Hoe speakers aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Topicstarter
Hallo ik zit met een klein probleempje. Gisteren kreeg ik mijn bestelde speakers binnen namelijk:

Wharfedale Diamond 8.4 (2x) en Wharfedale Diamond 8 center

Alles leuk en aardig maar nu zit in de manuals te kijken en daar valt me iets op. Deze speakers zijn namelijk ook geschikt voor Bi-amping en Bi-wiring maar dat kan bij mij niet dus dat valt af.

Alleen dus normaal aansluiten. Maar nu staat het in het boekje van de 8.4 speakers en de Center allebei verschillend. :?

Kijk hier bijv het online manual van de 8.4 speakers:

http://www.wharfedale.co.uk/images/ranges/manual_4.pdf

Hier staat dat je de 2 middelste moet pakken, maar bij mij in mijn manual daar dat je van de rode de middelste (HF) en van de zwarte de linker (HF) moet pakken. Deze worden met de LF (dus de andere rode en zwarte aansluitpunten) verbonden door een stukje wat eronder zit volgens de handleiding.

En in het boekje van de center staat het zoals het ook op internet staat namelijk dat je de 2 middelste moet pakken (zwart = LF en rood = HF)

Wat is nu de juiste manier? Ik wil ze liever niet gelijk mollen en het staat 2x verschillend in de boekjes. Iemand hier ervaring mee? Ze worden btw aangesloten op een 5.1 versterker he (Yamaha).

edit: hier een een scan van het boekje dat bij mijn 8.4 speakers zat:

Scan van boekje 8.4 speakers

Kijk hier staat het dus anders als op internet. :? Wat moet ik nu geloven?

[ Voor 9% gewijzigd door schnumi op 16-04-2006 12:44 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100588

Zolang je de doorverbinding die er vanuit de fabriek op zit laat zitten, maakt het niet veel uit of je de HF aansluiting of de LF aansluiting gebruikt.

Ik zou wel voor alle speakers dezelfde methode gebruiken, en er zeker goed op letten dat ik de signaal/massa draad bij alle speakers op zelfde kleur klem aansluit.
Meestal is dat signaal op rood en massa op zwart.

Gewoon uitproberen met een laag volume, dan kan er bijna niets misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon plus op plus en min op min. Kan niets aan fout gaan. Als de plussen en minnen aan elkaar gekoppeld zijn met een plaatje maakt het natuurlijk geen zak uit op welke van de ttwee je het kabeltje aansluit...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Topicstarter
Kijk mooi. Wou het toch even zeker weten want ik vond het toch erg vreemd dat het anders stond vandaar. :)

En natuurlijk de de + en de - goed aansluiten etc maar dat spreekt voor zich. :) Bedankt!

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23
Je kan ook dat plaatje eruit halen en de kabel wat verder strippen en dan de draad door zowel hf als lf trekken.

Wat je wil ;)