Toon posts:

Pentium 3 PC piept continu bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een probleem met mijn pc. Het is een pentium 3, 866Mhz processor, 384 SD-ram
Nu heb ik het moederbord vervangen omdat deze doorgebrand was. Alles netjes in elkaar gezet. Opgestart windows xp lite erop gezet. Met een Nvidia TNT pro 2 videokaart. Alles werd automatisch geinstalleerd behalve de videokaart (daar kon die geen software voor vinden). Maar de cdrom van de videokaart werkte niet meer omdat die alleen geschikt was voor windows 98. Dus de drivers proberen te downloaden via internet. Dezelfde software gedownload als op de cdrom staat alleen dan voor windows xp. Installeren maar er kwam een foutmelding. Sofware blijkt ''ongeschikt'' te zijn omdat hij het niet herkent.
Alles leuk en aardig. Maar zo in 1 x begint de BIOS te piepen. En dan continu zeg maar. in 1 tempo snelle oneindige piepen achter elkaar. Opnieuw opstarten piept die in 1 x weer. Half uurtje wachten daarna weer proberen en dan deed die het weer zonder te piepen.
Soms loopt die vast voordat die opstart. FF resetten en dan start die weer op.

Wat kan het probleem hier zijn?

mvg harm bekkers

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 15:03

EnnaN

Toys in the attic

hoe warm wordt ie?

sig

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik zien hoe warm die word?

Ik heb overigens al best veel dingen geprobeerd:

meestal start die de 1ste keer niet op, maar nadat je hem reset wel.

In het begin had ik ook hele tijd problemen met de harde schijf en de cdrom spelers die, die niet kon vinden. Maar uiteindelijk werkt dat nu wel

Er zit overigens ook een onboard videokaart in, In beide start die wel op maar bleef die ook gewoon piepen. Ram getest, lag het ook niet aan. Cdrom spelers afgekoppeld lag het ook niet aan. Dus het probleem moet haast wel in het moederbord zelf of de voeding zitten. Moederbord via online winkel (2ehands)aangeschaft. Zit ook nog garantie op. Maar het lijkt me niet dat die in 1 x kapot is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 18:09 ]

Verwijderd

je hebt de links van hacku dus niet gelezen |:(

daarin staat dacht ik ook dat je met programma's als speedfan(google ff en je vind het meteen) je temperaturen kan aflezen, evenals de snelheid van je fans en je voltlijnen.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Een continue piep duidt op een defect mobo of processor.
Aangezien je een P3 tegenwoordig goedkoop kunt kopen (ook modellen over 1Ghz) zou ik dat proberen als je geen oplossing meer weet.

Kijk anders in het moederbordboekje of er andere indicaties zijn (rooksignalen van je mobo? :9)

edit: Welkom op GoT :Y)
't was me weer een eer :)

[ Voor 11% gewijzigd door DarthPlastic op 16-04-2006 18:49 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
bij een defecte processor kan die toch helemaal niet meer opstarten??

het moederbord lijkt me onwaarschijnlijk, welke winkel verkoopt door hun geteste moederborden met garantie. (die het niet doen)

dit zijn overigens de specificaties van het moederbord:

uATX Moerderbord

Chipset Intel Solano i815E
Socket S370 (tot 1.0 GHz)
Slots 3x PCI, AGP
VGA OnBord (32MB)
Overige Sound, USB, Netwerk

Verwijderd

Post je temperaturen dan even... Dat kan het misschien ook zijn :).

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
tja, dit kan vanalles zijn. Probeer het type van je mobo af te lezen en zoek dan op de beeps die je krijgt. Mss probleem met het geheugen? Je kan dit best onderdeel voor onderdeel testen. Ff andere voeding proberen, met maar één latje geheugen...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Award BIOS Beep Codes
Award BIOS uses beeps of varying duration. A long beep will typically last for 2 seconds while a short beep will last only 1 second. Award BIOS also uses beeps of different frequency to indicate critical errors. If an Award BIOS detects that the CPU is overheating it may play a high pitched repeating beep while the computer is running.

(Awardbios, voor andere merken zie onderstaande site)
BEEP CODE . . . . . . . . . . . . . . . .MEANING . . . . . . . . . . . . . POSSIBLE CAUSE
1 Long, 2 Short . . . . . . . . . . . . . . . Video adapter failure . . . . . . . .Bad video adapter
Repeating (Endless loop) . . . . . . . .Memory error . . . . . . . . . . . . .Bad memory or bad connection
1 Long, 3 Short . . . . . . . . . . . . . .. Video adapter failure . . . . . . . .Bad video adapter or memory
High freq. beeps (while running) . . . .CPU is overheating . . . . . . . .CPU fan failure
Repeating High, Low beeps . . . . . .CPU failure . . . . . . . . . . . .. . . .Bad processor
(snelle quick'n'dirty homemade table, punten ingevoegd omdat de spaties anders verdwijnen :/)

Bron: http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

edit: Temperaturen zijn soms in de BIOS te vinden, anders in Windows met Speedfan (niet altijd juist)

[ Voor 6% gewijzigd door DarthPlastic op 16-04-2006 19:52 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen staan niet in de bios. En met speedfan geeft die ook geen temperaturen weer, alleen maar CPU usage.
Verder werkt naar veel geklungel de videokaart nu redelijk. Maar het installeren van games: cs en commando's 2 geprobeerd maar dan geeft hij fouten aan tijdens het installeren (gewoon originele cd's) DVD's draait die wel soepel af niet schokkerig ofzo.

Maar ik vertrouw het niet helemaal, omdat hij nog steeds af en toe blijft hangen in het boot menu.
Niet iedere keer gisteren van de 10x opstarten bleef die ongeveer 3x hangen.
Ik ben bang dat ik binnenkort weer hetzelfde probleem krijg (mobo doorbrand). Omdat het vorige moederbord ook iedere keer vast liep bij het opstarten en na een tijdje gewoon helemaal ophield (doorgebrand)

Verder geen piepjes meer gehoord.

edit: Nu vraag ik me af of de voeding wel goed is. Hoeveel watt voeding heb ik nodig voor dit moederbord??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer een probleem, word er niet goed van. Hij lijkt ogenschijnlijk goed te doen. Alleen tijdens het opstarten 2 beeps en deze tekst:

system management has changed, or problem has occured 01

f1 to exit, f2 to enter setup

als ik f1 indruk gaat die gewoon naar windows alsof er niks aan de hand is:S

• maarud
  • Laatst online: 07:10
is de batterij van je mobo wel goed? vervang die anders ff

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 17:42:
Weer een probleem, word er niet goed van. Hij lijkt ogenschijnlijk goed te doen. Alleen tijdens het opstarten 2 beeps en deze tekst:

system management has changed, or problem has occured 01

f1 to exit, f2 to enter setup

als ik f1 indruk gaat die gewoon naar windows alsof er niks aan de hand is:S
algemeen: zoek eens op condensatoren. in die tijd is er een grote reeks met een productiefout geproduceerd. indien je elcos bol staan is er iets goed fout

het zelfde symptoom zoals hier vlak boven beschreven hebben we ook gehad met een gelijkaardig systeem. die had last van zijn condensators. (shuttle spacewalker btw)

oplossen kan je door in je bios "stop for no errors" te kiezen. denk ik toch

Verwijderd

Topicstarter
mm iig bedankt ik denk dat ik hem terug stuur als ik dit zo hoor. Zit toch nog garantie op. Hopen dat ik nu wel een goede krijg:P

• maarud
  • Laatst online: 07:10
heb je de batterij al gecontroleerd /vervangen dan? Dat zo ook iets kunnen zijn.....
Pagina: 1