[MP3] MP3 tools, vragen en antwoorden.

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 09:38
Hoi.

Ik ben een ontzettende muziek fanaat. Het maakt me niet uit of ik naar Metal, Rock, Pop, Dance of Triphop moet luisteren, ik krijg alteid wel ergens rillingen van. Nu gaat dit topic niet over muziek soorten maar over MP3. Ik heb al mijn CD's netjes naar mijn pc gekopieerd en ben er nu een mooi playlistje van aan het maken. Ook heb ik van I-tunes en soort gelijke programmas een hoop muziek gekocht, en die ben ik nu ook aan het indelen.

En dan had ik gehoopt van jullie het een en ander aan ervaringen to mogen lenen. Ik ben namenlijk op zoek naar MP3 Edit/database tools.

VB, Ik zelf wil helemaal niks aan metadata oid. Dit neemt ruimte in en mijn MP3 speler gaat minderlang mee en hij word zelfs trager. Dus ik op zoek naar tools die de metadata verwijderen. En dan natuurlijk niet 1 MP3 tegelijk maar meer per folder of zelfs nog een directory hoger (dus meerdere folders tegelijk). Ik vond wel meerdere tools maar allemaal niet zo compleet dat ik het mischien wel wil aanschaffen om daar mijn MP3's mee te beheren. En ja het mogen dus net zo goed betaalde programmas zijn.

VB, Ik wil alle namen in de zelfde stijl "Paco De Lucia - Entre Dos Aguas" ( _/-\o_ ) Ofwel alles met een hoofdletter, geen album naam en netjes een streepje ertussen. Hier zoek ik dus iets voor dat een hele map in een keer goed komt te staan door maar een naam te wijziggen oid.

Ik denk dat jullie nu wel begrijpen wat ik hiermee bedoel. Het allerliefst zou ik alles in een programma terug willen kunnen vinden, maar dat is geen prio.

Met de topic titel had ik eigenlijk gehoopt dat dit een soort van MP3 vraagbaak topic word. (geen warez ed. uiteraard) Mocht dit werken wil ik er wel een wat mooiere topic start aan geven. Maar voor nu blijft het een vraag van mij. (admin ?)

Nu gebruik ik MP3Fe www.MP3fe.com het werkt leuk maar een beetje te ondoorzichtig :)

Groetjes,

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Heeft niemand hier een programma in gebruik wat zo goed werkt dat diegene dat met mij wil delen ???

Ik bedoel, wat gebruiken de mensen in de profesional wereld om muziek te ordenen ed.?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Ik gebruik zelf MusicBrainz, deze kan je zelf instellen hoe hij de filenames plaatst (in mijn geval: 'artiest - album - tracknr - titel' of 'album - tracknr - artiest - titel' bij Various Artists). Het grote voordeel aan dit programma vind ik dat het zelf de tracks analyseert en zo probeert te 'raden' welk lied het is. :)

Wat bedoel je verder met metadata? Zijn dit alleen ID3v1 of v2 tags? Of nog meer informatie? Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar Tag & Rename :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ja idd, Ik bedoelde Id3V1, Id3 V2, lyrics tag enz

Uiteindelijk wil ik alleen de muziek + de filename overhouden. Dit lukt me met MP3Fe, maar alleen per map. Ik kan dus niet een directory met daarin folders selecteren. ofwel ik moet elke folder appart afgaan :(

Ik heb een trail gevonden van music brainz ik zal eens kijken wat het opleverd.

in ieder geval bedankt :)

/Edit

Tagrename is idd een fijn progje....

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 17-04-2006 16:36 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
MusicBrainz is freeware, dus een trial is fake volgens mij.

Ik zou je eingenlijk niet aanraden je tags te verwijderen, de invloed op de batterij van een muziekspeler lijkt me nogal klein (de tags zijn niet zo groot). Het voordeel van tags behouden is dat je meer informatie kunt opslaan en eventueel de bestanden nog van naam kunt wijzigen als je je van formaat bedenkt (van: tja, het had wel handig geweest als er bij de liedjes ook stond van welk jaar ze zijn). Het is wel zo dat sommige spelers bij grote metadata wat trager kunnen worden, maar dat ligt enkel in het feit dat je best enkel tekstuele dingen in je metadata zet (en dus geen album art zoals dat bi iTunes het geval is).

Verder zijn er genoeg tools die vanalles en nog wat met je MP3's kunnen doen: iTunes zelf, foobar2000's Masstagger, ID3 Tag-It, MP3Tag Tools, TagScanner, the GodFather, ...

En MusicBrainz werkt juist wel met metadata (die plaatst de metadata afhankelijk van de oorspronkelijke metadata van het bestand en analyse van de geluidsbestanden via het internet).

Mijn tip blijft echter: denk goed na over wat je doet met je tags: eenmaal weg is het terughalen een vreselijk karwei (en in iTunes kan ik het je echt niet aanraden, daar heb je geen controle; met foobar2000 zou je nog kunnen instellen dat hij alles uit de bestandsnaam haalt, maar bij iTunes moet je volgens mij bijna hun file naming scheme aanhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 13:28

DeTeraarist

#Boots2Asses

MP3Tag werkt goed voor mij. Kan alles in dirs en subdirs aanpakken, je kan er scripts op los laten, je kan alle tags verwijderen. Tsja, wat kun je d'r niet mee :)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik snap niet waarom je id3-tags lèèg wilt hebben. er komt een moment (echt waar) dat je plots besluit dat dat ene veldje toch praktisch was... Ah well, dat is nu niet het punt ;)
Ik gebruik Tag&Rename. Daar zit een ongelovelijke hoeveelheid opties in. Ook om op directory (of zelfs schijf) niveau te werken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
ILUsion schreef op maandag 17 april 2006 @ 16:54:
Ik zou je eingenlijk niet aanraden je tags te verwijderen, de invloed op de batterij van een muziekspeler lijkt me nogal klein (de tags zijn niet zo groot). Het voordeel van tags behouden is dat

*knip
Je hebt in zekere zin gelijk. Maar ikzelf heb al die voordelen die metadate ed. hebben tegenelkaar afgewogen en ... nee. Het begon eigenlijk met Winamp. Ik gebruik Winamp2 en als je je playlist inlaad, dan zie je als eerste de bestandsnamen. Na enkele seconden zijn die veranderd naar de metadata. Maar als je naar beneden scrolled dan moet hij die nummers dus weer eerst voorzien van de metadata. En dat vind ik vreselijk irritant. ik maak geen gebruik van playlists omdat ik er dan zoveel zou moeten maken dat.... . Toe kwam erbij dat mijn Mp3 speler duidelijk langsamer werd en de baterij 30 minuuten minder lang meeging.
Ik vind het niet al te belangrijk uit welk jaar ed. nummer komen En daarbij heb ik alle covers+inlays in de folder van het desbetreffende album staan. Daar staat meestal wel genoeg informatie in. Het kost ook nog eens meer schijfruimte. En als je dan zo naar de 5000 liederen toe kruipt, wil dat wel wat schelen. En als ik dan metadata zou willen dan wil ik meteen alle info die je kunt toevoegen (is een tik).

Ik begrijp dat het prettig is maar ik kies er niet voor.
ILUsion schreef op maandag 17 april 2006 @ 16:54:
MusicBrainz is freeware, dus een trial is fake volgens mij.
Het was een ander programma wat een soortgelijke naam had. :)

**Mp3Tag word bekeken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Decon Frost schreef op maandag 17 april 2006 @ 18:28:
Je hebt in zekere zin gelijk. Maar ikzelf heb al die voordelen die metadate ed. hebben tegenelkaar afgewogen en ... nee. Het begon eigenlijk met Winamp. Ik gebruik Winamp2 en als je je playlist inlaad, dan zie je als eerste de bestandsnamen. Na enkele seconden zijn die veranderd naar de metadata. Maar als je naar beneden scrolled dan moet hij die nummers dus weer eerst voorzien van de metadata. En dat vind ik vreselijk irritant. ik maak geen gebruik van playlists omdat ik er dan zoveel zou moeten maken dat...
Dit is dus niet zozeer de schuld van winamp, maar van hoe jij je winamp hebt geconfigureerd. Het kan namelijk in een keer. Kost wat tijd, geheugen en cpu, maar het kan wel.
Ik vind het niet al te belangrijk uit welk jaar ed. nummer komen En daarbij heb ik alle covers+inlays in de folder van het desbetreffende album staan. Daar staat meestal wel genoeg informatie in. Het kost ook nog eens meer schijfruimte. En als je dan zo naar de 5000 liederen toe kruipt, wil dat wel wat schelen.
Dit snap ik niet. Je klaagt over schijfruimte, en dat het toevoegen van tags je mp3s op een onaangename manier vergroot. Vervolgens meldt je dat je covers en inlays hebt staan. Mijn ervaring is dat een mp3 met een volledige ID3-tag (inclusief tekst) de mp3 met zo'n 7kb vergroot (ik kan overigens heel goed leven met mp3's zonder coverfoto in de tag). Doe dat eens maal 20 (een uitgebreide verzamelaar). resultaat is dat de directorie 140kb groter wordt. Ik betwijfel of je dat redt met de informatie in covers en inlays. Dat moeten dan op zijn minst jpg's worden. Lukt dat, leesbaar alle informatie in 140kb?
Overigens vraag ik me zomaar af, soort van off-topic, wat voor apparaat jij gebruikt dat zowel een half uur batterij en een paar kb schijfruimte zoveel pijn doen dat je deze moeite wilt doen. (En dan ga ik nog maar niet vragen naar welke kwaliteit mp3 je gebruikt.)

En verder sluit ik me aan bij de sprekers na mij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jester-NL op 17-04-2006 22:18 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49
dat je nu de metadata wilt verwijderen omdat het je mp3speler minder lang mee laat gaan snap ik. Ook omdat het trager gaat, maar....
Er komt een tijd dat je een nieuwe mp3speler gaat kopen (ik weet het eker ;) ) en ik kan je nu al vertellen, die gata metadata nodig hebben. 90% van de nieuwe spelers draait op metadata, en dat wordt alleen maar meer.
Je probleem met winamp...er komt een tijd dat je een andere mediaplayer gaat gebruiken (echt waar ;) ) mischien zou je dat zelfs nu al moeten doen, winamp was een prachtig programma, maar inmiddels zijn er zat mediaspelers die veel beter met een grote collectie om kunnen gaan dan winamp. En die gaan zo goed om met die collectie omdat ze gebruik maken van de goede eigenschapen van metadata.
Dat je niet alle jaartallen en albumart er in wilt snap ik, maar artiest/titel/album gaat echt nog een keer van pas komen, en je gaat er echt spijt van krijgen als je het gaat verwijderen.

Overigens, voor alles wat met mp3 managen te maken heeft; Tag&rename geweldig programma

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wat Maverick zegt :)
Tags zijn de toekomst, ook besturingssystemen gaan steeds meer over op metadata in plaats van directorystructuren om bestanden terug te vinden. Niet alleen voor mp3's.

Ik maak zelf overigens gebruik van de manier waarop iTunes m'n mp3's indeelt, ook al gebruik ik het programma op de pc helemaal niet om muziek af te spelen.
Van de tags heb ik alleen de velden album, track, artiest en titel actief. Op basis van de tags laat ik de bestandsstructuur en -namen genereren. De bestandsstructuur die iTunes maakt is artiest\album\track. De bestandsnaam is [track] - [titel]. Rechtstreeks uit de tags.
Voor verzamelalbums of compilaties is de bestandsstructuur album\track en de bestandsnaam [track] - [artiest] - [titel].
Ik ben wel een tagfreak, en kan er niet tegen als de woorden van de albumnaam en songtitel niet allemaal met een hoofdletter beginnen. Maar ik weet dankzij deze methode in ieder geval zeker dat de bestandsnaam 'goed' is als de tags in orde zijn. En ik bewerk liever tags dan bestandsnamen, hoef ik me ook niet druk te maken om dingen als spaties om de streepjes tussen tracknummer en titel etc.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Covers en Inlays wil ik toch allemaal netjes compleet hebben. Ik hou daar gewoon van. Voor mij is dat dan ook alle informatie die ik wil hebben van een album. En als ik dan eens in het jaar een datum van een nummer wil hebben, dan kan ik alteid gewoon even op het i-net kijken.

Geloof mij ik begrijp al jullie argumenten maar ik kies er echt niet voor. Wat ik ook irri vind is dat als ik mijn nummers met metadata in een player bekijk dan zie ik mooi alle namen. Maar kijk ik dan in de directory dan ziet het er niet uit. En ik ga echt niet én de metadata én de bestandsnaam aanpassen naar mijn wens. Te veel werk.

Ik heb nu gewoon een folder van een artiest, met daarin weer folders die elk een album voorstellen. In zo'n folder heb je dan alle nummers (evt weer cd1/cd2) en de boekjes plus plaatjes.

Tag&rename is om je mp3's van meer data te voorzien.....

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Decon Frost schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:19:
En ik ga echt niet én de metadata én de bestandsnaam aanpassen naar mijn wens. Te veel werk.
Dat hoeft dus ook niet met de huidige software, als je de tags aanpast en éénmalig instelt op welke manier daaruit de bestandsnamen en -structuren moeten worden gegenereerd, gebeurt dat laatste automatisch.
Ik heb nu gewoon een folder van een artiest, met daarin weer folders die elk een album voorstellen. In zo'n folder heb je dan alle nummers (evt weer cd1/cd2) en de boekjes plus plaatjes.
Dat heb ik exact hetzelfde, alleen wordt die structuur bij mij vanzelf gemaakt én keurig consistent onderhouden zonder dat ik er zelf iets aan hoef te doen.
CD in de speler stoppen, CCDB de door mij gewenste velden (artiest, album, tracknummer en titel) van de tags laten invullen, even controleren op hoofdlettergebruik en rippen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Afgezien van de bovenstaande discussie.

Ik gebruik zelf mp3bookhelper. Het is freeware, kan subdirectories met MP3-files makkelijk aan en vullen (in jouw geval legen). Ook geheugengebruik bij TAGs editen is laag...

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Black Piet schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:54:
Afgezien van de bovenstaande discussie.

Ik gebruik zelf mp3bookhelper. Het is freeware, kan subdirectories met MP3-files makkelijk aan en vullen (in jouw geval legen). Ook geheugengebruik bij TAGs editen is laag...
Je dit is wat ik zocht en... het is nog gratis ook. Thanks
Canaria schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:47:
[...]

Dat hoeft dus ook niet met de huidige software, als je de tags aanpast en éénmalig instelt op welke manier daaruit de bestandsnamen en -structuren moeten worden gegenereerd, gebeurt dat laatste automatisch.

[...]

Dat heb ik exact hetzelfde, alleen wordt die structuur bij mij vanzelf gemaakt én keurig consistent onderhouden zonder dat ik er zelf iets aan hoef te doen.
CD in de speler stoppen, CCDB de door mij gewenste velden (artiest, album, tracknummer en titel) van de tags laten invullen, even controleren op hoofdlettergebruik en rippen maar.
Je hebt inderdaad gelijk ik heb wat rond geneusd en nu zou hij meteen de bestandsnaam aanpassen. Maar toch wil ik ze niet hebben. Ondanks alle voordelen. laten we het erop houden dat het beter aanvoeld :) .

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Decon Frost schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:13:
Je hebt inderdaad gelijk ik heb wat rond geneusd en nu zou hij meteen de bestandsnaam aanpassen. Maar toch wil ik ze niet hebben. Ondanks alle voordelen. laten we het erop houden dat het beter aanvoeld :) .
:) Afhankelijk of je de mp3's verkrijgt door downloaden of door rippen, kan het handig zijn om de bestandsnamen op deze manier te laten genereren. Bij veel ripprogramma's worden de tags ingevuld door de koppeling met de CCDB en bij bijna alle gedownloade mp3's staan de belangrijkste tags juist ingevuld maar is de bestandsnaam een chaos.

Je kunt daarna met een andere tool alsnog alle tags verwijderen, maar dan heb je in ieder geval de bestandsnamen en -structuur naar wens, zonder zelf handmatig alles te moeten editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Ik zal nog maar eens een pleidooi voor het gebruik van tags houden:
het voordeel is dat in een tag je zowel scheiding kan houden tussen wat voor gegevens je hebt (is het de artiest, originele artiest, jaar van uitgave, titel van het album, genre van muziek, BPM-informatie, normaliseringsinformatie (zorgt ervoor dat er geen muziek te luid of te zacht gaat klinken op je pc), ...) en dat in je gegevens alle tekens toegelaten zijn waar je bij bestandsnamen vastzit aan je operating system voor welke namen mogen (een "?" of*" mag niet, zodat artiesten als "Therapy?" dan vaak "Therapy_" worden of tracks als "P5hng Me A*wy" of "PPr:Kut" dan "P5hng Me A_wy" of "PPr_Kut"). Dat lijkt allemaal een kleinigheidje, maar er zijn ook nummers waar die schrijfwijze meer belang heeft.

Verder haal je aan dat je een gigantische muziekcollectie hebt (5000 nummers is wel iets), ikzelf heb een muziekcollectie die ongeveer dubbel zo groot is (9500 and counting), één ding kan ik je zeggen uit mijn ervaring: zonder tags is het bijna onmogelijk om consistent alles een naam te geven. Want vaak begint het ordenen vanuit een grote warboel, nummers die op een andere manier een naam gekregen hebben "01. Bob Marley - One Love", "Stir it up - Bob Marley", "03Marley, Bob-I Shot the Sherif", "0104 - Bob Marley - No Woman, No Cry". Daar moet je bijna manueel doorgaan om per nummer te gaan uitzoeken wat de artiest, titel, ... zijn. Al bij 1000 nummers is dat een taak die vreselijk lang en eentonig is, geloof me want bij zo'n 1000 à 2000 nummers heb ik alles manueel een naam gegeven. Met tags is het enkel een kwestie van je tags éénmaal juist te hebben; Stel dat je dan iets aan je bestandsnamen wilt wijzigen (bijvoorbeeld: het is makkelijker om de twee cd's van één album helemaal in één map te zien staan, doch zonder dat CD1 T2 en CD2 T2 tussen elkaar zitten), dan kan je dat met tags oplossen. Met enkel je bestandsnamen is het ook mogelijk, maar moet je eerst een scriptje gaan schrijven daarvoor én als er slechts één nummer is waar er een spatie ontbreekt ofzo, dan loopt het daar waarschijnlijk mis.

Net zoals Maverick zegt: ook hardeware begint tags te ondersteunen op uitgebreider gebied (oude spelrs vooral ID3v1), maar nieuwe spelers werken toch eerder met ID3v2. Verder moet je bij hardeschijfspelers (iets wat volgens mij in de toekomst nog meer zal opkomen én wat je met zo'n grote muziekcollectie waarschijnlijk ook wel eens zal kopen) zeker met tags werken; daar kun je amper buiten tags tenzij je daar ook zelf een scriptje voor weet te schrijven. Dergelijke spelers werken (meestal) met een ingebouwde database die alle gegevens van de muziek bijhoudt omdat ze niet nummer per nummer kunnen afzoeken naar een titel/artiest. Zo'n database wordt vaak gevuld door een eigen programma (iTunes voor de iPod bijvoorbeeld, ook al bestaan er alternatieven daarvoor), die op de tags afgaat.

Voortgaand op de database in hardwarematige muziekspelers, wijs ik er trouwens ook op dat de bekende goede afspeelsoftare gelijkaardige functies bieden die ook via de tags gestuurd worden. Een database is de énige snelle manier om een nummer terug te vinden in een grote collectie, je kan amper manueel gaan zoeken als je een bepaald liedje op een verzamelcd zoekt. In WinAmp heet dat bijvoorbeeld de Media Library; iTunes, Windows Media Player en foobar2000 hebben ook zo'n functie aan boord. Bij grote collecties is het een bijna een must, maar enkel mogelijk als je de tags hebt staan.

Ik geef je trouwens het aanraden om over te stappen op foobar2000: deze heeft uitgebreidere functies en betere geluidskwaliteit dan WinAmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Goed geschreven :)

En om kort te gaan:
Decon Frost schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:09:
Ik bedoel, wat gebruiken de mensen in de profesional wereld om muziek te ordenen ed.?
tags :)

Pagina: 1