Regelmatig lockup's met K7T Pro2A + Duron 800

Pagina: 1
Acties:

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 15:58

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Ik heb vorige week m'n BE6-II/Celery 600 geupgrade naar een MSI K7T Pro2A/Duron 800 combi. Vanaf het begin heb ik last van spontane lockup's.Het scherm "bevriest" en alleen een hard-reboot is mogelijk. Probleem treedt willekeurig op, Win2K vaker dan Win98, maar altijd als ik een DiVX opstart.
Ook gewoon tijdens browsen.
Hardware:
Duron + SuperOrb
128 Mb pc100
Asus 7100 GeForce MX/T
Turtlebeach Montego soundcard
Realtek 8139 (10/100) kaartje
Maxtor 17 Gb 5400
Quantum Fireball 1,2 Gb
MS optical mouse.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alles geprobeerd, hardware en software:
memory vervangen, bios geupgrade, videokaart omgewisseld, geluidskaart/netwerk eruit. BIOS settings aan/uit. VIA drivers, oud en nieuw. De proc. draait op tot 950 stabiel en zolang ik nergens "aankom" met koetje zondermeer stabiel.

HELP :'(

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 20:38
stabiel op 950, maar wel spontane lockups? :?

ik hoor wel eens dat het bij de k7tpro2A vaak ligt aan de harddisk controller: misschien heb je de CD-Rom en HD kabels verkeerd aangesloten? wild-guess :)

Verwijderd

Ik denk toch dat het aan je OC ligt.
Ik draaide koe stabiel op 850@1000 V=1,75, maar zodra ik hem afsloot hing ie....Probeer je voltage te verhogen of op 900 zetten. Het kan ook zijn dat je de L1 bruggen niet helemaal goed hebt ingekleurd, waardoor de halve multipliers (9,5) niet helemaal goed werken.

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Met de ATA-66 kabel werden m'n harddisken niet herkend, dus gebruik ik nu een gewone IDE kabel. Vreemd genoeg verteld het BIOS dat ie wel ATA-66 detect. Sisoft Sandra zegt dat DMA uitstaat, terwijl Windows System properties DMA aangevinkt staat. Sandra weet ook te vertellen bij HD bench dat ik een driveindex haal van 2094 (Maxtor). Dat zou ongeveer rond de 13000 moeten liggen :?

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Op 800 heb ik hetzelfde probleem. Morgen kan ik m'n l1 bruggen laten solderen !

Verwijderd

Haal die 1,2 gb schijf er eens uit misschien maakt dat uit (dat zal waarschijnlijk een Pio4 schijf zijn.) en verhoog je voltage tot maximaal (= 1,85V.)

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Voltage heb ik al geprobeerd, maar op 800 MHz is dat toch niet nodig zou ik zeggen.
Harddisk ga ik proberen. Ben nu m'n processor kwijt voor een dag vanwege de soldeeractie.

Verwijderd

kheb dezelfde config (mobo + duron), loopt stabiel op 1000.
enige keer dat ie vastsloeg op 1000 was toen ik aant pielen was met de klok voor mun sdram, conservatief ingesteld geen problemen

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Heb net m'n processor terug. Alles werkt weer, ATA66 kabel ipv normale IDE kabel er tussen gezet en voila, een driveindex van 12845, da's beter dan gister. Vreemd genoeg weet Sandra nu ook te vertellen dat DMA aanstaat. Helaas nog steeds dezelfde lockups. Win2k blijft al hangen voordat de desktop opgebouwt wordt.

Voor de duidelijkheid, het probleem treed net zo snel op wanneer de processor op 800 draait, dus heeft het niets met overclocken te maken.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

De videokaart is ook niet oc'd?
Ik had deze actie's met een Voodoo Banshee (niet oc'd maar heet dat dat ding werd)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
'k heb een vergelijkbare config die nu bij mij rocksolid draait (4 divx'en tegelijk afspelen, mp3's encode met lame, en dat 1 uurtje laten lopen).

'k had echter eerst ook stabiliteits problemen. Bij mij lag het aan het stikkertje onder mijn Spire koeler wat ik vergeten was eraf te halen (D'oh, stom natuurlijk :( )

Anyway, ik zou echt aanraden alles opnieuw te installeren.

Verder: gebruik de via-all-in-one 4.28 beta. Tweak de bios-settings niet te erg (gewoon optimized defaults en SDRAM timings uit SPD laten lezen). Voor W2K zou ik SP1 downloaden, voor WINME zou ik alle critical hotfixen installeren.

Het kan trouwens wel aan je voeding liggen. Ik kreeg stabiliteitsproblemen toen ik een 3e harddisk erbij hing... 235W trekt het dus niet echt :(

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Videokaart draait default, BIOS settings zijn ook nagenoeg allemaal default. VIA drivers 4.28 heb ik geprobeert.
Alles opnieuw installeren lijkt me de oplossing en dan maar driver voor driver installeren. Zonet nog een lockup gehad tijdens een copy/paste actie in paint. Dat is toch geen zware actie lijkt me.
updates volgen.... :'(

Verwijderd

via 4.24 gebruik ik (zelfde config) misschien proberen?

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Trouwens, voor UDMA support onder Win2K moet je helaas de VIA UDMA drivers installeren. Nadeel: CDRW's doen het niet meer...

Zuigt een beetje. Is gelukkig binnenkort opgelost met SP2, kun je die VIA UDMA drivers weer uninstallen..

Wat betreft de UDMA66 kabel: let er wel op dat je de master drive aan het uiteinde van de kabel aansluit (en de goede connector op de controller). Bij UDMA66 maakt de positie op de kabel dus wel uit en moet gelijk zijn aan de Master/Slave settings. Als je dat niet doet *kunnen* er vage problemen optreden (niet herkend worden, wel herkend maar data corruptie etc etc) :(

Verder wel een gaaf board dat Pro2A :)

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 16:41

RichZ

Keep burning!

Heb je al je BIOS geupgrade naar 2.2, daar schijnt namelijk een fix in te zitten m.b.t. harddisk acces.

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb: m'n geluidskaart doet erg raar. Regelmatig spontaan zoemen of geen geluid meer. Heb die er nu definief eruit liggen en sindsdien geen lockups meer gehad :) :) :)
BTW: m'n Duron loopt nu op 9x110 als een zonnetje, maar op 10x100 boot ie niet eens.
Pagina: 1