[debain][RAID]. raid assembled niet automatisch

Pagina: 1
Acties:

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
gisteren voor het eerst een raid 'gemaakt', en na wat opstartproblemen ging het toch allemaal redelijk goed. (howtos zeggen steeds dat je gebruik moet maken van het mysterieuze commando "mkraid", maar tegenwoordig doet debian dat kennelijk met mdadm. fine.)

maar goed. wat ik heb is een debian installatie (kernel 2.6.8), en twee sata schijven die in een RAID1 moeten.
Deze (sda en sdb) hebben een partitie met type FD (linux raid autodetect). Daarna met mdadm een raid aangemaakt (iets als mdadm --create level=1 devices=/dev/sda1,/dev/sda2).
dat werkte, ook gezien mijn /proc/mdstat netjes een raid aangeeft:

code:
1
2
3
4
5
Personalities : [raid1]
md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
      293049600 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>

whoopy. een ext3 aangemaakt op /dev/md0, wat werkte, en het leek er op dat het allemaal goed was. totdat ik een reboot deed, en de regel die ik in mijn fstab had gezet geen effect bleek te hebben. deze regel was:
code:
1
/dev/md0        /raid           auto    defaults        0       2

hoewel ik voor de reboot met "mount /dev/md0 /raid" netjes kon mounten, kon dat nu ook niet meer. echter, als ik eerst "mdadm -A /dev/md0" doe (-A = Assemble), dan komt de raid weer netjes in de /proc/mdstat te staan, en kan ik hem ook mounten..

bodemlijn: de raid wordt niet geautodetect // geassembled bij het opstarten, en ik neem aan dat dat ook hetgeen is waarom die fstab regel niet 'werkt'

meer info: de 2 schijven zitten op een sata pci kaart

sig

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
further testing.
het startupscript init.d/mdadm-raid werd niet aangeroepen, maar die heb ik toegevoegd in de rc3.d:

daar staat nu een symlink naar /etc/init.d/mdadm-raid. dat helpt niet bij het booten, maar dat script is wel belangrijk, watn na het booten helpt het wel:

code:
1
2
3
pustule:/home/nanne# cat /proc/mdstat
na reboot dus geen raid. dan doen we dat opstartscript handmatig:
code:
1
2
3
pustule:/home/nanne# /etc/init.d/mdadm-raid start
Starting raid devices: mdadm: /dev/md0 has been started with 2 drives.
done.

looks good
code:
1
2
3
4
5
pustule:/home/nanne# cat /proc/mdstat
md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
      293049600 blocks [2/2] [UU]

and there it is.

weird. iemand anders nog ideen?

sig

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
EnnaN schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:30:
further testing.
het startupscript init.d/mdadm-raid werd niet aangeroepen, maar die heb ik toegevoegd in de rc3.d:

daar staat nu een symlink naar /etc/init.d/mdadm-raid. dat helpt niet bij het booten, maar dat script is wel belangrijk, watn na het booten helpt het wel:
Weet je zeker dat je in runlevel 3 zit? Debian gebruikt default runlevel 2 (hoe heet je linkje trouwens? S<xx>mdadm-raid hoop ik?). Die linkjes kun je trouwens in de regel automagisch laten aanmaken door het update-rc.d script.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
@runlevel: nope, dat is altijd een beetje aan me voorbij gegaan. hoe check ik dat?
linkje heet
code:
1
lrwxrwxrwx 1 root root 20 2006-04-16 14:36 S26mdadm-raid -> ../init.d/mdadm-raid

update-rc.d ken ik niet, is dat de nette manier om het te doen?
*leest manpage*
wat ik ervan begrijp is geloof ik dat het op zich ook handmatig kan? dat er dan niet iets aan administratie mist, maar ikkan het mis hebben?

sig

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
EnnaN schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:59:
@runlevel: nope, dat is altijd een beetje aan me voorbij gegaan. hoe check ik dat?
commando: /sbin/runlevel

code:
1
S26mdadm-raid -> ../init.d/mdadm-raid
Is ok. Just checking.
EnnaN schreef op zondag 16 april 2006 @ 15:59:wat ik ervan begrijp is geloof ik dat het op zich ook handmatig kan? dat er dan niet iets aan administratie mist, maar ikkan het mis hebben?
Klopt update-rc.d is alleen een handigheidje. En linkje in de rcX.d van het correcte runlevel does the trick (runlevel 2 => rc2.d)

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hij schiet, hij scored. iig, runlevel zegt dattie runlevel
code:
1
2
# /sbin/runlevel
N 2

dus. rnlvl 2. -> die S26mdadm-raid -> ../init.d/mdadm-raid dus even in de rc2.d zetten

heb er vertrouwen in, dus alvast: dank!

sig

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je bij het *opstarten* (dus los van je OS, bijvoorbeeld voor root @ raid) je raiddevices werkend wilt moet je ze wel met fdisk partitietype fe ipv 83 geven.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
ik heb ze type FD (linux RAID autodetect) gegeven (zie startpost)

sig

Verwijderd

runlevel definitief aanpassen zit als ik mij niet vergis in de /etc/inittab

Verwijderd

Soms wil het met Debian voorkomen dat als je van een ander soort disk boot dan waar je RAID array op staat dat hij dan niet automagisch start. Als je van een SAS, SATA of SCSI disk boot dan wordt de driver voor je PATA soms in een te laat stadium geladen. mdrun vindt dan geen disken om te scannen. Oplossing is aan het einde van de boot cyclus nog een keertje een mdrun laten uitvoeren, en een mount of mountall.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Spit eens door je dmesg heen, waarschijnlijk roept die wel iets over je sda's/md's!

iRacing Profiel

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
@alex
inderdaad, hoewel ik niet weet of dat zoveel goed gaat doen nu: ik weet niet precies wat er dan in totaal gaat veranderen. maar goed, dat is makkelijk te achterhalen :)

@compukid:
dat probleem had ik wel met wireless op de laptop: eerst networking laden, dan pas de pcmcia...hier was het probleem dat de scripts helemaal niet geladen werden (en dus ook geen foutmeldingen achterlieten).

@barbarian
eeeuhm....
denk niet dat dat nog nodig is, sinds het opgelost was doordat ik een runlevel mis zat :)
(overigens zonder dat script staat er inderdaad neits in de dmesg, want er wordt niets aangeroepen die er iets mee doet)

sig

Pagina: 1