Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LM35dz spuugt geen neg. spanning bij temp onder 0

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ik heb een aantal LM35dz sensors (4 om precies te zijn.)

Vanochtend besloot ik er een te gaan gebruiken. Ik heb een 9V batterij gepakt voor de stroomvoorziening van het sensortje (die gerate is tussen de 4,5 en 30 V)

Als ik de spanning meet over de output en de - van de 9V batterij geeft hij prima de temperatuur. Maar als ik die sensor in de vriezer gooi dan daalt de temp (en spanning dus) snel tot 1 mV maar hij weigert om een negatieve spanning te geven terwijl het toch echt vriest in mijn vriezer.

Ik dacht dat het aan de sensor lag dus ik heb hem weggemikt en een nieuwe gepakt, maar deze gaf hetzelfde probleem.

Waar ligt dit aan?? Deze sensors zijn gerate tot -60 C...

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

In de datasheet staat duidelijk (pg 2) dat je voor een negatieve temperatuursmeting een negatieve spanning moet aanleggen via een pulldown weerstand aan de output..
Zonder deze negatieve spanning heb je slechts een bereik van 2 tot 150°C.
RTFM :P

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
lol, ik zie het ja...

ik zit te denken.. hoe kan ik dit doen? Kan ik 2 9V batterijen in serie schakelen en het gezamelijke contact als GND stellen, de + dan als + 9V en de - dan als -9V en dan de R1 als 180 kOhm ?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Yupz, zo moet het werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Om een negatieve spanning te maken kan je imho veel beter een chipje gebruiken dat uit een positieve spanning een negatieve kan maken, aangezien er toch bijna geen stroom moet geleverd worden op die negatieve spanning. Zoals bijvoorbeeld de LT1054, de L7660 of andere. Neemt bijna geen plaats, erg efficient, en je moet niet telkens 2 batterijen vervangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Met naftebakje, een DC-DC converter is hiervoor veel handiger dan een tweede batterij :) .

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Of je misbruikt gewoon een MAX232/233 voor die negatieve spanning :P

Verwijderd

Ik denk dat je ook wel een spanningsdeler kunt gebruiken om die 9 volt in ~3 en ~6 volt te splitsen, waarna je dus 6 volt gebruiken voor de voeding, en de -3 om de uitgang mee naar beneden te trekken.
Pagina: 1