Idle loop onder Linux? (cpu-koeling)

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onder windows heb ik een tooltje genaamd 'CPU Idle' waardoor er een proces wordt gestart dat ervoor zorgt dat de CPU in een soort standby-toestand komt als je hem niet belast. Hierdoor worden mn voeding en cpu minder warm en gaan de temperatuurafhankelijke fans minder hard draaien.

Ik vroeg mij af of er ook zoiets bestaat voor Linux? (Ubuntu 6.06 in mijn geval). Ik weet wel dat Linux (en Windows > NT) standaard een soort HLT-instructie gebruiken, maar dit geeft niet het beoogde resultaat. Er moet ws. extra software aan te pas komen. Na een korte zoekactie kwam ik alleen niks tegen op dit gebied voor Linux, dus ik vroeg me af of het uberhaupt wel bestaat...

[edit] Ik heb dus wel progjes gevonden zoals Athcool (http://members.jcom.home.ne.jp/jacobi/linux/softwares.html) en een commandline commando (http://www.linux.com/howt...ng-HOWTO/approaches.shtml), maar net als in Windows werken die niet. Onder windows werkt het alleen als ik een optie instel in CPUIdle om een proces mee te laten draaien dat 99% cpu 'vreet' en daarmee de cpu idle laat draaien. Zoiets zoek ik dus voor Linux.

[ Voor 40% gewijzigd door Palomar op 16-04-2006 17:59 ]

Verwijderd

De linux kernel doet dit standaard al afaik.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 20:11 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 20:10:
De linux kernel doet dit standaard al afaik.
Windows ook: system idle process. Ik zou niet weten waarom je dit nog apart moet oproepen.

Edit:
Hmmm het werkt wel als je met CPUIdlede S1-status oproept (hier een Athlon XP 1700+, Thouroughbred)... maar ik hoor 'm wel piepen in mijn luidsprekers en het scheelt maar 1 graad (van 35 naar 34 graden idle).

[ Voor 33% gewijzigd door pinockio op 16-04-2006 21:54 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Palomar
  • Niet online
Ja precies, ik zei al in mn startpost dat Linux en Windows NT het ondersteunen:P Maar kennelijk werkt dat niet op elke PC even goed. ALs ik nl. CPUIdle onder windows gebruik dan werkt het in eerste instantie niet (CPU wordt niet koeler). Maar als ik dan expliciet aangeef dat ik C2 state wil gebruiken dan gaat er een extra proces lopen welke er kennelijk voor zorgt dat de CPU ook echt in low powermodus gaat (CPU temp gaat dan ook van 50 naar 30 graden, met stillere fans tot gevolg). Zoiets zoek ik dus onder Linux.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 16-04-2006 20:49 ]

Verwijderd

Je kan een Linux kernel zo configuren dat hij ondersteuning heeft voor de verschillende powerschemes van de CPU.
Vervolgens zijn er dan weer userspace programma's die dit voor je kunnen regelen, zo gebruik ik zelf een combinatie van powernowd en de gnome cpu frequency scaling applet.
cpufreqd is ook een soortgelijke daemon die je kan laten draaien.

Soort van speedstep maar dan ook gewoon op moderne desktop CPU's.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 21:10 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

dat werkt alleen bij cpu's die die specifiek ondersteunen, zoals de nieuwe P4's met speedstep, AMD's met powernow en de mobile cpu's. De oudere desktop cpu's kennen deze functie niet.
Wat de AMD's doen (tenminste mijn Athon 2500+ Mobile) is actief de multiplier en spanning aan passen. Daar maken de powerschemes in de kernel gebruik van.
Om te weten of dit voor de TS nuttig is, zouden we eerst moeten weten welke CPU hij gebruikt.

Overigens ken ik het effect 'CPU Idle'. Ik kon ook een positief effect merken op mijn duron 1600, al was dat niet zo groot als de TS heeft (logisch, aangezien een Duron minder warm wordt).

edit:

Even in de specs gekeken, en er van uitgaande dat het om een AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB) gaat, dan is er inderdaad kernel ondersteuning voor de Powernow daemon.
Dit zal waarschijnlijk nog in de kernel in gebouwd moeten worden. Of als het er al inzit, moet het nog geactiveerd worden. Mijn laptop draaide standaard op de hoogste snelheid (niet prettig, aangezien laptop koeling daar niet op gebouwd is).
Ik weet niet hoe het precies bij Ubuntu geregeld is, maar als je zoekt op laptop acpi cpu moet je vast wel iets kunnen vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door deepbass909 op 16-04-2006 22:11 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zorg ook ervoor dat je process nice is. Dan krijgt ie geen prio.

• Palomar
  • Niet online
deepbass909 schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:06:
dat werkt alleen bij cpu's die die specifiek ondersteunen, zoals de nieuwe P4's met speedstep, AMD's met powernow en de mobile cpu's. De oudere desktop cpu's kennen deze functie niet.
Wat de AMD's doen (tenminste mijn Athon 2500+ Mobile) is actief de multiplier en spanning aan passen. Daar maken de powerschemes in de kernel gebruik van.
Om te weten of dit voor de TS nuttig is, zouden we eerst moeten weten welke CPU hij gebruikt.

Overigens ken ik het effect 'CPU Idle'. Ik kon ook een positief effect merken op mijn duron 1600, al was dat niet zo groot als de TS heeft (logisch, aangezien een Duron minder warm wordt).

edit:

Even in de specs gekeken, en er van uitgaande dat het om een AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB) gaat, dan is er inderdaad kernel ondersteuning voor de Powernow daemon.
Dit zal waarschijnlijk nog in de kernel in gebouwd moeten worden. Of als het er al inzit, moet het nog geactiveerd worden. Mijn laptop draaide standaard op de hoogste snelheid (niet prettig, aangezien laptop koeling daar niet op gebouwd is).
Ik weet niet hoe het precies bij Ubuntu geregeld is, maar als je zoekt op laptop acpi cpu moet je vast wel iets kunnen vinden.
SOrry, ik had het even moeten vermelden, maar het gaat hie rom een andere PC met een Athlon XP1800 CPU icm. een MSI K7T Turbo moederbord (Via KT133A). Op die A64 werkte het bij Ubuntu idd out of the box.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

tik eens modconf in en ga naar acpi daar kan je cpufreq selecteren en hoe deze behandeld moet worden.
bijvoorbeeld dat je kloksnelheid naar beneden gaat als er minder cpu load is

>.< >.< >.< >.<

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die Athlon XP ondersteunt geen freq scaling. De kernel ondersteuning hiervoor heeft dus geen nut.

Ik zou zo niet weten hoe je het wel zou kunnen doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12
Athcool is de tool die dit zou moeten kunnen. Ik gebruik het zelf ook en als ik idle scheelt het wel 10 graden. Wat werkt er niet dan? Wat voor cpu en moederbord heb je precies?

[ Voor 14% gewijzigd door orillion op 17-04-2006 22:18 ]

Pagina: 1