MSI NEO4_F 4 DDR Banken gevuld resulteert in onstabiel sys

Pagina: 1
Acties:

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Ik heb pas een upgrade uitgevoerd, waardoor mijn systeem nu bestaat uit:
3700+ AMD 64
MSI Neo4-F
2x512MB DDR400 ram( corsair valueram), en 2x256MB DDR433 (GEIL ultra platinum).
74GB Western Digital
X800 PRO GTO2

Met deze 4 geheugen banke gevuld, crashte het systeem vaak. Heel plotseling, als je aan het gamen bent hangt de computer zich op. ( hangend bandje effect) Memtest stopt ermee na 14%. Haal ik er 2 banken uit ( geil), dan gaat memtest gewoon goed door. En is het systeem volledig stabiel.

Hoe kom ik er nu achter wat het niet aan kan, geheugen of moederbord?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Heb je goed gekeken hoe het BIOS de timings instelt? Dat GEIL spul heeft voor DDR400 snelheid waarschijnlijk lagere timings in de SPD staan dan het Corsair VS geheugen, als het BIOS de timings van de GEIL DIMM's als leidend ziet kan het dus misgaan met te strak ingestelde Corsair VS DIMM's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Rare vraag misschien, maar waarom heb je er twee verschillende merken geheugen in zitten?
Dit gaat vaker fout dan goed, ook zoals Abbadon al aangeeft op de timings...

Misschien een idee om je geil geheugen een voor een te testen.
Best kans dat er eentje moeilijk zit te doen...

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 13:23

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

met cpu-Z uitlezen wat de SPD voor de banken is, dit instellen op 200mhz (400Mhz DDR) en command rate T2. ben zelf ook tijdelijk weer terug op 4x512mb en dan is het heel crytisch instellen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Dit heb ik gedaan, resulteert in timings van cas 2.5 - 3 - 3 - 8. Met command rate op T2. Maar op de een of andere manier willen de banken niet.
Ik ga denk ik vandaag kijken hoe ze het doen in een andere pc.

Ik heb 2 merken erin, omdat dat voor mij toen handig uitkwam. Het heeft altijd super gewerkt op mijn intel systeem ( 2.4ghz, 8knxp, i875p). Daarom vermoed ik dat het ergens anders aan ligt, (moederbord?).

Want volgens mij occurred het probleem alleen als er 4 banken gevuld zijn. Ik kan straks nog eens proberen met alleen de GEIL ram. Kijken wat dat oplevert.
Bedankt voor de reacties :)