik van voeding te voorzien. Vorige week heb ik in een sigarettenaansteker gekocht. In de verpakking zat: een sigarettenaansteker, een omhulsel om de aansteker in te steken, een klein rood draadje (10cm) met aan de ene zijde een soor vork (een soort haakje) en aan de andere zijde een soort gleufje om een andere draad in te stoppen. Ik weet dat links in mijn auto onder het stuur een zekeringkast te vinden is. Daar heb ik zekeringen waar een 12 opstaat. Ik weet niet of deze informatie relevant is. Het is een 12volt sigarettenlader. Hoe installeer ik deze het best? Rechtstreeks via de batterij? Op een andere manier? Kan iemand me een gedetailleerde beschrijving geven zodat ik zelf aan de slag kan?

Indien mijn uitleg niet begrijpelijk is wil ik gerust nog een poging wagen :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een sigarettenaansteker wordt aangesloten via een 15A zekering op een dikke draad die constant spanning voert, dus rechtstreeks aan de accu zit, nou ja, dat gaat ook weer via een 60A zekering of iets, maar die zit er al.
Je kan die aansteker ook rechtstreeks op de accu zetten maar wel via een zekering.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey ik heb nu toch een diagram kunnen vinden, kan het op deze manier:

http://www2.produktinfo.c...kdose_12_24V_de-en-fr.pdf

Hier staat wel dat er een zekering tussen moet zitten van 8ampere?

Dit lijkt me een eenvoudige manier om te installeren, kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-10 03:34

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoewel je topic zeker wel raakvlakken met elektronica heeft, denk ik toch dat de mensen in het themaforum vervoer er meer vanaf gaan weten. Schopje die kant op dusch.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34

Bestla

Kvinne

Je zei, 1 schuifstekker met een haakje. Daar kan je mee doorlussen. De andere draad is gewoon massa. Dus elk metaal deel van de auto (schutboord) is goed om het aan vast te maken.

Let wel op dat waar je aan doorlust dat die lijn via een 15A zekering loopt. Kom je daar niet uit? Draad vanaf de + (accu) met 15A zekering ertussen trekken en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg dusver. Ik denk idd dat het gemakkelijker is om rechtstreeks via de batterij te werken. Dat heeft misschien ook ineens het voordeel dat de aansteker zowiezo blijft werken wanneer de motor afstaat.

Ik heb mijn plan voorlopig uitgetekend hoe ik het zou maken: http://users.telenet.be/neoproject/aansteker.jpg

Alleen twijfel ik echt nog of het 8 amper is zoals er in de link in mijn vorige post staat of 15 zoals jij zegt. Ik heb nu de exacte foto gevonden van mijn aansteker, had die vorige week bij halfords in Bergen Op Zoom gekocht: http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=204012
Misschien dat dit iets bijdraagt.

Dat snoerte dat ik erbij kreeg is echt wel te klein denk ik, 10cm schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik heb precies (maar dan ook echt precies) hetzlefde probleem. Ook ik heb al een aansteker aangeschaft. Kan ik niet gweoon de geschakelde plus(of constant) van achter mijn radio doortrekken?

Zo ziet de aansteker er aan de onderkant uit:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/rvoogd/aansteker.jpg

iemand enig idee waar wat op moet(zit ook een lampje aan de rechterkant)

[ Voor 33% gewijzigd door thejoker80 op 17-04-2006 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Nee,
want of je zekering knalt, of je kabel wordt heet en gaat smelten of erger met alle gevolgen van dien.

Even gaan achterhalen welke kabel bedoeld is voor de sigarettenaansteker, of anders zelf een kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Dus ik kan gewoon een stroomkabeltjevanaf mijn accu trekken naar mijn aansteker, met een 15A zekering ertussen? De aarde kan ik die wel vanchter mijn raido halen? Dan zou het er dus uitzien als het plaatje van neoproject
http://users.telenet.be/neoproject/aansteker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan al zeker dat ik een zekering van 15 amper moet gebruiken?
Ik blijf het raar vinden dat men op de tekening 8ampere gebruikt voor een aansteker (wel een ander merk): http://www2.produktinfo.c...kdose_12_24V_de-en-fr.pdf

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
wat wil je er op aansluiten dan?

8 x 12 v = max 96 watt
15 x 12v = max 170 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vooral mijn pda (mio 168), de sigarettenaansluiting die ik daarbij gekregen heb is een 12 volt adaptor.
op de achterzijde van de pda staat: input: 5v ---- 1a
Op die sigarettenadapter staat; input 10-30v ---- 1.3 a

die stippellijn die ik trek is in werkelijkheid een volle lijn met daaronder een stippellijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:55

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:35:
Vooral mijn pda (mio 168), de sigarettenaansluiting die ik daarbij gekregen heb is een 12 volt adaptor.
op de achterzijde van de pda staat: input: 5v ---- 1a
Op die sigarettenadapter staat; input 10-30v ---- 1.3 a
dan is 8A genoeg

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
De meeste auto's (mijn Corolla iig wel) hebben extra zekeringhouders over waar je stroomkabels vanaf kunt trekken. Pak het boekje van de auto er eens bij.

En wat de zekering betreft: Kijk eens op de verpakking van die sigarettenaansteker. Daar staat als het goed is in hoeveel stroom er doorheen mag gaan. Die waarde zou ik gewoon aanhouden, dan weet je iig zeker dat je zekering er niet uitploft als je bijvb een keer een koelbox eraan hangt. Wat voor bekabeling bij welke stroomsterkte hoort weet ik niet zeker, dat kun je wel es aan je garage vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Flake op 23-04-2006 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

mcandor schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:17:
wat wil je er op aansluiten dan?

8 x 12 v = max 96 watt
15 x 12v = max 170 watt
96W is ruim genoeg voor je PDA. Neem dus maar geen risico en kies een zekering van 8A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:21
Als je die aansluiting ALLEEN voor je PDA gebruikt, dan hoeft er niet eens een zekering tussen.
In de adapter zit namelijk ook al een zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
suspect schreef op zondag 23 april 2006 @ 12:39:
Als je die aansluiting ALLEEN voor je PDA gebruikt, dan hoeft er niet eens een zekering tussen.
In de adapter zit namelijk ook al een zekering.
En als je dan per ongeluk kortsluiting maakt zonder adapter of als er een kabel tussen je chassis klem komt te zitten dan fikt de bedrading uit je auto of erger je hele auto af.

Nee, lekkere tip, zekeringhouder van 1 euro besparen |:(

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zekeringen van tussen de 2A en de 8A kan vinden kan je die er zelfs tussen plaatsen, het steken van een wat kleinere zekering geeft je het gemak om een dunner kabeltje te mogen trekken ook (hoewel 2 en 8A vlot door 1.5 carré mogen lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Als k nou een draad vanaf mijn zekringenkastje trek, komt in die draad dan de zweefzekering, zoiets:

zekringkastej met ergens een 12v - draad - zweefzekering - draad - sigarettenaansteker. ?
Pagina: 1