Toon posts:

Basis office en internet systeem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Basis office en internetsysteem.

Informatie:
Ik wil dit systeem gaan gebruiken voor de wat lichtere programma’s zoals office en internet. Zware spelletjes ga ik er niet op spelen, Age of Empires 2 is zo’n beetje het zwaarste spel. Ik download ook wel eens wat, maar niet veel. Ik wil wel dat het systeem een beetje stil is, daarom heb ik voor een mobiele processor gekozen.
Nu zit ik op ongeveer €500. Veel hoger wil ik ook niet gaan.

Eigen idee:
Ik heb dit systeem samengesteld voor mezelf:

Onderdeel---------------Merk------------------Type-----------------------------------------Kosten
Behuizing------------------Antec--------------------SLK3000B---------------------------------€ 42,99
DVD-speler----------------Samsung---------------TSH492A----------------------------------€ 28,00combo-drive
Harde schijf---------------Samsung------------SpinPoint P80SD----------------------€ 70,00 (160 GB)
Kabel------------------------AC Ryan-------------Roundcable2-FX------------------------€ 3,00
Moederbord---------------MSI--------------------K8MM-V-----------------------------------€ 49,00
Processor-----------------AMD-------------------Sempron 64 3400+-------------------€122 (2,0 Ghz, 256KB L2 cache)
Voeding--------------------Zalman----------------ZM300B-APS---------------------------€ 42,00 (300 Watt)
Werkgeheugen----------Dane-Elec ------------512 MB, PC3200----------------------€ 42,99
Werkgeheugen----------Dane-Elec ------------512 MB, PC3200----------------------€ 42,99
Ventilator------------------Nexus-----------------120mm Real Silent Case Fan-----€ 10,00
Processorkoeler---------Arctic------------------Freezer 64 Pro-------------------------€ 16,01
Grafische kaart----------Point of View--------Geforce FX5500-----------------------€56,00
totaal-------------------------------------------------------------------------------------------------€524,98

Onderbouwing:
Na het commentaar, heb ik besloten om een AMD processor met bijbehorend moederbord te nemen. Dit omdat dit veel goedkoper is. Ik heb op advies van theodouma de 2*80GB vervangen door 1*160GB In de kast zit al een 12cm ventilator, maar ik zet er dan nog een 12cm ventilator bij. Dit omdat de voeding geen verntilator aan de binnenkant heeft, en ik zo een luchtstroom kan creëren.
Als grafische kaart heb ik gekozen voor de Point of View Geforce FX5500 omdat deze niet erg duur is en toch vrij goed presteerd voor zijn geld volgens het tweakers.net artikel (zie bron)

Vragen:
Als tweede staat er op de site van het moederbord (onderaan) "Can connect up to 2 serial ATA devices." Bedoelen ze hiermee dat de pc ook kan starten vanaf 2 sata harde schijven in raid?

Bronnen:
http://www.tomshardware.c...h_ram_do_you_really_need/ Hieraan heb ik bepaald dat het 1 Gb ram wordt.
Samsung SpinPoint SP1614N vs Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB Volgens dit artikel is de ata-variant van de schijf erg stil, dus ik denk dat de sata variant dan ook wel stil zal zijn.
nieuws: VIA heeft problemen met 3Gbit SATA-harde schijven Een artikel over de raid-controller, als het goed is moet het d.m.v een jumper wel werken.
Goedkope RAID zinvol?Een topic over raid.
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=647 De website van het moederbord.
Arctic Freezer 64 Pro
nieuws: Point of View GeForce FX 5500 van dichtbij bekeken, het nieuwsartikel over de grafische kaart.

Als jullie nog overige aan- of opmerkingen hebben; zeg het dan maar.

Bvd.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 20:50 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Een IO bracket krijg je bij je moederbord, dat is immers voor elk moederbord verschillend en kan dus niet bij een kast worden geleverd.

Ik zou trouwens toch een iets grotere hd, gaan voor een tientje heb je een twee keer zo grote en daar heb je altijd profijt van.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 09:02
AMD Turion met een S754 bord? Is goedkoper volgens mij.

De wijzen komen uit het Oosten!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Je doet van allerlei concessie om je kast zo stil mogelijk te krijgen vervolgens hang er er drie stofzuigermotoren in? dat snap ik dan niet zo goed. Koop dan een andere case waarin de flow beter is zonder 80mm fans...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:36
Het goedkoopste moederbord?? Dit kan al 100 euro goedkoper.
Hoeveel megabyte heeft het werkgeheugen? Hoe groot is de HD? Hoeveel watt levert de voeding?(ik vermoed 300...) Er staat alleen het type bij, maar ik vind het toch gemakkelijker om een systeem te beoordelen op gigabytes en gigahertzen icm cachegeheugen(en aantal cores).

[ Voor 14% gewijzigd door skelleniels op 16-04-2006 14:21 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Hier had ik eerst de wijziging staan, maar nu zal ik dan steeds de startpost bijwerken.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 16:15 ]

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Ik vind nog steeds dat 1GB overkill is voor zijn klein systeem..
Windows XP kan al vlot draaien op 256 MB, dat is al genoeg voor zon systeem..

Ik denk dat het genoeg voor jouw is als je een dual channel 512 mb kit koopt..
En een ventilator is overbodig, zo heet zal dit systeem niet worden..

Lairens

[ Voor 15% gewijzigd door lvrijn op 16-04-2006 17:08 ]

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik vind 2x512MB niet zo'n heel gek idee... Maar dat je perse geheugen van Geil wil snap ik echt niet. Je hebt geen plannen voor overclocken, dan kan je net zo goed een OEM of goedkoop Dualchannel kitje (bijv. Twinmos voor 70 euries) kopen, dat scheelt behoorlijk!

Vergeet je verder niet nog een floppydisk? En waarom geen DVD brander ipv een DVD speler. Die NECjes van tegenwoordig kosten echt geen drol meer...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

je wilt in een basissysteem een raidconfiguratie draaien?? is dat niet een beetje nutteloos en overdreven?? Als je één schijf neemt van 250GB ben je goedkoper uit, je heb meer opslagruimte en zoveel preformance moet je niet inleveren, preformance die je toch niet merkt en nodig hebt.

omdat je een stil systeem wilt ben je gegaan voor een turion. Een sempron is voor jou net zo goed, en met de standaard terugklokfunctie van deze cpu en de artic cooler is jouw systeem ook nog steeds erg stil en zomaar honderd euro goedkoper!

Nu met WP, PV, EV en PC

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:36
Ik vind die cpu nog steeds te duur, kun je makkelijk 50 euro mee besparen. Voor de rest zou ik er nog 512 uithalen(doe 1*512 MB, kun je later makkelijker upgraden.) Dan kun je nog eens 100 euro goedkoper uitkomen.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
AJ1815 schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:18:
Vergeet je verder niet nog een floppydisk? En waarom geen DVD brander ipv een DVD speler. Die NECjes van tegenwoordig kosten echt geen drol meer...
Een floppydisk hoeft van mij niet, omdat ik nog een hele oude (33Mhz) laptop heb staan, die kan ik gebruiken voor een floppy. (Die laptop staat op dezelfde tafel) Verder gebruik ik vrijwel nooit diskettes. De dvd speler heb ik vervangen door een combodrive, omdat ik toch nooit DVD's zal branden.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:04:
[...]

Een floppydisk hoeft van mij niet, omdat ik nog een hele oude (33Mhz) laptop heb staan, die kan ik gebruiken voor een floppy. (Die laptop staat op dezelfde tafel) Verder gebruik ik vrijwel nooit diskettes. De dvd speler heb ik vervangen door een combodrive, omdat ik toch nooit DVD's zal branden.
Als je toch raid wilt gaan draaien heb je met de installatie van windows een floppy nodig (driver). Dus ik zou er toch een nemen, desnoods hang je hem er alleen aan als je een nieuwe installatie doet.

Aannemende dat je een laptop floppydiskdrive niet kan gebruiken voor je pc :)

[ Voor 7% gewijzigd door sajoku op 17-04-2006 11:12 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20
Zelf zou ik er zeker wel een DVDfikker inzetten, scheelt misschien een tientje maar kan toch nog goed van pas komen in 't geval van backuppen oid, blijft je eigen keus natuurlijk.
Over 't ram, waarom zet je er niet gewoon 2x deze in? Scheelt ook weer 20 euro oid en in performance ga je 't toch niet merken.
Pagina: 1