[ssh] Cannot connect to x server

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn doel is om via Cygwin een ssh verbinding te maken naar een server, om vanuit de server te gaan browsen.

Ik heb hiervoor openssh geinstalleerd en X11 in Cygwin. Na wat gepruts met Cygwin (grrr) is het mij nu gelukt om Cygwin zonder foutmeldingen te installeren. Ik kan eindelijk een ssh terminal starten naar de server. Ik doe dit met ssh -x naam@server. Daarna typ ik opera en ik krijg de foutmelding Cannot connect to x server. Wanneer ik eerst startx intyp en daarna ssh -x naam@server, dan krijg ik dezelfde foutmelding.

Ongetwijfeld doe ik iets fout, maar ik weet helaas niet wat. Mijn linux kennis is beperkt en met Google kan ik niet het antwoord vinden. Maw: Waarom kan ik geen x-server starten?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je een Xwindown applicatie wil starten en je de output op je windows machine zal je
  1. X moeten tunnelen via SSH
  2. SSH serverconfig aanpassen voor bovenstaande
  3. een Xwindow manager op je windowsmachine draaien

• dr snuggles
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord. Maar volgens mij voldoe ik aan al je voorwaarden.

[list=1]
• X tunnelen via ssh gebeurt toch via het commando ssh -x?
• De serverconfig is al 100% ok.
• Xwindow manager is geinstalleerd in Cygwin, dus ik neem aan dat die vanzelf opstart.

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 16-04-2006 13:00 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

display setten wil ook nog wel eens helpen ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• dr snuggles
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:00:
En hoe doe ik dat? Omdat je dit er niet bij hebt gezet, heb ik zelf maar gezocht. Dit is wat ik kon vinden en daar staat dat ik niet m'n display explicit moet setten. Ik vind het ook raar dat je display niet automatisch wordt geset. Geen idee of dit klopt. Daarom vraag ik dit ook hier.

Aha, het werkt eindelijk. Mijn fout was als volgt: je moet ssh -X intypen, niet ssh -x. Bedankt voor jullie uitgebreide hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 16-04-2006 13:21 ]

• mOrPhie
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Boudewijn schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:00:
Normaalgesproken wel, maar hier wordt via SSH getunneld, dan gaat dat automatisch. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ok sorry had ik niet door. dat dat hier autom. gebeurt.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Misschien kan je beter eens naar freenx kijken dit werkt namelijk veel sneller.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik had het ooit wel werkend gekregen; maar dat was een vreemde situatie:

Eerst voegde ik de host toe aan xauth met xhost; dit is volgens mij niet een verplichte stap..
Ik had een 2e x server draaien op :1
Ik verbindde naar de ssh server met de -x flag
export DISPLAY=eigenhost:1

Dit deed ik allemaal in m'n :0 desktop, maar dit werkte wel, ik kreeg het met geen mogelijkheid naar :0 geforward.

Verwijderd

wwillem schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:52:
Mijn doel is om via Cygwin een ssh verbinding te maken naar een server, om vanuit de server te gaan browsen.

Ik heb hiervoor openssh geinstalleerd en X11 in Cygwin. Na wat gepruts met Cygwin (grrr) is het mij nu gelukt om Cygwin zonder foutmeldingen te installeren. Ik kan eindelijk een ssh terminal starten naar de server. Ik doe dit met ssh -x naam@server. Daarna typ ik opera en ik krijg de foutmelding Cannot connect to x server. Wanneer ik eerst startx intyp en daarna ssh -x naam@server, dan krijg ik dezelfde foutmelding.

Ongetwijfeld doe ik iets fout, maar ik weet helaas niet wat. Mijn linux kennis is beperkt en met Google kan ik niet het antwoord vinden. Maw: Waarom kan ik geen x-server starten?
Uit de man page van ssh:
-X Enables X11 forwarding. This can also be specified on a per-host basis in a configu‐
ration file.

X11 forwarding should be enabled with caution. Users with the ability to bypass file
permissions on the remote host (for the user’s X authorization database) can access
the local X11 display through the forwarded connection. An attacker may then be able
to perform activities such as keystroke monitoring.

For this reason, X11 forwarding is subjected to X11 SECURITY extension restrictions by
default. Please refer to the ssh -Y option and the ForwardX11Trusted directive in
ssh_config(5) for more information.

-x Disables X11 forwarding.
Hoofdletter gebruiken dus. Duidelijk geval van RTFM... Cygwin heeft toch ook wel manpages aan boord?

• mOrPhie
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

lamko schreef op zondag 16 april 2006 @ 17:54:
Misschien kan je beter eens naar freenx kijken dit werkt namelijk veel sneller.
* mOrPhie onderstreept dit

FreeNX is zo veilig als SHH-tunnelen (sterker nog, FreeNX kan SSH gebruiken), maar comprimeert de data, waardoor het zelfs sneller aanvoelt dan een citrix omgeving. Zo is mijn ervaring. :)

Het is alleen jammer dat er nog niet echt goede alternatieve NX-clients zijn in plaats van de orginele, waardoor integratie met KDE en Gnome makkelijker zal kunnen worden gemaakt. :)
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:47:
Hoofdletter gebruiken dus. Duidelijk geval van RTFM... Cygwin heeft toch ook wel manpages aan boord?
En je had ook al gelezen dat de TS dit al zelf had uitgevonden?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1