Camera voor mijn vader

Pagina: 1
Acties:

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Zoals de topic titel al vermeldt staat mijn vader op het punt om een nieuwe camera aan te schaffen. Hij heeft een jaar of dertig ervaring met (semi)spiegelreflex camera's en is op een gegeven moment overgestapt op digitaal, in de vorm van de Olympus C-350 zoom.

Mijn vader geeft nu al een poosje aan tegen de grenzen aan te lopen van de mogelijkheden van de Olympus, en is daarnaast niet bepaald te spreken over de digitale viewfinder die alle digitale compact camera's nu eenmaal hebben.

Tijd voor een nieuwe camera dus. M'n pa staat voor een beetje vreemde keuze; hij twijfelt tussen de Fuji s5600 en de Nikon D50 met - for starters - kit- en telelens.

Zoals gezegd heeft m'n vader dus wel een uitgesproken met spiegelreflex camera's, en heeft daar dan ook hele leuke foto's mee gemaakt. Prijs maakt niet zo gek veel uit; pa heeft genoeg te besteden. Hetgeen wat m'n vader met name doet twijfelen is aan de ene kant het plezier van een lekkere body in je hand en een superieure beeldkwaliteit, en aan de andere kant een zondermeer betere prijs/kwaliteit verhouding (de Fuji is tegenwoordig voor zo'n 260 euro te krijgen!). Wat ook van belang is dat de Fuji een lager gewicht heeft.

Uiteraard beide camera's uitgebreid besnuffeld, vastgehouden en uitgetest, maar nog niet tot een besluit kunnen komen. Wat vinden de experts?

Toch?

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Maakt jou vader gebruik van de meerwaarde van een spiegelreflex? Dat wil zeggen:
- gaat hij lenzen wisselen?
- heeft hij baat bij hogere kwaliteit bij hoge iso waardes.

Als hij gebruik gaat maken van meerdere lenzen dan is het de aankoop zeker waard. Ik denk toch dat de D50 wel 2 stappen beter is dan de S5600.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Je geeft als reden aan dat hij een nieuwe camera wil omdat hij de digitale viewfinder zat is en beperkte mogelijkheden van zijn huidige toestel. Mogelijkheden bieden de s5600 en D50 zat.
De s5600 heeft geen optisch viewfinder, maar een electronic viewfinder. In feite een klein scherm wat altijd te bekijken is door je oog ertegen te houden. Ik vind dat persoonlijk een groot verschil met een echte viewfinder. Als dit werkelijk de reden van overstappen is moet hij voor een DSLR gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 16-04-2006 11:52 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• daniel_ev
Hogere iso waardes maken hem niets uit. Hij is geen party fotograaf of iets van dien aard; schiet bijna altijd buiten bij voldoende licht. Ik heb met beide camera's wel enige ervaring, met de s5600 een stuk meer dan met de D50. Op zich is een vaste lens met een bereik van ~30 - 300 mm wat de 5600 biedt goed genoeg, maar zoals breinonline ook al aangeeft: een digitale viewfinder is een groot euvel.

Toch?

Verwijderd

Je schrijf dat de prijs niet zo belangrijk is, waarom dan deze camera's? Met een eos30D of nikon D70s en een knappe lens loop je nog minder snel tegen beperkingen aan. Of gaat dit toch boven budget?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Misschien een derde optie:
De Minolta A2 is tweedehands goedkoop te vinden. Er zit een 28-200mm lens op, beeldstabilisatie en de beste electronische viewfinder die er te vinden is; (ipv 235.000 pixels, zoals de meeste EVFs heeft deze meer dan 900.000 pixels.)
Zo zag ik deze laatst bij een fotograaf staan incl. grip voor 249 euro. Dan zit er ook nog garantie op.

Het is maar een ideetje.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:13:
Je schrijf dat de prijs niet zo belangrijk is, waarom dan deze camera's? Met een eos30D of nikon D70s en een knappe lens loop je nog minder snel tegen beperkingen aan. Of gaat dit toch boven budget?
Waarom niet de D200 of de 1D? Voor een gewone hobbyfotograaf heeft de D70s eigenlijk geen echte meerwaarde op een paar kleine dingetjes na. Voor mij waarborgt dat het prijsverschil niet. De D50 is een uitstekende camera voor relatief weinig geld. Maar dat is ook niet het punt van discussie.

Ik denk dat als jou vader wat serieuzer met fotografie aan de slag gaat dat de D50 de betere keus is.

• daniel_ev
Of gaat dit toch boven je budget
Ja, dit gaat wel boven het budget. We hebben het hier over iemand die het leuk vind om te fotograferen, bij een 30D of in mindere mate de D70s denk ik eerder in termen als semi-professioneel. Want laten we eerlijk zijn, afgezien van de 1,6x cropfactor zijn is bijvoorbeeld de 30D gewoon bijna een professionele camera. En mijn vader maakt leuke foto's, maar is geen professional.

A2 is ook een leuk idee, maar er moet inderdaad wel garantie op zitten.

Toch?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij geef je zelf al antwoord op de vraag: hij wil geen digitale viewfinder meer, heeft ervaring met SLR's en wil dus eigenlijk weer door de lens kijken via een optische zoeker. De enige cam van de 2 die je aanrijkt als opties met een optische zoeker is de D50, dus dan lijkt de keuze me makkelijk. Tel daarbij geintjes als kleine scherptediepte, mooie out-of-focus achtergronden, weinig ruis, snellere response en al die andere voordelen die een DSLR heeft t.o.v. een compactcamera op en de S5600 valt direct af.

Ik vraag me alleen af waarom je juist de D50 hebt gekozen als DSLR optie, aangezien je ook aangeeft dat het budget niet zo'n heel groot probleem is. Ik zou dan toch liever voor een iets hoger geplaatste DSLR gaan als de D70 of EOS 30D (net geintroduceerd). Zeker aangezien je vader een redelijk veeleisende en ervaren fotograaf is, 't is toch zonde als hij zich aan z'n dure, nieuwe kit gaat ergeren en liever een iets hoger geplaatste cam had gehad.

En tsja, dan de dooddoener die altijd bij zo'n keuze komt kijken: laat je vader eens in een winkel beide cams proberen, eventueel gecombineerd met wat andere vergelijkbare cams die ze daar hebben. Dat is de enige manier waarop je zelf een mening kunt vormen over die cams.

Edit: n.a.v. je reactie hierboven: Nikon D50, duidelijk. Prima camera en echt vele malen beter dan zo'n compact met digitale zoeker.

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 16-04-2006 12:24 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
De enige cam van de 2 die je aanrijkt als opties met een optische zoeker is de D50, dus dan lijkt de keuze me makkelijk. Tel daarbij geintjes als kleine scherptediepte, mooie out-of-focus achtergronden, weinig ruis, snellere response en al die andere voordelen die een DSLR heeft t.o.v. een compactcamera op en de S5600 valt direct af
Hier ben ik het niet mee eens. In de handen van een goede fotograaf doet de S5600 weinig onder voor een DSLR. Hij is snel, heeft weinig last van ruis en is voor elke situatie in te stellen. De combinatie lcd-viewfinder is veel makkelijker bij macro of bijv. boven het hoofd fotograferen. De foto's in het S5600 forum geven een goed beeld van de mogelijkheden van deze camera. Alhoewel geld geen rol speelt kun je je afvragen of het nodig is 3 tot 4 keer zoveel voor een DSLR uit te geven. Als fotograferen een belangrijke hobby is koop dan een DSLR. Wil je af en toe foto's maken (vakantie, feestje) dan is de Fuji een prima alternatief

[ Voor 85% gewijzigd door pvdplanet op 16-04-2006 14:22 ]

Verwijderd

pvdplanet schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:09:
De S5600 doet in de handen van een goede fotograaf weinig onder voor een spiegelreflex
dat klinkt aannemelijk, ware het niet dat je niet dezelfde foto's kunt maken als met een DSLR (hint:DOF).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 14:24 ]

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Dat valt reuze mee (zie foto's onder) Ik ben de eerste die toe zal geven dat het een en ander met een DSLR makkelijker zal gaan. De S5600 kan echter in elke situatie goed tegenwicht bieden mits je de tijd neemt het karakter van het apparaat te leren kennen. Aan de andere kant heeft een DSLR ook een bepaalde learning-curve, zelfs voor mensen met ervaring. Een belangrijk punt blijft echter dat de S5600 voor haar prijs zeer goede prestaties levert t.o.v. een 3 a 4 keer duurder apparaat. Ik ben persoonlijk wild van Fuji omdat precies de resultaten bereikt worden die ik graag in een foto zie: veel kleur, veel scherpte, mooie skintones. Ach, koop die D50 met een kitlens en neem er gewoon een S5600 bij. Geld speelt toch geen rol? Kunnen jullie samen erop uit om platen te schieten ;)

pic 1]pic 2

[ Voor 120% gewijzigd door pvdplanet op 16-04-2006 20:55 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik vind de bokeh niet echt geweldig. Voordeel van een DSLR is dan weer dat je dit in de hand hebt door de keuze van je lenzen. Bij een prosumer zit je vast aan die ene lens.

Verder ben ik het er wel mee eens, beiden typen hebben voordelen. Echter wanneer je lekker wilt fotograferen en je hebt er wat ervaring mee zou ik zeker niet gaan voor iets anders dan een DSLR. Ik hoor en zie toch ook teveel mensen die uiteindelijk toch maar een DSLR halen omdat dat toch meer camera is dan een prosumer, hoe goed zo'n ding ook kan zijn.

• daniel_ev
Het lijkt wel zo'n spelletje op de basisschool: iedereen gaat in een kring zitten en al fluisterend probeer je een woord of een zin zo goed en zo kwaad als het kan naar de andere kant van de kring te krijgen. Da's hier ook een beetje het geval:
Ach, koop die D50 met een kitlens en neem er gewoon een S5600 bij. Geld speelt toch geen rol? Kunnen jullie samen erop uit om platen te schieten
Terwijl ik toch echt eerder in dit topic zei:
[...] Ja, dit gaat toch wel boven het budget
:)

Hoe dan ook, bedankt voor de stuk voor stuk weloverwogen reacties. Detail wat ik overigens was vergeten te vermelden is dat m'n pa nog xD kaartjes van zijn oude Olympus overhoudt, die hij natuurlijk ook voor de Fuji zou kunnen gebruiken, maar niet voor de Nikon.

Om maar even het een en ander op een rijtje te zetten:

De Nikon D50 biedt dus:
+ uiteraard de mogelijkheid om lenzen te verwisselen
+ lekker spelen met DOF/Bokeh
+ hogere ISO waardes mogelijk; hoewel niet zo interessant voor mijn vader
+ meer camera in je hand

maar ook:
- een hoger gewicht
- groter volume
- hogere aanschafprijs, hetgeen ook geld voor toekomstige lenzen.

De Fuji
+ heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding
+ is lichter
+ is kleiner

maar
- levert niet de beeldkwaliteit van een dSLR
- heeft een digitale viewfinder

Afsluitend is misschien een leuke tweedehands A2 nog optie.

Toch?

• J0YR1D3R
  • Niet online
Misschien een gekke opmerking, maar waarom vergelijk je de S5600 met de D50, terwijl de D50 aardig wat duurder is? Naast de S5600 heb je namelijk ook nog de S9500, een veel logischere vergelijking met de D50.

Afbeeldingslocatie: http://home.fujifilm.com/products/digital/lineup/s9500/images/s9500_image.jpg

Ten opzichte van de S5600 heb je een aantal voordelen.
  • Je hebt geen zoommotortje, maar je kunt zoomen door middel van een draairing op de lens als een D-SLR
  • Meer groothoek, 28-300mm ipv 38-380
  • Gebruikt CompactFlash én xD geheugen
  • Andere fijnere en kleinere sensor
  • Kleinere sluitertijden, mogelijkheden externe flash
  • S9500 is minder "soft" aan het einde van het bereik
Hij kost wel meer, hij is er vanaf 497 euro. Alles bij elkaar kom je dus rond 600 euro uit met een tasje en 1GB CompactFlash geheugen.

Wanneer je voor de D50 gaat, zou ik zelf niet gaan voor de combinatie van 18-55 en 55-200 kitlens. De body in combinatie met een Sigma 18-200 lens. Je bent dan klaar voor 950 euro met UV-filter, geheugen en evt tas. Je hebt een net zo groot bereik als de S9500 door de cropfactor die de Nikon heeft van 1,5.

Verschil is er, ja. 350 euro ongeveer. Vraag is of je ook meer wilt gaan spelen met de mogelijkheden die D-SLR biedt boven de S9500, eventueel latere aanschaf van objectieven is vooral een argument. De S9500 is een super allround camera en een van de beste (zoniet de beste) niet D-SLR camera. Groot bereik, super macro lens, goed in alle omstandigheden bijna. Ik sta voor dezelfde keuze, ben mn 4 jaar oude 2800z een beetje zat aan het worden ;) Hij maakt nog prima foto's maar in low-light en schemer situaties scheld ik dat ding verrot omdat ik zo weinig kan instellen.

Tot zover mijn bijdrage :)

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Inderdaad lijkt mij die 9500 een betere keuze. Zelf heb ik een D70 met de nodige lenzen, maar die 9500 heeft geen problemen met stofjes tgv. lenswisselen, is groothoekig voor groepjes binnenshuis, heeft geen overdreven tele met diens scherpteproblemen en hij heeft relatief weinig ruis bij 400/800 ASA. Dit laatste is belangrijk omdat je bij lange tele graag met korte sluitertijden werkt. Als je ouder wordt gaat trillen een rol spelen. Oogcorrectie van het oculair is soms erg prettig. Het is natuurlijk nodig dat de camera prettig in de hand ligt en zich makkel;ijk bedienen laat. Bij met de hand scherpstellen of zoomen zéker geen motortje! Een LCD schermpje achterop 2 inch minimaal. Zo, laat anderen dit maar aanvullen. Sterkte met de keuze!

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
als het feit dat je vader nog xd kaartjes heeft erg belangrijk is kun je ook kijken naar de olympus e500, die ook nog eens een betere kitlens heeft als de d50 en niet veel scheelt in prijs. zelf heb ik een d50 en ben er uitermate tevreden mee.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
taaiewillem schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:01:
Als je ouder wordt gaat trillen een rol spelen.
Ik ben 25 en neem van mij aan..... das niet alleen als je ouder word het geval ;-)

Ik heb nogal wat camera's vervloekt terwijl het mijn eigen tril handjes waren die roet in het eten gooiden. Nu heb ik een 5600 die lekker beet te pakken is, niet te zwaar is en waardoor ik wel mooie plaatjes kan schieten.

Overigens had ik een S7000 die helaas last kreeg van de shutter knop dus ben er deels op achteruit gegaan qua features, kreeg er echter wel real photo, anti blur en een 5 generatie sensor voor terug.

Eind van het jaar maar eens kijken voor een 9500..... als het tenminste ooit gaat gebeuren dat ik de 5600 ontgroei ;-)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 21:55
Als je toch richting de 500 euro voor een camera gaat, denk dan ook eens aan de Panasonic FZ30 ipv de Fuji 9500.

Goede EVF (235K pixels)

Groot zoombereik
35 - 420 op 8MP, 35 - 535 op 5MP en 35 - 668!!!! op 3MP = 19,1x optische zoom MAX
Ik heb hier zelf nog een Olympus TCON 1,7x tele bijgekocht voor 50,- en kom dan uit op 1135mm bij 3MP - echt bizar.

55mm schroefdraad voor allerlei filters / zonnekappen / etc.

Beeldstabilisatie (voor mij echt een uitkomst, ik heb een redelijk vaste hand en kan tot 2 seconden trilvrij fotograferen zonder statief)

Levert zeer mooie foto's

Is minder sterk in de hogere ISO regionen, maar dat is in jouw situatie geen probleem

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
kijk, fotos zul je met allen wel goed maken, maar de vraag is natuurlijk of de camera bij je past. Je pa moet gewoon naar konijnenberg of een dergelijke, alle modellen proberen, en dan pas weet je het beter.

|>

• daniel_ev
@ Simon: klopt natuurlijk en hij is ook al bij een aantal verschillende winkels langs geweest. De realiteit is helaas dat vandaag te dag maar weinig lokale fotoboeren de hand boven het hoofd weten te houden, en dat degene die dat wél lukken gewoon niet zoveel verschillende toestellen kunnen inkopen die je dus ook kunt testen. Alleen de Mediamarkt heeft een aardige collectie die je ook nog daadwerkelijk in je handen kunt houden, maar ik sponser toch graag het winkeltje op de hoek een beetje.

Via mijn studie heb ik aardig wat ervaring met zowel de s5600, de s7000 als de s9500. Eigenlijk nooit zo naar de 9500 gekeken, maar in weze is het een uitstekende best-of-both worlds camera. Ik moet alleen wel zeggen dat ik het menu van de 9500 (net als dat van de Canon 350D waar ik laatst eens mee mocht schieten) niet geweldig vond; dit in tegenstelling tot dat van de D50.
De E500 is ook een goed idee, met het oog op reeds aangeschafte geheugenkaartjes. M'n pa heeft geen account op T.net maar volgt dit topic wel nauwgezet. Ik ben benieuws hoe hij met name tegen de s9500 aankijkt.

Toch?

• breinonline
  • Laatst online: 12:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Dan ga je dus in de MM kijken en in de lokale winkel kopen, lijkt me geen probleem :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ik zou hoe dan ook een camera kopen met de mogenlijkheid tot externe flitser.
Ik denk dat als je binnenshuis serieus aan de slag wil gaan met fotografie dat je
eigenlijk niet zonder (kantelbare) flitser kunt. Heb zelf een D70s met SB600 en zou
niet meer zonder de flitser kunnen... het is echt een wereld van verschil.

Verwijderd

@pvdplanet: de foto's die je als voorbeeld geeft hebben een exif met daarin de gebruikte brandpunten. De brandpunten die bij die foto's gebruikt zijn liggen tussen de 900 en 1100 mm. Met een dSLR kun je bij 85 mm al een heel mooie dof krijgen. Lijkt me toch wel een voordeel voor een dSLR. Ik begrijp dat je wilt aantonen dat het ook mogelijk is met een compact, maar echt makkelijk haalbaar vind ik het niet.

Verwijderd

daniel_ev schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:38:

Olympus, en is daarnaast niet bepaald te spreken over de digitale viewfinder die alle digitale compact camera's nu eenmaal hebben.

T
Ik heb er 2, geen van beide een digitale viewfinder (mag zoeker ook?)

• daniel_ev
Even een update: mijn vader heeft afgelopen weekend de Fuji s9500 aangeschaft en is er tot op heden prima over te spreken :)

Toch?

Pagina: 1