Aanleggen hoofd-telefoonstopcontact voor eigen rekening?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:46
Bij mijn zus haar studentenhuis (particuliere huurwoning) komt een dikke KPN kabel binnen, waarvan aftakkingen naar de vier kamers gaan. In elke kamer zit een POTS kastje, waar een telefoon stopcontact op aangesloten is. Er is dus geen sprake van een hoofdtelefoonstopcontact. Momenteel is de Wanadoo Livebox (ADSL modem + splitter) aangesloten op één van de telefoonaansluitingen wat niet goed werkt. Da's ook logisch, want een hoofdtelefoonstopcontact is een voorwaarde voor een goed werkende ADSL verbinding.

Mijn zus heeft dus een probleem wat enigzins lijkt ophttp://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/881153/, met dien verschil dat er 4 POTS kastjes aanwezig zijn.

De KPN storingsdienst ziet dit niet als een storing, en geeft aan niet te kunnen garanderen dat het vergoed wordt. Het zou zo kunnen zijn dat m'n zus er een flinke rekening voor krijgt.

Mijn vraag: hoort Wanadoo of KPN ervoor te zorgen dat er een hoofdtelefoonstopcontact wordt aangelegd? Of is dit voor eigen rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 12:42
musicfreak schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:47:
Bij mijn zus haar studentenhuis (particuliere huurwoning) komt een dikke KPN kabel binnen, waarvan aftakkingen naar de vier kamers gaan. In elke kamer zit een POTS kastje, waar een telefoon stopcontact op aangesloten is. Er is dus geen sprake van een hoofdtelefoonstopcontact. Momenteel is de Wanadoo Livebox (ADSL modem + splitter) aangesloten op één van de telefoonaansluitingen wat niet goed werkt. Da's ook logisch, want een hoofdtelefoonstopcontact is een voorwaarde voor een goed werkende ADSL verbinding.

Mijn zus heeft dus een probleem wat enigzins lijkt ophttp://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/881153/, met dien verschil dat er 4 POTS kastjes aanwezig zijn.

De KPN storingsdienst ziet dit niet als een storing, en geeft aan niet te kunnen garanderen dat het vergoed wordt. Het zou zo kunnen zijn dat m'n zus er een flinke rekening voor krijgt.

Mijn vraag: hoort Wanadoo of KPN ervoor te zorgen dat er een hoofdtelefoonstopcontact wordt aangelegd? Of is dit voor eigen rekening?
KPN is verandwoordelijk voor de lijn vanaf de centrale tot aan een aansluitpunt (ISRA) wat de grens is tussen consument en KPN verandwoordelijkheid. Alleen let goed op dat er 'meerdere KPN's' zijn.

Je telefonie werkt prima, je hebt problemen met ADSL. Je zal de weg van het geld moeten volgen en dan is de eerste stap richting Wanadoo.

Als je KPN-telefonie hebt en dat werkt prima ondanks een beroerde bekabeling is er voor hun gezien niets aan de hand op de dienstverlening. Je kan dus niet terecht bij KPN want die leveren jou een telefonie abonnement/verbinding en daar is inderdaad niets mis mee.

Wanadoo huurt de lijn van KPN voor 'samen gebruik' (linesharing) en kan KPN verzoeken te kijken waarom het niet goed werkt en iets op te lossen. Maar vaak lukt het je ook via de telefonie ingang bij KPN zelf wel.

Als het gaat om een dedicated DSL lijn, dus geen KPN-telefonie op dezelfde lijn, heb je geen rechtstreeks contract en dus ook geen contact met KPN. Volg de weg van het geld en je ziet wie bij wie moet zijn voor welk probleem op welke dienst.

Als je toch een hoofdaansluitpunt op een centrale plek hebt in de woning is dat gewoon je ISRA punt. Dat de woning is opgedeeld en iemand lijnen heeft doorgetrokken is niet aan KPN om op te lossen vaak. Meer een huisbaas die dat heeft aangelegd of laten aanleggen.

ADSL aansluiten lukt niet

In het door je genoemde Topic worden foto's getoond. Dat is een van de makkelijkste en duidelijkste ISRA punten die er zijn. Als je zo'n kastje in huis hebt op een centraal punt is dat de hoofdaansluiting en is er niets mis mee behalve dat de plaatsing wat ongelukkig is voor de opdeling van de woning. Dat wordt een lange netwerk kabel trekken dus.

Je zal vast 1 van deze hebben in de centrale plek:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/stekkerdoos.jpg

Wat je in het genoemde topic fout ziet gaan is dat er direct vanaf het ISRA punt een afsplitsing is naar twee kabels. Als je in dit huis ADSL aan sluit op een aansluitpunt ergens zit er een aftakking op je ISRA punt en dat gaat ongetwijfeld fout, zelfs als er op de aftakking niets is aangesloten kan het fout gaan.

Afbeeldingslocatie: http://vanderduin.myadsl.nl/got/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vanderduin.myadsl.nl/got/4.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door bjck op 16-04-2006 15:00 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
bjck schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:52:
[...]

Je telefonie werkt prima, je hebt problemen met ADSL. Je zal de weg van het geld moeten volgen en dan is de eerste stap richting Wanadoo.
OK, dat is een goed plan dan. Ik heb alleen niet zo'n vertrouwen in de Wanadoo Helpdesk.
Als je KPN-telefonie hebt en dat werkt prima ondanks een beroerde bekabeling is er voor hun gezien niets aan de hand op de dienstverlening. Je kan dus niet terecht bij KPN want die leveren jou een telefonie abonnement/verbinding en daar is inderdaad niets mis mee.

Wanadoo huurt de lijn van KPN voor 'samen gebruik' (linesharing) en kan KPN verzoeken te kijken waarom het niet goed werkt en iets op te lossen. Maar vaak lukt het je ook via de telefonie ingang bij KPN zelf wel.
Er is KPN telefonie aanwezig, dat werkt prima. Ik hoop gezien mijn niet zo'n grote vertrouwen in de Wanadoo helpdesk meer in een telefoontje naar KPN. En dan hoop ik iemand te treffen die wel kan aangeven dat de kosten voor hun zijn. Of moet Wanadoo dat verzoek bij KPN doen?

In mijn eigen woning zat een ISDN verbinding, ik wilde analoog + XS4ALL ADSL. Dat is gratis en prima door KPN opgelost (zonder XS4ALL in te schakelen).
Als je toch een hoofdaansluitpunt op een centrale plek hebt in de woning is dat gewoon je ISRA punt. Dat de woning is opgedeeld en iemand lijnen heeft doorgetrokken is niet aan KPN om op te lossen vaak. Meer een huisbaas die dat heeft aangelegd of laten aanleggen.

<knip>

Je zal vast 1 van deze hebben in de centrale plek:
[afbeelding]
Het gekke is dat er echt geen hoofdaansluitpunt is, er zijn 4 van de meest linker kastjes, in elke kamer één (gemonteerd boven het deurkozijn).

Is zo'n kastje nou een POTS of een ISRA punt (ik raak een beetje de weg kwijt, dacht eerst dat mijn zus een AOP had maar dat heeft zo merk ik alleen betrekking op kabel(internet). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51

job

musicfreak schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:23:
Het gekke is dat er echt geen hoofdaansluitpunt is, er zijn 4 van de meest linker kastjes, in elke kamer één (gemonteerd boven het deurkozijn).

Is zo'n kastje nou een POTS of een ISRA punt (ik raak een beetje de weg kwijt, dacht eerst dat mijn zus een AOP had maar dat heeft zo merk ik alleen betrekking op kabel(internet). ;)
Zo'n kastje heet een isra.

Dat er 4 isra's in dat huis hangen kan de volgende dingen betekenen:
- de huisbaas is zelf aan het knutselen geslagen, dus dan zou je zelf moeten betalen om het te fixen.
- er komen daadwerkelijk 4 verschillende lijnen binnen.

Daarom dus de vraag aan jou.
Hebben alle huisgenoten daar een eigen lijn (dus eigen abo en eigen nummer)?

Als de huisbaas (of wie dan ook) zelf is gaan knutselen, knutsel jij het toch even om?
De telefoon komt ergens binnen en is gesplitst in 4 kabels.. dus gewoon voor de vertakking de boel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
job schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:31:
[...]

<knip>

Daarom dus de vraag aan jou.
Hebben alle huisgenoten daar een eigen lijn (dus eigen abo en eigen nummer)?
Nee, er is één abo met één nummer. Als één van de personen gaat telefoneren dan kunnen de anderen meeluisteren.
Als de huisbaas (of wie dan ook) zelf is gaan knutselen, knutsel jij het toch even om?
De telefoon komt ergens binnen en is gesplitst in 4 kabels.. dus gewoon voor de vertakking de boel aansluiten.
Ehm, tja, dat even omknutselen gaat zowel mij als mijn zus niet lukken. Woon jij of één van de anderen toevallig in leiden? :+

En is door het zelf knutselen van de huisbaas het laten vergoeden van de kosten door Wanadoo danwel KPN niet meer aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Elk huis wordt bij het aansluiten van een telefoonaansluiting door een monteur werkend en correct aangesloten achter gelaten.
Als jij een monteur belt ziet die uiteraard meteen dat er "geknoeid" is met de aansluiting. Lijkt me nogal logisch dat de rekening dan naar de abonneehouder gaat.

Maar hoezo gaat knutselen je niet lukken?
Als ik je verhaal lees er niets lastigs aan (maar zonder foto's is het natuurlijk lastig oordelen).
Hoe ziet de plek waar de telefoonkabel het huis binnenkomt eruit?

Een van deze isra's: Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/stekkerdoos.jpg
Moet er toch echt wel zitten...
Dan lijkt het mij, draadje (wat naar de telefoons gaat) doorknippen, stekkertje eraan (of nieuw draad aansluiten op isra).
aansluiten op de splitter en klaar.

Kan je geen foto regelen van de situatie zoals die nu is?
Want als ik er nu zo over na denk, lijkt het me dat er gewoon een isra punt moet zitten.
Dan is een monteur ook niet nodig, die heeft niets te fixen.
Misschien dat die je adsl kan aasluiten, maar dan moet er de standaar installatie kosten worden betaald.

[ Voor 63% gewijzigd door job op 16-04-2006 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
job schreef op zondag 16 april 2006 @ 17:46:
Elk huis wordt bij het aansluiten van een telefoonaansluiting door een monteur werkend en correct aangesloten achter gelaten.
Als jij een monteur belt ziet die uiteraard meteen dat er "geknoeid" is met de aansluiting. Lijkt me nogal logisch dat de rekening dan naar de abonneehouder gaat.
Ehh ja, dat klinkt wel logisch ja. Misschien kan m'n zus nog maar even bij de vorige huisbaas (jawel) informeren hoe dat toen gegaan is.
Maar hoezo gaat knutselen je niet lukken?
Als ik je verhaal lees er niets lastigs aan (maar zonder foto's is het natuurlijk lastig oordelen).
Hoe ziet de plek waar de telefoonkabel het huis binnenkomt eruit?

Een van deze isra's: <knip afbeelding> Moet er toch echt wel zitten...
Helaas heeft mijn zus momenteel een niet werkende Canon Camera (zie musicfreak in "Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic -..."), dus ik zal het even moeten beschrijven. Er komt een ongeveer 1 cm dikke PTT kabel binnen, met eerst een ribbelig plastic omhulsel, later alleen de zwarte kabel. Deze loopt naar de 1e verdieping waar de eerste splitsing plaatsvind.

Er zit echt geen ISRA beneden, alleen op de vier kamers, dat heb ik goed gecheckt.
Dan lijkt het mij, draadje (wat naar de telefoons gaat) doorknippen, stekkertje eraan (of nieuw draad aansluiten op isra). aansluiten op de splitter en klaar.
Het even doorknippen gaat door de dikte niet lukken, het wordt eerder zagen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

En die eerste splitsing..
Hoe ziet die eruit? Lijkt me dat je daar moet zijn.
Maar als er nog tweakers zijn met een andere opvatting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
musicfreak schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:23:
[...]

Er is KPN telefonie aanwezig, dat werkt prima. Ik hoop gezien mijn niet zo'n grote vertrouwen in de Wanadoo helpdesk meer in een telefoontje naar KPN. En dan hoop ik iemand te treffen die wel kan aangeven dat de kosten voor hun zijn. Of moet Wanadoo dat verzoek bij KPN doen?

In mijn eigen woning zat een ISDN verbinding, ik wilde analoog + XS4ALL ADSL. Dat is gratis en prima door KPN opgelost (zonder XS4ALL in te schakelen).
Als je een XS4all aansluiting hebt is dat 'connected by KPN' op het KPN-DSL netwerk. Je bent dus direct klant van KPN op dat moment (volg het geld hier wederom) die je voor een deel van het product rechtstreeks betaald via de telefoonnota.

Die situatie is heel anders dan via Wanadoo.
[...]

Dat is een PTT/KPN ISRA punt netjes.
job schreef op zondag 16 april 2006 @ 18:33:
En die eerste splitsing..
Hoe ziet die eruit? Lijkt me dat je daar moet zijn.
Maar als er nog tweakers zijn met een andere opvatting :)
Hij geeft aan dat er van de foto zo'n meest linkse zit in elk appartement, dat is een officieel PTT/KPN ISRA punt en kan je niet los kopen ergens. Moet door KPN aangelegd en netjes gesplitst zijn dus.

Als je dus problemen hebt met je DSL verbinding moet je bij Wanadoo zijn. Juist aansluiten is met zo'n ISRA heel simpel door gewoon 2 draadjes netjes naar je LiveBox te laten lopen (twee adertjes is 1 kabeltje natuurlijk voor 1 telefoonlijn). Als er geen extra lijnen in het ISRA zijn bijgezet zoals in de erdere foto's zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Die kastjes zijn natuurlijk altijd wel aan te komen.
Maar daarnaast, wel apart dat men 4 isra's heeft op 1 lijn.
De adsl splitser moet voor alle andere aftakkingen en dat is op deze manier dus niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
job schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:50:
Die kastjes zijn natuurlijk altijd wel aan te komen.
Maar daarnaast, wel apart dat men 4 isra's heeft op 1 lijn.
De adsl splitser moet voor alle andere aftakkingen en dat is op deze manier dus niet meer mogelijk.
Elk apartementen gebouw of opgesplitste woning heeft één plek waar de lijnen uit de grond komen. Als je 4 apartementen hebt in 1 gebouw zal KPN een dikkere kabel gebruiken met meer aders om intern door te verdelen over de apartementen.

Of dacht je dat bij een 80 appartementen groot flatgebouw er allemaal kabels uit de grond kwamen van 4 adertjes per stuk ;)

Soms zie je het nog wel eens in de grote steden bij oudere woningen/apartementen of die later zijn opgedeeld dat het ISRA punt centraal zit of bij de voordeur. Dan is het wel interne bekabeling wat voor rekening is van de huiseigenaar vanaf daar. Maar als je in elk apartement/woning netjes een PTT/KPN ISRA puntje hebt is dat niet het geval, maar dan nog kan je vaak wel zien waar ze uit de grond komen en verdeeld worden.

In dit specifieke geval zal hij zich tot Wanadoo moeten richten (mits juist aangesloten!) dat er iets niet lekker werkt met de verbinding.

[ Voor 31% gewijzigd door bjck op 16-04-2006 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
bjck schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:32:
[...]

Hij geeft aan dat er van de foto zo'n meest linkse zit in elk appartement, dat is een officieel PTT/KPN ISRA punt en kan je niet los kopen ergens. Moet door KPN aangelegd en netjes gesplitst zijn dus.
Nou, onderschat de vorige verhuurder niet, dat was een echte klusser. :)
Als je dus problemen hebt met je DSL verbinding moet je bij Wanadoo zijn. Juist aansluiten is met zo'n ISRA heel simpel door gewoon 2 draadjes netjes naar je LiveBox te laten lopen (twee adertjes is 1 kabeltje natuurlijk voor 1 telefoonlijn). Als er geen extra lijnen in het ISRA zijn bijgezet zoals in de erdere foto's zit je goed.
Ehm, zijn die twee draadjes normaal gesproken alle draadjes die er in het ISRA punt gaan? De splitter zit nl. in de livebox, dus ik denk dat alles doorgekoppeld moet worden naar de modem.
Soms zie je het nog wel eens in de grote steden bij oudere woningen/apartementen of die later zijn opgedeeld dat het ISRA punt centraal zit of bij de voordeur. Dan is het wel interne bekabeling wat voor rekening is van de huiseigenaar vanaf daar. Maar als je in elk apartement/woning netjes een PTT/KPN ISRA puntje hebt is dat niet het geval, maar dan nog kan je vaak wel zien waar ze uit de grond komen en verdeeld worden.

In dit specifieke geval zal hij zich tot Wanadoo moeten richten (mits juist aangesloten!) dat er iets niet lekker werkt met de verbinding.
M'n zus gaat nog bekijken of ze kan zien hoe de lijnen gesplitst worden. Doordat er weliswaar vier ISRA-punten zijn maar slechts één telefoonnummer begin ik steeds meer te denken dat de zaak fout aangelegd is en de dikke kabel opengezaagd moet worden.

[ Voor 38% gewijzigd door musicfreak op 17-04-2006 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
musicfreak schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:16:
[...]
Nou, onderschat de vorige verhuurder niet, dat was een echte klusser. :)

[...]
Ehm, zijn die twee draadjes normaal gesproken alle draadjes die er in het ISRA punt gaan? De splitter zit nl. in de livebox, dus ik denk dat alles doorgekoppeld moet worden naar de modem.
Dat meest linkse ISRA punt heeft 5 aansluitpuntjes waarvan de middelste de aarde is. Links heb je 1A en 1B en rechts heb je 2A en 2B. Dus als je twee aparte telefoonlijnen zou hebben heb je zowel lijn 1 als lijn 2 in gebruik, anders alleen 1.
[...]
M'n zus gaat nog bekijken of ze kan zien hoe de lijnen gesplitst worden. Doordat er weliswaar vier ISRA-punten zijn maar slechts één telefoonnummer begin ik steeds meer te denken dat de zaak fout aangelegd is en de dikke kabel opengezaagd moet worden.
Eén analoge telefoonaansluiting heeft één nummer. Dus als op alle kamers hier hetzelfde nummer en dus één telefoonnummer in gebruik is is het in zijn geheel één aansluiting. Dan heb je sowieso een foutieve aansluiting hier voor DSL want alle andere aansluitingen zijn voor de Livebox (en dus splitter) aangesloten.

Als het nummer gebeld wordt of iemand gaat bellen vanaf zo'n aansluitpunt valt je DSL signaal weg. Zelfs al zou je op alle andere aansluitpunten de toestellen loskoppelen kan zo'n aftakking voor de Livebox het DSL signaal verstoren of de lijn langzamer maken dan hij zou kunnen halen.

En daarnaast heb je dus te maken met een zelf gekluste verlenging.

ISRA punten zijn het dan niet inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Met andere woorden, het wordt dokken... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Ik denk dat je zeer goede hulp kan krijgen als je even wat foto's maakt. Leen dus even ergens een camera ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
musicfreak schreef op maandag 17 april 2006 @ 12:35:
Met andere woorden, het wordt dokken... :-(
Het is misschien helemaal niet eens aan KPN om het op te lossen. Als je op een centraal punt voor die lijn netjes een ISRA punt hebt is er niets mis mee immers. Dat de interne bekabeling niet is zoals je het zou willen om een modem te plaatsen is niet aan KPN. De scheiding tussen KPN en klant verandwoordelijkheid is immers het ISRA punt.

Wat je ook kan doen als oplossing is een ADSL-splitter kopen en die plaatsen waar de lijnen nu verdeeld worden (gesplitst worden). Dan sluit je de lijnen naar alle andere kamers aan op het poortje 'phone' en de lijn naar de kamer waar je de Livebox wilt hebben op 'dsl'. Dan ben je het probleem kwijt ook, alleen belt iedereen dan via KPN gewoon en niet via Wanadoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

Dat laatste lijkt me de meest logische oplossing. De huisbaas heeft 4 "lijnen" parallel gezet, das vragen om problemen (meeluisteren "aanbieden".... is technisch nooit netjes geweest ....).
Ik heb mijn ISRA punt (2e van rechts op de foto) en die heb ik zelfs vrij simpel helemaal naar de zolder doorgetrokken en daar de splitter geplaatst en phone en ADSL erachter dus. Met ca 15 kabel zelfs werkt het nog probleemloos maar geen enkel toestel voor de splitter eraan!
Eerst getest of het zo kon met enkel door lussen naar boven in de bestaande sitiatie.. werkte niet.
Met onze DECT toestellen was het geen ramp dat het ISRA punt boven kwam, het hoofdstaion stat nu daar en op de beneden en 1e verdieping staan laadhouders...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 17-04-2006 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

musicfreak schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:16:
[...]
Mjah, dat zal wel niet he. Er komt in elk huis altijd (per defenitie :P) maar op 1 plek een telefoonlijn binnen, als twee adertjes (plus en min :P). Die zijn in dat huis opgesplitst naar alle kamers. Dit moet simpelweg te herleiden zijn tot 1 punt (namelijk waar de kpn lijn het pand binnenkomt). Als je dat punt gevonden hebt, heb je het "ISRA punt" en als je daar de splitter aansluit, zit je in principe gewoon goed.

Het kan zijn dat er in een meterkast ergens de echte ISRA zit, dan is het relatief makkelijk. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld 1 van de wandcontactdozen in een van de kamers de hoofdaansluiting is en dat de andere wandcontactdozen daar weer intern via doorgelust zijn.

Met een beetje "een draadje heeft altijd een begin en een einde" logica en een schroevendraaier moet je erachter kunnen komen waar de hoofdaansluiting zit :P. Anders een handige kennis erbij halen, of inderdaad een monteur van kpn (die je dan inderdaad hoogstwaarschijnlijk moet betalen). Maar er is echt een plek waar het maar 1 lijn is! Dat moet gewoon :P.

Stap 1 is dus: zoek uit waar die lijnen bij elkaar komen!.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 17-04-2006 13:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
bjck schreef op maandag 17 april 2006 @ 12:58:
[...]

Het is misschien helemaal niet eens aan KPN om het op te lossen. Als je op een centraal punt voor die lijn netjes een ISRA punt hebt is er niets mis mee immers. Dat de interne bekabeling niet is zoals je het zou willen om een modem te plaatsen is niet aan KPN. De scheiding tussen KPN en klant verandwoordelijkheid is immers het ISRA punt.
Duidelijk.
Wat je ook kan doen als oplossing is een ADSL-splitter kopen en die plaatsen waar de lijnen nu verdeeld worden (gesplitst worden). Dan sluit je de lijnen naar alle andere kamers aan op het poortje 'phone' en de lijn naar de kamer waar je de Livebox wilt hebben op 'dsl'. Dan ben je het probleem kwijt ook, alleen belt iedereen dan via KPN gewoon en niet via Wanadoo.
Het rottige is dat er echt geen ISRA punt in de woning zit, de dikke kabel loopt naar boven en wordt daar geplitst zonder dat er een kastje tussen zit. Dat is mogelijk bij het aanleggen verwijderd, maar dat zorgt er nu wel voor dat de zaak vermoedelijk open gebroken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Anoniem: 19701 schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:45:
Dat laatste lijkt me de meest logische oplossing. De huisbaas heeft 4 "lijnen" parallel gezet, das vragen om problemen (meeluisteren "aanbieden".... is technisch nooit netjes geweest ....).
<knip>
Nee, vind het ook niet zo'n charmante oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
JvS schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:46:
[...]

Mjah, dat zal wel niet he.
Ik ben serieus bang van wel.
Er komt in elk huis altijd (per defenitie :P) maar op 1 plek een telefoonlijn binnen, als twee adertjes (plus en min :P). Die zijn in dat huis opgesplitst naar alle kamers. Dit moet simpelweg te herleiden zijn tot 1 punt (namelijk waar de kpn lijn het pand binnenkomt). Als je dat punt gevonden hebt, heb je het "ISRA punt" en als je daar de splitter aansluit, zit je in principe gewoon goed.

<knip>

Maar er is echt een plek waar het maar 1 lijn is! Dat moet gewoon :P.

Stap 1 is dus: zoek uit waar die lijnen bij elkaar komen!.
Helder. Ik ga mijn zus vragen nog eens goed te kijken en ergens een camera te lenen zoals djluc al suggereerde. Daarna post ik de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Als het een studenten huis ia met 4 aparte kamers, dan hebben al deze kamers ook 4 aparte aansluitingen.
Dat er een kabel het gebouw binnen komt is logisch, iedere aftakking is een aparte aansluiting. Dit gebeurd ook bij flatebouwen een kabel wordt binnen gebracht en wordt per verdieping afgetakt.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/stekkerdoos.jpg

Het maakt niet uit of er een IS/RA of een WCD op zit voor beide geldt dat het punt van binnen komen in de kamer van je zus de hoofdaansluiting is.

Hebben alle kamerbewoners een aparte telefoonnummer??? zo ja dan is er niks mis met de bekabeling en is het een probleem bij Wanadoo.
Is dit niet het geval vertel dan eens hoe de situatie is.

Hoop je zo iets meer vooruit geholpen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Als alle aansluitpunten hetzelfde nummer hebben is het totaal 1 aansluiting voor KPN. Ze zijn gewoon allemaal parallel aan elkaar gekoppeld en dus zit je splitter op de verkeerde plaats.

Wat je als tussen oplossing kan doen is nog 3 splitters regelen (voor elke gebruikte overige aansluiting) en die plaatsen tussen aansluitpunt en toestel(len) op elke kamer. Dan gebruik je alleen line + phone van die splitters, maar je DSL zal er wel stabieler van zijn (of helemaal stabiel).

Echter zit je dan nogsteeds met de punten dat:

• je modem niet netjes zo dicht mogelijk bij je ISRA staat
• de andere toestellen alleen bellen via KPN
• je aftakkingen hebt (meerdere zelfs) voor je Livebox. Je zou dan eerder 1 splitter willen op ISRA en daar vanaf de telefonie door naar de overige 3 kamers. Dat is beter dan 3 aftakkingen met 3 splitters als lijnfilter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:36
Voor de duidelijkheid dan maar even een samenvatting...
  • De zus van de TS heeft ADSL van Wanadoo; dit werkt niet (naar behoren)
  • Er komt een (1 cm dikke) telefoonkabel het huis in
  • Het huis heeft vier kamers, die allen een op een ISRA lijkende aansluiting hebben (rechter doosje op de overzichtsfoto)
  • Er is maar 1 telefoonnummer voor alle kamers; er kan maar 1 iemand gelijktijdig bellen of gebeld worden; ergo er is maar 1 KPN aansluiting
  • De plek waar de dikke hoofdlijn wordt gesplitst naar 4 separate lijnen is onvindbaar (maar cruciaal!)
Oplossing: de TS moet toch op zoek naar de plaats waar de lijnen worden opgesplitst; eenmaal gevonden heeft hij 2 mogelijkheden:
  1. Splitser plaatsen, de 4 telefoonlijnen aansluiten op de PHONE uitgang van de splitser en een nieuwe kabel aansluiten op de DSL uitgang. Op de nieuwe kabel de ADSl aansluiten, afhankelijk van de noodzakelijke lengte kan er voor gekozen worden om het modem bij de splitsing dan wel op de kamer te plaatsen.
  2. Splitser plaatsen, de 3 resterende lijnen aansluiten op de PHONE uitgang, en de 4e aansluiten op de DSL uitgang. Modem plaatsen op kamer, klaar. Nadeel op de kamer (van de zus van de TS :) ) kan niet gelijktijdig gebeld en ge-ADSL't worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 13:52
bjck schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:01:
Wat je als tussen oplossing kan doen is nog 3 splitters regelen (voor elke gebruikte overige aansluiting) en die plaatsen tussen aansluitpunt en toestel(len) op elke kamer. Dan gebruik je alleen line + phone van die splitters, maar je DSL zal er wel stabieler van zijn (of helemaal stabiel).
Deze oplossing is overigens de standaard manier waarop de adsl in Denemarken wordt aangesloten. Ben daar toevallig afgelopen weekend bij de schoonouders naar aan het kijken geweest ivm instabiele adsl. Zat bij de modem maar 1 splitter en die was dus bij de computer aangesloten met modem. Stond dus nog een telefoon voor. Ik dus aan het zoeken geweest naar de hoofdaansluiting, was zo niet echt lekker te vinden (vreemd huis, zoek dan je kabels eens). Maar eens op de website van de adslboer gekeken. Oplossing: combifilter voor alle telefoons erin. Die heb ik maar een gehaald dus bij de winkel (euro of 13) en daarna liep het volledig stabiel ondanks de extra inhouse cabling die nog meedraait in de verbinding.

In Denemarken geldt wel een max van 3 telefoons in zo'n setup.

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
mitalp schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:22:
Voor de duidelijkheid dan maar even een samenvatting...
  • De zus van de TS heeft ADSL van Wanadoo; dit werkt niet (naar behoren)
  • Er komt een (1 cm dikke) telefoonkabel het huis in
  • Het huis heeft vier kamers, die allen een op een ISRA lijkende aansluiting hebben (rechter doosje op de overzichtsfoto)
  • Er is maar 1 telefoonnummer voor alle kamers; er kan maar 1 iemand gelijktijdig bellen of gebeld worden; ergo er is maar 1 KPN aansluiting
  • De plek waar de dikke hoofdlijn wordt gesplitst naar 4 separate lijnen is onvindbaar (maar cruciaal!)
Oplossing: de TS moet toch op zoek naar de plaats waar de lijnen worden opgesplitst; eenmaal gevonden heeft hij 2 mogelijkheden:
  1. Splitser plaatsen, de 4 telefoonlijnen aansluiten op de PHONE uitgang van de splitser en een nieuwe kabel aansluiten op de DSL uitgang. Op de nieuwe kabel de ADSl aansluiten, afhankelijk van de noodzakelijke lengte kan er voor gekozen worden om het modem bij de splitsing dan wel op de kamer te plaatsen.
  2. Splitser plaatsen, de 3 resterende lijnen aansluiten op de PHONE uitgang, en de 4e aansluiten op de DSL uitgang. Modem plaatsen op kamer, klaar. Nadeel op de kamer (van de zus van de TS :) ) kan niet gelijktijdig gebeld en ge-ADSL't worden...
Als alle mensen via Wanadoo moeten gaan bellen moet je toch echt dat knooppunt vinden en ombouwen zodat de LiveBox daar tussen kan en het knooppunt achert de Livebox zit.

Kan mij zo voorstellen dat de rest ook een keer internet wil, je kan er ook maar 1x ADSL op aanvragen op die lijn. Dan moet er iemand kabel internet en extra aderparen voor extra ADSL aansluitingen (of gewoon delen, het lijkt immers 1 huishouden toch).
TallManNL schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:13:
[...]

Deze oplossing is overigens de standaard manier waarop de adsl in Denemarken wordt aangesloten. Ben daar toevallig afgelopen weekend bij de schoonouders naar aan het kijken geweest ivm instabiele adsl. Zat bij de modem maar 1 splitter en die was dus bij de computer aangesloten met modem. Stond dus nog een telefoon voor. Ik dus aan het zoeken geweest naar de hoofdaansluiting, was zo niet echt lekker te vinden (vreemd huis, zoek dan je kabels eens). Maar eens op de website van de adslboer gekeken. Oplossing: combifilter voor alle telefoons erin. Die heb ik maar een gehaald dus bij de winkel (euro of 13) en daarna liep het volledig stabiel ondanks de extra inhouse cabling die nog meedraait in de verbinding.

In Denemarken geldt wel een max van 3 telefoons in zo'n setup.
Is ook een veel gebruikte methode met voor elk toestel een splitter/filter (zelfde) apart. Alleen zijn we in Nederland gewend aan wide-open ADSL verbindingen die altijd de maximale snelheid moeten hebben vinden we. Dan moet je niet verlengen of dit soort aftakking/oplossingen doen ;)

Om het in de situatie van de TS op te lossen zo snel mogelijk is het halen/regelen van 3 ADSL splitters het makkelijkste en even overal aanbellen. Je hebt ook wat kabeltjes nodig met beide kanten RJ11 natuurlijk om de splitters overal tussen te monteren.

De gene die uitbelt via Wanadoo straks kan tenminste niet meer afgeluisterd worden ook in die setup door de huisgenoten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 19-04-2006 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:36
bjck schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:22:
Als alle mensen via Wanadoo moeten gaan bellen moet je toch echt dat knooppunt vinden en ombouwen zodat de LiveBox daar tussen kan en het knooppunt achert de Livebox zit.

Kan mij zo voorstellen dat de rest ook een keer internet wil, je kan er ook maar 1x ADSL op aanvragen op die lijn. Dan moet er iemand kabel internet en extra aderparen voor extra ADSL aansluitingen (of gewoon delen, het lijkt immers 1 huishouden toch).
Dat klopt natuurlijk, maar dat is niet de situatie zoals de TS schetst. Als iedereen wil bellen en internetten via de Wanadoo Livebox, dan is situatie 1 nog altijd de beste oplossing, zij het dat deze moet worden uitgebreid:

Bij de splitsing wordt niet de splitter maar de livebox geinstalleerd, de telefoon uitgang van de Livebox gaat naar de vier bestaande telefoon lijnen. Op de ethernet uitgangen kunnen (desnoods met behulp van een extra router) 4 extra UTP kabels worden aangesloten, welke worden doorgetrokken naar de 4 verschillende kamers.
Nog handiger is natuurlijk om een livebox met WiFi kaartje te nemen, dan hoef je geen enkele kabel te trekken, alleen maar de livebox te plaatsen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
(desnoods met behulp van een extra router)

Livebox is een router, dus je wilt geen problemen maken met nog een router. Een 5 (of 8) poorts switch is dus voldoende en die kosten tegenwoordig <€20 al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
M'n zus zit momenteel in Barcelona dus het is nog even wachten op de foto's maar ze komen echt nog!
Pagina: 1