Toon posts:

Traag netwerk, maar waarom??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben hier al een jaar geleden mee bezig geweest, maar toen had ik mijn probleem opgegeven, want ik kwam er niet uit... Maar ik wil het weer oplossen:

Bij mijn ouders thuis is er een netwerk dat opgebouwd is alsvolgt:

ROUTER------ PC's
------------------- SWITCH ------- PC

(Dus PC's op Router en een switch op de router. Op de switch een PC)

Communicatie vanuit de PC's naar de PC achter de Switch en andersom gaat altijd verschrikkelijk traag, terwijl de switch aangeeft dat de netwerksnelheid gewoon 100MBit is. Als je de PC direct aansluit aan de Router dan gaat het wel op normale snelheid, het ligt dus niet aan de computer, aangezien hetzelfde probleem optreedt met een laptop die je aan de switch aansluit. Alle bekabeling is CAT5E. Het weglaten van de switch is geen oplossing.
Het gaat hier om een Unex NextSwitch SD050s.

Wie weet de oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 14:17 . Reden: verduidelijking ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoe is je netwerk nou? Want ik wordt niet enorm wijs uit je verhaal.

Router -> PC's -> Switch -> PC's

?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mn bericht net ge-edit :P
Dus Router- pc's op dezelfde router een switch met daarop een pc

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 14:18 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

SpamLame

niks

duplexing goed ingestelt?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij wel ik zal s nog even checken

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet die trouwens ingesteld zijn, auto? En van alle pc's of enkel de pc achter de switch? Maar volgens mij is dat het probleem niet, want de snelheid is misschien wel een factor 20 langzamer dan zou moeten

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 14:27 ]

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:22:
Hoe moet die trouwens ingesteld zijn? En van alle pc's of enkel de pc achter de switch?
Gewoon alle PC's op autonegotiation zetten, dat werkt nagenoeg altijd. Zeker voor een thuisnetwerk.

Edit:
Het kan ook een defecte port op je router zijn, verwissel de bekabeling eens een keer. Leg is uit, in welk gedeelte van het netwerk is het traag. Overal, of alleen die PC achter de switch. Vertel ook eens wat je getest hebt. Heb je bijv. een rauwe 100mb file overgekopieerd? Gebruik bijv. eens Windows Commander, dan kan je de speedrate bekijken.

(ik heb de startpost gelezen ja ;))

[ Voor 59% gewijzigd door Marf0rz op 16-04-2006 14:37 ]

If you can't beat them, buy them !

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-01 11:35
waar kan je dat instellen?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 11:52
Ik weet niet hoeveel pc's het zijn, maar is het niet beter van achter je router, de switch te hangen en alle pc's op de switch te hangen.

Router -> switch -> pc's

Ik begrijp dat er nu een aantal pc's aan de router hangen en een aantal pc's aan de switch

Router -> pc1
-> Switch -> pc2

Het is nu goed mogelijk dat traffic van pc1 naar pc2 helemaal over het internet gaat, waarbij de uploadsnelheid de beperkende factor wordt, monitor het traffic eens door de router bij een filetransfer, of doe ftp van pc1 naar pc2 en kijk op welke snelheid hij blijft hangen, is deze gerelateerd aan de uploadsnelheid?

Ik heb het hier ooit eens voorgehad, alle traffic tussen 2 pc's lokaal ging helemaal over het internet. De exacte layout ken ik niet meer.

Waarschijnlijk een route die niet/verkeerd is ingesteld in de router.

TS geeft ook niet aan in welke IP ranges en of de router DHCP doet.

Ook de ipconfig /all uitslag van alle pc's mag hier gepost worden.

Lees net dit zinnetje: "Als je de PC direct aansluit aan de Router dan gaat het wel op normale snelheid" had blijkbaar over gelezen.

Hoe traag is traag? Hoeveel kbyte/s? De kleurvolgorde van de kabels is volgens de EIA/TIA 568B standaard? Is de switch of router auto MDI/MDX? De kabel tussen router en switch is een crosscable?
als de NIC in de pc/laptop die achter de switch hangt wel auto MDI/MDX ondersteund, kan dit verklaren waarom het dan wel op normale snelheid gaat.

[ Voor 136% gewijzigd door Dikke Foaf op 16-04-2006 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
het ligt niet aan de poort, ik heb het al met verschillende poorten geprobeerd.
Alle pc's op de switch zetten kan niet want de switch moet op een andere verdieping dan de router.. Ik ga niet de hele bekabeling in dat huis vervangen, dan moet de vloer eruit.

Verwijderd

Topicstarter
Marf0rz schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:28:
[...]

Gewoon alle PC's op autonegotiation zetten, dat werkt nagenoeg altijd. Zeker voor een thuisnetwerk.

Edit:
Het kan ook een defecte port op je router zijn, verwissel de bekabeling eens een keer. Leg is uit, in welk gedeelte van het netwerk is het traag. Overal, of alleen die PC achter de switch. Vertel ook eens wat je getest hebt. Heb je bijv. een rauwe 100mb file overgekopieerd?
Het is met alle file-transfers, of het nou om 1 enkele file gaat of honderd tegelijk

Verwijderd

Topicstarter
Dikke Foaf schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:31:

Lees net dit zinnetje: "Als je de PC direct aansluit aan de Router dan gaat het wel op normale snelheid" had blijkbaar over gelezen.

Hoe traag is traag? Hoeveel kbyte/s? De kleurvolgorde van de kabels is volgens de EIA/TIA 568B standaard? Is de switch of router auto MDI/MDX? De kabel tussen router en switch is een crosscable?
als de NIC in de pc/laptop die achter de switch hangt wel auto MDI/MDX ondersteund, kan dit verklaren waarom het dan wel op normale snelheid gaat.
2 GB duurde ongeveer 2 uur, terwijl het direct aangesloten op de router (later uitgeprobeerd) in 5 minuten gefixt was.
Kleurvolgorde is gewoon standaard.
De switch is auto-MDI/MDIX (router weet ik niet)
De kabel tussen router en switch is NIET crossed (is dat dan de boosdoener????

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 15:13 . Reden: Belangrijk verschil: kabel is NIET crossed ipv wel ]

• Dikke Foaf
NIC op auto en switch die auto MDI/MDX doet kan soms problemen geven. Net zoals tussen je switch en router, en ze beide autocrossing ondersteunen. Forceren van de netwerkkaart naar 100mbit full duplex in het eerste geval, of een straight kabel gebruiken tussen switch en router kan een uitkomst bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Dikke Foaf op 16-04-2006 15:13 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou kunnen, als je dan van pc door router naar switch naar pc gaat..
Simpel uit te sluiten door eens naar de kabel zelf te kijken. Plak er een normale kabel tussen en laat de switch auto-MDIX z'n werk doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
sorrie kabel is niet crossed, is dat dan verkeerd?
Waar kan ik auto-MDIX van de NIC instellen? staat niet bij de geavanceerde config instellingen...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 15:18 ]

• Dikke Foaf
Apparaatbeheer -> eigenschappen van de NIC -> tabblad geavanceerd
daar meestal iets van "speed & duplex" noemt het hier.
Gewoon forceren op 100mbit full, moet er tussenstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja bij mijn computer wel, maar bij die andere staat het er gewoon niet bij, snap er niks van :s

Verwijderd

Topicstarter
OK heb het nu veranderd, maar het helpt niks.... Nog steeds zeer langzame netwerksnelheden

Verwijderd

Topicstarter

Het is nu goed mogelijk dat traffic van pc1 naar pc2 helemaal over het internet gaat, waarbij de uploadsnelheid de beperkende factor wordt, monitor het traffic eens door de router bij een filetransfer, of doe ftp van pc1 naar pc2 en kijk op welke snelheid hij blijft hangen, is deze gerelateerd aan de uploadsnelheid?
Ik heb sterk het vermoeden dat dit het probleem is. Hoe verander ik dit?

• Dikke Foaf
2GB op 2 uur = 270kb/s, zoveel zal je uploadsnelheid wel niet zijn.
Het probleem zit duidelijk bij de switch want wanneer je rechtstreeks aansluit is het probleem er niet.
Probeer eens een andere switch, of zelfs een hub, tegenwoordig heeft iedereen wel zoiets.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat was een schatting, heb net nog even uitgerekend en het kwam neer op een snelheid van 78 KB/s, wat gelijk is aan de internet upload

• Dikke Foaf
Of je routes goed zijn hangt allemaal af van de ip ranges enz, wanneer alle pc's op dhcp staan, zou de router het goed moeten doen.

Blijft vreemd dat het zonder die switch dan wel perfect gaat. Je zegt ook dat de switch weglaten geen optie is, maar er hangt toch maar 1 pc aan die switch? Ik zou eerst even verder zoeken aan die switch, ff vervangen, toch ff een andere kabel proberen, enz. Zorg dat je echt zeker bent van een juiste kleurvolgorde, aangezien dit echt wel belangrijk is.

mac adres filtering aan staan in de router? dan staat de poort van de switch niet in de mac tabel van de router. Echter zou er dan helemaal geen traffic mogelijk moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Dikke Foaf op 16-04-2006 17:02 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 benieuwd naar de prestaties als alle PC's op de switch zitten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Waarom ik zeker weet dat het verkeer via internet gaat:

-Downloaden van internet gaat op normale internetsnelheid (650 kb/s)
-het netwerkverkeer tussen een pc die op de router is aangesloten en een pc achter de switch gaat met de zelfde snelheid als de upload snelheid van internet (78 kb/s)

Als ik er naast zou zitten zou het downloaden van internet OOK met 78 kb/s gaan!

Die switch is nodig, want er is ook nog een acces point aangesloten die we weleens gebruiken voor draadloos internet, maar daar liggen de problemen niet aan, want als dat ding ontkoppeld is dan blijft het probleem.

Ik heb net de subnetmasks gecontroleerd maar die waren overal hetzelfde..

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hebben die PCs dan allemaal private range (rfc1918) ip adressen?

Verwijderd

Topicstarter

TS geeft ook niet aan in welke IP ranges en of de router DHCP doet.

Ook de ipconfig /all uitslag van alle pc's mag hier gepost worden.
Hier de uitslagen tussen computers waar het netwerkverkeer problemen oplevert:

IPCONFIG /ALL achter router:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: pc-anneke
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-40-F4-63-2E-46
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.158
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 16 april 2006 17:51:36
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 16 april 2006 19:51:36

IPCONFIG /ALL achter switch:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: marcel
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-40-F4-5D-A3-F9
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.162
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 16 april 2006 17:38:54
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 16 april 2006 19:38:54

Verwijderd

Topicstarter
En nog iets: Ik heb net een laptop op de switch aangesloten, en het netwerkverkeer tussen de al aangesloten pc op de switch en de laptop gaat goed, no problemo

dus het moet iets zijn met de instellingen van de router...

Verwijderd

Dikke Foaf schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:22:
Apparaatbeheer -> eigenschappen van de NIC -> tabblad geavanceerd
daar meestal iets van "speed & duplex" noemt het hier.
Gewoon forceren op 100mbit full, moet er tussenstaan.
Ik zou in dit geval juist alle PCs forceren op 100Mbit HALFduplex!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarom dat nou weer? de switch ondersteund juist full duplex!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou het liever op autosensing laten staan allemaal en alle PCs op de switch donderen.

(autosensing werkt doorgaans prima, je kan in sommige gevallen eerder problemen veroorzaken dan oplossen door harde settings op te geven).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:15:
waarom dat nou weer? de switch ondersteund juist full duplex!
De meeste switches doen alleen full-duplex als dit met auto-negotation wordt onderhandelt met de ethernet client.
Forceer je de PC naar fullduplex, dan mist de switch de negotation. en schakelt terug naar half duplex, en krijg je juist de problemen zoals die je nu wilt oplossen.

Op de link switch-router gaat autonegotation vermoedelijk ook mis, waardoor deze link half duplex wordt. Op wat betere switches kun je gewoon half- en full duplex clients mixen, op deze blijkbaar niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gemerkt dat het geen bal uitmaakt of ik ze nou op full of half duplex zet, de problemen blijven. De switch geeft trouwens netjes full duplex aan. Dus daar zit het probleem niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 13:33 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21
Het is volgens mij nog niet voorbij gekomen.
Maar zit de kabel van je router die in de switch gaat wel op de uplink poort van de switch?

Of staat die poort ingesteld als extra switch poort

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
klaasbram schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:36:
Het is volgens mij nog niet voorbij gekomen.
Maar zit de kabel van je router die in de switch gaat wel op de uplink poort van de switch?

Of staat die poort ingesteld als extra switch poort
Er is geen speciale uplink poort, de kabel van de router zit gewoon in PC1 en die computer in PC2. Er is verder niks in te stellen met de switch.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BackSlash32 schreef op zondag 16 april 2006 @ 17:06:
* alt-92 benieuwd naar de prestaties als alle PC's op de switch zitten.
BackSlash32 schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:46:
Ik zou het liever op autosensing laten staan allemaal en alle PCs op de switch donderen.
Probeer nou alle PCs eens via de switch te laten lopen, dus enkel de switch aan de router vastknopen...

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 17 april 2006 @ 23:32:

Probeer nou alle PCs eens via de switch te laten lopen, dus enkel de switch aan de router vastknopen...
Dat gaat nou juist niet, heb ik al vier keer gezegd, want de switch (die beneden staat) moet namelijk op een andere verdieping in het huis staan dan de router. Als alle kabels naar beneden moeten, dan is dat zo gigantisch veel werk. Daar begin ik niet aan, aangezien de kabels door de muren lopen. Ik heb vandaag maar een verlengstekkertje gekocht, voor het geval ik iets over moet zetten van de pc op de switch naar een pc op de router, en dan ontkoppel ik maar de switch, waar ook een acces point op zit. Dan maar geen draadloos internet tegelijkertijd.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Dat is natuurlijk geen oplossing. Kun je niet van een kennis even een andere switch lenen om te testen of de snelheid dan wel normaal is? Dan kun je in ieder geval uitsluiten of het een probleem is met de switch of iets anders.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1