S/PDIF aansluiten van laptop -> versterker, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 13:28
Ik heb sinds kort een leuk lappie.. namelijk een Acer Aspire 5672WLMI (ja core duo :*) )

Zit o.a. een s/pdif aansluiting op en wil hem heel graag gaan gebruiken.
Kan alleen nergens vinden hoe ik hem aan moet sluiten 8)7 niet op de acer site, niet in de handleiding en niet op de realtek site(aangezien de audio in mijn lappie door realtek is verzorgd).

Het zit als volgt:
Laptop met jack-plug aansluiting met daarin s/pdif mogelijkheid.
Versterker met gewone s/pdif tulp aansluiting.

Dit is dus (volgens mij) NIET optisch voor het geval er verwarring ontstaat.

Ik kan wel gaan knutselen maar ben bang dat ik straks of de versterker of mijn lappie sloop, dus graag eerst wat info..

vast bedankt voor de reacties :P

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je hebt een mono-jack ==> mono tulp nodig... Kun je evt. ook zelf knutselen ja...

• rpd
dat zou echt ideaal zijn.. ga ik proberen..

1xTulp = altijd mono btw :P

[ Voor 28% gewijzigd door rpd op 16-04-2006 12:45 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rpd schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:44:

Dat zeg ik ook, zeg mono tulp... Dat dat er 1 is volgt daaruit inderdaad...

• rpd
ik neem aan dat het puntje van de jack-plug ook aan het puntje van de tulp moet?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yepz...

• rpd
Mmm dit werkt niet..

Echt vreemd!

Ik heb het kabeltje ook even door gemeten en nix geen sluiting.. dat is iig zoals het moet zijn.

Ik kan ook bij de sound manager van realtek geen 5.1 selecteren, hij geeft wel weer dat alle audio bronnen ook via de s/pdif gaan dus dat is ook goed lijkt me.. Bij de windows geluids instellingen wel, maar die worden toch overschreven door realtek dus dit heeft weinig zin denk ik.
Na bepaalde tijd staat die windows instelling ook weer gewoon op 2.1.

Ik test touwens met een dvd die ik afspeel via windows media player (ja de dvd heeft dolby digitaal ;) )

[ Voor 90% gewijzigd door rpd op 16-04-2006 13:34 ]

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 12:46
Ik heb zelf een Acer Travelmate 4101 op mijn vorige receiver aangesloten gehad. Bij mij is de aansluiting echter WEL optisch en ik neem eigenlijk aan dat dit bij jou ook zo is. Je hebt dus een toslink nodig met aan een kant een stekker in de vorm van een mini-jack.

Ik ben destijds bij verschillende zaken geweest voor zo'n kabeltje en had pas bij de lokale electronicaboer succes.

Je zou dit nog kunnen checken door in een verduisterde ruimte een koptelefoon of iets dergelijks in de aansluiting te doen en die er net niet helemaal in te steken, of een aantal keer erin en er weer uit te halen. Bij mij zie je in dat geval af en toe een rood lampje in de aansluiting branden.

[ Voor 29% gewijzigd door EsCo op 16-04-2006 13:35 ]

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• rpd
EsCo schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:34:
Ik heb zelf een Acer Travelmate 4101 op mijn vorige receiver aangesloten gehad. Bij mij is de aansluiting echter WEL optisch en ik neem eigenlijk aan dat dit bij jou ook zo is. Je hebt dus een toslink nodig met aan een kant een stekker in de vorm van een mini-jack.

Ik ben destijds bij verschillende zaken geweest voor zo'n kabeltje en had pas bij de lokale electronicaboer succes.
Ik zie in het jack-plug gat geen rood(optisch altijd rood d8 ik) lichtje branden dus geloof echt niet dat dit een optische is.. zal nog eens in de gebruikers handleiding kijken.

• rpd
Ik zie bij de door jou beschreven acties geen rood lichtje..
Ook kon ik niets vinden over optisch of coaxiaal in de handleiding :(

[ Voor 3% gewijzigd door rpd op 16-04-2006 13:42 ]

• rpd
EsCo schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:34:

Je zou dit nog kunnen checken door in een verduisterde ruimte een koptelefoon of iets dergelijks in de aansluiting te doen en die er net niet helemaal in te steken, of een aantal keer erin en er weer uit te halen. Bij mij zie je in dat geval af en toe een rood lampje in de aansluiting branden.
Is die van jou ook een "realtek HD audio ALC883" ?

Dat staat bij mij in de info van de realtek manager.

Verwijderd

met mijn A6ja is het zodat de sp-dif uitgang ook gelijk een hoofdtelefoonuitang is.Ik weet niet of dat bij jou Acer ook het geval is(die van mij heeft ookeen realtec HD udio).Zo ja,dan moet je geen kabel nemen met een minijack.Maar een optische kabel met een SPDIF opzet connector.

zo'n kabel ben je dan nodig:

http://www.pearl.de/pearl...&screenX=1280&screenY=800

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 14:39 ]

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 12:46
Neem aan dat je deze of een soortgelijke bedoelt?

http://www.pearl.de/produ...=PE8948&catid=1432&rate=5

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

ja :)

• rpd
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Audio%20Kabels_bestanden/AC-062.jpg

Ik heb er ook een gevonden.. een toslink link
Dit is trouwens de oude site, op de nieuwe staat hij ook en kom je er via de zoekfunctie, daar kost hij dan ook nog eens 1 euro :*)

Heb ook naar Acer een mail gestuurd met de vraag hoe het nou zit en of ze me de volledige spec's van de s'pdif willen sturen.

Begin nu toch ook te denken dat het een optische verbinding is maar vin het wel gek dat er geen licht te zien is.. zal wel meteen uit gaan als je de stekker uit het gat trekt.

Het zou wel een stuk handiger zijn als hij optisch is want ik heb op mijn versterker aan de voorkant zo'n aansluiting zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door rpd op 16-04-2006 15:31 ]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 11:33
waarschijnlijk staat hij toch ergens op mute...
Of de drivers zijn niet goed? Heb ik namelijk ook wel eens gehad. Maar bij een nieuwe laptop zou zoiets (foute drivers) niet mogen.

Overigens staat het rode lampje bij mij altijd aan, zolang hij niet op mute staat bij het controlpanel.

En heb je al gekeken bij dat schuifjes paneel (master volume) en dan options en dan properties? Misschien staat daar de SPDIF niet aangevinkt, terwijl hij misschien wel op mute staat...

[ Voor 46% gewijzigd door Menesis op 16-04-2006 20:36 ]

Mixed Reality dev

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 11:33
rpd schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:44:

niet als je coax (dus digitaal) doet :P

Mixed Reality dev

• rpd
staat niet op mute.. zo snugger was ook dan ook wel weer :)

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je geeft je eigen antwoord al. Het licht gaat uit zodra de stekker eruit gaat.

Overigens had je de oplossing van je probleem binnen een paar seconden via google kunnen vinden dmv wat research. ;)
Dus gewoon even zo'n kabel of verloopstekker halen en klaar is kaas.. beschikbaar bij de betere electroboer.

• rpd
ik heb gister avond nog even goed gekeken.. als ik de stekker er onder een bepaalde hoek schuin in stop zie ik er wel rood licht langs komen, best lastig..

Opgelost :) THNX

Hoop dat dit mooie les is voor de volgende die dit probleem heeft... GOT search rules :P

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-02 20:54
Heb eenzelfde laptop, en een verloopkabeltje gehaald. Nou zit ik met het volgende probleem. Ik krijg alleen geluid over mijn spdif als ik een dvdtje afspeel en dan in powerdvd de optie spdif selecteer.

Bij het afspelen van mp3tjes krijg ik niks geen geluid, en is ook in powerdvd de optie afspelen via spdif verdwenen. Hoe moet ik dit oplossen? want wil gewoon ook muziek af kunnen spelen via de spdif.

Acer Aspire 5672, 2gb intern ati X1600 T2300

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:25

mambo No5

Bad Apple?

vanWalsum schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:32:
Heb eenzelfde laptop, en een verloopkabeltje gehaald. Nou zit ik met het volgende probleem. Ik krijg alleen geluid over mijn spdif als ik een dvdtje afspeel en dan in powerdvd de optie spdif selecteer.

Bij het afspelen van mp3tjes krijg ik niks geen geluid, en is ook in powerdvd de optie afspelen via spdif verdwenen. Hoe moet ik dit oplossen? want wil gewoon ook muziek af kunnen spelen via de spdif.

Acer Aspire 5672, 2gb intern ati X1600 T2300
Welk programma gebruik je voor het afspelen van muziek? Het kan namelijk zijn dat dat betreffende prograppa zijn output niet plaatst bij de SPdif toslink maar nog steeds bij de analoge outputs. Daarnaast zou je eens kunnen proberen om een MP3 af te spelen met powerdvd (die optie zat er wel in geloof ik) om te kijken of je dan wel geluid krijgt. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• rpd
Bij mij werkt dat idd ook raar.
Weet niet precies hoe het werkt maar als ik powerdvd aan heb of heb gebruikt dan werkt het met mp3 ook niet.

Verder werkt het met al het 2-kanaals geluid altijd wel goed.
Moet wel oppassen dat je het geluid van bijv. mediaplayer/winamp niet op max zet(maar op +/- 25%) want dan trekt hij het niet en vervormd je geluid bij lage en/of hoge tonen.

Ook als ik bijv 6-kanaals-ac3 wil horen van een divx/xvid film, dan moet ik zorgen dat de instellingen precies goed staan in "AC3 Booster" want anders doet hij het niet.
Krijg dan of helemaal geen geluid of maar 2 kanaals.
Dit geldt ook voor powerdvd.

Weet het niet precies uit mijn hoofd maar dat is ongeveer wat ik er voor moest doen.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-02 20:54
Het werkt nu bij mij perfect. Updaten van de geluidsdrivers had geen effect. Gekgenoeg, na het updaten van de .inf chipsetdrivers werkte alles ineens perfect! Wifi werkte opeens vele malen beter, al het geluid gaat nu automatisch over de s/pdif. Als ik de spdif lostrek gaat het over de laptopspeakers, en als ik er dan een minjack instop krijg ik ook nog geluid over mijn hoofdtelefoon. Alle ingangen werken dus perfect zoder instellingen aan te passen. En de het geluid is van zeer goeie kwaliteit! Niks geen verschil te horen in negatieve zin met een creative live! 24 bit.

Het volgende moet je dus doen. De goeie inf driver zoeken op www.intel.com en een nieuwe geluidsdriver downloaden op www.realtek.com.tw

Succes!
Pagina: 1