Toon posts:

PC loopt vast bij opstarten games (nieuwe pc met x1900xtx)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb donderdag mn nieuwe onderdelen gekregen en natuurlijk meteen ingebouwd, alles werkt zo goed als perfect. Echter het moment dat ik een spel opstart hangt mn hele pc. 1 keer heb ik ongeveer een halve minuut need for speed most wanted gespeeld nadat mn computer hing. Hierna is het me niet meer gelukt om nfs-most wanted opstarten.

Ik heb al een aantal keer windows er opnieuw opgezet om te kijken of het misschien daaraan lag. Ik heb het zowel geprobeerd met alleen xp en SP1(zelf framework 1.1 en directx 9.0c geinstalleerd) en SP2 ook met oudere en nieuwere videokaart drivers (draai nu op catalyst 6.4).

Het rare is dat ik niet eens begin filmpjes van de spellen zie maar dat hij gewoon meteen hangt, het beeld wordt zwart en je verwacht dat hij het spel opstart echter er gebeurd niets. Als ik 3dmark06 installeer krijg ik wel keurig het menu met welke opties ik wil selecteren maar als ik mn systeem echt wil gaan testen hangt hij weer.

Als mn systeem idle draait is mn CPU 32 graden, moederbord 26 graden en mn videokaart rond de 60 graden (iets wat ik zeker wel erg hoog vind)
Het rare is als ik smartdoc 4.8 installeer hij geen temperatuur vind, ik krijg dus alleen de optie om over te clocken (en dat doe ik niet). Met catalyst control center kan ik de temperatuur wel vinden. In het control center is ook de mogelijkheid om zelf anti aliasing aan te zetten e.d. daar zit een schermpje bij, nu weet ik niet of dit een filmpje is of dit gegenereerd wordt door de videokaart, maar daar zie ik dus wel vanalles gebeuren als ik anti aliasing aanzet e.d.

Het spel Serious sam 2 heeft een optie om hem in simple mode op te starten, dus dat heb ik gedaan. ipv fullscreen te openen wordt hij geopend in een window. Nu ging het opstarten prima echter haperde mn geluid heel erg, de game opgestart en alle video optie op zn hoogst gegooid en gaan gamen. Het geluid bleef niet goed. De temp van de processor en moederbord gingen een graad of 6/8 omhoog en de videokaart ging naar max 94(heel erg hoog naar mijn mening) graden. Er was echter nog een ander probleem... Ik weet niet zeker of je het artifacts mag noemen omdat ze op hele specifieke plaatsen te voor schijn kwamen. Er zit op een gegeven moment een waterval in het spel met een soort van mist er omheen, dit kon hij niet goed renderen dus kwamen er allemaal vierkantjes voor in de plaats. Voor de rest ziet de game er helemaal prima uit en loopt het als een terelier(op de artifact en geluid na).

Ik heb nog gegoogled en vond nog een paar soort gelijke problemen, en bij hun was de oplossing om de bios van het asus a8r moederbord te updaten. Dit had echter niet het gewenste resultaat (helaas).
Daarnaast las ik op een forum dat pas als er fullscreen een 3dgame wordt geopend de videokaart meer mhz gaat gebruiken, als je een game in een window draait is dit niet het geval.

Ik heb hardwarematig ook een aantal dingen getest om er redelijk zeker van te zijn dat het daar niet aan lag. Mn systeem:

Asus A8R-MVP
AMD Athlon 64 X2 4800+ BOX (939)
2x Corsair 1024MB DDR400
MAXTOR 300Gb SATA 16Mb 6B300S0
Asus 512Mb X1900XTX PCI-E
Zalman CNPS7700-Cu
Coolermaster RS-450-ACLY 450Watt

Omdat het misschien ook wel eens een geheugen probleem kon zijn heb ik beide geheugens onafhankelijk van elkaar getest door er maar 1 in de pc te hebben en op te starten (ik heb geheugen bank b1 gebruikt)

Omdat ik maar 1 videokaart heb heb ik videokaart in het blauw slot geinstalleerd met in het zwarte slot heb ik de mvp switch kaart geinstellerd (ook een keer eruit gehaald om te kijken of de boel het dan deed)

oh ja ik soms ook als ik windows opstart een scherm vol artifacts, een soort ruis beeld met allemaal kleurtjes ofzo... maar ook lang niet altijd.

In principe zou ik zeggen dat het aan de videokaart ligt. Ik kan geen games fullscreen opstarten (de rest werkt allemaal perfect), de videokaart wordt erg warm, en hij renderd niet goed. MAAR waarom is het geluid in een game dan niet goed (haperend) in mp3's en films is het geen enkel probleem. Mn processor komt ook bij lange niet op de 100% in use, dus dat is het ook niet.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om mn videokaart op een andere pc te testen omdat ik niemand ken met een pci-express slot.. (ik ken dus ook niemand met een pci-express videokaart die ik zou kunnen lenen)

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Hoe ik dit zou kunnen oplossen.. of is mn videokaart gewoon niet goed (stuk)

Ps. kan ik ook ergens zien hoeveel toeren mn videokaartcooler maakt? en dat wat omhoog schroeven?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-07 08:12
94 graden is eeeeecht wel te warm. Zit je koeler er goed op gemonteerd? Anders test je hem ff in een andere pc. Volgens mij is het je kaart. Ik kom niet hoger dan 67 graden met men X800pro op X800 XT PE speeds.

[ Voor 20% gewijzigd door FragileM64 op 16-04-2006 17:30 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen beschikking tot een andere pc met pci-expressslot dus kan hem niet in een andere pc testen.

Helaas...

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
de x2 serie gaat tot max 50% in taakbeheer bij een single core programma iedere core is 50%

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
DECOY88 schreef op zondag 16 april 2006 @ 17:34:
de x2 serie gaat tot max 50% in taakbeheer bij een single core programma iedere core is 50%
Vanwaar deze wijsheid?? Het is namelijk harstikke goed mogelijk dat een dualcore processor op beide cores 100% loopt. Een zogenaamd singlecore programma bestaat ook uit meerdere threads. Dus elk programma single of dualcore geoptimaliseerd kan elke processor (single of dualcore) op 100% laten lopen.

Verwijderd

FragileM64 schreef op zondag 16 april 2006 @ 17:29:
94 graden is eeeeecht wel te warm. Zit je koeler er goed op gemonteerd? Anders test je hem ff in een andere pc. Volgens mij is het je kaart. Ik kom niet hoger dan 67 graden met men X800pro op X800 XT PE speeds.
Rond de 90C load voor een X1900XTX is normaal. Volgens een medewerker van Ati op Rage3D moet je je pas zorgen maken als de core +110C wordt.

Wat gebeurd er als je je (onboard) soundcard disabled?

Verwijderd

Het klinkt anders wel anders een typisch warmte probleem. Maak de kast eens open en laat het zijpaneel eraf. Start dan eens een spel op met open kast. Als het dan goed gaat is het een warmte probleem.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
p43000 schreef op zondag 16 april 2006 @ 19:29:
[...]

Vanwaar deze wijsheid?? Het is namelijk harstikke goed mogelijk dat een dualcore processor op beide cores 100% loopt. Een zogenaamd singlecore programma bestaat ook uit meerdere threads. Dus elk programma single of dualcore geoptimaliseerd kan elke processor (single of dualcore) op 100% laten lopen.
In games zal hij uiteraard maar 1 core belasten daar de meeste games nog single threaded zijn.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

typisch dual core probleem, je heb er een programmatje voor je waar je 1 core kan uitschakelen per toepassing, kan alleen nu niet op de naam komen

Verwijderd

Topicstarter
De onboardsoundcard uitzetten maakt geen verschil.
De temperatuur verschilt eigenlijk niet met de kast open of dicht (heb een goede luchtdoorvoer). Heb nog even nagezocht en 60 graden idle is vrij normaal, en 90 graden als je m op zn onder geeft eigenlijk ook wel.

Is er ook een spel waarvan jullie weten dat hij dualcore ondersteund? dan kan ik daar ff een demo van proberen.

Is er iemand die die naam van dat tooltje weet om een core per applicatie uit te schakelen?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Ik heb die Asus kaart ook en nee, 60 graden idle vind ik niet echt relaxed noch normaal voor zo'n XTX.
94C @ load lijkt me dan ook een van de mogelijke oorzaken dat de pc vastloopt.

Mijn kaart is ~ 45C @ idle, ~71C @ load. Vreemd genoeg draait ie heter op de official 6.2 dan de beta 6.2 welke ik nu heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 20:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 20:58:
Ik heb die Asus kaart ook en nee, 60 graden idle vind ik niet echt relaxed noch normaal voor zo'n XTX.
94C @ load lijkt me dan ook een van de mogelijke oorzaken dat de pc vastloopt.

Mijn kaart is ~ 45C @ idle, ~71C @ load. Vreemd genoeg draait ie heter op de official 6.2 dan de beta 6.2 welke ik nu heb.
Als jij een paar loopjes 3DMark draait, met het CCC open (zodat je de temp DIRECT af kunt lezen zodra een test is afgelopen), kom je dan nooit boven de 71C?

idle is 51C bij mij, load ~91C.

Verwijderd

De voeding zou misschien te zwak kunnen zijn. Het zou kunnen dat de 12V lijn te weinig Ampere kan leveren of idd hitte probleem. Als je de kast openzet en de er bijvoorbeeld een ventilator tegenaan zet, stroomt alle warmte weg. Als er bij deze situatie problemen optreden, weet je zo goed als zeker dat het aan de voeding ligt. Zo komt het in ieder geval op mij over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 21:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 20:28:
Is er iemand die die naam van dat tooltje weet om een core per applicatie uit te schakelen?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp.
setaffinity

maar volgens mij is je voeding het probleem, kijk hier eens
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Verwijderd

Dat zegt ook niet alles. Dat zegt alleen iets over het wattage, maar bij videokaarten zegt het aantal amperes op de 12 Volt veel meer. Daar geeft die site geen info over.

Verwijderd

Denk niet dat de voeding het probleem is, anders zou je het al moeten merken als je de pc opstart. Wanneer de pc opstart gebruikt deze namelijk gedurende korte tijd een heleboel stroom, volgens mij zelfs meer dan bij zware applicaties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:22:
Denk niet dat de voeding het probleem is, anders zou je het al moeten merken als je de pc opstart. Wanneer de pc opstart gebruikt deze namelijk gedurende korte tijd een heleboel stroom, volgens mij zelfs meer dan bij zware applicaties.
Dat is een piekspanning, die een voeding makkelijk eventjes kan leveren ;)

Tis niet zo dat die pc die power continue vraagt.
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 19:50:
[...]

Rond de 90C load voor een X1900XTX is normaal. Volgens een medewerker van Ati op Rage3D moet je je pas zorgen maken als de core +110C wordt.

Wat gebeurd er als je je (onboard) soundcard disabled?
90 graden is toch echt aan de hoge kant :) Bedenk straks de weersomstandigheden maar eens met de aankomende zomer. Dat gaat die kaart echt niet overleven zeker niet als je omgevingstemp tegen de 30graden aanligt ;)

Daarom is het ook beter met rivatuner bijv de fanspeed manual aan te passen. Verder kan je ook kijken voor een alternatieve koeler bijv de zalman VF700/900 series. Stil & effectief :)

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:19

Bever!

3

je voeding is veel te zwak.
hij levert op 12v1: continu 12a en op 12v2 10a.

nou ligt er een papiertje in de doos van je graka waar op staat minimum psu requirement 30a on 12v line, zoek dus een betere voeding

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp:

Ten eerste wordt mijn videokaart te warm (kan ik zelf wat aan doen)
Ten tweede mn voeding is niet krachtig genoeg.

Ik zie zelf niet helemaal in hoe dit mijn problemen kan verklaren, een game start niet fullscreen op, wel in een window. De temperatuur van 90 graden stessed is wel hoog maar (nog) niet blokkerend voor een game. Dus waarom start hij een game niet fullscreen op en heb ik als ik de game in een window opstart een bepaald render probleem.. Daarnaast heb ik een voeding die vergeeft hoevel Watt hij gebruikt, ik krijg hem niet boven de 250 watt (daar komt hij alleen op als ik een game opstart daarna valt hij terug tot 200).

Ik zal even kijken of ik ergens een plaatje neer kan gooien zodat jullie kunnen zien wat voor render probleem ik heb.
hier een voorbeeld hoe hij 1 bepaald ding niet kan renderen:

http://img150.imageshack.us/my.php?image=ss2render0kt.jpg

Het heeft te maken met doorzichtig licht ofzo.. daar kan hij helemaal niets mee.

Al met al, lijkt me de enige oplossing om op 1 of andere manier mn videokaart in een andere pc te proberen en een andere videokaart/voeding in de mijne proberen om te kijken of er nu daadwerkelijk iets stuk is of elkaar in de weg zit.
Ik moet namelijk weten dat als er iets stuk is wat ik dan terug moet sturen zodat het vervangen kan worden.

In ieder geval bedankt voor jullie tot zover... Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 15:29 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
probeer:
1. een andere videokaart in je systeem
2. een krachterige voeding
3. probeer 1 core uit te schakelen van je processor

dan kunnen we je verder helpen :)

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 20:28:Is er ook een spel waarvan jullie weten dat hij dualcore ondersteund? dan kan ik daar ff een demo van proberen.
Spellen die van Dual Core processors gebruik maken zijn Spellen met de nieuwe Quake Engine

Dus:
Quake 4
CoD2

weet er niet meer.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 19:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 21:15:
[...]

Als jij een paar loopjes 3DMark draait, met het CCC open (zodat je de temp DIRECT af kunt lezen zodra een test is afgelopen), kom je dan nooit boven de 71C?

idle is 51C bij mij, load ~91C.
Ehm, ik heb altijd m'n AtiTool 25 b13 aanstaan tijdens gamen met een aangepaste dynamic fanspeeds.
Als ik bijv een uur heb gespeeld en meteen van ingame naar desktop ga, laat AtiTool's temp metertje 71C zien.

m'n kaart draait idle iig 45C. Komt ie daarboven dan schakelt AtiTool de fan ff naar 77% .

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:24:
[...]

Spellen die van Dual Core processors gebruik maken zijn Spellen met de nieuwe Quake Engine

Dus:
Quake 4
CoD2

weet er niet meer.
AoE 3 maakt er ook gedeeltelijk gebruik van dacht ik...

Verwijderd

Topicstarter
Het rare geluid kwam omdat serious sam 2 niet overweg kan met dual core.
als ik hem op 1 processor laat draaien dan is het geluid wel goed.
De artifact blijven ook al start ik hem met nieuwe of oudere drivers.

Helaas is het me nog niet gelukt om een spel fullscreen te draaien maar ik betwijfel of het aan de voeding ligt. Een vriend van me heeft even op internet lopen sneupen en ik ben niet de enige met dit probleem (ook met betere voedingen). Het is een combinatie van het moederbord en de videokaart.

Ik denk zelf dat er niets kapot is maar dat het gewoonweg niet lekker met elkaar draait. Er moeten een aantal instellingen anders worden maar ik heb nog geen idee welke.
De videokaart wil als je een game fullscreen opstart in mhz omhoog, dat lukt dus niet. Het maakt niet uit of ik een opengl gamen of een dualcore game opstart. (doom3 of quake 4).

Ik blijf klooien en houd jullie op de hoogte!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Bever! schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:32:
je voeding is veel te zwak.
hij levert op 12v1: continu 12a en op 12v2 10a.

nou ligt er een papiertje in de doos van je graka waar op staat minimum psu requirement 30a on 12v line, zoek dus een betere voeding
Eeh hoe kom je aan die wijsheid? ik kan hier namelijk niets over terug vinden....

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin inderdaad aan mijn oordeel dat de voeding voldoende moet zijn te twijfelen. Heb nu Atitool 0.25 b14 draaien zodat mn temp niet boven de 75 komt. Ideaal.
Ati tool komt met de melding dat overclocking niet wil omdat het process ati2evxx.exe nog draait. Het process wat er voor zorgt dat de videokaart op een hoger aantal mhz gaat draaien als er een 3dgame fullscreen gaat draaien.

Als ik via mn task manager het process afschiet (zijn er twee) dan kan ik alle games fullscreen opstarten. Het render probleem zit alleen in serious sam 2.

Al met al zijn mn problemen dus een stuk minder geworden en is er dus niets stuk. Ik zal even kijken of ik nog ergens een zware voeding kan lenen om te achterhalen of de voeding het probleem is of de software.

Ik laat nog meer van me horen!!!!
In ieder geval bedankt voor jullie hulp!!! zonder jullie was het niet gelukt!!!!

• Bever!

Bever!

3

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:54:
[...]

Eeh hoe kom je aan die wijsheid? ik kan hier namelijk niets over terug vinden....
ehm staat gewoon op de site van coolermaster, en ik denk wrs ok op je voeding :)
en dat papiertje ja dat zit in de doos van je kaart, althans bij mij wel :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:48:
Ik begin inderdaad aan mijn oordeel dat de voeding voldoende moet zijn te twijfelen. Heb nu Atitool 0.25 b14 draaien zodat mn temp niet boven de 75 komt. Ideaal.
Ati tool komt met de melding dat overclocking niet wil omdat het process ati2evxx.exe nog draait. Het process wat er voor zorgt dat de videokaart op een hoger aantal mhz gaat draaien als er een 3dgame fullscreen gaat draaien.

Als ik via mn task manager het process afschiet (zijn er twee) dan kan ik alle games fullscreen opstarten. Het render probleem zit alleen in serious sam 2.

Al met al zijn mn problemen dus een stuk minder geworden en is er dus niets stuk. Ik zal even kijken of ik nog ergens een zware voeding kan lenen om te achterhalen of de voeding het probleem is of de software.

Ik laat nog meer van me horen!!!!
In ieder geval bedankt voor jullie hulp!!! zonder jullie was het niet gelukt!!!!
Waar woon je ? Staat niet in je profiel..

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: er is niets stuk in mijn machine.

De atrifact bij het opstarten van windows kwamen door de nieuwe catalyst 6.4 drivers, downgraden naar 6.3 opgelost.

Rare geluid in serious sam 2 -> dat spel kan niet overweg met dual core (evenals het bij de videokaart meegeleverde spel king kong) Door de affinity te zetten zodat hij nog maar op 1 cpu werkt lost het probleem op.

De artifact in serious sam 2 kwamen waarschijnlijk door het proberen van verschillende catalyst drivers en directx versies. Een herinstall lost het probleem op.

De hoge temperatuur van de videokaart heb ik opgelost door ati tool 0.25 14 beta te installeren en daar aan te geven op hoeveel procent de cooler moet draaien als de tempratuur een bepaalde hoogte behaald of hoger wordt.

Dan nu het belangrijkste: het niet kunnen opstarten van games in fullscreen mode. Als je atitool voor het eerst opstart komt hij met de melding dat hij niet kan over clocken omdat het process ati2evxx.exe nog draait. Ik heb aangegeven dat deze afgesloten kan worden.
Daarna heb ik de atitool aangegeven dat ik wil gaan overclocken als er fullscreen een 3d game wordt gestart (wat ati2evxx.exe eigenlijk ook al deed). Ik heb nu de core op 600 mhz gezet en het geheugen op 750 mhz, hierdoor gaat de temperatuur niet al te veel omhoog. En alle games draiien prima.

Al met al zijn dus al de problemen op de software terug te halen en zijn er dus geen hardware problemen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

• Bever!

Bever!

3

waarom onderclock je je kaart met 50 mhz als er geen hardware problemen zijn...

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Bever! schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:45:
waarom onderclock je je kaart met 50 mhz als er geen hardware problemen zijn...
Waar staat dat hij onderklokt? hij overklokt hem juist. :?

Of las ik het nou verkeerd dat hij alsnog warmte problemen heeft en de warmte wil tegengaan? :X

[ Voor 17% gewijzigd door MensionXL op 20-04-2006 16:13 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1